Huisgodsdienst

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Jantje schreef:Aha. Maar ik lees anders ook niets over dat ds. Mulder daar begrip voor toont.
Jantje, lees nu eens rustig dit hele artikel. Het hele artikel ademt begrip voor de besproken opmerkingen.
Welnee. Er wordt hier flink aan inlegkunde gedaan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Huisgodsdienst

Bericht door helma »

Erskinees schreef:Andrea van Hartingsveldt mag je haar noemen. Zo noemt ze zichzelf ook, ondanks dat ze kerk in de Gereformeerde Gemeente.
Wij hebben haar boekjes veel gebruikt toen onze kinderen jonger waren.
Het mooiste boek (wat we meerdere keren helemaal doorgenomen hebben) is het boekje van Marian Schoolland: Aan de hand van het Woord
Eenvoudige uitleg van de geloofsleer voor kinderen.

https://www.bol.com/nl/f/aan-de-hand-va ... /36237538/
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Erskinees »

Mevr. M.M. Schoolland? ;)

Dank overigens voor de tip, wij zoeken nog een goed boekje voor onze dochter!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huisgodsdienst

Bericht door samanthi »

Wij hadden ook boekjes van de jeugdbond Ger gem, een verhaal vragen en een verwerking.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4755
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Jantje schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Aha. Maar ik lees anders ook niets over dat ds. Mulder daar begrip voor toont.
Jantje, lees nu eens rustig dit hele artikel. Het hele artikel ademt begrip voor de besproken opmerkingen.
Welnee. Er wordt hier flink aan inlegkunde gedaan.
Hm DDD, Nathanaël, Eilander, samanthi....

Jantje zou het eventueel mogelijk zijn dat je een keer ongelijk hebt?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

Als iemand mij een steekhoudend citaat geeft, ben ik altijd bereid mijn standpunten te herzien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huisgodsdienst

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
Jantje schreef:
DDD schreef:In de rechterflank van de GG niet. Daar was men soms zelfs tegen stille tijd. God moest het doen. Ds. F. Mulder heeft zelfs wel eens begrip daarvoor uitgesproken, al erkende hij wel dat zo'n houding niet gereformeerd was. Maar in de meer gereformeerde bevindelijke kringen heeft men altijd teruggegrepen op het belang van bijbelstudie en huisgodsdienst, voor zover ik weet.
Waar heeft ds. F. Mulder uit Rhenen dat gezegd? Ik ben wel benieuwd naar die bron.

Verder ben ik het niet met je eens. Mijn ervaring Is namelijk dat, hoe rechtser men is, hoe meer huisgodsdienst er Is, zoals zingen na de avondmaaltijd, alle kinderen die meelezen met hun zakbijbeltje, en ga zo maar door.
Google geeft het antwoord.
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-f-mul ... n-1.505737
Je roeptoetert.

Ds. Mulder heeft helemaal niet letterlijk gezegd wat jij beweert, vriend. Ik vind dit wel een beetje een kwalijke zaak. :jongle
Dat hij begrip uitspreekt, is mijns inziens juist zacht uitgedrukt. Hij veroordeelt het niet aandringen op persoonlijk bijbellezen duidelijk niet. Hij noemt zelfs in dit verband dat hij zelf meer preken ging lezen en noemt dat 'bijbellezen een doel in zichzelf kan worden, een nieuw werkverbond'. Mijns inziens rechtvaardigt dat mijn conclusies geheel, sterker nog, hij noemt het zelfs niet eens ongereformeerd. Dat maakt het niet minder erg, maar erger.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Nasrani »

Met verbazing gelezen... mensen die voorstander zijn van het Bijbellezen worden bijkans verweten een nieuw werkverbond te maken, maar 2-3 preken op een avond zou dan geen werkverbond zijn...
Heel bijzonder.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Dat hij begrip uitspreekt, is mijns inziens juist zacht uitgedrukt. Hij veroordeelt het niet aandringen op persoonlijk bijbellezen duidelijk niet. Hij noemt zelfs in dit verband dat hij zelf meer preken ging lezen en noemt dat 'bijbellezen een doel in zichzelf kan worden, een nieuw werkverbond'. Mijns inziens rechtvaardigt dat mijn conclusies geheel, sterker nog, hij noemt het zelfs niet eens ongereformeerd. Dat maakt het niet minder erg, maar erger.
Ik ben het daar niet mee eens. Absoluut niet. Onzin.

Wat ik overigens wel heel sterk vind is zijn opmerking over mensen die allerlei Bijbelstudies volgen, maar die je tijdens een weekdienst mist. We hebben het daar pas ook al over gehad, maar dat baart mij nou zorgen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat hij begrip uitspreekt, is mijns inziens juist zacht uitgedrukt. Hij veroordeelt het niet aandringen op persoonlijk bijbellezen duidelijk niet. Hij noemt zelfs in dit verband dat hij zelf meer preken ging lezen en noemt dat 'bijbellezen een doel in zichzelf kan worden, een nieuw werkverbond'. Mijns inziens rechtvaardigt dat mijn conclusies geheel, sterker nog, hij noemt het zelfs niet eens ongereformeerd. Dat maakt het niet minder erg, maar erger.
Ik ben het daar niet mee eens. Absoluut niet. Onzin.

