Huisgodsdienst

Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
DDD schreef:waar je het merkwaardigerwijs met mij eens leek te zijn, als ik het mij goed herinner
Geenszins. Ik was het juist helemaal niet met jou eens, maar juist met @Marion. Overigens is het met haar lastiger discussiëren, omdat ze niet geregeld online is, na het beginnen van een discussie. Dat is wel jammer.

En verder vind ik het stuk van ds. Mulder prachtig en deel ik het van ganser harte. Het is heel erg als we in allerlei verenigingen en op allerlei Bijbelstudies zitten, maar onze plaats doordeweeks leeg laten als God in het gewaad van Zijn Woord, door middel van de levendige verkondiging, gesproken door Zijn knecht, tot onze ziel wil spreken.
Zeg nou toch eens minder domme dingen. Het is evengoed curieus als we alleen op zondag/dinsdag/woensdag naar kerk gaan en verder geen enkele belangstelling voor Gods Woord hebben. Dat is wat men hier zegt. Deze dominee lijkt in dit stuk het belang van Bijbel lezen, dus het onderzoeken van Gods Woord, omlaag te halen.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

Het is én-én. Dus én een Bijbelkring/Bijbelstudie én een weekdienst. En dat is nou juist het probleem. Maar waarschijnlijk is niemand dat met mij eens. Ik vermoed ook de meest rechtse forummers niet.
Laatst gewijzigd door Jantje op 26 mei 2020, 20:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:Het is én-én. Dus én een Bijbelkring/Bijbelstudie én een weekdienst. En dat is nou juist het probleem. Maar waarschijnlijk is niemand dat met mij eens. Ik vermoed ool de meest rechtse forummers niet.
Ik ben dat heel erg met je eens. Dat het én kerkgang is én bijbelstudie/stille tijd etc. Ik kom nl in de praktijk ook vaak mensen tegen die graag naar kerk gaan, maar als het over Bijbel lezen/studeren gaat, totaal niet thuis geven. Dat noem ik, vergeef me het woord, wel eens luie consumenten.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Het is én-én. Dus én een Bijbelkring/Bijbelstudie én een weekdienst. En dat is nou juist het probleem. Maar waarschijnlijk is niemand dat met mij eens. Ik vermoed ool de meest rechtse forummers niet.
Ik ben dat heel erg met je eens. Dat het én kerkgang is én bijbelstudie/stille tijd etc. Ik kom nl in de praktijk ook vaak mensen tegen die graag naar kerk gaan, maar als het over Bijbel lezen/studeren gaat, totaal niet thuis geven. Dat noem ik, vergeef me het woord, wel eens luie consumenten.
Eens.

Maar dat geldt andersom ook voor degenen die de loftrompet opsteken over de Bijbelstudies en de Bijbelkringen, maar ondertussen doordeweeks nooit naar de kerk komen als er een kerkdienst is met Gods knecht. Dat noem ik, vergeef me het woord, luie kerkgangers.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huisgodsdienst

Bericht door samanthi »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Het is én-én. Dus én een Bijbelkring/Bijbelstudie én een weekdienst. En dat is nou juist het probleem. Maar waarschijnlijk is niemand dat met mij eens. Ik vermoed ool de meest rechtse forummers niet.
Ik ben dat heel erg met je eens. Dat het én kerkgang is én bijbelstudie/stille tijd etc. Ik kom nl in de praktijk ook vaak mensen tegen die graag naar kerk gaan, maar als het over Bijbel lezen/studeren gaat, totaal niet thuis geven. Dat noem ik, vergeef me het woord, wel eens luie consumenten.
Eens.

Maar dat geldt andersom ook voor degenen die de loftrompet opsteken over de Bijbelstudies en de Bijbelkringen, maar ondertussen doordeweeks nooit naar de kerk komen als er een kerkdienst is met Gods knecht. Dat noem ik, vergeef me het woord, luie kerkgangers.
waarom de negatieve dingen noemen, de Bijbel is duidelijk:
Hebr. 10:25 En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben, maar elkander vermanen; en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert.
Joh 5:39 Onderzoekt de Schriften, want gij meent in dezelve het eeuwige leven te hebben, en ddie zijn het die van Mij getuigen.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Zeeuw »

Jantje schreef:
Zeeuw schreef:
Jantje schreef:Het is én-én. Dus én een Bijbelkring/Bijbelstudie én een weekdienst. En dat is nou juist het probleem. Maar waarschijnlijk is niemand dat met mij eens. Ik vermoed ool de meest rechtse forummers niet.
Ik ben dat heel erg met je eens. Dat het én kerkgang is én bijbelstudie/stille tijd etc. Ik kom nl in de praktijk ook vaak mensen tegen die graag naar kerk gaan, maar als het over Bijbel lezen/studeren gaat, totaal niet thuis geven. Dat noem ik, vergeef me het woord, wel eens luie consumenten.
Eens.

