1 Samuel 15 verse 11 en 29

Plaats reactie
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

1 Samuel 15 verse 11 en 29

Bericht door KDD »

Kent iemand een goede verklaring voor deze twee verzen? Ze lijken elkaar tegen te spreken. Hoe kunnen we duidelijk verklaren dat ze allebei waar zijn?

11 Het berouwt Mij, dat Ik Saul tot koning gemaakt heb, dewijl hij zich van achter Mij afgekeerd heeft, en Mijn woorden niet bevestigd heeft. Toen ontstak Samuel, en hij riep tot den HEERE den gansen nacht.

29 En ook liegt Hij, Die de Overwinning van Israel is, niet, en het berouwt Hem niet; want Hij is geen mens, dat Hem iets berouwen zou.
Ambtenaar
Berichten: 9139
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: 1 Samuel 15 verse 11 en 29

Bericht door Ambtenaar »

Bestudeer de kanttekeningen maar eens. Daar staat:
15Het berouwt Mij dat Ik Saul tot koning gemaakt heb, dewijl hij zich van achter Mij afgekeerd heeft en 16Mijn woorden niet bevestigd heeft. 17Toen 18ontstak Samuël en 19hij riep tot den HEERE den gansen nacht.
15 Dit is een menselijke manier van spreken. Zie de aant. op Gen. 6:6, ook onder, vers 35. Zodat hiermede niet strijdt hetgeen dat vers 29 gezegd wordt. verwijsteksten

Gen. 6:6 (kt.) Toen berouwde het den HEERE dat Hij den mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem aan Zijn hart.
vers 35 En Samuël zag Saul niet meer tot den dag zijns doods toe; evenwel droeg Samuël leed om Saul; en het berouwde den HEERE, dat Hij Saul tot koning over Israël gemaakt had.
vers 29 En ook liegt Hij, Die de Overwinning Israëls is, niet en het berouwt Hem niet; want Hij is geen mens, dat Hem iets berouwen zou.
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: 1 Samuel 15 verse 11 en 29

Bericht door KDD »

Thanks. Ik had erbij moeten zetten dat ik een duidelijk verklaring zoek zodat leerlingen het kunnen begrijpen. Misschien heeft iemand een goede verklaring voor jonge mensen.
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: 1 Samuel 15 verse 11 en 29

Bericht door Susanna »

Ik heb wel een paar aantekeningen bij dit hoofdstuk, die je mag gebruiken. Ik weet niet of je er wat aan hebt.

11 Het berouwt Mij, dat Ik Saul tot koning gemaakt heb, dewijl hij zich van achter Mij afgekeerd heeft, en Mijn woorden niet bevestigd heeft. Toen ontstak Samuel, en hij riep tot den HEERE den gansen nacht.

Dit is het gebruik van antropomorfisme, wanneer God Zichzelf aan de mens uitlegt in menselijke termen, zodat de mens enig begrip van Gods hart kan hebben. God kende vanaf het begin Sauls hart en Sauls wegen en Sauls bestemming. Hij wist dat Hij voor Zichzelf al een man naar Zijn hart had gezocht (1 Samuël 13:14). Maar terwijl dit alles zich ontvouwde, was Gods hart niet emotieloos. Sauls ongehoorzaamheid deed God pijn, en aangezien we niet kunnen begrijpen wat er werkelijk in Gods hart omgaat, kunnen we het dichtst bij God komen doordat Hij het heeft uitgedrukt in menselijke termen: 'Ik betreur het ten zeerste dat ik Saul heb aangesteld als koning." Wat niet moet worden begrepen als enige verandering van geest, raad, doel of besluit in God maar het gaat meer over een verandering van bedeling en uiterlijke handelingen.

29 En ook liegt Hij, Die de Overwinning van Israël is, niet, en het berouwt Hem niet; want Hij is geen mens, dat Hem iets berouwen zou.

Samuël gebruikt een titel voor de HEERE die alleen hier in de hele Bijbel voorkomt: De kracht van Israël. Dit herinnert Saul eraan dat de HEERE vastbesloten is in Zijn voornemen en sterk is in Zijn wil. Er zal geen verandering komen. De titel “De kracht van Israël” was ook belangrijk, omdat Saul in die tijd waarschijnlijk aan zichzelf dacht als de kracht van Israël. Maar dat was hij niet. De HEERE God was de kracht of overwinning van Israël.
KDD
Berichten: 1496
Lid geworden op: 17 okt 2020, 21:40

Re: 1 Samuel 15 verse 11 en 29

Bericht door KDD »

Susanna schreef:Ik heb wel een paar aantekeningen bij dit hoofdstuk, die je mag gebruiken. Ik weet niet of je er wat aan hebt.

11 Het berouwt Mij, dat Ik Saul tot koning gemaakt heb, dewijl hij zich van achter Mij afgekeerd heeft, en Mijn woorden niet bevestigd heeft. Toen ontstak Samuel, en hij riep tot den HEERE den gansen nacht.

Dit is het gebruik van antropomorfisme, wanneer God Zichzelf aan de mens uitlegt in menselijke termen, zodat de mens enig begrip van Gods hart kan hebben. God kende vanaf het begin Sauls hart en Sauls wegen en Sauls bestemming. Hij wist dat Hij voor Zichzelf al een man naar Zijn hart had gezocht (1 Samuël 13:14). Maar terwijl dit alles zich ontvouwde, was Gods hart niet emotieloos. Sauls ongehoorzaamheid deed God pijn, en aangezien we niet kunnen begrijpen wat er werkelijk in Gods hart omgaat, kunnen we het dichtst bij God komen doordat Hij het heeft uitgedrukt in menselijke termen: 'Ik betreur het ten zeerste dat ik Saul heb aangesteld als koning." Wat niet moet worden begrepen als enige verandering van geest, raad, doel of besluit in God maar het gaat meer over een verandering van bedeling en uiterlijke handelingen.

29 En ook liegt Hij, Die de Overwinning van Israël is, niet, en het berouwt Hem niet; want Hij is geen mens, dat Hem iets berouwen zou.

Samuël gebruikt een titel voor de HEERE die alleen hier in de hele Bijbel voorkomt: De kracht van Israël. Dit herinnert Saul eraan dat de HEERE vastbesloten is in Zijn voornemen en sterk is in Zijn wil. Er zal geen verandering komen. De titel “De kracht van Israël” was ook belangrijk, omdat Saul in die tijd waarschijnlijk aan zichzelf dacht als de kracht van Israël. Maar dat was hij niet. De HEERE God was de kracht of overwinning van Israël.
This helps. Thanks! Jonge mensen hebben moeite het concept van Gods berouw te begrijpen. Het is niet eenvoudig om het voor hen verstaanbaar te maken.
Plaats reactie