Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door FlyingEagle »

Ik hoorde onlangs een preek over Simson uit Richteren 14, welke geestelijke lessen zouden er te halen zijn uit het feit dat Simson de honing uit de leeuw eet en het ook aan zijn ouders geeft? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Geytenbeekje »

FlyingEagle schreef:Ik hoorde onlangs een preek over Simson uit Richteren 14, welke geestelijke lessen zouden er te halen zijn uit het feit dat Simson de honing uit de leeuw eet en het ook aan zijn ouders geeft? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
ds A.J. Britstra ( Nieuw-Lekkerland HHK) Heeft er een serie over gehouden. 18-10-2020 Richteren 14 preek over richteren 14
Het is weer een geleden dat ik die hoorde.
Was dacht ik 1 Richt 16 die ik hoorde
Vond het een mooie preek.
https://www.kerkfoon.nl/hhgnieuwlekkerland.php
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
FlyingEagle schreef:Ik hoorde onlangs een preek over Simson uit Richteren 14, welke geestelijke lessen zouden er te halen zijn uit het feit dat Simson de honing uit de leeuw eet en het ook aan zijn ouders geeft? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
ds A.J. Britstra ( Nieuw-Lekkerland HHK) Heeft er een serie over gehouden. 18-10-2020 Richteren 14 preek over richteren 14
Het is weer een geleden dat ik die hoorde.
Was dacht ik 1 Richt 16 die ik hoorde
Vond het een mooie preek.
https://www.kerkfoon.nl/hhgnieuwlekkerland.php
Ik vind soms wel eens dat de zaken van heiligmaking, rechtvaardigmaking etc wel eens door elkaar heenlopen bij de door jouw genoemde predikant. Maar ik vind het toch ook wel een fijne predikant hoor.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door FlyingEagle »

Dank voor deze link. Ga deze eens beluisteren. Mij gaat het specifiek over de honing die Simson eet en die hij aan zijn ouders geeft.
Laatst gewijzigd door FlyingEagle op 02 feb 2021, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Ukkie »

FlyingEagle schreef:Ik hoorde onlangs een preek over Simson uit Richteren 14, welke geestelijke lessen zouden er te halen zijn uit het feit dat Simson de honing uit de leeuw eet en het ook aan zijn ouders geeft? Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover.
God die hem de kracht gaf om de leeuw te verslaan gaf hem nu kracht uit de honing.
Weet niet of ik er meer van mag maken.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Panny »

Het leven van Simson is vol tegenstellingen. Hij is een Nazireeër maar gaat steeds verkeerde wegen.
Ook hier gaat hij een verkeerde weg om te trouwen met een Filistijnse vrouw.
Maar we lezen hier ook (als de leeuw hem overvalt) voor de eerste keer over de kracht die Simson ontvangt als de Geest van God over hem komt. Later lezen we dat Gods Geest nog verschillende keren over Simson komt om hem kracht te geven tegen de vijanden van Israël.
Je zou deze geschiedenis dus misschien als een eerste teken of voorbereiding kunnen zien van de taak waarvoor God hem gaat gebruiken.
Verschillende verklaringen wijzen er ook op dat Simson als Nazireeër het karkas van de leeuw helemaal niet had mogen aanraken om de honing eruit te halen.
Ook maakt hij er een spelletje van op de bruiloft.
Ik denk dat we in de geschiedenissen van Simson ook kunnen zien hoe slecht het toen met het volk Israël gesteld was. Zelfs hun leider ging steeds verkeerde wegen, was slap en viel steeds voor de verleidingen van vrouwen. Simson leidde echt een dubbel halfslachtig leven. Ook zeker een waarschuwing voor gelovigen nu (ook met een leidinggevende positie in de kerk).

De leeuw die Simson overviel toen hij verkeerde wegen ging kan ons ook wel wat leren.
De duivel gaat rond als een briesende leeuw. Zeker op plekken waar we eigenlijk niet horen te komen. De duivel kan ons dan zo overvallen.
Simson ontving wel kracht van God om deze leeuw te doden maar ging toch ook door op zijn verkeerde weg.
Hij gaf God ook niet de eer van deze uitredding. Hij zweeg erover tegen zijn ouders en maakte er een spelletje van op de bruiloft. Dat liep ook niet goed af.
Online
Bertiel
Berichten: 4537
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Bertiel »

onze dominee heeft afgelopen jaar een paar preken over Simson gehouden.
Er wordt duidelijk niet vergeestelijk, wel geestelijke lessen getrokken
Ik kan ze voor je opsnorren, moet ik even kijken welke diensten het was.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door FlyingEagle »

Bertiel schreef:onze dominee heeft afgelopen jaar een paar preken over Simson gehouden.
Er wordt duidelijk niet vergeestelijk, wel geestelijke lessen getrokken
Ik kan ze voor je opsnorren, moet ik even kijken welke diensten het was.
Ik ben er wel in geintereseerd.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2862
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door FlyingEagle »

Ik hoorde in de preek de volgende lijn, even in mijn eigen woorden.

