De regenboog als teken van Gods trouw

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:Het doet tevens denken aan het oordeel over de eerste wereld.
En dan even doordeken.
samanthi schreef:Snap dit even niet, dat was toch na het oordeel?
-DIA- schreef:Als we dan zeggen dat het oordeel begint van het huis Gods?
We vrezen dat dit slechts een begin is, en dat er veel meer gaat volgen.
Als we tenminste onze ogen open mogen hebben.
Zijt dan nuchter en waakt.
Sola Gratia schreef:Dan denk ik dat wij als eerste nuchter moeten zijn en dit incident moeten zien in het perspectief van de hele geschiedenis en het hele wereldgebeuren.
Je zegt "We vrezen dat dit slechts een begin is, en dat er veel meer gaat volgen.", maar hoe stond de kerk er 500 jaar geleden voor? Laten we toch niet steeds allemaal bijbelteksten uit hun verband rukken.
-DIA- schreef:Ik weet dat er meer tijden zijn geweest dat de Kerk als het ware niet meer zichtbaar was. Toch maakte ik de opmerking in de context van het wereldgebeuren en de toestand in de kerken. We hoeven toch alle tekenen (of slapen we?) niet op te noemen?
In een ander topic las ik bovenstaande posts. Toen rees er bij de vraag of dit echt de juiste betekenis is van de regenboog? God richtte met Noach toch een verbond op ná het oordeel en dus moeten we de regenboog toch als Zijn trouw zien in plaats van Zijn oordeel?
Laatst gewijzigd door Jantje op 21 nov 2017, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door -DIA- »

Jantje schreef:
-DIA- schreef: Het doet tevens denken aan het oordeel over de eerste wereld.
En dan even doordeken.
-DIA- schreef: Ik weet dat er meer tijden zijn geweest dat de Kerk als het ware niet meer zichtbaar was. Toch maakte ik de opmerking in de context van het wereldgebeuren en de toestand in de kerken. We hoeven toch alle tekenen (of slapen we?) niet op te noemen?
In een ander topic las ik bovenstaande posts. Toen rees er bij de vraag of dit echt de juiste betekenis is van de regenboog? God richtte met Noach toch een verbond op ná het oordeel en dus moeten we de regenboog toch als Zijn trouw zien in plaats van Zijn oordeel?
Ja dat klopt. Maar we kunnen ook doordenken. De regenboog zelf is niet een teken van oordeel, maar van Gods trouw en dat Hij deze wereld niet meer door het water zal doen vergaan. Tevens doet het ons verder zien: er komt een dag dat de wereld niet door het water maar door het vuur zal vergaan. Dat is het eindoordeel. Daaraan dacht ik dus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door Jantje »

-DIA- schreef:
Jantje schreef:
-DIA- schreef: Het doet tevens denken aan het oordeel over de eerste wereld.
En dan even doordeken.
-DIA- schreef: Ik weet dat er meer tijden zijn geweest dat de Kerk als het ware niet meer zichtbaar was. Toch maakte ik de opmerking in de context van het wereldgebeuren en de toestand in de kerken. We hoeven toch alle tekenen (of slapen we?) niet op te noemen?
In een ander topic las ik bovenstaande posts. Toen rees er bij de vraag of dit echt de juiste betekenis is van de regenboog? God richtte met Noach toch een verbond op ná het oordeel en dus moeten we de regenboog toch als Zijn trouw zien in plaats van Zijn oordeel?
Ja dat klopt. Maar we kunnen ook doordenken. De regenboog zelf is niet een teken van oordeel, maar van Gods trouw en dat Hij deze wereld niet meer door het water zal doen vergaan. Tevens doet het ons verder zien: er komt een dag dat de wereld niet door het water maar door het vuur zal vergaan. Dat is het eindoordeel. Daaraan dacht ik dus.
Maar we mogen de regenboog dan toch niet als oordeel zien?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door eilander »

Jantje schreef:Maar we mogen de regenboog dan toch niet als oordeel zien?
Nee, uiteraard niet. Maar je mag daarbij wel terugdenken aan het oordeel dat toen uitgevoerd is.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door Isala »

eilander schreef:
Jantje schreef:Maar we mogen de regenboog dan toch niet als oordeel zien?
Nee, uiteraard niet. Maar je mag daarbij wel terugdenken aan het oordeel dat toen uitgevoerd is.
God Zelf houd deze twee bij elkaar. Hij zegt in Genesis 9 vers 14 - 16:
14 Het zal gebeuren, als Ik wolken boven de aarde breng en de boog in de wolken gezien wordt,
15 dat Ik aan Mijn verbond zal denken, dat er is tussen Mij en u en alle levende wezens van alle vlees. Het water zal niet meer tot een vloed worden om alle vlees te gronde te richten.
16 Als deze boog in de wolken is, zal Ik hem zien, en denken aan het eeuwig verbond tussen God en alle levende wezens van alle vlees dat op de aarde is.

Bijzonder dat we bij elke regenboog die we zien, mogen weten dat God op dat moment aan Zijn eeuwig verbond denkt. Zoals wij dat wij dat ook moeten doen.
Hora est!
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door samanthi »

Isala schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Maar we mogen de regenboog dan toch niet als oordeel zien?
Nee, uiteraard niet. Maar je mag daarbij wel terugdenken aan het oordeel dat toen uitgevoerd is.
God Zelf houd deze twee bij elkaar. Hij zegt in Genesis 9 vers 14 - 16:
14 Het zal gebeuren, als Ik wolken boven de aarde breng en de boog in de wolken gezien wordt,
15 dat Ik aan Mijn verbond zal denken, dat er is tussen Mij en u en alle levende wezens van alle vlees. Het water zal niet meer tot een vloed worden om alle vlees te gronde te richten.
16 Als deze boog in de wolken is, zal Ik hem zien, en denken aan het eeuwig verbond tussen God en alle levende wezens van alle vlees dat op de aarde is.

