Niet-zwijgende vrouwen

Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Susan »

Valcke schreef:
Susan schreef:
Valcke schreef:
Susan schreef:Ik moet ook aan Aquila en zijn vrouw denken. Paulus noemt hen medewerkers. In het algemeen noemt Paulus anderen geen medewerkers. Misschien geen officieel kerkambt voor Priscilla maar wel een leidende positie samen met haar man.
Zonder direct iets aan de strekking hiervan af te willen doen: Paulus noemt diverse anderen ook medearbeider of medearbeiders, niet alleen in de brief aan de Romeinen, maar ook in andere brieven. In het Grieks gaat het dan om hetzelfde woord als bij het woord medewerker(s). Hij gebruikt dit woord dus wel regelmatig en niet alleen voor Aquila en Priscilla.
Weer wat nieuws geleerd. Bedankt. Als συνεργούς (synergous) — komt het maar 1 keer voor. Romeinen 16:3. Ik doelde eigenlijk op het feit dat er medearbeiders staat. Dus met een "s" en dat niet alleen Aquila als man maar ook Prisca als vrouw een medearbeider genoemd wordt. Daarom had ik een streepje onder de s gezet.
Mee eens dat het bijzonder is dat het woord hier ook gebruikt wordt voor een vrouw.
De vorm die je noemt is de vierde naamval meervoud; de naamval is m.i. in dit kader echter niet zo belangrijk. Het woord komt 13x voor in het NT, zowel in het enkelvoud als in het meervoud.
Je punt dat het hier om een vrouw gaat, is echter helder.
Fijn, dank je wel. Dat was wat ik wilde zeggen ::merci
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Susan »

Apologeet schreef:Ik kijk wel eens naar een Amerikaanse dominee dit zich erg kapot bijt op dit onderwerp.
Die hamert er nogal op dat er verschil zit in profeteren en preken.
Vrouwelijke profetessen bestaan, worden in de bijbel ook genoemd.
Vrouwelijke voorgangers en predikanten niet.
Aldus deze dominee.
Ikzelf sta open voor argumenten en onderbouwing.
Ik verneem dit alleen maar even om de meningen te lezen.
Ik zou willen weten wie dit gezegd heeft.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Apologeet »

Susan schreef:
Apologeet schreef:Ik kijk wel eens naar een Amerikaanse dominee dit zich erg kapot bijt op dit onderwerp.
Die hamert er nogal op dat er verschil zit in profeteren en preken.
Vrouwelijke profetessen bestaan, worden in de bijbel ook genoemd.
Vrouwelijke voorgangers en predikanten niet.
Aldus deze dominee.
Ikzelf sta open voor argumenten en onderbouwing.
Ik verneem dit alleen maar even om de meningen te lezen.
Ik zou willen weten wie dit gezegd heeft.
Ik weet niet of ik hier video's mag plaatsen maar de naam is Kendrick Murray.
Op YouTube plaatst ie iedere week twee video's.
U hoeft niet veel uit te pluizen.
Vrije iedere video begint hij er wel over.
Ze duren wel lang.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Susan »

Apologeet schreef:
Susan schreef:
Apologeet schreef:Ik kijk wel eens naar een Amerikaanse dominee dit zich erg kapot bijt op dit onderwerp.
Die hamert er nogal op dat er verschil zit in profeteren en preken.
Vrouwelijke profetessen bestaan, worden in de bijbel ook genoemd.
Vrouwelijke voorgangers en predikanten niet.
Aldus deze dominee.
Ikzelf sta open voor argumenten en onderbouwing.
Ik verneem dit alleen maar even om de meningen te lezen.
Ik zou willen weten wie dit gezegd heeft.
Ik weet niet of ik hier video's mag plaatsen maar de naam is Kendrick Murray.
Op YouTube plaatst ie iedere week twee video's.
U hoeft niet veel uit te pluizen.
Vrije iedere video begint hij er wel over.
Ze duren wel lang.
Dank je wel. Gevonden. Ik ben het niet met hem eens maar hoe kan ik uitleggen dat ik het niet met hem eens ben. Zijn beeld van de drie-eenheid is erg vreemd en ik denk ik niet dat het Bijbels is wat hij erover vertelt.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Susan »

Posthoorn schreef:Persoonlijk denk ik dat profeteren kan plaatsvinden in besloten kring. Dat is wat anders dan voorgaan in een gemeente.
Ik denk je ook als vrouw in de gemeente, tijdens de dienst mag profeteren, of hardop bidden. Dat is niet persé een "voorgangersrol". Je zou dan wel een hoofdbedekking moeten dragen. En het zou in goede orde moeten plaatsvinden. Bijvoorbeeld na de woordverkondiging als reactie op wat er gezegd is.

Ik heb dat ooit meegemaakt bij een groep christenen (Rusland Duitsers) en het was erg eerbiedig, ordelijk en mooi.
KB_
Berichten: 258
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door KB_ »

In de Ierse Free Presbyterian Church dragen vrouwen hoofdbedekking en mogen alleen mannen in ambt dienen. Daar is wel in sommige diensten ruimte voor vrouwen om voorin de kerk een getuigenis te geven of een solo lied te zingen. Ik vind dat wel mooi
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Apologeet »

Susan schreef:
Apologeet schreef:
Susan schreef:
Apologeet schreef:Ik kijk wel eens naar een Amerikaanse dominee dit zich erg kapot bijt op dit onderwerp.
Die hamert er nogal op dat er verschil zit in profeteren en preken.
Vrouwelijke profetessen bestaan, worden in de bijbel ook genoemd.
Vrouwelijke voorgangers en predikanten niet.
Aldus deze dominee.
Ikzelf sta open voor argumenten en onderbouwing.
Ik verneem dit alleen maar even om de meningen te lezen.
Ik zou willen weten wie dit gezegd heeft.
Ik weet niet of ik hier video's mag plaatsen maar de naam is Kendrick Murray.
Op YouTube plaatst ie iedere week twee video's.
U hoeft niet veel uit te pluizen.
Vrije iedere video begint hij er wel over.
Ze duren wel lang.
Dank je wel. Gevonden. Ik ben het niet met hem eens maar hoe kan ik uitleggen dat ik het niet met hem eens ben. Zijn beeld van de drie-eenheid is erg vreemd en ik denk ik niet dat het Bijbels is wat hij erover vertelt.
Hij is niet de enige hoor.
Maar hij is wel een goed voorbeeld.
Ik ben het ook niet met hem eens maar ik wil alleen aantonen welke leerstellingen er door verschillende partijen gehanteerd worden.
Dit is Amerika maar hier heb je ze ook.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Barnabas »

John Galt schreef: 28 jun 2017, 14:55 In een ander topic las ik:
Moderamen schreef:
Besluit 4:
uit te spreken dat er Schriftuurlijke gronden zijn om naast mannen ook vrouwen te roepen tot de dienst in het opzicht, het pastoraat en het onderwijs en daardoor tot het ambt van ouderling.

Gronden:
1. De figuren .... en Debora (Recht. 4-5) laten vrouwen in het oude verbond zien die in samenwerking met mannen optreden in bestuur en rechtspraak.
Wat betreft Deborah het volgende
Enerzijds is daar de tekst in 1 Tim 2;12 waarin gesteld wordt dat Paulus niet toestaat dat een vrouw gezag heeft over of onderwijs geeft aan een man en anderzijds zijn daar de voorbeelden van Debora die rechter over Israël is en waarbij mannen tot haar komen voor een rechterlijke uitspraak en het voorbeeld van Priscilla die onderwijs geeft aan Apollos, een man. De clou zit hem daarin dat in de tekst van 1 Tim 2;12 voor de man in het Grieks een woord voor man (aner) gebruikt wordt dat algemeen voor een geestelijk volwassen man gebruikt wordt. Wanneer we de voorbeelden van Apollos en Barak (Deborah) nemen dan zien we dat Apollos geen weet heeft van de doop in de Heilige Geest die noodzakelijk is voor het uitoefenen van een volwassen bediening in Gods Koninkrijk. Aan de andere kan kennen we David die vele Psalmen geschreven heeft onder inspiratie van de Heilige Geest zoals het woord stelt dat de hele schrift door God ingegeven is. Hij werd door de profeet Samuël tot koning gezalfd en diende de Heer door die zalving. Aan de andere kant is daar weer Barak die door Deborah profetisch aan een opdracht van de Heere herinnerd moet worden middels een profetische uitspraak en waarbij Barak Deborah vraagt met hem mee te gaan voor steun. Terwijl David de opdrachten van de Heer uitvoert als een zaak tussen hemzelf en de Heer heeft Barak nog de behoefte aan morele ondersteuning door Deborah die een moeder Israëls wordt genoemd.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Barnabas »

John Galt schreef: 28 jun 2017, 14:55 In een ander topic las ik:
Moderamen schreef:
Besluit 4:
uit te spreken dat er Schriftuurlijke gronden zijn om naast mannen ook vrouwen te roepen tot de dienst in het opzicht, het pastoraat en het onderwijs en daardoor tot het ambt van ouderling.

4. Paulus' aanduiding van Junia en haar man Andronikus als apostelen die veel aanzien genieten, Rom. 16:7, of van andere echtparen als zijn medewerkers,
Rom 16;7: "Groet Andronicus en Junias, mijn familieleden en mijn medegevangenen, die in aanzien zijn bij de apostelen, die al eerder dan ik in Christus waren."
Op basis van informatie van You-Tube heb ik gevonden dat de naam Junias in het Grieks hetzelfde wordt geschreven zowel voor de man als voor de vrouw. Het onderscheid tussen mannelijk en vrouwlijk wordt op basis van accentuering van de tekst duidelijk gemaakt. Deze accentuering ontbrak bij de oorspronkelijke tekst en is later aangebracht waarbij verschillende kopieën verschillende geslachten hebben aangegeven. Tekstkritisch kan niet vastgesteld worden of het een man of een vrouw betreft. Op een onduidelijke tekst kan men zich niet beroepen, maar er komt in de bijbel verder geen bediening als apostel door een vrouw voor. Verder kan de tekst uitgelegd worden als dat Junias en Andronicus vermaard waren bij de apostelen en dus dat zelf niet waren. Op een halve tekst kan men zich niet baseren en in de bijbel komt verder geen vrouwelijke apostel voor, deze bediening is voorbehouden aan mannen. Wanneer zij beiden apostelen waren moet Junias wel een man geweest zijn en wanneer de vertaling waarbij zij geen apostelen waren juist is is het mogelijk dat het wel een vrouw betreft, zij het dat er dan een ander probleem is, namelijk dat bij mij geen vrouwelijke gevangenen omwille van het geloof in de schrift bekend zijn. Dat is dus nog een punt dat mogelijk uitsluit dat het überhaupt om een vrouw gaat. Wat denk jij?
Mannetje
Berichten: 7667
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Mannetje »

Dag Barnabas,

John Galt is niet meer zo heel actief hier, volgens mij. Daarnaast gaat er iets helemaal niet goed met quoten... Wellicht kun je je eigen vragen zonder quoten opschrijven, zodat helder is waar je het over wilt hebben.

Welkom, trouwens!
-
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Barnabas »

John Galt schreef: 28 jun 2017, 14:55 In een ander topic las ik:
Moderamen schreef:
Besluit 4:
uit te spreken dat er Schriftuurlijke gronden zijn om naast mannen ook vrouwen te roepen tot de dienst in het opzicht, het pastoraat en het onderwijs en daardoor tot het ambt van ouderling.

Gronden:
1. De figuren van Mirjam (Micha 6:4) ... laten vrouwen in het oude verbond zien die in samenwerking met mannen optreden in bestuur en rechtspraak.
2. Zij konden daartoe ook door God geroepen worden, zoals blijkt uit Micha6:4, waar de Heer aan Israel voorhoudt: 'Ik zond...Mirjam om jullie voor te gaan.'
Mich 6;4: "Ik heb u immers uit het land Egypte geleid, u verlost uit het slavenhuis. Ik heb Mozes, Aäron en Mirjam vóór u uit gezonden."
In deze tekst wordt Mirjam als vooruit gezondene gemeld waarbij zij vrouw is. Uit de omschrijving kunnen we opmaken dat het om een gezondene gaat zoals het woord "apostel" letterlijk betekent. Echter kan daarbij onderscheid gemaakt worden naar de functie binnen het gezonden zijn, Immers kan een kind door zijn vader om een boodschap gezonden worden, dus het woord "gezonden" houdt nog niet de verantwoordelijkheid in zoals die aan de apostelen in het NT gegeven werd. Binnen het gezonden zijn blijft Mozes het hoofd en dat blijkt ook dat wanneer Mirjam in opstand komt tegen Mozes door God zelve met melaatsheid gestraft wordt.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Barnabas »

Mannetje schreef: 21 sep 2023, 20:25 Dag Barnabas,

John Galt is niet meer zo heel actief hier, volgens mij. Daarnaast gaat er iets helemaal niet goed met quoten... Wellicht kun je je eigen vragen zonder quoten opschrijven, zodat helder is waar je het over wilt hebben.

Welkom, trouwens!
Goed dat je aangeeft dat het quoten niet goed gaat, bedankt.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Barnabas »

John Galt schreef: 28 jun 2017, 14:55 In een ander topic las ik:
Moderamen schreef:
Besluit 4:
uit te spreken dat er Schriftuurlijke gronden zijn om naast mannen ook vrouwen te roepen tot de dienst in het opzicht, het pastoraat en het onderwijs en daardoor tot het ambt van ouderling.

Gronden:
3. Terwijl het Nieuwe Testament mannen als ouderen-oudsten noemt worden ook oudere-oudste vrouwen opgeroepen tot voorbeeld en zielszorg (Titus. 2:3-5).
Behalve veel algemene of emotionele uitingen (verschrikkelijk, onbijbels, hellend vlak, etc. ) heb ik hier nog weinig inhoudelijke antwoorden op gezien. Kunnen we ze stuk voor stuk bekijken wat ze betekenen? Het gaat me niet om het verdedigen van het GkV-standpunt, maar hier en daar kom je echt vrouwen tegen in de Bijbel die niet "zwegen in de gemeente", ook in het NT. Bij voorbeeld de dochters van Filippus die profeteerden. Volgens Calvijn hadden ze dat niet mogen doen, maar de Bijbel geeft geen waardeoordeel. Zullen we er eens eerlijk, zonder vooroordeel en zonder beschuldiging, naar kijken?
Titus 2;1-4: "Maar u, spreek wat bij de gezonde leer past. De oudere mannen moeten beheerst zijn, eerbaar, bezonnen, gezond in het geloof, in de liefde, in de volharding. Evenzo moeten de oudere vrouwen in hun gedrag zijn zoals het heiligen past: geen kwaadspreeksters, niet verslaafd aan veel wijn, maar leraressen van het goede, opdat zij de jongere vrouwen leren verstandig te zijn, hun man lief te hebben, hun kinderen lief te hebben,"
Er is geen sprake van oudsten in de zin van kerkleiders maar oudsten in algemene zin. Aan gaande de vrouwen wordt hun de oprdracht gegeven leraressen te zijn van jpndere vrouwen. Er is dus expliciet sprake van het onderwijzen van vrouwen.
Daarbij wordt er op gewezen dat zowel de oudere mannen als de oudere vrouwen zich redelijk gedragen in hun uitingen. Inhoudelijke discussie houdt in dat men er het zwijgen toe doet wanneer men geen technisch/inhoudelijk argument kan opbrengen dat aansluit bij de initiatiefnemer.
Barnabas
Verbannen
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 sep 2023, 13:34

Re: Niet-zwijgende vrouwen

Bericht door Barnabas »

Geen bericht wegens technisch probleem
Plaats reactie