Maar dat geldt andersom ook voor degenen die de loftrompet opsteken over de Bijbelstudies en de Bijbelkringen, maar ondertussen doordeweeks nooit naar de kerk komen als er een kerkdienst is met Gods knecht. Dat noem ik, vergeef me het woord, luie kerkgangers.
Dat heb je al drie keer gezegd. Ben jezelf betrokken bij een bijbelstudiekring oid?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Huisgodsdienst

Bericht door refo »

Het is net wat ds Mulder zegt: er moet tegenwoordig zoveel. Als je er toch genoeg aan hebt op zondag tweemaal naar de kerk te gaan? Waarom zou je dan nog meer doen aan godsdienst?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Huisgodsdienst

Bericht door samanthi »

refo schreef:Het is net wat ds Mulder zegt: er moet tegenwoordig zoveel. Als je er toch genoeg aan hebt op zondag tweemaal naar de kerk te gaan? Waarom zou je dan nog meer doen aan godsdienst?
daar zit idd veel in, is het een moeten of wordt het de liefde van je hart
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

refo schreef:Het is net wat ds Mulder zegt: er moet tegenwoordig zoveel. Als je er toch genoeg aan hebt op zondag tweemaal naar de kerk te gaan? Waarom zou je dan nog meer doen aan godsdienst?
Bijzonder dat jij een kerkdienst waarin God met Zijn onfeilbaar Woord tot ons komt gelijkstelt aan 'godsdienst' (ik lees dan: 'de godsdienst', dus het omhulsel).
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Huisgodsdienst

Bericht door DDD »

refo schreef:Het is net wat ds Mulder zegt: er moet tegenwoordig zoveel. Als je er toch genoeg aan hebt op zondag tweemaal naar de kerk te gaan? Waarom zou je dan nog meer doen aan godsdienst?
De norm is mijns inziens niet primair waar wij zelf wel of niet genoeg aan hebben. Anderzijds mogen predikanten ook geen menselijke wetten opleggen, nog minder het luisteren naar hun preken vergelijken met de hemelse heerlijkheid en dergelijke onbescheiden domheden meer.

Ik heb meer sympathie voor een bewaarhetpanddominee die de gemeente dankte dat ze zijn soms ook wat minder goede preken zo mild had verdragen. Dat getuigt van meer zelfkennis dan anderen verwijten dat ze niet met smaak luisteren.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11932
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Herman »

Zo kan tie wel weer.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Jantje »

DDD schreef:
refo schreef:Het is net wat ds Mulder zegt: er moet tegenwoordig zoveel. Als je er toch genoeg aan hebt op zondag tweemaal naar de kerk te gaan? Waarom zou je dan nog meer doen aan godsdienst?
De norm is mijns inziens niet primair waar wij zelf wel of niet genoeg aan hebben. Anderzijds mogen predikanten ook geen menselijke wetten opleggen, nog minder het luisteren naar hun preken vergelijken met de hemelse heerlijkheid en dergelijke onbescheiden domheden meer.

Ik heb meer sympathie voor een bewaarhetpanddominee die de gemeente dankte dat ze zijn soms ook wat minder goede preken zo mild had verdragen. Dat getuigt van meer zelfkennis dan anderen verwijten dat ze niet met smaak luisteren.
Er zijn genoeg dominees in de GG die beseffen dat ze een stofje zijn aan de weegschaal en dat ze er maar iets van kunnen stamelen. Dat hoor ik namelijk regelmatig in dankgebeden klinken.

Dus je generaliseert hier weer flink.

Bovendien ging het niet om 'met smaak luisteren', maar om naar de kerk te gaan als de deuren open staan.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10411
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Huisgodsdienst

Bericht door Zita »

Dit topic gaat over huisgodsdienst. Niet over kerkgodsdienst. Ik snap best dat die twee wat samenhangen, maar het is niet de bedoeling om een hele discussie op touw te gaan zetten over hoe vaak naar de kerk enzovoorts. Daar zijn andere topics voor.
Plaats reactie