Bijzonder dat we bij elke regenboog die we zien, mogen weten dat God op dat moment aan Zijn eeuwig verbond denkt. Zoals wij dat wij dat ook moeten doen.
Mooi isala
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Leon
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 aug 2017, 12:44

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door Leon »

Isala schreef:
eilander schreef:
Jantje schreef:Maar we mogen de regenboog dan toch niet als oordeel zien?
Nee, uiteraard niet. Maar je mag daarbij wel terugdenken aan het oordeel dat toen uitgevoerd is.
God Zelf houd deze twee bij elkaar. Hij zegt in Genesis 9 vers 14 - 16:
14 Het zal gebeuren, als Ik wolken boven de aarde breng en de boog in de wolken gezien wordt,
15 dat Ik aan Mijn verbond zal denken, dat er is tussen Mij en u en alle levende wezens van alle vlees. Het water zal niet meer tot een vloed worden om alle vlees te gronde te richten.
16 Als deze boog in de wolken is, zal Ik hem zien, en denken aan het eeuwig verbond tussen God en alle levende wezens van alle vlees dat op de aarde is.

Bijzonder dat we bij elke regenboog die we zien, mogen weten dat God op dat moment aan Zijn eeuwig verbond denkt. Zoals wij dat wij dat ook moeten doen.
God denkt altijd aan Zijn verbond. In dit Bijbelgedeelte daalt de Heere zo laag af, zoals vaker in de Bijbel, zodat wij het beter kunnen begrijpen. Wat een wonder dat de Heere dat nog wil! Zo laag afdalen. Dat verwondert me telkens weer als je een klein besef hebt hoe groot de Heere is en hoe klein wij mensen zijn. Dan blijft er verwondering over dat de Heere nog dagelijks spaart.
Tip! Google eens op het filmpje 'cosmic voyage the power of ten'. Een mooi hulpmiddel om het besef van de nietigheid van ons mensen wat te versterken. Gebruik ik zelf ook als dat besef weer wat verminderd is.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door Isala »

Leon schreef:God denkt altijd aan Zijn verbond
Ja dat weet ik, God vergeet niet voor eventjes aan Zijn verbond te denken.
En toch staat het zo in de Bijbel: als Ik wolken boven de aarde breng, en de boog in de wolken gezien wordt, dat Ik aan Mijn verbond zal denken, dat er is tussen Mij en u. Dus met het brengen van de boog in de wolken, denkt de Heere aan Zijn verbond.
Het is niet zo dat er staat: Ik denk altijd aan Mijn verbond, maar als jullie de regenboog zien moeten jullie er ook aan denken. Dat staat er niet.
Evengoed handelt de Heere vanuit Zijn nooit aflatende verbondtrouw, dus ik begrijp ook wat jij bedoelt.
Hora est!
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door -DIA- »

Heeft iemand de mooie foto van de Noorderkerk (GG Rijssen-Noord) in het RD gezien? De kerk omringd door een regenboog. Ik vond het een prachtige foto. Ik vroeg me alleen af vanaf waar die foto is genomen!
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
diana
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 mei 2017, 18:50

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door diana »

Ja, prachtige foto inderdaad! Het lijkt mij dat hij vanuit een torenkraan is gemaakt die aan het werk was bij het nieuwe appartementencomplex "otje van potje". Dus vanaf de kant van de holterstraatweg.
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door Koninklijk »

Jes 54 v 8 In een stortvloed van trouw heb Ik een ogenblik mijn gezicht voor u verborgen; maar met eeuwige toorn erbarm Ik Mij over u, zegt uw Verlosser, Jahwe. 9 Als in Noachs dagen is het Mij: zoals Ik toen gezworen heb dat de wateren van Noach de aarde nooit meer zullen overstromen, zo zweer Ik, dat Ik nooit meer zal toornen tegen u, nooit meer schelden op u. 10Al wijken de bergen en wankelen de heuvels, mijn trouw wijkt niet van u, en mijn vredesverbond wankelt nooit, dat zegt Jahwe, die zich over u erbarmt. 11

Hier wordt je zo blij mee dat jes 53-54, een paar honderd jaar voordat het Nieuwe verbond zijn intrede deed, Jes dit al opschreef en bekend maakte, dat God zelf een verbond met zichzelf sloot Vader-Zoon het betere verbond, wat een genade .

Wat niet kan falen :Al wijken de bergen en wankelen de heuvels, mijn trouw wijkt niet van u, en mijn vredesverbond wankelt nooit, dat zegt Jahwe, die zich over u erbarmt.

:)
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door -DIA- »

diana schreef:Ja, prachtige foto inderdaad! Het lijkt mij dat hij vanuit een torenkraan is gemaakt die aan het werk was bij het nieuwe appartementencomplex "otje van potje". Dus vanaf de kant van de holterstraatweg.
Ge zijt dus een mensch die niet ganschelijk een vreemdeling zijt in Rijssen... :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
diana
Berichten: 17
Lid geworden op: 29 mei 2017, 18:50

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door diana »

Nee zeker niet, ben er geboren en getogen!
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door -DIA- »

diana schreef:Nee zeker niet, ben er geboren en getogen!
Interessant! :)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Koninklijk
Inactief
Berichten: 109
Lid geworden op: 20 nov 2017, 12:10
Locatie: midden nederland

Re: De regenboog als teken van Gods trouw

Bericht door Koninklijk »

Misschien zijn jullie elkaar al vaak tegengekomen bij de AH, of op de holterberg ? :haha
Jezus kreeg wat ik had verdiend, en ik kreeg wat Hij had verdiend .
Plaats reactie