Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door huisman »

Onlangs las ik het boek Jozua en las iets waar ik blijkbaar altijd overheen gelezen had. Het volk Israël moest besneden worden toen ze in het beloofde land waren aangekomen omdat de besnijdenis in de 40 jaren in de woestijn was nagelaten.

De kanttekenaars noemen een paar oorzaken waarom er in de woestijn niet was besneden.
zij niet besneden.
Dit is nagebleven, of door sloffigheid en onachtzaamheid; of omdat zij niet wisten wanneer zij voortreizen zouden, en het den pas-besnedenen zwaar zou gevallen hebben, ja ook gevaarlijk, voort te reizen.
2 Te dier tijd sprak de HEERE tot Jozua: Maak u stenen messen, en besnijd wederom de kinderen Israëls ten tweeden maal.
3 Toen maakte zich Jozua stenen messen, en besneed de kinderen Israëls op den heuvel der voorhuiden.
4 Dit nu was de oorzaak, waarom hen Jozua besneed: al het volk, dat uit Egypte getogen was, de manspersonen, alle krijgslieden, waren gestorven in de woestijn, op den weg, nadat zij uit Egypte getogen waren.
5 Want al het volk, dat er uittoog, was besneden; maar al het volk, dat geboren was in de woestijn op den weg, nadat zij uit Egypte getrokken waren, hadden zij niet besneden.
6 Want de kinderen Israëls wandelden veertig jaren in de woestijn, totdat vergaan was het ganse volk der krijgslieden, die uit Egypte gegaan waren; die de stem des HEEREN niet gehoorzaam geweest waren, denwelken de HEERE gezworen had, dat Hij hun niet zoude laten zien het land, hetwelk de HEERE hun vaderen gezworen had ons te zullen geven, een land vloeiende van melk en honig.
7 Maar hun zonen heeft Hij aan hun plaats gesteld; die heeft Jozua besneden, omdat zij de voorhuid hadden; want zij hadden hen op den weg niet besneden.
8 En het geschiedde, als men een einde gemaakt had van al dat volk te besnijden, zo bleven zij in hun plaats in het leger, totdat zij genezen waren.
Vraag: Heeft iemand hier eerder uitleg over gelezen of gehoord ?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door Roos2018 »

Due to the weather conditions in the desert which were not conducive for the healing of wounds, throughout the forty year desert sojourn only the Tribe of Levi circumcised their sons.

Bron: Chabad
gallio
Berichten: 1963
Lid geworden op: 14 jan 2004, 16:01

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door gallio »

Roos2018 schreef:Due to the weather conditions in the desert which were not conducive for the healing of wounds, throughout the forty year desert sojourn only the Tribe of Levi circumcised their sons.

Bron: Chabad
On what does the Chabad base it's opinion that the sons of Levi were circumcised. Not on Old Testament text, I presume.
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door Johannes 3:16 »

Ds. P. den Butter zegt in de bespreking van het boek Jozua dat God Zelf het verboden had.

Hier na te luisteren:
http://www.prekensite.nl/preken-download/687

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L21 met Tapatalk
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door helma »

Johannes 3:16 schreef:Ds. P. den Butter zegt in de bespreking van het boek Jozua dat God Zelf het verboden had.

Hier na te luisteren:
http://www.prekensite.nl/preken-download/687

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L21 met Tapatalk
Hij verwijst in zijn boek naar Nummeri 14:33,34
De woorden 'Mijn afbreking' zouden wijzen op een oordeel over de geestelijke hoererij van het volk. Nu Israël het verbond heeft verbrokenbreekt de Heerde van Zijn kant ook de relatie af. (God zij dank tijdelijk)
Johannes 3:16
Berichten: 910
Lid geworden op: 24 mar 2004, 00:17

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door Johannes 3:16 »

helma schreef:
Johannes 3:16 schreef:Ds. P. den Butter zegt in de bespreking van het boek Jozua dat God Zelf het verboden had.

Hier na te luisteren:
http://www.prekensite.nl/preken-download/687

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L21 met Tapatalk
Hij verwijst in zijn boek naar Nummeri 14:33,34
De woorden 'Mijn afbreking' zouden wijzen op een oordeel over de geestelijke hoererij van het volk. Nu Israël het verbond heeft verbrokenbreekt de Heerde van Zijn kant ook de relatie af. (God zij dank tijdelijk)
Blijkbaar is er dan ook 40 jaar geen Pesach gevierd, want onbesnedenen mochten hieraan niet deelnemen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door helma »

Inderdaad, Nummeri 9 voor 't laatst
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door huisman »

Bedankt voor de eerste reacties. De uitleg van ds den Butter had ik in zijn boek over Jozua gelezen maar is meer een interpretatie van deze Schriftgedeelten dan dat er in de Schrift een duidelijke oorzaak wordt aangewezen voor het niet besnijden in de woestijn.

