De bijbel: Wat als beginneling eerst te lezen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

De bijbel: Wat als beginneling eerst te lezen?

Bericht door Van Ewijk »

Ik? Nee. Ik lees de bijbel al jaren dus het gaat niet om mij.
Maar iemand op mijn werk vroeg mij dit laatst.
"Als iemand de bijbel voor het eerst wil lezen, waar kan hij/zij dan het beste voor het eerst beginnen?"

Ik vind dit eigenlijk best een goede vraag waar ik niet zo snel een eenduidig antwoord op kon geven.
Uit eigen ervaring was ik geneigd te zeggen "bij het begin."
Dat heb ik namelijk gedaan, uitgaande van het algemene gegeven dat men een boek altijd van begin tot eind dient te lezen en niet midden in moet beginnen.

De bijbel is echter niet zo maar een boek.
Daarbij kwam bij mij naar boven dat dat het nog enorm lang duurde voordat men op die manier van Genesis bij openbaring is en dingen uit het oude testament voor mij nogal zwaar waren om te verstaan, voordat menigeen bij het evangelie is en niet volhard in bijbelstudie bestaat de kans op teleurstelling of vervreemding.
Ikzelf (toen 19) had indertijd min of meer al een beeld van de Heere Jezus en zijn werk opgedaan door interesse, navraag en stichtelijke programma's. Dit motiveerde mij om door te lezen omdat ik min of meer toch een vaag idee had van het komende nieuwe verbond.
Maar niet iedereen heeft dit.

Toen ik dit onderwerp besprak met medechristenen kreeg ik te horen dat men beginners, en dan vooral de jongeren, eerst adviseert om het nieuwe testament te lezen.

Ofschoon dat een optie is vraag ik me af hoe men dan het nieuwe testament volledig kan verstaan inzake citaten en verwijzingen naar het O.T.
Dan zijn er ook nog die adviseren om per keer af te wisselen.

Wat zou u adviseren?
Laatst gewijzigd door Van Ewijk op 31 okt 2020, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De bijbel: Wat als beginneling eerst te lezen?

Bericht door Tiberius »

Ik zou zeggen: beginnen bij Genesis, daarna beide boeken van Lukas, dan de andere evangeliën, enzovoort.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10568
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De bijbel: Wat als beginneling eerst te lezen?

Bericht door Ad Anker »

Start met Genesis 3, Johannes 3, Romeinen 3.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: De bijbel: Wat als beginneling eerst te lezen?

Bericht door Arja »

Aangezien Jezus de centrale Persoon in de Bijbel is, en Hij al het andere uitlegt, moet je Hem eerst leren kennen, zei John Piper ooit. Hij adviseert het evangelie van Markus. Het zal hem of haar een overzicht geven van de bediening van Jezus.

Het evangelie van Johannes geeft daarna een goed begrip van wie Jezus is en waar Zijn bediening over gaat. Hoewel de andere evangelieverslagen (Mattheüs, Marcus en Lucas) dit ook doen, concentreert het boek Johannes zich vooral op wie Jezus is in plaats van wat Hij deed.

Verder zou ik aanraden dat iemand die begint, een basisoverzicht van de Bijbel krijgt. Daar zijn mooie boeken voor. Bijvoorbeeld: de Bijbel leren kennen, geschreven door R.C. Sproul.
HersteldHervormd
Berichten: 5934
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De bijbel: Wat als beginneling eerst te lezen?

Bericht door HersteldHervormd »

Ik denk dat het niet uitmaakt.
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie