Huisgodsdienst

Hendrien
Berichten: 1338
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Hendrien »

Het is en was voor mij altijd een hele toer om de warme maaltijd redelijk normaal te laten verlopen. Mijn man is vaak later thuis, maar met vroeger kleine kinderen en nu een zoon die heel vroeg begint, moet ik echt om kwart voor 6 gaan eten. Ja, ik zou ook graag zingen en het bijbelgedeelte willen bespreken, maar helaas...
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huisgodsdienst

Bericht door merel »

Wij doen niet heel veel bijzonders. Ik bemerk bij mijzelf ook hierin worsteling. Op vaste tijden over geloof en vast onderwerp praten werkt hier niet. Dan komt het niet op gang. Wij lezen na elke maaltijd uit de bijbel en de kinderen lezen tijdens het ontbijt een bijbelgedeelte en bijbelvertaling naar keuze. Wij wel merken dat na het bijbellezen aan tafel het gesprek over hetgeen wij gelezen hebben regelmatig op gang komt. Het avondgebed doe ik vaak in de vorm van een kringgebed met de kinderen. Iedereen leert zo hardop bidden. Als er vriendjes van school komen eten vraag ik ook regelmatig wie er voor wil gaan in gebed.
JvW
Berichten: 761
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door JvW »

Wij proberen er als volgt iets mee te doen. Bij het avondeten een dagboekje met daarna een vraag. Regelmatig spreken we er dan met de kinderen nog over na. Verder doen we op zondagmiddag of avond een 'gezinsmoment'. We werken eigenlijk altijd rondom thema's, personen of christelijke feesten (de vruchten van de Geest, Daniël, Pasen, enz.). De thema's en personen worden vaak door de kinderen aangedragen. We beginnen met het zingen van een aantal liederen. Daarna lezen we altijd een stuk uit de bijbel, waarna we op dit moment een stukje bijbelstudie met de kinderen doen. Wijzelf hebben dan alvast verdiept in dat bijbelgedeelte aan de hand van wat boeken of preken, waardoor je ook gelijk zelf automatisch aan bijbelstudie doet. Soms doen we daarna nog iets van een verwerking (soms een proefje, een kleurplaat, een knutselwerkje). Wat wel lastig kan zijn is het verschil in leeftijd. Wij hebben drie kinderen, waarvan de oudste in het tweede jaar van het voortgezet onderwijs zit en de jongste in groep 3. We doen dit denk ik nu ruim tien jaar op (ongeveer) deze manier.
Maar: elk gezin is anders. Wat ons wel opviel is dat je er echt al vroeg mee kunt beginnen.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

JvW schreef:Wat ons wel opviel is dat je er echt al vroeg mee kunt beginnen.
En daar ben ik het nou helemaal mee eens! Ik heb niets met verhalen die je wel eens hoort, dat kleine kinderen er niets van zouden snappen, en dat je dus maar beter pas kunt beginnen als ze kunnen lezen, of iets dergelijks in die trant.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12008
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Herman »

Wat mij betreft blijven we nuchter. Dus je voedt een (heel jong) kind op met verhalen en niet met dogmatiek.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10589
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Ad Anker »

Jantje schreef:
JvW schreef:Wat ons wel opviel is dat je er echt al vroeg mee kunt beginnen.
En daar ben ik het nou helemaal mee eens! Ik heb niets met verhalen die je wel eens hoort, dat kleine kinderen er niets van zouden snappen, en dat je dus maar beter pas kunt beginnen als ze kunnen lezen, of iets dergelijks in die trant.
waar hoor je die verhalen dan? Ik hoor dat nooit. Vind het ook wat apart.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Huisgodsdienst

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:
JvW schreef:Wat ons wel opviel is dat je er echt al vroeg mee kunt beginnen.
En daar ben ik het nou helemaal mee eens! Ik heb niets met verhalen die je wel eens hoort, dat kleine kinderen er niets van zouden snappen, en dat je dus maar beter pas kunt beginnen als ze kunnen lezen, of iets dergelijks in die trant.
Het leuke is wel dat onze kleine dochter al voor dr tweede ook regelmatig wil(de) bidden voor een snoepje of bakje chips. Ookal is het begrip misschien nog niet aanwezig, de gewoonte wel.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

