Bergen verzetten

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bergen verzetten

Bericht door Arja »

Zonnebloem schreef:Misschien is het wel helemaal anders want in de tekst gaat het helemaal niet over bergen. Het gaat over “deze berg”. De Heere Jezus gaat naar Jeruzalem en ziet de tempelberg liggen.
Ik denk ook in die richting. Vooral in combinatie met het vervloeken (en het verdorren) van de vijgenboom. Als je deze geschiedenis vergelijkt met de andere evangeliën is het niet zo moeilijk om te concluderen dat de Heere Jezus het over één speciale berg heeft: de hypocrisie van vele Joodse leiders - de priesters, rabbijnen, farizeeën, sadduceeën, schriftgeleerden en anderen. Zij waren in feite de 'volgroeide takken' van Israël. De Heere Jezus verwachtte vroegrijpe vrucht. Maar die was er niet. Ik vertaalde er een blog over van One For Israel. Misschien leuk om te lezen: https://ariellapersoonlijk.blogspot.com ... nboom.html

Ik ben terug van vakantie en heb nu pas tijd om echt te onderzoeken. Ik vond dit:

"Doordat Jezus met de vijgenboom doet wat Hij niet doet met de tempel komt zijn sparen in een bepaald lichtt te staan: Hij is in Zijn lijden niet de Machteloze, maar juist de Machtige. Wanneer Hij Jeruzalem en de tempel niet ogenblikkelijk in de zee laat verdwijnen, nu ze Hem niets te bieden hebben, blijkt dat Hij als de Almachtige verwerping te dragen. Dat onderwijst de discipelen, die hier aanwezig zijn, over de aard van Zijn lijden in deze dagen. De woorden over het gebed (21-22), die Jezus verbindt aan Zijn vervloeking van de vijgenboom, bevestigen, dat het niet allereerst om een dreigend teken voor de ongelovigen gaat, maar om een lerend en bemoedigend teken voor de gelovigen (zegt F.W. Grosheide) De Heere Jezus en Zijn discipelen gaan opnieuw naar de tempel, waar rovers op Hem wachten, maar dit betekent niet dat zij een toekomst van machteloosheid worden binnengeleid. Wanneer zij Jezus in het geloof volgen, zullen zij ook zelf door hun gebed "macht" ontvangen in deze wereld. Het is de macht om door het geloof bergen te verzetten, wonderen en tekenen te doen, het evangelie in de wereld uit te dragen als Zijn apostelen. Zonder twijfel moeten zij achter Jezus aangaan op deze lijdensweg: zij volgen dan de Almachtige." Bron: Mattheüs, dr. Jacob van Bruggen

Hierna volgt de tempelreiniging. Zoals ik het nu zie gaat het hier om de berg van dode religie. Dat de Heere Jezus het heeft overhet verwijderen van deze berg is inderdaad een soort van hyperbolisch gebruik van woorden om de uitvoering van iets aan te duiden dat totaal onmogelijk lijkt (zie Zacharia 4:7 ; 1 Korinthiërs 13:2 ). En dan komt de andere uitspraak van Jezus: "En al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen."

Hierbij sla ik een brug naar wat ik lees in Johannes 14:12-14

Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader. En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in den Zoon verheerlijkt worde. Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bergen verzetten

Bericht door DDD »

Dank!

Dat vind ik ook wel een mooie benadering. Maar de discipelen hadden natuurlijk helemaal geen behoefte om de tempel te verwoesten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16715
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Bergen verzetten

Bericht door Hendrikus »

Roos2018 schreef:
DDD schreef:Nee, dat zal de berijmde psalm zijn. Vandaar dat ik schreef 'als een psalmdichter schrijft'. Het is psalm 25 in de oude berijming. Maar het is wel een overdrijving. En het is toch waar.
Apart. Het woord "dood" en "sterven" komt in de onberijmde tekst n.l. niet voor.
Tja, als het gaat om dingen die niet in de onberijmde psalm staan maar wél in de berijming, dan is 1773 een brond waaruit je nog wel even kunt putten. "Zo doe Hij ook aan mij", "Met psalmgezang waar 't hart door wordt geraakt", enz. enz.
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Bergen verzetten

Bericht door liz boer »

