Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door Johannes S »

Want het vlees begeert tegen den Geest, en de Geest tegen het vlees; (vers 17)
Is het geest of Geest met Hoofdletter? Of beide?
De ene bijbelvertaling gebruikt een hoofdletter en de andere niet...
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door -DIA- »

Ik heb het een en ander nog eens weer nagelezen in de Bijbelverklaring van Matthew Henry. Vandaar ook dat ik hem hier enige malen min of meer letterlijk citeer. De vraag is geest of Geest? Het zal ook blijken dat het met een hoofdletter dient geschreven te worden. Of beide? Daarvoor hebben we na te gaan wat de geest van de mens is.
Het vlees, dat is de oude mens of de oude onwedergeboren geest, die vernieuwd wordt naar het evenbeeld van Hem die hem heeft wedergeboren. Dat houdt meteen in dat het gaat over een geestelijk levend mens. Deze mens, zal zijn leven lang een strijd voeren op leven een dood. Er is wel eens gezegd dat een levend mens, een wederom geboren mens een tweemens is. De oude natuur, (het vlees) is continue in oorlog met het leven uit de Geest, het leven door de Heilige Geest in het hart geplant. Dit nieuwe deel is een nieuwe geboorte, dat in de mens is geboren en die er bij de mens van nature niet is. Dit nieuwe deel, is een nieuwe Schepping, die groter is dan de schepping van de hemel en de aarde. God sprak en het was er. Nu zal de geestelijke mens er door de almachtige daad Gods komen, maar deze wordt, om zo te zeggen, tegengewerkt dood de mens van nature, dat is de oude mens. Bij het geboren worden van de nieuwe mens, ontstaat er een strijd op leven en dood, en dat zo lang als de mens op deze aarde leeft. De oorlog tussen vlees (de natuurlijke mens, die altijd de Geestelijke mens tegenstaat, dat wil zeggen, die vecht tegen de het nieuwe deel, de nieuwe schepping, die de Geest in hem heeft gewerkt. Dan is meteen duidelijk dat het hier gaat over de natuurlijke mens (die zich der wet Gods nooit onderwerpt) en de nieuwe mens, (dat is die nieuwe schepping die God, zonder ons, in ons werkt) Het vlees begeert tegen de Geest. Dat is de oude mens (wat wij allen van nature zijn), "worstelt met kracht en woede tegen de bewegingen des Geestes en weerstaat alles wat geestelijk (uit de Geest) is". Aan de andere kant strijdt de nieuwe mens tegen het vlees en tegen de wil en begeerten van het vlees. Ik citeer nu verder Mattew Henry: "En daardoor komt het dat wij niet de dingen kunnen doen, die wij willen. Gelijk het beginsel der genade in ons niet toelaat, dat we al het kwaad bedrijven,m waartoe onze oude bedorven natuur ons aanzet."
We zie daar dus: De strijd van de Geest, die de Werkmeester is van het nieuwe leven, en de natuurlijke mens die tegenstaat al wat uit de Geest is. Wat het nieuwe deel is, dat kan overdacht worden, als wij weten dat het een nieuwe schepping Gods is, die niet minder groot, ja, groter is dan de schepping van hemel en aarde, maar wij, die van nature deze nieuwe schepping niet kennen, kunnen er over denken, maar nooit vatten. Wie de Geest niet heeft die kent de geestelijke strijd ook niet. Hij kan wel onderscheid zien door wat hij in zijn sprekende conciëntie voelt, maar wat deze nieuwe schepping is, dat kent de mens niet. Hij leeft van nature als de oude mens zonder geestelijke strijd. Kan dus ook niet vatten wat hij niet kent. De Geest openbaart wat de natuur niet leert. De oorlog, de geestelijke strijd, die gevoerd wordt tot de laatste snik. En dan pas wordt de nieuwe mens bevrijd van de oude mens, en vaart op tot Hem die hem gemaakt en herboren heeft.

De vraag die u stelde was nuttig. Het gaf weer opnieuw te overdenken. Zo zouden we meer de geestelijke zaken moeten onderzoeken. Dat is ook waartoe het Woord ons oproept: Beproeft de geesten of ze uit God zijn. Onderzoekt, werderleg, enz. Als we niet gedurig het Woord onderzoeken heeft de boze meer vat op ons. Van nature is het onderzoeken ons niet zo aangenaam of we maken er ons graag snel van af door 'even' een snel antwoordje te horen. Ik geloof dat hierin ook de oude mens ofwel de geest van de oude mens strijdt tegen de Geest die uit God is.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door Johannes S »

Dank voor uw reactie.
-DIA- schreef:
Het vlees, dat is de oude mens of de oude onwedergeboren geest, die vernieuwd wordt naar het evenbeeld van Hem die hem heeft wedergeboren.
Ik reageer even op deze opmerking. De oude mens wordt toch niet vernieuwd of opgeknapt?
Volgens mij moet de oude mens aan het kruis genageld worden en die moeten we dan voor dood houden en er moet een heel nieuw deel geschonken worden door de Geest......
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door -DIA- »

Johannes S schreef:Dank voor uw reactie.
-DIA- schreef:
Het vlees, dat is de oude mens of de oude onwedergeboren geest, die vernieuwd wordt naar het evenbeeld van Hem die hem heeft wedergeboren.
Ik reageer even op deze opmerking. De oude mens wordt toch niet vernieuwd of opgeknapt?
Volgens mij moet de oude mens aan het kruis genageld worden en die moeten we dan voor dood houden en er moet een heel nieuw deel geschonken worden door de Geest......
De oude mens sterft als de ziel opvaart naar Boven.
Een bekende en zeer gewaardeerde ouderling in onze streken zei het zo treffend: De grootste verlossing zal zijn als Piet* eens van Piet verlost zal zijn.
*Piet is een gefigneerde naam, omdat ik anders teveel zeg wellicht, denkend ook aan zijn familie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door zondaar »

-DIA- schreef:
Johannes S schreef:Dank voor uw reactie.
-DIA- schreef:
Het vlees, dat is de oude mens of de oude onwedergeboren geest, die vernieuwd wordt naar het evenbeeld van Hem die hem heeft wedergeboren.
Ik reageer even op deze opmerking. De oude mens wordt toch niet vernieuwd of opgeknapt?
Volgens mij moet de oude mens aan het kruis genageld worden en die moeten we dan voor dood houden en er moet een heel nieuw deel geschonken worden door de Geest......
De oude mens sterft als de ziel opvaart naar Boven.
Een bekende en zeer gewaardeerde ouderling in onze streken zei het zo treffend: De grootste verlossing zal zijn als Piet* eens van Piet verlost zal zijn.
*Piet is een gefigneerde naam, omdat ik anders teveel zeg wellicht, denkend ook aan zijn familie.

Je bent een oude - of een nieuwe mens, onder de wet of onder de genade.

Johannes heeft helemaal gelijk!

Dia bedoelt het vlees, het vlees wordt nooit bekeerd. Paulus zei 'vleselijk ben ik, verkocht onder de zonde'.

Rom. 6 leert 'dat de oude mens met Hem gekruisigd is'.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door -DIA- »

zondaar schreef:
-DIA- schreef:
Johannes S schreef:Dank voor uw reactie.
-DIA- schreef:
Het vlees, dat is de oude mens of de oude onwedergeboren geest, die vernieuwd wordt naar het evenbeeld van Hem die hem heeft wedergeboren.
Ik reageer even op deze opmerking. De oude mens wordt toch niet vernieuwd of opgeknapt?
Volgens mij moet de oude mens aan het kruis genageld worden en die moeten we dan voor dood houden en er moet een heel nieuw deel geschonken worden door de Geest......
De oude mens sterft als de ziel opvaart naar Boven.
Een bekende en zeer gewaardeerde ouderling in onze streken zei het zo treffend: De grootste verlossing zal zijn als Piet* eens van Piet verlost zal zijn.
*Piet is een gefigneerde naam, omdat ik anders teveel zeg wellicht, denkend ook aan zijn familie.

Je bent een oude - of een nieuwe mens, onder de wet of onder de genade.

Johannes heeft helemaal gelijk!