Ad Anker schreef:
Jantje schreef:
JvW schreef:Wat ons wel opviel is dat je er echt al vroeg mee kunt beginnen.
En daar ben ik het nou helemaal mee eens! Ik heb niets met verhalen die je wel eens hoort, dat kleine kinderen er niets van zouden snappen, en dat je dus maar beter pas kunt beginnen als ze kunnen lezen, of iets dergelijks in die trant.
waar hoor je die verhalen dan? Ik hoor dat nooit. Vind het ook wat apart.
In mijn omgeving. En ook een keer op het forum. Apart is het zeker.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel
Berichten: 9768
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huisgodsdienst

Bericht door merel »

Is dat ten aanzien van de huisgodsdienst of ten aanzien van de kerkdiensten?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huisgodsdienst

Bericht door refo »

Ik heb overigens wel het idee dat die zgn huisgodsdienst iets moderns is.
Onze (groot)ouders lazen bij het eten uit de bijbel, deden daarbij een gebed en dat was dan wel de huisgodsdienst.
Verder waren er de kerkdiensten en de catechisaties en dat was het dan wel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huisgodsdienst

Bericht door eilander »

refo schreef:Ik heb overigens wel het idee dat die zgn huisgodsdienst iets moderns is.
Onze (groot)ouders lazen bij het eten uit de bijbel, deden daarbij een gebed en dat was dan wel de huisgodsdienst.
Verder waren er de kerkdiensten en de catechisaties en dat was het dan wel.
Aha, vandaar dat Jacobus Koelman, Matthew Henry, Wittewrongel en diverse andere oudvaders er nooit iets over geschreven hebben. ;)
Ambtenaar
Berichten: 9190
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Ambtenaar »

eilander schreef: Aha, vandaar dat Jacobus Koelman, Matthew Henry, Wittewrongel en diverse andere oudvaders er nooit iets over geschreven hebben. ;)
Is @refo al zou oud dan?
crossmountain
Berichten: 533
Lid geworden op: 15 jan 2019, 16:19

Re: Huisgodsdienst

Bericht door crossmountain »

Ik kan de opmerkingen begrijpen t.a.v. artikelen over huisgodsdienst in b.v. Terdege en laatst in de gezinsgids. Aan de andere kant wil je er juist wel artikelen over schrijven en dan is het mooi als mensen daar open over zijn. Wie zal vanzich zelf zeggen dat hij het goed doet. Maar waarom ze dan met hun zondagse kleren op de foto moeten is mij een raadsel. Daarnaast kwam ik nogal wat constateringen tegen die bij ons anders gaan maar je wel aan het denken zet. Wij vinden het belangrijk dat de kinderen meelezen tijdens het bijbellezen en om de beurten een vers lezen. Net zo als we de kinderen om de beurten laten danken bij het avondeten. Bij het gezin in de gezingsgids werd dit min of meer veroordeeld omdat bijbellezen en gebed een taak zijn van de priester in het huisgezin. Het gebruik van een dagboek met vragen stimuleert gesprek en is erg waardevol. Daarnaast zou ik adviseren, en misschien word ik nu wel verbannen, om af te wisselen met een andere bijbelvertaling náást bijvoorbeeld de SV. Een RF gaf dat een keer als tip dat je dan ineens een ander inzicht krijgt in teksten die je al jaren lees. Wij lezen nu soms met de Bijbel in Gewone Taal mee met de SV en ik moet zeggen dat dit zeer verrassend is. De vertaling is absoluut niet oppervlakkig en komt juist vaak verrassend dicht bij de kanttekeningen. En voor wat betreft om zo vroeg mogelijk te beginnen! Ja inderdaad vanaf dag één. Dus als je de baby 's avonds in de wieg leg voor de nacht "ik ga slapen, ik ben moe" bidden terwijl je je hand op zijn/haar ogen legt! Heel waardevol.
Muurbloem
Berichten: 14
Lid geworden op: 23 mar 2020, 06:39

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Muurbloem »

Voor kinderen die kunnen lezen, vind ik route 2020 (te bestellen bij elke dag nieuw) heel waardevol. Handvat voor stille tijd voor kinderen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23841
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huisgodsdienst

Bericht door refo »

Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Aha, vandaar dat Jacobus Koelman, Matthew Henry, Wittewrongel en diverse andere oudvaders er nooit iets over geschreven hebben. ;)
Is @refo al zou oud dan?
Nee, maar van die mensen hadden mijn grootouders ook nooit gehoord.
Plaats reactie