Hendrikus schreef:
Roos2018 schreef:
DDD schreef:Nee, dat zal de berijmde psalm zijn. Vandaar dat ik schreef 'als een psalmdichter schrijft'. Het is psalm 25 in de oude berijming. Maar het is wel een overdrijving. En het is toch waar.
Apart. Het woord "dood" en "sterven" komt in de onberijmde tekst n.l. niet voor.
Tja, als het gaat om dingen die niet in de onberijmde psalm staan maar wél in de berijming, dan is 1773 een brond waaruit je nog wel even kunt putten. "Zo doe Hij ook aan mij", "Met psalmgezang waar 't hart door wordt geraakt", enz. enz.
Ja en Opperwezen of dat de Heere op zulke zoet die braaf zijn.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Bergen verzetten

Bericht door Johannes S »

Arja schreef:

Hierna volgt de tempelreiniging. Zoals ik het nu zie gaat het hier om de berg van dode religie.
In Galaten 4 gaat het ook over een berg, de berg Sinaï, tot dienstbaarheid barende.

21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt zijn, hoort gij de wet niet?
22 Want er is geschreven, dat Abraham twee zonen had, een uit de dienstmaagd, en een uit de vrije.
23 Maar gene, die uit de dienstmaagd was, is naar het vlees geboren geweest; doch deze, die uit de vrije was, door de beloftenis;
24 Hetwelk dingen zijn, die andere beduiding hebben; want deze zijn de twee verbonden; het ene van den berg Sinaï, tot dienstbaarheid barende, hetwelk is Hagar;
25 Want dit, namelijk Agar, is Sina, een berg in Arabië, en komt overeen met Jeruzalem, dat nu is, en dienstbaar is met haar kinderen.
26 Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder.


Opmerkelijk is dat de berg Sinaï in één adem genoemd wordt met juist Hagar, terwijl JWHW daar met het volk Israël (voortkomend uit Izak, via de vrije, Sara, door de belofte) het 'Mozaitische verbond' sloot. Ook Israël was (groot deels?) onder de wet, totdat het aan Abraham beloofde Zaad, de Heere Jezus, zou vrijmaken van de vloek van de wet. Zeg ik dat zo goed? Dat moet wel persoonlijk worden (Galaten 3:9-13) De waar gelovigen worden kinderen (geestelijk) van Abraham genoemd in Galaten 3:7 (waarbij ik gelijk wil aangeven dat er nog profetieën vervuld moeten worden t.o.v. Israël)
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bergen verzetten

Bericht door refo »

Lucas 17:6 En de Heere zeide: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tegen dezen moerbezienboom zeggen: Word ontworteld, en in de zee geplant, en hij zou u gehoorzaam zijn.

Is dit ook al een Joods spreekwoord? Of toch gewoon een hyperbool, wat meer voor de hand ligt?
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bergen verzetten

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:Lucas 17:6 En de Heere zeide: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tegen dezen moerbezienboom zeggen: Word ontworteld, en in de zee geplant, en hij zou u gehoorzaam zijn.

Is dit ook al een Joods spreekwoord? Of toch gewoon een hyperbool, wat meer voor de hand ligt?
ook al is je geloof klein, je geloof en heil in Christus is verzekerd en overwint in Zijn naam
zo iets ?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Bergen verzetten

Bericht door Johannes S »

eilander schreef:
Even terug naar de uitleg, en dan vooral even het woordje 'overdrijven'. Volgens Van Dale is dat 'de grenzen van de waarheid te buiten gaan, vergroten, overdreven voorstellen.'
Is het gek dat mensen er hier moeite mee hebben om dit van de Heere Jezus te zeggen?
Ik vind dat niet gek. Het is geloof ik echt nog nooit in me opgekomen om iets 'overdreven' te vinden van wat de Heere Jezus zegt. Het is voor mij totaal nieuw. Zeker als je de betekenis van Van Dale volgt. Want Jezus is de Waarheid. Wat zegt God door Zijn Woord.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Bergen verzetten

Bericht door samanthi »

Johannes S schreef:
eilander schreef:
Even terug naar de uitleg, en dan vooral even het woordje 'overdrijven'. Volgens Van Dale is dat 'de grenzen van de waarheid te buiten gaan, vergroten, overdreven voorstellen.'
Is het gek dat mensen er hier moeite mee hebben om dit van de Heere Jezus te zeggen?
Ik vind dat niet gek. Het is geloof ik echt nog nooit in me opgekomen om iets 'overdreven' te vinden van wat de Heere Jezus zegt. Het is voor mij totaal nieuw. Zeker als je de betekenis van Van Dale volgt. Want Jezus is de Waarheid. Wat zegt God door Zijn Woord.
Misschien is een overtreffende vorm een betere benaming.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bergen verzetten

Bericht door DDD »