Wat ik overigens wel heel sterk vind is zijn opmerking over mensen die allerlei Bijbelstudies volgen, maar die je tijdens een weekdienst mist. We hebben het daar pas ook al over gehad, maar dat baart mij nou zorgen.
Opnieuw niet goed gelezen. Op deze manier is het lastig discussiëren. Hij heeft moeite met mensen die het belang van Bijbel lezen benadrukken en vervolgens niet in de weekdiensten komen.
Gelukkig nuanceert hij zichzelf een beetje door te zeggen dat het allebei nodig is, maar uit het hele artikel krijg ik de indruk dat hij het helemaal niet zo belangrijk vind dat mensen de Bijbel lezen. Hij heeft liever dat ze de uitleg van een dominee horen. Dat baart mij dan weer zorgen. Dat was, precies zoals de interviewer aangeeft, het probleem ten tijde van de Reformatie.
Adje
Berichten: 621
Lid geworden op: 11 jan 2019, 10:09

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Adje »

Jantje schreef:
DDD schreef:Dat hij begrip uitspreekt, is mijns inziens juist zacht uitgedrukt. Hij veroordeelt het niet aandringen op persoonlijk bijbellezen duidelijk niet. Hij noemt zelfs in dit verband dat hij zelf meer preken ging lezen en noemt dat 'bijbellezen een doel in zichzelf kan worden, een nieuw werkverbond'. Mijns inziens rechtvaardigt dat mijn conclusies geheel, sterker nog, hij noemt het zelfs niet eens ongereformeerd. Dat maakt het niet minder erg, maar erger.
Ik ben het daar niet mee eens. Absoluut niet. Onzin.

Wat ik overigens wel heel sterk vind is zijn opmerking over mensen die allerlei Bijbelstudies volgen, maar die je tijdens een weekdienst mist. We hebben het daar pas ook al over gehad, maar dat baart mij nou zorgen.
Waarom is dat een sterke opmerking en baart het je zorgen dat men een Bijbelstudie volgt, men is toch met de Bijbel bezig?
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huisgodsdienst

Bericht door DDD »

@Jantje:
Dat heb ik in een ander draadje uitgebreid besproken, waar je het merkwaardigerwijs met mij eens leek te zijn, als ik het mij goed herinner.

In dit geval constateer ik dat je het artikel niet begrijpt. Dat is verder niet erg, maar dan moet je je ook bescheiden opstellen bij de exegese ervan. Het artikel is een prachtige illustratie van de dwalingen die ik in antwoord op de vraag van Marion in een ander draadje beschreef. Waarbij het overigens nog steeds erg jammer is, dat Marion daarop niet inhoudelijk reageerde.
ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Huisgodsdienst

Bericht door ejvl »

Jantje schreef:Als iemand mij een steekhoudend citaat geeft, ben ik altijd bereid mijn standpunten te herzien.
Het zou je sieren wat minder hard te roeptoeteren, minder grote woorden te gebruiken en even nadenken voor je een reactie schrijft.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

DDD schreef:waar je het merkwaardigerwijs met mij eens leek te zijn, als ik het mij goed herinner
Geenszins. Ik was het juist helemaal niet met jou eens, maar juist met @Marion. Overigens is het met haar lastiger discussiëren, omdat ze niet geregeld online is, na het beginnen van een discussie. Dat is wel jammer.

En verder vind ik het stuk van ds. Mulder prachtig en deel ik het van ganser harte. Het is heel erg als we in allerlei verenigingen en op allerlei Bijbelstudies zitten, maar onze plaats doordeweeks leeg laten als God in het gewaad van Zijn Woord, door middel van de levendige verkondiging, gesproken door Zijn knecht, tot onze ziel wil spreken.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
DDD schreef:waar je het merkwaardigerwijs met mij eens leek te zijn, als ik het mij goed herinner
Geenszins. Ik was het juist helemaal niet met jou eens, maar juist met @Marion. Overigens is het met haar lastiger discussiëren, omdat ze niet geregeld online is, na het beginnen van een discussie. Dat is wel jammer.

En verder vind ik het stuk van ds. Mulder prachtig en deel ik het van ganser harte. Het is heel erg als we in allerlei verenigingen en op allerlei Bijbelstudies zitten, maar onze plaats doordeweeks leeg laten als God in het gewaad van Zijn Woord, door middel van de levendige verkondiging, gesproken door Zijn knecht, tot onze ziel wil spreken.
God Die tot je komt in het ´gewaad van Zijn Woord´, weet je wat dat betekent?
Plaats reactie