Dia bedoelt het vlees, het vlees wordt nooit bekeerd. Paulus zei 'vleselijk ben ik, verkocht onder de zonde'.

Rom. 6 leert 'dat de oude mens met Hem gekruisigd is'.
En waar kwam de strijd van Paulus vandaan, toen hij het uitriep: Ik ellendig mens! wie zal mij verlossen uit het lichaam des doods? Wat was dat?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door zondaar »

De Geest met een hoofdletter dus, dat is de inwonende Geest van Christus in de nieuwe mens.

De oude mens is de geest der dienstbaarheid (of de dienstbare geest) -dit staat fout in de SV, Rom. 8:15 en goed in de King James: For ye have not received the spirit of bondage again to fear; but ye have received the Spirit of adoption, whereby we cry, Abba, Father. -. In de oude mens voert van nature de geest des dienstbaarheid de scepter, nadat deze de doodsteek heeft gekregen, niet meer. Dan is deze mens van de heerschappij des duivels verlost (voor eens en voor altijd) en kent deze een inwoning van de Geest van Christus en geldt Rom. 8 vers 13: Want indien gij naar het vlees leeft, zo zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zo zult gij leven".

Het ‘inleven van de nieuwe mens dat hij vleselijk is’ is de hoogste ‘trede’ van de heiligmaking. Vleselijk, dood en verdorven in zichzelf en levend, volkomen rechtvaardig en volkomen heilig in Christus.
Laatst gewijzigd door zondaar op 14 sep 2018, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door zondaar »

En waar kwam de strijd van Paulus vandaan, toen hij het uitriep: Ik ellendig mens! wie zal mij verlossen uit het lichaam des doods? Wat was dat?[/quote]

Dat is zijn vlees.

Dan volgt: Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed (Geest van Christus) de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door -DIA- »

zondaar schreef: Dat is zijn vlees.

Dan volgt: Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed (Geest van Christus) de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Was hij toen "klaar"? Of duurde zijn strijd niet tot het einde toe? Bijbelse uitleg, dit is een Bijbelstudie.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door zondaar »

-DIA- schreef:
zondaar schreef: Dat is zijn vlees.

Dan volgt: Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed (Geest van Christus) de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Was hij toen "klaar"? Of duurde zijn strijd niet tot het einde toe? Bijbelse uitleg, dit is een Bijbelstudie.
Nee, dat duurde tot 'Piet van Piet zijn vlees (lichaam der zonde) verlost is'.

Ziel = Geest, lichaam = vlees.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door -DIA- »

zondaar schreef:
-DIA- schreef:
zondaar schreef: Dat is zijn vlees.

Dan volgt: Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere. Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed (Geest van Christus) de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.
Was hij toen "klaar"? Of duurde zijn strijd niet tot het einde toe? Bijbelse uitleg, dit is een Bijbelstudie.
Nee, dat duurde tot 'Piet van Piet zijn vlees (lichaam der zonde) verlost is'.

Ziel = Geest, lichaam = vlees.
Dat zei ik toch ook? Een christen zal tot aan zijn dood met de oude mens overhoop liggen. De dood is de scheiding van ziel en lichaam. Het sterfelijke zal onsterfelijkheid aan doen. Dat is niet voor het sterven.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door zondaar »

@Dia je stelt het vlees op één lijn met de Geest, dat is onjuist. Christus trouwt een reine maagd en kan en zal nooit geen gemeenschap hebben met een oude mens. De oude mens is in het bad der wedergeboorte ten onder gegaan en gedood en gestorven, de nieuwe mens is met Christus opgestaan.

Oude mens
Gal. 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.

Rom. 6:6-8: Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;

2 Korinthe 5:17: "Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden."

Vleselijk/Het lichaam der zonde
1 Kor. 3:3: Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?
Rom. 7:14: Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.