Johannes S schreef:
eilander schreef:
Even terug naar de uitleg, en dan vooral even het woordje 'overdrijven'. Volgens Van Dale is dat 'de grenzen van de waarheid te buiten gaan, vergroten, overdreven voorstellen.'
Is het gek dat mensen er hier moeite mee hebben om dit van de Heere Jezus te zeggen?
Ik vind dat niet gek. Het is geloof ik echt nog nooit in me opgekomen om iets 'overdreven' te vinden van wat de Heere Jezus zegt. Het is voor mij totaal nieuw. Zeker als je de betekenis van Van Dale volgt. Want Jezus is de Waarheid. Wat zegt God door Zijn Woord.
Overdrijving kan ook waar zijn.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bergen verzetten

Bericht door eilander »

DDD schreef:
Johannes S schreef:
eilander schreef:
Even terug naar de uitleg, en dan vooral even het woordje 'overdrijven'. Volgens Van Dale is dat 'de grenzen van de waarheid te buiten gaan, vergroten, overdreven voorstellen.'
Is het gek dat mensen er hier moeite mee hebben om dit van de Heere Jezus te zeggen?
Ik vind dat niet gek. Het is geloof ik echt nog nooit in me opgekomen om iets 'overdreven' te vinden van wat de Heere Jezus zegt. Het is voor mij totaal nieuw. Zeker als je de betekenis van Van Dale volgt. Want Jezus is de Waarheid. Wat zegt God door Zijn Woord.
Overdrijving kan ook waar zijn.
Je hanteert nu een andere definitie dan Van Dale. Ik ben nu wel even benieuwd naar jouw definitie dan.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Bergen verzetten

Bericht door Johannes S »

eilander schreef:
DDD schreef:
Johannes S schreef:
eilander schreef:
Even terug naar de uitleg, en dan vooral even het woordje 'overdrijven'. Volgens Van Dale is dat 'de grenzen van de waarheid te buiten gaan, vergroten, overdreven voorstellen.'
Is het gek dat mensen er hier moeite mee hebben om dit van de Heere Jezus te zeggen?
Ik vind dat niet gek. Het is geloof ik echt nog nooit in me opgekomen om iets 'overdreven' te vinden van wat de Heere Jezus zegt. Het is voor mij totaal nieuw. Zeker als je de betekenis van Van Dale volgt. Want Jezus is de Waarheid. Wat zegt God door Zijn Woord.
Overdrijving kan ook waar zijn.
Je hanteert nu een andere definitie dan Van Dale. Ik ben nu wel even benieuwd naar jouw definitie dan.
Ik ook. Dan praten we niet langs elkaar heen.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Online
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bergen verzetten

Bericht door DDD »

eilander schreef:
DDD schreef:
Johannes S schreef:
eilander schreef:
Even terug naar de uitleg, en dan vooral even het woordje 'overdrijven'. Volgens Van Dale is dat 'de grenzen van de waarheid te buiten gaan, vergroten, overdreven voorstellen.'
Is het gek dat mensen er hier moeite mee hebben om dit van de Heere Jezus te zeggen?
Ik vind dat niet gek. Het is geloof ik echt nog nooit in me opgekomen om iets 'overdreven' te vinden van wat de Heere Jezus zegt. Het is voor mij totaal nieuw. Zeker als je de betekenis van Van Dale volgt. Want Jezus is de Waarheid. Wat zegt God door Zijn Woord.
Overdrijving kan ook waar zijn.
Je hanteert nu een andere definitie dan Van Dale. Ik ben nu wel even benieuwd naar jouw definitie dan.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hyperbool_(stijlfiguur)
Zeeuw
Berichten: 11529
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Bergen verzetten

Bericht door Zeeuw »

Al de daar genoemde uitdrukkingen zijn niet waar in letterlijke zin.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Bergen verzetten

Bericht door Arja »

Zeeuw schreef:
Al de daar genoemde uitdrukkingen zijn niet waar in letterlijke zin.
We vinden ook een hyperbool is in Jezus 'gelijkenis van het mosterdzaad ( Matt. 13: 31–32 ). Jezus bedoelt niet dat er geen zaad kleiner is dan het mosterdzaad; Hij wijst eenvoudigweg op het kleinste zaadje dat in het oude Israel werd aangetroffen, om iets te zeggen over het koninkrijk. Het koninkrijk begint zo klein dat het vrijwel onzichtbaar is, maar van zijn kleine begin groeit het uit tot een groot rijk.

Er zijn nog veel meer stijlfiguren in de Bijbel te vinden bijvoorbeeld personificaties, metaforen.
Plaats reactie