Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Er zijn meer redenen. Je steunt de GBS ook door een bijbel in hun editie te kopen. Maar aangezien wij er tamelijk oneens zijn over het nut van de GBS, zal dit ook wel een verschil van inzicht blijven.
U had gewild (even extreem voorbeeld) dat dhr. Kooistra nooit wakker was geworden? Die heeft immers alleen maar voor ellende gezorgd?

Ik weet het heel extreem geformuleerd. Maar het is ook maar een vraagstelling...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door DDD »

Eens.

Soms hebben kleine gebeurtenissen een wereldoorlog tot gevolg, of twisten in kerken. Ik betreur het oprichten van de GBS en zijn voorgangers zeer, inderdaad.

Maar aangezien ik de HSV gebruik, is mijn mening een beetje buiten de orde.
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Mannetje »

DDD schreef:Precies. Dat is dus waar ik mij zorgen om maak. Mensen kiezen tegenwoordig veel minder vanuit het grotere principe, maar kijken heel pragmatisch.

Ik ben daarin vast heel ouderwets.
Dus had ik, in jouw optiek, een Bijbel moeten kopen die voor mijn zoontje minder bruikbaar was?!
Jongen, die is wel fijner in gebruik, je kunt hem beter lezen en de inhoud is gelijk, maar we kopen die andere...


En... Alsof alle andere activiteiten van Jongbloed wel exact bij mijn principes passen, als we dan toch bezig zijn...
-
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door -DIA- »

DDD schreef:Eens.

Soms hebben kleine gebeurtenissen een wereldoorlog tot gevolg, of twisten in kerken. Ik betreur het oprichten van de GBS en zijn voorgangers zeer, inderdaad.

Maar aangezien ik de HSV gebruik, is mijn mening een beetje buiten de orde.
Dan zullen we nooit door een kunnen. Dat lijkt me duidelijk.
Wel wat persoon betreft wellicht maar in geestelijke zin nooit.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Afgezien van oneerbiedigheden in het kerstevangelie, zit het bezwaar inderdaad vooral in de merkbeleving. Dat heb ik hierboven toch ook toegelicht?
Ik begrijp niet dat je zorgen over de stichting zo ver gaan dat je je zelfs zorgen maakt over het aantal mensen dat een GBS-bijbel gebruikt. Het gaat toch om de inhoud? Of moet ik het ook met de acties van uitgeverij Jongbloed eens zijn om een Bijbel te gebruiken waar hun naam in staat?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: RE: Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door -DIA- »

eilander schreef:
DDD schreef:Afgezien van oneerbiedigheden in het kerstevangelie, zit het bezwaar inderdaad vooral in de merkbeleving. Dat heb ik hierboven toch ook toegelicht?
Ik begrijp niet dat je zorgen over de stichting zo ver gaan dat je je zelfs zorgen maakt over het aantal mensen dat een GBS-bijbel gebruikt. Het gaat toch om de inhoud? Of moet ik het ook met de acties van uitgeverij Jongbloed eens zijn om een Bijbel te gebruiken waar hun naam in staat?
Er zijn gevallen bekend dat zaken of gedachten obsessief worden.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door DDD »

Je moet niet al mijn uitspraken letterlijk nemen.

Ik maak mij daar niet echt zorgen om. Ik heb helaas belangrijker zaken aan mijn hoofd. Ik betreur het, als ik waarneem, dat de GBS steeds breder geaccepteerd lijkt. Net zoals anderen zullen betreuren dat er steeds meer mensen de HSV gebruiken ook in kerken waar de meerderheid daar niet vóór is.

Eigenlijk zou ik met enige toegenomen veelkleurigheid juist blij moeten zijn, maar vanwege de mijns inziens gevaarlijke gedachten van de GBS kan ik er toch niet blij mee zijn.

@Mannetje: Dat zeg ik ook niet. Ik zou ook bij SuitSupply kunnen kopen, en feitelijk kun je daar nog wel weer meer kanttekeningen bij plaatsen dan bij de GBS.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Van Ewijk »

Voor de duidelijkheid, ik weet dat ik het wel eens vaker hebt gehad over de Statenvertaling en dan ook over het verschil tussen jongbloed en GBS, maar ik wil zeer zeker niet iedere keer dezelfde afslag nemen.
Ik meende daadwerkelijk dat het overschot van de reformatorische gemeenschap de jongbloed op zijn nachtkastje had liggen.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door -DIA- »

Van Ewijk schreef:Voor de duidelijkheid, ik weet dat ik het wel eens vaker hebt gehad over de Statenvertaling en dan ook over het verschil tussen jongbloed en GBS, maar ik wil zeer zeker niet iedere keer dezelfde afslag nemen.
Ik meende daadwerkelijk dat het overschot van de reformatorische gemeenschap de jongbloed op zijn nachtkastje had liggen.
Bij mijn weten zij alle huwelijksbijbels die in de Ger. Gem. worden uitgereikt van de GBS.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door eilander »

DDD schreef:Je moet niet al mijn uitspraken letterlijk nemen.

Ik maak mij daar niet echt zorgen om. Ik heb helaas belangrijker zaken aan mijn hoofd. Ik betreur het, als ik waarneem, dat de GBS steeds breder geaccepteerd lijkt. Net zoals anderen zullen betreuren dat er steeds meer mensen de HSV gebruiken ook in kerken waar de meerderheid daar niet vóór is.
Met dat verschil dat het bij de HSV om iets inhoudelijks gaat, dus om het eindproduct. En niet om de naam van de uitgever op het schutblad. Dat zal het overgrote deel van de gebruikers totaal niet interesseren, en terecht dunkt mij.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door DDD »

Je moet ook de geest ergens achter meewegen. Maar, zoals DIA zegt, dat is een principekwestie die alleen van belang is voor mensen die de GBS gevaarlijk vinden.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:Precies. Dat is dus waar ik mij zorgen om maak. Mensen kiezen tegenwoordig veel minder vanuit het grotere principe, maar kijken heel pragmatisch.

Ik ben daarin vast heel ouderwets.
Wees gerust: ik heb uit principe een Statenvertaling met kanttekeningen van de GBS gekocht! Voor het geld dat ze verdienen kunnen ze Bijbels verspreiden.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Wandelende »

Mag je ook beide edities gebruiken?
(~)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door eilander »

Wandelende schreef:Mag je ook beide edities gebruiken?
Poeh... die lastige vragen ook...
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Statenvertaling: vanwaar de algemene voorkeur voor de jongbloed-editie?

Bericht door Isala »

-DIA- schreef:
DDD schreef:Eens.

Soms hebben kleine gebeurtenissen een wereldoorlog tot gevolg, of twisten in kerken. Ik betreur het oprichten van de GBS en zijn voorgangers zeer, inderdaad.

Maar aangezien ik de HSV gebruik, is mijn mening een beetje buiten de orde.
Dan zullen we nooit door een kunnen. Dat lijkt me duidelijk.
Wel wat persoon betreft wellicht maar in geestelijke zin nooit.
Dit vind ik een pijnlijke zaak.
Hora est!
Plaats reactie