Simson ging terug naar de plek waar hij de leeuw had gedood, Gods kinderen gaan wel eens terug naar de plek waar ze door de Heere zij bemoedigd/opgezocht. De honing is door God aan Simson gegeven, hij werd hierdoor versterkt zo kunnen Gods kinderen weer versterkt worden door wat God hun op die plaats weer geeft.
Simson geeft zijn ouders van de honing, ze weten niet waar die honing vandaan komt zo kunnen er tijden zijn dat je door God gesterkt wordt zonder dat je weet dat het van God komt.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Mannetje »

FlyingEagle schreef:Ik hoorde in de preek de volgende lijn, even in mijn eigen woorden.

Simson ging terug naar de plek waar hij de leeuw had gedood, Gods kinderen gaan wel eens terug naar de plek waar ze door de Heere zij bemoedigd/opgezocht. De honing is door God aan Simson gegeven, hij werd hierdoor versterkt zo kunnen Gods kinderen weer versterkt worden door wat God hun op die plaats weer geeft.
Simson geeft zijn ouders van de honing, ze weten niet waar die honing vandaan komt zo kunnen er tijden zijn dat je door God gesterkt wordt zonder dat je weet dat het van God komt.
Ik vind het mooie gedachten. Deze tekst kan niet als bewijs dienen voor deze gedachten, dat niet, maar ik vind een bruggetje naar deze gedachten niet vreemd.
-
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Ukkie »

FlyingEagle schreef:Ik hoorde in de preek de volgende lijn, even in mijn eigen woorden.

Simson ging terug naar de plek waar hij de leeuw had gedood, Gods kinderen gaan wel eens terug naar de plek waar ze door de Heere zij bemoedigd/opgezocht. De honing is door God aan Simson gegeven, hij werd hierdoor versterkt zo kunnen Gods kinderen weer versterkt worden door wat God hun op die plaats weer geeft.
Simson geeft zijn ouders van de honing, ze weten niet waar die honing vandaan komt zo kunnen er tijden zijn dat je door God gesterkt wordt zonder dat je weet dat het van God komt.
Ja ik vind het echt een mooie lijn vooral het eerste stuk, tweede kan ik me iets minder bij voorstellen.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Erasmiaan »

Ik dacht nog aan de volgende lijn:

Simson als type van Christus, die de oude leeuw, de satan, heeft overwonnen. En dat die overwinning voor zijn volk de honing van het evangelie bracht die Hij gaat uitdelen aan al de Zijnen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door John Galt »

Ik blijf het wel een beetje problematisch vinden om te stellen dat God Simson door de honing versterkte, terwijl hij op 3 manieren in overtreding was:
- Hij ging naar het land van de Filistijnen voor een vrouw
- Hij bracht zichzelf in verleiding door via een wijngaard te lopen (hij mocht geen druiven eten als Nazireeër)
- Hij mocht geen dood dier aanraken als Nazireeër.

Dat Simson niet aan zijn ouders vertelde waar hij de honing vandaan had, ziet Ds A. Voorwinden (onlangs in een korte serie in De Wekker) als teken dat hij dan wel wist dat zij het niet zouden goedkeuren.

De beste geestelijke les uit het hele boek Richteren vind ik wat ds Den Butter vaak schrijft aan het einde van zijn Bijbelstudies hierover: Hij was een verlosser, maar niet dé Verlosser. Heel het boek roept om Christus.
Who is John Galt? :quoi
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Ukkie »

John Galt schreef:Ik blijf het wel een beetje problematisch vinden om te stellen dat God Simson door de honing versterkte, terwijl hij op 3 manieren in overtreding was:
- Hij ging naar het land van de Filistijnen voor een vrouw
- Hij bracht zichzelf in verleiding door via een wijngaard te lopen (hij mocht geen druiven eten als Nazireeër)
- Hij mocht geen dood dier aanraken als Nazireeër.

Dat Simson niet aan zijn ouders vertelde waar hij de honing vandaan had, ziet Ds A. Voorwinden (onlangs in een korte serie in De Wekker) als teken dat hij dan wel wist dat zij het niet zouden goedkeuren.

De beste geestelijke les uit het hele boek Richteren vind ik wat ds Den Butter vaak schrijft aan het einde van zijn Bijbelstudies hierover: Hij was een verlosser, maar niet dé Verlosser. Heel het boek roept om Christus.
Er staat wel dat de aanleiding die hij zocht tegen de Filistijnen van de Heere was. Verder blijf het inderdaad lastig en je laatste opmerking is denk ik juist.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: Geestelijke lessen uit de geschiedenissen van Simson

Bericht door Ukkie »

Erasmiaan schreef:Ik dacht nog aan de volgende lijn:

Simson als type van Christus, die de oude leeuw, de satan, heeft overwonnen. En dat die overwinning voor zijn volk de honing van het evangelie bracht die Hij gaat uitdelen aan al de Zijnen.
Type van Christus vind ik veel te ver gaan aangezien Simson's leven niet bepaald een voorbeeld is van heiligheid en reinheid.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
Plaats reactie