Huisgodsdienst

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huisgodsdienst

Bericht door refo »

De eerste vijf alinea's, meneer Jantje.
(Als ik kon kwispelen, zou ik het doen. Niet zo blaffen!)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huisgodsdienst

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Ik vind dit heel bijzonder, @Maanenschijn en @Terri.

Ik ken toch ook redelijk wat mensen ter rechterzijde, maar ik heb de indruk dat dit in Zeeland toch niet of minder speelde en speelt.
Ik moet je helaas uit de droom helpen. Nu ben ik gelukkig in een gezin opgegroeid waar wel een vorm van huisgodsdienst was, maar ik heb echt het idee dat het een uitzondering is. Bijvoorbeeld het nabespreken van de preek is echt geen gemeengoed. Ik vind het alleen maar uitspreken van formuliergebeden, zonder ooit een vrij gebed te doen, ook echt niet passen bij huisgodsdienst. En ik ken toch vele gezinnen waar dat gebeurt.
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Jantje schreef:Ik vind dit heel bijzonder, @Maanenschijn en @Terri.

Ik ken toch ook redelijk wat mensen ter rechterzijde, maar ik heb de indruk dat dit in Zeeland toch niet of minder speelde en speelt.
Ik moet je helaas uit de droom helpen. Nu ben ik gelukkig in een gezin opgegroeid waar wel een vorm van huisgodsdienst was, maar ik heb echt het idee dat het een uitzondering is. Bijvoorbeeld het nabespreken van de preek is echt geen gemeengoed. Ik vind het alleen maar uitspreken van formuliergebeden, zonder ooit een vrij gebed te doen, ook echt niet passen bij huisgodsdienst. En ik ken toch vele gezinnen waar dat gebeurt.
Helaas erg veel herkenning in wat is geschreven. Juist daarom hebben veel jongeren, waaronder ik zelf in het verleden, een heel dubbel gevoel bij geloof en godsdienst. Je moet naar kerk etc maar verder wordt er nooit over gesproken.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

O. Blijkbaar verkeer ik dan in een ander milieu. Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord.

@refo,
Blaffende honden bijten niet. En verder is het pertinent onjuist. Ds. Mulder zegt helemaal nergens dat 'God het moet doen', zoals @DDD beweert, en we daarom maar geen huisgodsdienst meer moeten houden.

Verder, mevr. A.M.P.C. van Hartingsveldt-Moree heeft een prachtige website over huisgodsdienst opgezet, samen met haar man: https://www.bijbelsopvoeden.nl. En o ja, ze woont in Elspeet en kerkt daar in de Gereformeerde Gemeente.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2742
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Erskinees »

Andrea van Hartingsveldt mag je haar noemen. Zo noemt ze zichzelf ook, ondanks dat ze kerk in de Gereformeerde Gemeente.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:O. Blijkbaar verkeer ik dan in een ander milieu. Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord.

@refo,
Blaffende honden bijten niet. En verder is het pertinent onjuist. Ds. Mulder zegt helemaal nergens dat 'God het moet doen', zoals @DDD beweert, en we daarom maar geen huisgodsdienst meer moeten houden.

Verder, mevr. A.M.P.C. van Hartingsveldt-Moree heeft een prachtige website over huisgodsdienst opgezet, samen met haar man: https://www.bijbelsopvoeden.nl. En o ja, ze woont in Elspeet en kerkt daar in de Gereformeerde Gemeente.
Lees nou eens gewoon voor je weer zulke grote woorden gebruikt.
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huisgodsdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Ik vind dit heel bijzonder, @Maanenschijn en @Terri.

Ik ken toch ook redelijk wat mensen ter rechterzijde, maar ik heb de indruk dat dit in Zeeland toch niet of minder speelde en speelt.
Samanthus en ik komen allebei uit een gezin van rechts BHP er werd alleen met de hoofdmaaltijd gelezen bij Samanthus, bij ons tussen de middag de kinderbijbel, mijn moeder zei voor het eten een gedichtje op, mijn vader het ik nooit horen bidden.

Bij ons thuis werd er nog wel over de preek gesproken, bij Samanthus thuis nooit.

Wij hopen zondag 38 jaar getrouwd te zijn, dus je kunt ookniet zeggen dat het vroeger beter was.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:Lees nou eens gewoon voor je weer zulke grote woorden gebruikt.
Ik lees wél goed. @DDD schreef dit:
DDD schreef:In de rechterflank van de GG niet. Daar was men soms zelfs tegen stille tijd. God moest het doen. Ds. F. Mulder heeft zelfs wel eens begrip daarvoor uitgesproken, al erkende hij wel dat zo'n houding niet gereformeerd was. Maar in de meer gereformeerde bevindelijke kringen heeft men altijd teruggegrepen op het belang van bijbelstudie en huisgodsdienst, voor zover ik weet.
Ik lees daar in het artikel he - le - maal niets van terug. En als jij létterlijk kunt vinden wat @DDD hier beweert, dan zou ik graag een citaat zien.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Nathanaël schreef:Lees nou eens gewoon voor je weer zulke grote woorden gebruikt.
Ik lees wél goed. @DDD schreef dit:
DDD schreef:In de rechterflank van de GG niet. Daar was men soms zelfs tegen stille tijd. God moest het doen. Ds. F. Mulder heeft zelfs wel eens begrip daarvoor uitgesproken, al erkende hij wel dat zo'n houding niet gereformeerd was. Maar in de meer gereformeerde bevindelijke kringen heeft men altijd teruggegrepen op het belang van bijbelstudie en huisgodsdienst, voor zover ik weet.
Ik lees daar in het artikel he - le - maal niets van terug. En als jij létterlijk kunt vinden wat @DDD hier beweert, dan zou ik graag een citaat zien.
Jantje schreef:O. Blijkbaar verkeer ik dan in een ander milieu. Ik heb er werkelijk nog nooit van gehoord.

@refo,
Blaffende honden bijten niet. En verder is het pertinent onjuist. Ds. Mulder zegt helemaal nergens dat 'God het moet doen', zoals @DDD beweert, en we daarom maar geen huisgodsdienst meer moeten houden.

Verder, mevr. A.M.P.C. van Hartingsveldt-Moree heeft een prachtige website over huisgodsdienst opgezet, samen met haar man: https://www.bijbelsopvoeden.nl. En o ja, ze woont in Elspeet en kerkt daar in de Gereformeerde Gemeente.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

Ja, en? Wat wil je daar nu mee zeggen? Ik ben volstrekt duidelijk.

Bovendien heb ik nog steeds geen citaat uit het artikel met ds. Mulder gezien. Als het waar zou zijn wat @DDD beweert, is dat toch niet zo moeilijk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huisgodsdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:Ja, en? Wat wil je daar nu mee zeggen? Ik ben volstrekt duidelijk.

Bovendien heb ik nog steeds geen citaat uit het artikel met ds. Mulder gezien. Als het waar zou zijn wat @DDD beweert, is dat toch niet zo moeilijk?
Je leest niet goed
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:Ja, en? Wat wil je daar nu mee zeggen? Ik ben volstrekt duidelijk.

Bovendien heb ik nog steeds geen citaat uit het artikel met ds. Mulder gezien. Als het waar zou zijn wat @DDD beweert, is dat toch niet zo moeilijk?
Het punt is dat jij niet goed leest wat DDD zegt. Volgens jou beweert hij dat ds. Mulder zegt dat je maar niet aan huisgodsdienst moet doen, omdat ´God het moet doen´. Dat is echter helemaal niet wat DDD zegt. Dus dan is het vrij logisch dat jij in het artikel niets gaat vinden.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Ja, en? Wat wil je daar nu mee zeggen? Ik ben volstrekt duidelijk.

Bovendien heb ik nog steeds geen citaat uit het artikel met ds. Mulder gezien. Als het waar zou zijn wat @DDD beweert, is dat toch niet zo moeilijk?
Het punt is dat jij niet goed leest wat DDD zegt. Volgens jou beweert hij dat ds. Mulder zegt dat je maar niet aan huisgodsdienst moet doen, omdat ´God het moet doen´. Dat is echter helemaal niet wat DDD zegt. Dus dan is het vrij logisch dat jij in het artikel niets gaat vinden.
Aha. Maar ik lees anders ook niets over dat ds. Mulder daar begrip voor toont.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huisgodsdienst

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Aha. Maar ik lees anders ook niets over dat ds. Mulder daar begrip voor toont.
Jantje, lees nu eens rustig dit hele artikel. Het hele artikel ademt begrip voor de besproken opmerkingen.
Nathanaël
Berichten: 1051
Lid geworden op: 17 mei 2018, 12:58

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Nathanaël »

Jantje schreef:
Nathanaël schreef:
Jantje schreef:Ja, en? Wat wil je daar nu mee zeggen? Ik ben volstrekt duidelijk.

Bovendien heb ik nog steeds geen citaat uit het artikel met ds. Mulder gezien. Als het waar zou zijn wat @DDD beweert, is dat toch niet zo moeilijk?
Het punt is dat jij niet goed leest wat DDD zegt. Volgens jou beweert hij dat ds. Mulder zegt dat je maar niet aan huisgodsdienst moet doen, omdat ´God het moet doen´. Dat is echter helemaal niet wat DDD zegt. Dus dan is het vrij logisch dat jij in het artikel niets gaat vinden.
Aha. Maar ik lees anders ook niets over dat ds. Mulder daar begrip voor toont.
Dat heb ik verder ook niet gezegd, al kan ik me voorstellen dat DDD die conclusie trekt bij het lezen van o.a. de vierde alinea.
Het ging er mij meer om dat je hele grote woorden gebruikte toen je inging tegen iets dat door niemand beweerd was.
Plaats reactie