Bekeerd: (is) een nieuwe mens (in Christus, ingeënt in de ware Wijnstok, één plant met Hem), vernieuwd, in Christus, 100% vleselijk, lichaam der zonde (en zuchten daaronder en het willen daarvan te worden verlost), vlees en Geest, onder de Genade, het juk van gehoorzaamheid en onderwerping van het Evangelie, leven door de Geest van Christus, leven in alle eeuwigheid, de dood gedood in de dood van Christus, het graf is leeg,

Onbekeerd: (is) een oude mens (in Adam, de oude stam, afgesneden van de Boom des levens), 100% vleselijk, onder de Wet, juk van dienstbaarheid en slavernij van zonden, stervende door de geest der dienstbaarheid, dood in zonden en misdaden,

Het vlees, het lichaam der zonde en des doods, het (zielloze) corpus, wordt tenietgedaan wanneer de mens de lichamelijke dood sterft.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door -DIA- »

zondaar schreef:@Dia je stelt het vlees op één lijn met de Geest, dat is onjuist. Christus trouwt een reine maagd en kan en zal nooit geen gemeenschap hebben met een oude mens. De oude mens is in het bad der wedergeboorte ten onder gegaan en gedood en gestorven, de nieuwe mens is met Christus opgestaan.

Oude mens
Gal. 2:19-20: Want ik ben door de wet der wet gestorven, opdat ik Gode leven zou. Ik ben met Christus gekruist; en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij; en hetgeen ik nu in het vlees leef, dat leef ik door het geloof des Zoons van God, Die mij liefgehad heeft, en Zichzelven voor mij overgegeven heeft.

Rom. 6:6-8: Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven;

2 Korinthe 5:17: "Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden."

Vleselijk/Het lichaam der zonde
1 Kor. 3:3: Want gij zijt nog vleselijk; want dewijl onder u nijd is, en twist, en tweedracht, zijt gij niet vleselijk, en wandelt gij niet naar den mens?
Rom. 7:14: Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.

Bekeerd: (is) een nieuwe mens (in Christus, ingeënt in de ware Wijnstok, één plant met Hem), vernieuwd, in Christus, 100% vleselijk, lichaam der zonde (en zuchten daaronder en het willen daarvan te worden verlost), vlees en Geest, onder de Genade, het juk van gehoorzaamheid en onderwerping van het Evangelie, leven door de Geest van Christus, leven in alle eeuwigheid, de dood gedood in de dood van Christus, het graf is leeg,

Onbekeerd: (is) een oude mens (in Adam, de oude stam, afgesneden van de Boom des levens), 100% vleselijk, onder de Wet, juk van dienstbaarheid en slavernij van zonden, stervende door de geest der dienstbaarheid, dood in zonden en misdaden,

Het vlees, het lichaam der zonde en des doods, het (zielloze) corpus, wordt tenietgedaan wanneer de mens de lichamelijke dood sterft.
In het onderscheid zoals u het noemt tussen "vlees" en "oude mens", hebt u gelijk. Dat neemt niet weg dat de strijd duurt tot het einde.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
zondaar
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2018, 16:25

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door zondaar »

Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben. Dat alles in Hem en door Hem en tot Hem om het eeuwig welbehagen.

Gij toch, Gij zijt hun roem, de kracht van hunne kracht;
Uw vrije gunst alleen wordt d' ere toegebracht;
Wij steken 't hoofd omhoog en zullen d' eerkroon dragen,
Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen;
Want God is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven,
En onze Koning is van Isrels God gegeven.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gal. 5:16-18 geest of Geest? Of beide?

Bericht door -DIA- »

zondaar schreef:Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in dien dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zijn verschijning liefgehad hebben. Dat alles in Hem en door Hem en tot Hem om het eeuwig welbehagen.

Gij toch, Gij zijt hun roem, de kracht van hunne kracht;
Uw vrije gunst alleen wordt d' ere toegebracht;
Wij steken 't hoofd omhoog en zullen d' eerkroon dragen,
Door U, door U alleen, om 't eeuwig welbehagen;
Want God is ons ten schild in 't strijdperk van dit leven,
En onze Koning is van Isrels God gegeven.
Ja... en wat probeer ik vaak iets in eigen kracht....
We weten (schriftuurlijk en verstandelijk) dat we niets vermogen,
en toch... wat is de praktijk...
Gedenk o HEERE hoe zwak ik ben hoe kort van duur.
Het leven is een damp en de dood wenkt ieder uur.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie