Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door huisman »

Ukkie schreef:
huisman schreef:
Ukkie schreef:
huisman schreef:
Simson is altijd gezien als type van Christus. Het duidelijkst in zijn sterven natuurlijk. Ook David en Salomo waren geen voorbeeld van heiligheid en reinheid maar ze zijn wel degelijk te duiden als type van Christus.

Misschien moet jij je eens verdiepen wat de uitdrukking ‘type van Christus’ inhoud.
Ik vroeg me af waar de uitdrukking vandaan komt want ik vind het teveel eer voor een zondig mens om type van Christus te zijn.
Lees dit maar eens voor wat begrip. https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... typologie/
Ook dit stukje overtuigt mij niet om deze uitdrukking te gebruiken. Ds. Rietveld zegt:Stelregel kan het beste zijn dat het Nieuwe Testament er zelf op moet wijzen, anders komt er willekeur aan te pas. Daar heeft hij m.i. gelijk in.
Als Jezus zegt:meer dan Salomo is hier, waarom moet daar dan 'type van Christus' van gemaakt worden? We kunnen het toch ook duiden zonder deze uitdrukking?
Er is teveel om op te noemen wat in het O.T. een voorafschaduwing is van Christus. Denk aan de offerdienst, aan de tempel/tabernakel met zijn inhoud. aan het manna maar ook in personen. Mozes,David,Jozef, Melchizedek, Jona, Elia enz, enz. Past in de opdracht die Jezus geeft in Joh 5. Onderzoekt de Schriften (Dat is het O.T.) die zijn het die van Mij getuigen.
Als je het woord ‘type’ niet kan meemaken gebruik je toch het woord (voor)afschaduwing van Christus of heenwijzing naar Christus. Als je de zaak zelf maar laat staan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Maar vind jij dat de toepassingen van dominee Britstra Bijbels gezien kloppen ?
Ik heb overigens die preek niet gehoord
Dat weet ik niet, want ik heb de preek ook niet gehoord.

Maar wel weet ik dat ds. M. van Sligtenhorst in zijn prediking over Esther en Ahasveros zeer terughoudend was om bepaalde handelingen van Ahasveros te duiden overeenkomstige het handelen van God. Er is sprake van een wezenlijk verschil tussen een tiran en God.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Erasmiaan »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar vind jij dat de toepassingen van dominee Britstra Bijbels gezien kloppen ?
Ik heb overigens die preek niet gehoord
Dat weet ik niet, want ik heb de preek ook niet gehoord.

Maar wel weet ik dat ds. M. van Sligtenhorst in zijn prediking over Esther en Ahasveros zeer terughoudend was om bepaalde handelingen van Ahasveros te duiden overeenkomstige het handelen van God. Er is sprake van een wezenlijk verschil tussen een tiran en God.
Er is een wezenlijk verschil tussen ELK mens en God. Allemaal zijn we in ons hart tirannen en vervreemd van God. En toch duidt Christus handelingen van deze zondige mensen als typologisch voor Zijn werk.

Daar komt bij dat Simson een Bijbelheilige was.

Overigens is een bepaalde terughoudendheid en voorzichtigheid wel geboden. Dat ben ik zonder meer met je eens. Omdat typologie zo snel ongefundeerde vergeestelijking/allegorese kan worden.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Herman »

Erasmiaan schreef:Er is een wezenlijk verschil tussen ELK mens en God. Allemaal zijn we in ons hart tirannen en vervreemd van God. En toch duidt Christus handelingen van deze zondige mensen als typologisch voor Zijn werk.

Daar komt bij dat Simson een Bijbelheilige was.

Overigens is een bepaalde terughoudendheid en voorzichtigheid wel geboden. Dat ben ik zonder meer met je eens. Omdat typologie zo snel ongefundeerde vergeestelijking/allegorese kan worden.
Dat klopt. Het karakter van de mens moet goed onderscheiden worden van Christus. Meer dan Jona is hier, staat er dan ook in de Evangeliën. Daarom bepleit ik ook voor het spreken over Gods verlossend handelen door de handen van Simson in plaats van in terminologieën, omdat dan duidelijker het onderscheid uitkomt tussen de mens Simson en het genadewerk van God in zijn leven.
Overigens ben ik niet tegen de methode op zich en ook niet tegen allegorese. Maar graag wel met de nodige tussenstappen.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Ukkie »

Erasmiaan schreef:Als aanvulling en reactie op Ukkie: waarom wil je die uitdrukking niet? Vanwaar die allergie? Het is toch heel duidelijk dat je in de gebeurtenis parallellen ziet met het leven van Christus? En dat wordt in de theologie "typologie" genoemd.
Als Jezus zegt dat op de prediking van Jona de mensen zich bekeerden hoeveel te meer zouden dan door Hem, die meer is dan Jona, de mensen zich moeten bekeren. Wat zegt dit over Jona?
In mijn ogen niets meer dan dat op zijn prediking de mensen van Nineve zich bekeerden.
Ik ontken niet dat er in het oude testament heenwijzingen zijn naar Christus!
Laatst gewijzigd door Ukkie op 03 feb 2021, 15:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Mannetje »

De Heere Jezus trekt ook de parallel tussen Jona in de vis en Hemzelf. En als je dan bedenkt hoe Jona in de vis kwam en Hij in het graf...
-
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Ukkie »

Zita schreef: Leg je nu niet een te zware betekenis in de term 'type van Christus'? Naar mijn idee betekent die term zoiets als 'in zijn leven of in zijn persoon zien we zaken die heenwijzen naar Christus'. Niet: 'hij was eenzelfde type als Christus'.
Daar ben ik nu juist wel bang voor. Mensen, ook Gods kinderen moeten we niet teveel eer geven.
De hogepriester in het O.T. b.v is een heenwijzing in zijn ambt naar Christus en niet naar zijn persoon denk ik.


.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Ukkie »

huisman schreef:Als je het woord ‘type’ niet kan meemaken gebruik je toch het woord (voor)afschaduwing van Christus of heenwijzing naar Christus. Als je de zaak zelf maar laat staan.
Eens! b.v. de hogepriester uit het O.T. is een heenwijzing naar de grote Hogepriester Jezus Christus.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Nathanaël »

Ukkie schreef:
Zita schreef: Leg je nu niet een te zware betekenis in de term 'type van Christus'? Naar mijn idee betekent die term zoiets als 'in zijn leven of in zijn persoon zien we zaken die heenwijzen naar Christus'. Niet: 'hij was eenzelfde type als Christus'.
Daar ben ik nu juist wel bang voor. Mensen, ook Gods kinderen moeten we niet teveel eer geven.
De hogepriester in het O.T. b.v is een heenwijzing in zijn ambt naar Christus en niet naar zijn persoon denk ik.


.
Dat er aan typologie grenzen zitten zal iedereen met je eens zijn. Dan is er dus altijd een gevaar, namelijk dat iemand over die grenzen heengaat. Dat hoeft echter het goede gebruik niet uit te sluiten, vooral niet omdat het een vorm van Bijbeluitleg is die we in het Nieuwe Testament ook tegenkomen. (Overigens is het woord ´type´ ook niet zomaar gekozen, maar afgeleid van het Bijbelse gebruik van dat woord.)

Toevoeging: Overigens is het boek ´Typology of Scripture´ van de schotse theoloog Patrick Fairbairn een aanrader. Wel een dikke pil om even door te werken ;-)
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door huisman »

Ukkie schreef:
Zita schreef: Leg je nu niet een te zware betekenis in de term 'type van Christus'? Naar mijn idee betekent die term zoiets als 'in zijn leven of in zijn persoon zien we zaken die heenwijzen naar Christus'. Niet: 'hij was eenzelfde type als Christus'.
Daar ben ik nu juist wel bang voor. Mensen, ook Gods kinderen moeten we niet teveel eer geven.
De hogepriester in het O.T. b.v is een heenwijzing in zijn ambt naar Christus en niet naar zijn persoon denk ik.


.
Je begrijpt het gewoon niet. Je eert daarmee geen mensen maar je laat zien dat de Schrift ten diepste maar één Woord spreekt. Christus. Johannes 1.

Deze bespreking kan je helpen . Erg informatief vooral vanaf minuut 4 waar Dr. Carson uitleg geeft over het tempel thema. Je moet wel het Engels beheersen want geen ondertiteling.

https://youtu.be/3oBKylT9Ju8
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door -DIA- »

Ik lees ook een waarschuwing in de geschiedenissen van Simson. Als hij als het ware geperst wordt het geheim van zijn kracht te vertellen, valt hij. Maar hij had het zelf niet door. Als dan weer gezegd wordt: De Filistijnen over u! Dan wil hij evenals andere keren zijn banden verbreken en zijn touwen van van zich werpen. Maar het ging niet... want.... Hij wist niet dat de Heere van hem was geweken.
Een mens kan een slordig leven leven. Verder van het pad afraken, meegevoerd worden door zovele dingen, en kan dan wel eens niet weten dat de Heere van hem is geweken, en erachter komen door een smartelijke weg. Het kostte Simson zijn beide ogen, en zijn vrijheid.
We kunnen uit deze geschiedenis ook merken hoe dwars door de zonde Gods genade, eenmaal bewezen, onveranderlijk is. Maar tegelijk toch een waarschuwing voor ons allen: Door een slordig leven, teveel toegeven aan de wereld, kunnen we gewennen aan zaken die niet goed zijn, en hoewel genade niet verliesbaar is, toch in een smartelijk weg terechtkomen die we niemand dan onszelf kunnen verwijten, en die we ook, indien we genade kennen, bitter zullen moeten betreuren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Ukkie »

huisman schreef:
Ukkie schreef:
Zita schreef: Leg je nu niet een te zware betekenis in de term 'type van Christus'? Naar mijn idee betekent die term zoiets als 'in zijn leven of in zijn persoon zien we zaken die heenwijzen naar Christus'. Niet: 'hij was eenzelfde type als Christus'.
Daar ben ik nu juist wel bang voor. Mensen, ook Gods kinderen moeten we niet teveel eer geven.
De hogepriester in het O.T. b.v is een heenwijzing in zijn ambt naar Christus en niet naar zijn persoon denk ik.


.
Je begrijpt het gewoon niet. Je eert daarmee geen mensen maar je laat zien dat de Schrift ten diepste maar één Woord spreekt. Christus. Johannes 1.

Deze bespreking kan je helpen . Erg informatief vooral vanaf minuut 4 waar Dr. Carson uitleg geeft over het tempel thema. Je moet wel het Engels beheersen want geen ondertiteling.

https://youtu.be/3oBKylT9Ju8
Ik zeg niet dat jij daarmee mensen eert maar dat gevaar ligt m.i.wel op de loer.

Mijn Engels is niet zo goed dat ik zo'n lezing goed kan volgen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door windorgel »

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Maar vind jij dat de toepassingen van dominee Britstra Bijbels gezien kloppen ?
Ik heb overigens die preek niet gehoord
Dat weet ik niet, want ik heb de preek ook niet gehoord.

Maar wel weet ik dat ds. M. van Sligtenhorst in zijn prediking over Esther en Ahasveros zeer terughoudend was om bepaalde handelingen van Ahasveros te duiden overeenkomstige het handelen van God. Er is sprake van een wezenlijk verschil tussen een tiran en God.
Het is inderdaad nodig onderscheid te maken tussen een typologie en een analogie. Bij een analogie is er sprake van enkele overeenkomsten maar niet meer dan dat. Wat betreft Ahasveros kun je dan denken aan het toereiken van de scepter. Maar je mag zeker geen typologische toepassing maken met betrekking tot deze wrede en goddeloze koning.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Ukkie »

-DIA- schreef:Ik lees ook een waarschuwing in de geschiedenissen van Simson. Als hij als het ware geperst wordt het geheim van zijn kracht te vertellen, valt hij. Maar hij had het zelf niet door. Als dan weer gezegd wordt: De Filistijnen over u! Dan wil hij evenals andere keren zijn banden verbreken en zijn touwen van van zich werpen. Maar het ging niet... want.... Hij wist niet dat de Heere van hem was geweken.
Een mens kan een slordig leven leven. Verder van het pad afraken, meegevoerd worden door zovele dingen, en kan dan wel eens niet weten dat de Heere van hem is geweken, en erachter komen door een smartelijke weg. Het kostte Simson zijn beide ogen, en zijn vrijheid.
We kunnen uit deze geschiedenis ook merken hoe dwars door de zonde Gods genade, eenmaal bewezen, onveranderlijk is. Maar tegelijk toch een waarschuwing voor ons allen: Door een slordig leven, teveel toegeven aan de wereld, kunnen we gewennen aan zaken die niet goed zijn, en hoewel genade niet verliesbaar is, toch in een smartelijk weg terechtkomen die we niemand dan onszelf kunnen verwijten, en die we ook, indien we genade kennen, bitter zullen moeten betreuren.
Dat is zeker waar @Dia.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Nathanaël »

Hieronder een gedeelte van ds. G. Boer (De sterke en de Sterkste) over Simson als type van Christus, als hij schrijft over het verslaan van de leeuw:

¨Simson is een type van Christus. Immers stond Christus niet geheel alleen als een Lam onder de leeuwen en wolven? Was Zijn gehele leven niet één verbitterde strijd tegen de satan, die als een brullende leeuw rondgaat, zoekende wie hij zou kunnen verslinden of als een engel des lichts, zoekende wie hij zou kunnen verleiden? Stond Hij niet alleen? Werd Hij begrepen door Zijn ouders, door Zijn vrienden, door Zijn vijanden? Streed Hij niet voor Zijn volk, zonder Zijn volk? Simson was een generaal zonder leger. Was het met de Heere Jezus anders? Waar waren Zijn soldaten? In die bange strijd wachtte Hij op een teken van medelijden, maar vergeefs, op vertroosters, maar Hij vond ze niet. Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Hij scheen als het Licht in de duisternis, maar de mensen hebben de duisternis liever gehad dan het licht. Maar dit Lam, deze Leeuw uit de stam van Juda, overwon. Hij heeft deze helse leeuw, deze vorst der duisternis, door de volheid van de Heilige Geest, die Hem dreef in de woestijn, die Hem dreef naar Golgotha, die Hem dreef in de worsteling met de satan, Hij heeft deze helse leeuw aangegrepen en hem verscheurd. In beginsel heeft Hij de satan de kop vermorzeld naar het Woord Gods tot Adam en Eva. Zeker, Zijn verzenen zijn vermorzeld door de klauwen van deze helse leeuw, maar Hij heeft hem overwonnen. Hij kon zeggen: De satan is van Mij; de wereld is van Mij en de zonde is van Mij. De kerker werd Zijn buit, de gevangenis werd Zijn buit en de leeuw werd Zijn buit.¨

Volgens mij komt hij niet in de buurt van het verheerlijken van de mens Simson, maar trekt hij vanuit deze geschiedenis lijnen door naar Christus. (Zoals hij overigens in het hele boekje doet, zoals je met deze titel kunt verwachten :-) )
Plaats reactie