Huisgodsdienst

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

refo schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Aha, vandaar dat Jacobus Koelman, Matthew Henry, Wittewrongel en diverse andere oudvaders er nooit iets over geschreven hebben. ;)
Is @refo al zou oud dan?
Nee, maar van die mensen hadden mijn grootouders ook nooit gehoord.
Ds. R. Kok of dr. C. Steenblok hebben er vast ook wel eens wat over gezegd...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huisgodsdienst

Bericht door refo »

Jantje schreef:
refo schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Aha, vandaar dat Jacobus Koelman, Matthew Henry, Wittewrongel en diverse andere oudvaders er nooit iets over geschreven hebben. ;)
Is @refo al zou oud dan?
Nee, maar van die mensen hadden mijn grootouders ook nooit gehoord.
Ds. R. Kok of dr. C. Steenblok hebben er vast ook wel eens wat over gezegd...
Vertel!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

Nee; ik suggereer het.

Beiden hebben ten slotte in Gouda gestaan, ik schat ongeveer ten tijde van jouw grootouders.

Maar dat zou volgens de overlevering van kind op kind moeten zijn doorgegeven.

Dus waarschijnlijk weet jij meer.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huisgodsdienst

Bericht door DDD »

Ik vind het heel mooi om gezamenlijk hardop te bidden voor en na het eten. Dat deden mijn ouders vroeger niet, maar ik kreeg het mee bij een vriend en nu doen we dat in de familie ook geregeld. Het scheelt ook een serie kinderen die afzonderlijk moeten bidden, terwijl ze ook prima het onzevader kunnen bidden.

Verder lees ik met dankbaarheid wat crossmountain schrijft. Ik herken het geheel. Ik lees ook regelmatig in de BGT. En aangezien ik de SV van psalmen en NT meestal wel uit mijn hoofd ken, kan ik dan gelijk vergelijken. Ik vind het een razend knappe vertaling. Er is op Refoforum wel eens commentaar op geweest, maar dat is mijns inziens onterecht.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huisgodsdienst

Bericht door refo »

Het gaat niet over Gouda of over dominees. Ik vraag me af of onze grootouders in de jaren 40-50-60 ook zo'n huisgodsdienst betrachtten zoals blijkbaar in de Terdege of een ander blad wordt gepropageerd.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Ik vind het heel mooi om gezamenlijk hardop te bidden voor en na het eten. Dat deden mijn ouders vroeger niet, maar ik kreeg het mee bij een vriend en nu doen we dat in de familie ook geregeld. Het scheelt ook een serie kinderen die afzonderlijk moeten bidden, terwijl ze ook prima het onzevader kunnen bidden.

Verder lees ik met dankbaarheid wat crossmountain schrijft. Ik herken het geheel. Ik lees ook regelmatig in de BGT. En aangezien ik de SV van psalmen en NT meestal wel uit mijn hoofd ken, kan ik dan gelijk vergelijken. Ik vind het een razend knappe vertaling. Er is op Refoforum wel eens commentaar op geweest, maar dat is mijns inziens onterecht.
-Let op je maakt hiermee slapende honden wakker-
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huisgodsdienst

Bericht door samanthi »

DDD schreef:Ik vind het heel mooi om gezamenlijk hardop te bidden voor en na het eten. Dat deden mijn ouders vroeger niet, maar ik kreeg het mee bij een vriend en nu doen we dat in de familie ook geregeld. Het scheelt ook een serie kinderen die afzonderlijk moeten bidden, terwijl ze ook prima het onzevader kunnen bidden.

Verder lees ik met dankbaarheid wat crossmountain schrijft. Ik herken het geheel. Ik lees ook regelmatig in de BGT. En aangezien ik de SV van psalmen en NT meestal wel uit mijn hoofd ken, kan ik dan gelijk vergelijken. Ik vind het een razend knappe vertaling. Er is op Refoforum wel eens commentaar op geweest, maar dat is mijns inziens onterecht.
Ik ken een vrouw die niet met het geloof opgevoed is, toen zij voor haar examen zat, at ze eens bij een vriendinnetje, de vader van haar vriendinnetje bad hardop en bad ook voor haar examens, dat heeft haar toen zoveel gedaan, dat ze de Heere is gaan zoeken, nu is zij bijna tachtig, ik heb met verwondering naar haar verhaal geluisterd.

Een stukje praktijk van huisgodsdienst, eenvoudig zonder kramp of opsmuk en rijk gezegend
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huisgodsdienst

Bericht door DDD »

refo schreef:Het gaat niet over Gouda of over dominees. Ik vraag me af of onze grootouders in de jaren 40-50-60 ook zo'n huisgodsdienst betrachtten zoals blijkbaar in de Terdege of een ander blad wordt gepropageerd.
In de rechterflank van de GG niet. Daar was men soms zelfs tegen stille tijd. God moest het doen. Ds. F. Mulder heeft zelfs wel eens begrip daarvoor uitgesproken, al erkende hij wel dat zo'n houding niet gereformeerd was. Maar in de meer gereformeerde bevindelijke kringen heeft men altijd teruggegrepen op het belang van bijbelstudie en huisgodsdienst, voor zover ik weet.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4010
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Maanenschijn »

Zowel bij Luther als Calvijn was huisgodsdienst als het houden van (tafel)gesprekken, Bijbellezen en studie, maar zeker ook samen zingen aan de orde.

Mijn vermoeden is dat eenvoudige lieden, kleine luyden, veelal meer te kampen hadden met analfabetisme of gebrek aan middelen om uitgebreid Bijbelstudie te doen of het kunnen lezen van boeken.

