Kan iemand mij het begrip Huisgodsdienst uitleggen?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Kan iemand mij het begrip Huisgodsdienst uitleggen?

Bericht door Van Ewijk »

Dit naar aanleiding van een al lopen topic hier over huisgodsdienst, ik wilde dat niet kapen dus begin ik er zelf maar een.
Ik heb immers geen reformatorische, of eigenlijk totaal geen godsdienstige opvoeding gehad thuis.
Zoals diegenen die mij hier al langer ken weten heb ik het op latere leeftijd allemaal zelf uit mogen vogelen.

Mijn vraag is dus hoe moet ik me dat begrip voorstellen?
Eenvoudige bijbellezing aan tafel met vrouw en kinderen? aangevuld door gezamelijk gebed? Catechismus en belijdenis?
Schets even een totaalplaatje voor me als u wilt...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11933
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Kan iemand mij het begrip Huisgodsdienst uitleggen?

Bericht door Herman »

Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Kan iemand mij het begrip Huisgodsgienst uitleggen?

Bericht door Geytenbeekje »

Van Ewijk schreef:Dit naar aanleiding van een al lopen topic hier over huisgodsdienst, ik wilde dat niet kapen dus begin ik er zelf maar een.
Ik heb immers geen reformatorische, of eigenlijk totaal geen godsdienstige opvoeding gehad thuis.
Zoals diegenen die mij hier al langer ken weten heb ik het op latere leeftijd allemaal zelf uit mogen vogelen.

Mijn vraag is dus hoe moet ik me dat begrip voorstellen?
Eenvoudige bijbellezing aan tafel met vrouw en kinderen? aangevuld door gezamelijk gebed? Catechismus en belijdenis?
Schets even een totaalplaatje voor me als u wilt...
Waarom een aparte topic ?
Ja je kunt een stukje uit de Bijbel lezen met eventueel een dagboekje.
Je kunt zelf ook vragen stellen, wat vonden jullie hiervan hoe kunnen we het in praktijk brengen etc.
eventueel zingen.
Gezamenlijk gebed, is ook goed, maar misschien ook goed als kinderen gaan bidden hoeft heel eenvoudig te zijn maar dan leren ze ook woorden formuleren ( vooral goed bij jonge kinderen)
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Kan iemand mij het begrip Huisgodsdienst uitleggen?

Bericht door -DIA- »

Huisgodsdienst kan eigenlijk heel eenvoudig omschreven worden als "christelijk en godzalig" leven. Daaruit vloeit vanzelf de huisgodsdienst. Dat kan niet anders.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Piet Puk
Berichten: 5411
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Kan iemand mij het begrip Huisgodsdienst uitleggen?

Bericht door Piet Puk »

Van Ewijk schreef:Dit naar aanleiding van een al lopen topic hier over huisgodsdienst, ik wilde dat niet kapen dus begin ik er zelf maar een.
Ik heb immers geen reformatorische, of eigenlijk totaal geen godsdienstige opvoeding gehad thuis.
Zoals diegenen die mij hier al langer ken weten heb ik het op latere leeftijd allemaal zelf uit mogen vogelen.

Mijn vraag is dus hoe moet ik me dat begrip voorstellen?
Eenvoudige bijbellezing aan tafel met vrouw en kinderen? aangevuld door gezamelijk gebed? Catechismus en belijdenis?
Schets even een totaalplaatje voor me als u wilt...
Mag ik het als volgt omschrijven: alles wat je binnenshuis doet om de godsdienst te bevorderen. Dat kun je breed zien m.i. Wanneer je instrumenteel bezig bent is ook huisgodsdienst, een preek lezen, een dagboek, mediteren, vul zelf maar in.
Plaats reactie