Zijn er forummers die nog een andere uitleg/verklaring hebben?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door helma »

Je vindt de uitleg niet overtuigend? :quoi
(Dit is wel vaker de manier waarop ds den Butter preekt.)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door Auto »

huisman schreef:Bedankt voor de eerste reacties. De uitleg van ds den Butter had ik in zijn boek over Jozua gelezen maar is meer een interpretatie van deze Schriftgedeelten dan dat er in de Schrift een duidelijke oorzaak wordt aangewezen voor het niet besnijden in de woestijn.

Zijn er forummers die nog een andere uitleg/verklaring hebben?
Als jij in je mailbox kijkt, dan ben je wel even zoet. ;)
Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 842
Lid geworden op: 01 aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door Roos2018 »

gallio schreef:
Roos2018 schreef:Due to the weather conditions in the desert which were not conducive for the healing of wounds, throughout the forty year desert sojourn only the Tribe of Levi circumcised their sons.

Bron: Chabad
On what does the Chabad base it's opinion that the sons of Levi were circumcised. Not on Old Testament text, I presume.
De Levieten mochten anders niet deelnemen aan de tabernakeldienst.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door huisman »

helma schreef:Je vindt de uitleg niet overtuigend? :quoi
(Dit is wel vaker de manier waarop ds den Butter preekt.)
Ik wil graag meerdere verklaringen naast elkaar zien. Abraham Hellenbroek zegt dit aan het einde van zijn “Evangelische Jesaja”

Nu, laat eenieder met inachtneming van een gematigd oordeel kiezen wat hem het meest bevalt, en laat hij ook de vrijheid behouden om het allemaal te verwerpen indien hij op vastere gronden iets beters weet.

In deze houding wil ik graag meerdere verklaringen naast elkaar leggen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door huisman »

Auto schreef:
huisman schreef:Bedankt voor de eerste reacties. De uitleg van ds den Butter had ik in zijn boek over Jozua gelezen maar is meer een interpretatie van deze Schriftgedeelten dan dat er in de Schrift een duidelijke oorzaak wordt aangewezen voor het niet besnijden in de woestijn.

Zijn er forummers die nog een andere uitleg/verklaring hebben?
Als jij in je mailbox kijkt, dan ben je wel even zoet. ;)
Thanks :super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door liz boer »

helma schreef:
Johannes 3:16 schreef:Ds. P. den Butter zegt in de bespreking van het boek Jozua dat God Zelf het verboden had.

Hier na te luisteren:
http://www.prekensite.nl/preken-download/687

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI VNS-L21 met Tapatalk
Hij verwijst in zijn boek naar Nummeri 14:33,34
De woorden 'Mijn afbreking' zouden wijzen op een oordeel over de geestelijke hoererij van het volk. Nu Israël het verbond heeft verbrokenbreekt de Heerde van Zijn kant ook de relatie af. (God zij dank tijdelijk)
Ik ga die preek morgen luisteren.
Het is echt een boeiend onderwerp, ik heb altijd gedacht dat het was omdat het onhandig was tijdens de reis, maar er zit zo te zien meer achter.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Jozua 5. Israël in de woestijn onbesneden?!

Bericht door Johannes S »

huisman schreef:

Vraag: Heeft iemand hier eerder uitleg over gelezen of gehoord ?
Nee. Wel een hele interessante kwestie.
Zijn hier geestelijke lessen uit te trekken?

Ik heb wel zelf zo mijn gedachten hierover.
God heeft van Zijn kant een verbond gesloten met als teken besnijdenis.
Bij de besnijdenis vloeit bloed en dat wijst vooruit naar de komst en het lijden en sterven van de Messias.
Die uit Abraham, Izak, Jakob geboren zou worden.
God beloofde dat in Abrahams Zaad alle volken gezegend zouden worden.
Genesis 22:18
En in uw Zaad zullen gezegend worden alle volken der aarde, naardien gij Mijn stem gehoorzaam geweest zijt.

Omdat Abraham gehoorzaam was geweest dus.
Dat waren de kinderen Israëls in de woestijn niet.
Maar God bleef trouw en zo komen degene die de voorhuid nog hebben dus in het beloofde land aan.
Je bent dus niet automatisch behouden als je besneden bent en Abraham tot een fysieke vader hebt.
Het gaat om geloof en de besnijdenis van het hart waaruit volgt gehoorzaamheid.

God beloofde dus dat in Abraham alle volken gezegend zouden worden, ook de fysiek onbesneden volken/heidenen. (mits ze geloven)
Hoe ging het heil naar de heidenen (alle volken)? Met Pinksteren werd de Geest uitgegoten op alle vlees en van toen af aan ging het Evangelie van Jezus Christus (het Zaad wat aan Abraham beloofd was) ook naar de heidenen. Als zij geloven zijn zij geestelijke kinderen van Abraham. (Gal.3:29/ Gal.4:28/ Rom.4:10-12).

Er vallen dus een aantal dingen op. De ontrouw van het volk en Gods trouw. God laat Zijn Zoon geboren worden.
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Plaats reactie