Het gevolg is dat nadere Reformatoren opwekken om huisgodsdienst te beoefenen. In bevindelijke kringen is huisgodsdienst later steeds minder vorm gaan krijgen omdat, naar mijn bescheiden mening, het bijna verdacht was om actief over het geloof te spreken, als je niet bevestigd behoorde bij 'het volk'. Ik bedoel dit overigens zeker niet cynisch, maar zag het wel in mijn omgeving. Het hard op bidden van het 'onze Vader' zal bijvoorbeeld mijn moeder niet doen.

Hierdoor is wel een zekere ontwenning ontstaan.

Huisgodsdienst proberen wij onder andere vorm te geven door op zondagavond met elkaar te spreken, zingen en om de beurt ieder gezinslid een vrij gebed te laten doen. Naast het gebruikelijk lezen en bidden rond de maaltijden.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:
refo schreef:Het gaat niet over Gouda of over dominees. Ik vraag me af of onze grootouders in de jaren 40-50-60 ook zo'n huisgodsdienst betrachtten zoals blijkbaar in de Terdege of een ander blad wordt gepropageerd.
In de rechterflank van de GG niet. Daar was men soms zelfs tegen stille tijd. God moest het doen. Ds. F. Mulder heeft zelfs wel eens begrip daarvoor uitgesproken, al erkende hij wel dat zo'n houding niet gereformeerd was. Maar in de meer gereformeerde bevindelijke kringen heeft men altijd teruggegrepen op het belang van bijbelstudie en huisgodsdienst, voor zover ik weet.
Eigenlijks is dat wel het toppunt van Arminianisme
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
refo schreef:Het gaat niet over Gouda of over dominees. Ik vraag me af of onze grootouders in de jaren 40-50-60 ook zo'n huisgodsdienst betrachtten zoals blijkbaar in de Terdege of een ander blad wordt gepropageerd.
In de rechterflank van de GG niet. Daar was men soms zelfs tegen stille tijd. God moest het doen. Ds. F. Mulder heeft zelfs wel eens begrip daarvoor uitgesproken, al erkende hij wel dat zo'n houding niet gereformeerd was. Maar in de meer gereformeerde bevindelijke kringen heeft men altijd teruggegrepen op het belang van bijbelstudie en huisgodsdienst, voor zover ik weet.
Waar heeft ds. F. Mulder uit Rhenen dat gezegd? Ik ben wel benieuwd naar die bron.

Verder ben ik het niet met je eens. Mijn ervaring Is namelijk dat, hoe rechtser men is, hoe meer huisgodsdienst er Is, zoals zingen na de avondmaaltijd, alle kinderen die meelezen met hun zakbijbeltje, en ga zo maar door.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Huisgodsdienst

Bericht door eilander »

refo schreef:
Ambtenaar schreef:
eilander schreef: Aha, vandaar dat Jacobus Koelman, Matthew Henry, Wittewrongel en diverse andere oudvaders er nooit iets over geschreven hebben. ;)
Is @refo al zou oud dan?
Nee, maar van die mensen hadden mijn grootouders ook nooit gehoord.
Dat kan zijn. Maar kom dan niet aan met het idee dat huisgodsdienst iets moderns zou zijn.
merel
Berichten: 9612
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Huisgodsdienst

Bericht door merel »

refo schreef:Het gaat niet over Gouda of over dominees. Ik vraag me af of onze grootouders in de jaren 40-50-60 ook zo'n huisgodsdienst betrachtten zoals blijkbaar in de Terdege of een ander blad wordt gepropageerd.
Hoe zou het volgens deze bladen dan moeten? Ik heb deze bladen namelijk nog nooit gelezen.
DDD
Berichten: 28406
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huisgodsdienst

Bericht door DDD »

Jantje schreef:
DDD schreef:
refo schreef:Het gaat niet over Gouda of over dominees. Ik vraag me af of onze grootouders in de jaren 40-50-60 ook zo'n huisgodsdienst betrachtten zoals blijkbaar in de Terdege of een ander blad wordt gepropageerd.
In de rechterflank van de GG niet. Daar was men soms zelfs tegen stille tijd. God moest het doen. Ds. F. Mulder heeft zelfs wel eens begrip daarvoor uitgesproken, al erkende hij wel dat zo'n houding niet gereformeerd was. Maar in de meer gereformeerde bevindelijke kringen heeft men altijd teruggegrepen op het belang van bijbelstudie en huisgodsdienst, voor zover ik weet.
Waar heeft ds. F. Mulder uit Rhenen dat gezegd? Ik ben wel benieuwd naar die bron.

Verder ben ik het niet met je eens. Mijn ervaring Is namelijk dat, hoe rechtser men is, hoe meer huisgodsdienst er Is, zoals zingen na de avondmaaltijd, alle kinderen die meelezen met hun zakbijbeltje, en ga zo maar door.
Google geeft het antwoord.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Huisgodsdienst

Bericht door -DIA- »

Ds. klaagde over de lauwheid van velen, ook in onze gemeente, waar de Bijbel maar eenmaal per dag openging bij de hoofdmaaltijd.

Ik denk dat dit meer voorkomt dan we misschien denken. Huisgodsdienst wordt mede den kop ingedrukt omdat andere (gezins)leden het een 'overdreven gedoe' vinden. Ik noem met een 'overdreven gedoe', dat zegt men dan niet, maar je kunt het wel merken aan de reacties. Men wordt (let hierop!) meer en meer individualistisch ingesteld. De liefde verkoelt en in gelijke tred de verdraagzaamheid.
Lees je dan eens bij voorbeeld Psalm 133 (Waar liefde woont...) dan schijnt dat ook niets meer te zeggen. Je weet dan niet wat er in het binnenste omgaat. Feit is wel d at er nooit (zover ik kan beoordelen aan de hand van de praktijk) op het gelezene wordt ingegaan. Er wordt snel weer overheen gepraat.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 26 mei 2020, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie