Werd de dochter van Jefta echt gedood?

GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door GJdeBruijn »

DDD schreef:De stelling dat de preek van ds. Labee volledig op God gegrond is vind ik erg merkwaardig. Hoe kan de dominee zijn preken op God gronden en waar haal jij dat vandaan? En wat betekent dat eigenlijk?
DDD, dit is de omgekeerde wereld.
Een predikant fundeert zijn prediking per definitie op Gods Woord. Naar eer en geweten, onder aanroepen van Gods Naam bij het uitspreken van het votum, en onder gebed onder aan de preekstoel voordat de dienst begint. Nog los van de worstelingen bij het voorbereiden van een preek.
De achterban van deze predikant belijdt dat predikanten een Goddelijk roeping hebben en afhankelijk zijn van Gods Geest voor de bediening van het Woord. Dat besef zou voorop moeten staan.
Je kunt hooguit stellen dat de exegese vrij is en dat je bepaalde zaken niet kunt overnemen, maar een stelling zoals je hierboven inneemt is mijns inziens ongepast.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door DDD »

GJdeBruijn schreef:
DDD schreef:De stelling dat de preek van ds. Labee volledig op God gegrond is vind ik erg merkwaardig. Hoe kan de dominee zijn preken op God gronden en waar haal jij dat vandaan? En wat betekent dat eigenlijk?
DDD, dit is de omgekeerde wereld.
Een predikant fundeert zijn prediking per definitie op Gods Woord. Naar eer en geweten, onder aanroepen van Gods Naam bij het uitspreken van het votum, en onder gebed onder aan de preekstoel voordat de dienst begint. Nog los van de worstelingen bij het voorbereiden van een preek.
De achterban van deze predikant belijdt dat predikanten een Goddelijk roeping hebben en afhankelijk zijn van Gods Geest voor de bediening van het Woord. Dat besef zou voorop moeten staan.
Je kunt hooguit stellen dat de exegese vrij is en dat je bepaalde zaken niet kunt overnemen, maar een stelling zoals je hierboven inneemt is mijns inziens ongepast.
Ik vind het iets totaal anders dat iemand zegt zijn preken op God te gronden dan dat iemand zegt zijn preken op Gods Woord te gronden.

Volgens mij lees jij gewoon niet goed.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Jeremiah »

GJdeBruijn schreef:
DDD schreef:De stelling dat de preek van ds. Labee volledig op God gegrond is vind ik erg merkwaardig. Hoe kan de dominee zijn preken op God gronden en waar haal jij dat vandaan? En wat betekent dat eigenlijk?
DDD, dit is de omgekeerde wereld.
Een predikant fundeert zijn prediking per definitie op Gods Woord. Naar eer en geweten, onder aanroepen van Gods Naam bij het uitspreken van het votum, en onder gebed onder aan de preekstoel voordat de dienst begint. Nog los van de worstelingen bij het voorbereiden van een preek.
De achterban van deze predikant belijdt dat predikanten een Goddelijk roeping hebben en afhankelijk zijn van Gods Geest voor de bediening van het Woord. Dat besef zou voorop moeten staan.
Je kunt hooguit stellen dat de exegese vrij is en dat je bepaalde zaken niet kunt overnemen, maar een stelling zoals je hierboven inneemt is mijns inziens ongepast.
Je reageert op de verkeerde. DGG stelt dat. ;)
DGG schreef:Lees nog eens de preek van ds. Labee (absoluut geen bladvulling, maar volledig op God en Zijn woord gegrond). Dus uw redenering klopt ook niet.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door GJdeBruijn »

Jeremiah schreef: Je reageert op de verkeerde. DGG stelt dat. ;)
Ja, dat klopt, maar ik reageerde op de tegenwerping van DDD hierop.
Ik ben het met DGG eens dat de preek van ds. Labee het waard is om gelezen te worden en dat zijn exegese zeker Schriftuurlijk is.
De stelling
DDD schreef:De stelling dat de preek van ds. Labee volledig op God gegrond is vind ik erg merkwaardig. Hoe kan de dominee zijn preken op God gronden en waar haal jij dat vandaan? En wat betekent dat eigenlijk?
vind ik dan ook ongepast.
Niet eens zijn met de exegese is wat anders dan de fundering van de preek van een predikant ter discussie stellen. Dat laatste is waar ik mijn bezwaar op aantekende.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Ezen »

Er staat dat de preek op God gegrond is. Dat is toch een vreemde stelling? Op Gods Woord kan, maar op God zelf zeggen we zo toch niet?
Spitten en niet moe worden.
GJdeBruijn
Berichten: 2198
Lid geworden op: 09 mar 2010, 13:37

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door GJdeBruijn »

Ezen schreef:Er staat dat de preek op God gegrond is. Dat is toch een vreemde stelling? Op Gods Woord kan, maar op God zelf zeggen we zo toch niet?
Dat is mijns inziens hetzelfde.
Joh. 1
Overigens, we kunnen hier een woordenstrijd van maken, maar we snappen toch wel wat DGG bedoelde toen hij deze formulering gebruikte?
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door DDD »

Dit vind ik echt onnozel. Dat begreep ik helemaal niet. En daarom vroeg ik wat dat betekent.
Ezen
Berichten: 309
Lid geworden op: 12 aug 2014, 14:19

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Ezen »

In preken en gebeden worden vaak van die woordrijtjes gebruikt. Zoals geëerd, gediend en gevreesd te worden. Het zoen- en zoutverbond. Moed- en vrijwillig. Als je tegen mensen zegt dat dat niet in de bijbel staat geloven ze het niet, zo vaak dat ze het horen in de kerk.
Zo ook: God en Zijn woord.

Maar je zegt wel dat een preek op Gods woord is gegrond. Maar niet op God en zijn woord. De verkeerde uitdrukking is genomen dan.
Spitten en niet moe worden.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door DDD »

Gelukkig hoor ik zelden dit soort rijtjes. Maar dat zou de eerste vergissing kunnen verklaren. Maar toch niet dat iemand vervolgens gaat beweren dat zoiets vanzelfsprekend is.

Maar ik zal er niet verder over zeuren. Dat levert niets op.
DGG
Verbannen
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 mar 2016, 18:48

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door DGG »

Ik bedoelde inderdaad op Gods Woord gegrond. Het was inderdaad een foutje. Maar dan nog, het was wel duidelijk wát ik bedoelde, en dat daar dan zo onnozel over wordt gedaan, ligt aan jou, DDD...

Trouwens, wetende dat ik deze uitdrukking bedoelde, ben je het dan nog niet eens met wat ik schreef DDD (?), omtrent de preek van ds. B. Labee, dat die op Gods Woord gegrond is en dat het gewoon Bijbels is wat hij schrijft in zijn preek, ook als het gaat om de exegese?

Overigens, als je Johannes 1 leest, zoals G.J. de Bruijn al aangaf, over het vleesgeworden Woord, dan kun je daaruit opmaken, dat mijn eerste uitdrukking ook Bijbels is, evenals de uitdrukking die ik hierboven noem en eigenlijk bedoelde. De stelling dat deze rijtjes niet Bijbels zijn, gaat dan, voor deze uitdrukking althans, in ieder geval al niet op, Ezen.

In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God. Dit was in den beginne bij God. Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is. (Johannes 1 vers 1, vers 2 en vers 3)
(Op)recht(heid) moet zegevieren!

Te allen tijd moet er inhoudelijk een reactie gegeven worden op de tekst die in de post wordt weergegeven. Mensen die niet (inhoudelijk) reageren of rond de vraag en/of opmerking heendraaien, wíllen de (reactie in de) post nooit en te nimmer begrijpen!
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door DDD »

DGG schreef:Ik bedoelde inderdaad op Gods Woord gegrond. Het was inderdaad een foutje. Maar dan nog, het was wel duidelijk wát ik bedoelde, en dat daar dan zo onnozel over wordt gedaan, ligt aan jou, DDD...

Trouwens, wetende dat ik deze uitdrukking bedoelde, ben je het dan nog niet eens met wat ik schreef DDD (?), omtrent de preek van ds. B. Labee, dat die op Gods Woord gegrond is en dat het gewoon Bijbels is wat hij schrijft in zijn preek, ook als het gaat om de exegese?
Dit vind ik pas onnozel. Ik vroeg alleen wat dat eigenlijk betekende. Als iemand bij jou navraagt of je wel echt bedoelt wat je schrijft, dan is het je eigen verantwoordelijkheid dat nog eens goed te bekijken. Bovendien schrijf je mijns inziens wel meer merkwaardige standpunten op, die je wel letterlijk meent, voor zover ik weet.

Het is trouwens sowieso raar om in één zin twee keer hetzelfde op te schrijven. Feitelijk beweer je dat je tweemaal hetzelfde opschreef en dat het raar is dat ik niet begrijp dat je daarmee hetzelfde bedoelde. Dat kan. Ik vind dat zelf helemaal niet raar.

Ik vind de preek vallen binnen de vrijheid van exegese, maar ik vind de exegese zwak en onaannemelijk. Dat heb ik hierboven uitgebreid toegelicht. Dus dat kon je ook zelf even nalezen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18649
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door helma »

Gistermorgen preek CGK Ede over de dochter van Jefta. Ds AD Fokkema ging uit van een letterlijk offer van Jefta. In andere vertalingen staat dat de dochters van Israël haar jaarlijks beklaagden, ( to lament) alleen in de Nederlandse vertaling staat 'aan te spreken' . Ook staat er dat Jefta did with her according to his vow which he had vowed. Ik heb me laten vertellen dat Dr Peels deze uitleg ook gegeven heeft op de TUA.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Jacobse »

In Leviticus 27 staat , in de eerste verzen : " wanneer iemand een gelofte aflegt...voor de Heere, dan zal ... indien het iemand van het vrouwelijk geslacht is, ...uw schatting dertig ( zilveren ) sikkels zijn " .
Jefta zal zo, naar God's regels, gehandeld hebben, en zijn dochter voor de Heere gelost hebben met dertig sikkels zilver; en zijn dochter heeft de belofte verder waargemaakt door niet tot het moederschap te willen komen maar haar leven aan de Heere gewijd te hebben, Richteren 11 vanaf vers 36.
Ik denk op grond van het vorenstaande dat het zo ligt en zo gegaan is
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door DDD »

Het kan mijns inziens evengoed zo zijn dat de wettelijke bepalingen naar aanleiding van de gebeurtenis zijn aangepast. Maar los daarvan, wat jij zegt, staat er helemaal niet:
28 Evenwel niets, dat verbannen is, dat iemand de Heere zal verbannen hebben, van al wat hij heeft, van een mens, of een beest, of van de akker van zijn bezitting, zal verkocht noch gelost worden; al wat verbannen is, zal de Heere een heiligheid der heiligheden zijn.
29 Al wat verbannen is, wat door de mensen zal verbannen zijn, zal niet gelost worden; het zal voorzeker gedood worden.
28 Wanneer iemand iets uit zijn bezit onvoorwaardelijk aan de HEER heeft gewijd, of het nu slaven, vee of grond betreft, rust er een ban op. Het kan dan niet worden verpand en de gelofte kan niet worden afgekocht. Alles wat onvoorwaardelijk aan de HEER is gewijd, is allerheiligst.
29 Wanneer een mens eenmaal onvoorwaardelijk aan de HEER is gewijd, kan hij niet worden vrijgekocht; hij moet ter dood gebracht worden.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17207
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door huisman »

helma schreef:Gistermorgen preek CGK Ede over de dochter van Jefta. Ds AD Fokkema ging uit van een letterlijk offer van Jefta. In andere vertalingen staat dat de dochters van Israël haar jaarlijks beklaagden, ( to lament) alleen in de Nederlandse vertaling staat 'aan te spreken' . Ook staat er dat Jefta did with her according to his vow which he had vowed. Ik heb me laten vertellen dat Dr Peels deze uitleg ook gegeven heeft op de TUA.
Ik vind dit te ingewikkeld om er een mening over te hebben. Ik heb beide exegese verdedigt zien worden door betrouwbare predikanten.

Hier de uitleg van dr Peels. http://wapenveldonline.nl/artikel/432/g ... rspectief/

Ik vind zijn slot best wel sterk maar twijfel toch over de juiste uitleg.
Dr Peels schreef:God zendt richters, die het volk verlossen, lichtpunten in een tijd van afval en willekeur. Maar bij de belangrijkste richters komen direct ook de schaduwzijden naar voren. Gideon maakt een efod en pleegt afgoderij (8:27vv.); Jefta offert zijn dochter na een roekeloze gelofte; Simson verliest zijn geheim en zichzelf aan een Filistijnse schone (16:4vv.). Het zwijgen Gods in Richteren 11:29-40 is sprekend. Gruwelijke verhalen besluiten het boek. Vertrouwt niet op edelen, op een mensenkind, bij wie geen heil is (Ps. 146:3)! Zeker niet als ze eigenzinnig pogingen ondernemen om het koningschap zelf op te richten, zoals Abimelech (Ri. 9). De verlossing is nog maar onvolkomen (na de dood van de richter valt het volk weer terug in afgoderij), de menselijke verlossers zelf zijn zo onvolkomen. Langs deze lijnen lezen we het geschiedverhaal van Jefta’s offer in antitypisch perspectief. Het hele boek Richteren getuigt van een neerwaartse spiraal: de richters verlossen niet definitief, de desintegratie van de stammen van Israël schrijdt voort. Terwijl in deze geschiedenis van voortgaande ontbinding en geestelijke worsteling de concrete historische contouren geregeld vervagen, wordt de lijn van de heilsgeschiedenis steeds duidelijker. Al dieper is het verlangen naar de koning, die komt. Alles roept hier om dé Koning, die komt. Dat zal zijn Hij, die zichzelf ten offer brengt – om Gods volk eens en voorgoed de rust te schenken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie