Bergen verzetten

Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2039
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Bergen verzetten

Bericht door Arja »

Voor degenen die graag tekst met tekst vergelijken

Ik las vandaag in een boekje over de natuur: "Jezus vertelt ons in de Bijbel dat het kleinste zaadje van geloof bergen kan verzetten. Moge ons geloof al wankelen, God belooft Zijn hulp en kracht aan allen die erom vragen".
Ergens anders ( op het www) las ik: Sta op en schitter en geloof en zie bergen wijken voor de machtige Naam van Jezus, door jou uitgesproken, in geloof!

Ik zocht het hoofdstuk en de tekst op in de Bijbel:

En ziende, een vijgeboom aan den weg, ging Hij naar hem toe, en vond niets aan denzelven, dan alleenlijk bladeren; en zei tot hem: Uit u worde geen vrucht meer in der eeuwigheid! En de vijgeboom verdorde terstond. En de discipelen, dat ziende, verwonderden zich, zeggende: Hoe is de vijgeboom zo terstond verdord? Doch Jezus, antwoordende, zei tot hen: Voorwaar zeg Ik u: Indien gij geloof hadt, en niet twijfeldet, gij zoudt niet alleenlijk doen, hetgeen den vijgeboom is geschied; maar indien gij ook tot dezen berg zei: Word opgeheven en in de zee geworpen! het zou geschieden. En al wat gij zult begeren in het gebed, gelovende, zult gij ontvangen. En als Hij in den tempel gekomen was, kwamen tot Hem, terwijl Hij leerde, de overpriesters en de ouderlingen des volks, zeggende: Door wat macht doet Gij deze dingen? En Wie heeft U deze macht gegeven? En Jezus, antwoordende, zei tot hen: Ik zal u ook een woord vragen, hetwelk indien gij Mij zult zeggen, zo zal Ik u ook zeggen, door wat macht Ik deze dingen doe. (Mattheüs 21:19-23)

Wat denken jullie. Wat betekent deze tekst? Bij mij staat er ook nog een verwijzing naar Mattheüs 17:17-20. Daar wordt gesproken over ongeloof als het niet geloven dat Jezus de Christus, de Messias was.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bergen verzetten

Bericht door -DIA- »

Ik moest even aan psalm 46 vers 1 (berijmd) denken.
En aan 1 Korinthe 13
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Zonnebloem
Berichten: 268
Lid geworden op: 11 jun 2019, 09:52

Re: Bergen verzetten

Bericht door Zonnebloem »

Het heeft iets te maken met dat geloof. Maar niet om wonderen te doen maar meer met Degene in wie je gelooft. Hij is betrouwbaar.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bergen verzetten

Bericht door DDD »

Het is bij wijze van spreken. Want gelovigen kunnen geen bergen verzetten.

Jezus overdrijft vaak. Dat was in die tijd gewoon. Hij bedoelde niet dat je letterlijk een oog uit je hoofd moet halen en Hij heeft ongetwijfeld ook niet gedacht dat letterlijke bergen een stuk aan de kant zouden gaan als dat een van zijn leerlingen beter uitkwam.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Bergen verzetten

Bericht door TSC »

DDD schreef:Het is bij wijze van spreken. Want gelovigen kunnen geen bergen verzetten.

Jezus overdrijft vaak. Dat was in die tijd gewoon. Hij bedoelde niet dat je letterlijk een oog uit je hoofd moet halen en Hij heeft ongetwijfeld ook niet gedacht dat letterlijke bergen een stuk aan de kant zouden gaan als dat een van zijn leerlingen beter uitkwam.
En wanneer weet je dan wanneer Jezus zou overdrijven? Toch niet als Hij aangeeft dat in het Huis van Zijn Vader vele woningen zijn?
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Bergen verzetten

Bericht door Roos2018 »

DDD schreef:Het is bij wijze van spreken. Want gelovigen kunnen geen bergen verzetten.

Jezus overdrijft vaak. Dat was in die tijd gewoon. Hij bedoelde niet dat je letterlijk een oog uit je hoofd moet halen en Hij heeft ongetwijfeld ook niet gedacht dat letterlijke bergen een stuk aan de kant zouden gaan als dat een van zijn leerlingen beter uitkwam.
Nee, het is een gangbare Oosterse manier van spreken die voor de Westerling heel anders overkomt.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bergen verzetten

Bericht door DDD »

Wat bedoel je met 'Nee'?

Dat iets gangbaar is, zegt niets over de betekenis. Dat iets 'anders' is, is ook nogal vaag.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bergen verzetten

Bericht door DDD »

TSC schreef:
DDD schreef:Het is bij wijze van spreken. Want gelovigen kunnen geen bergen verzetten.

Jezus overdrijft vaak. Dat was in die tijd gewoon. Hij bedoelde niet dat je letterlijk een oog uit je hoofd moet halen en Hij heeft ongetwijfeld ook niet gedacht dat letterlijke bergen een stuk aan de kant zouden gaan als dat een van zijn leerlingen beter uitkwam.
En wanneer weet je dan wanneer Jezus zou overdrijven? Toch niet als Hij aangeeft dat in het Huis van Zijn Vader vele woningen zijn?
Nee. Dat is wel bij wijze van spreken, maar geen overdrijving, zou ik denken.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Bergen verzetten

Bericht door TSC »

DDD schreef:
TSC schreef:
DDD schreef:Het is bij wijze van spreken. Want gelovigen kunnen geen bergen verzetten.

Jezus overdrijft vaak. Dat was in die tijd gewoon. Hij bedoelde niet dat je letterlijk een oog uit je hoofd moet halen en Hij heeft ongetwijfeld ook niet gedacht dat letterlijke bergen een stuk aan de kant zouden gaan als dat een van zijn leerlingen beter uitkwam.
En wanneer weet je dan wanneer Jezus zou overdrijven? Toch niet als Hij aangeeft dat in het Huis van Zijn Vader vele woningen zijn?
Nee. Dat is wel bij wijze van spreken, maar geen overdrijving, zou ik denken.
Maar hoe weet je dan wanneer het wel om een overdrijving gaat en wanneer niet?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bergen verzetten

Bericht door DDD »

In veel gevallen is dat een kwestie van aanvoelen. Maar voor teksten uit een andere cultuur kan dat lastiger zijn. Daarom ben ik benieuwd naar de uitleg van Roos2018.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bergen verzetten

Bericht door Geytenbeekje »

Bergen verzetten of een Huis met Vele Woningen vind ik ook een totaal verschillend.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bergen verzetten

Bericht door refo »

De HEERE Jezus deed veel krasse uitspraken, zodat ze zouden worden onthouden. De overlevering was mondeling, er waren geen verslaggevers die alles noteerden.
TSC
Berichten: 93
Lid geworden op: 15 feb 2019, 21:06

Re: Bergen verzetten

Bericht door TSC »

Geytenbeekje schreef:Bergen verzetten of een Huis met Vele Woningen vind ik ook een totaal verschillend.
Dat is zeker. Maar mijn vraag is vooral wie bepaalt of het om een overdrijving gaat.
Geytenbeekje
Berichten: 8196
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Bergen verzetten

Bericht door Geytenbeekje »

refo schreef:De HEERE Jezus deed veel krasse uitspraken, zodat ze zouden worden onthouden. De overlevering was mondeling, er waren geen verslaggevers die alles noteerden.
In Zijn wijsheid zodat alles niet tegenspreekt en het Woord zelfde blijft.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Bergen verzetten

Bericht door DDD »

Of het overdrijving is, is afhankelijk van de bedoeling van een tekst. Wij hebben geen andere mogelijkheid dan in de verwachting van de leiding van de heilige Geest en met kennis uit andere teksten en uit de huidige oosterse cultuur daarvan een zo zorgvuldig mogelijke inschatting te maken.

Je moet moeilijkheden niet wegpoetsen door ze maar direct als fabel weg te zetten. Maar anderzijds moet je wel zoveel mogelijk rekening houden met de bedoeling van een tekst in zijn oorspronkelijke context. En sommige dingen zijn uitdrukkelijk beeldspraak.
Plaats reactie