Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Hesther »

Overigens bedoelt de dominee dat hij niet tot de groten behoort omdat zijn naam uit het geslachtsregister is verdwenen.
Dat is een merkwaardig argument.
Want Jefta was geen afstammeling van de Here Jezus. En kwam dus ook niet voor in de bloedlijn van Maria noch van Jozef noch in het register van Christus, terwijl Rachab de hoer daar wel in voorkomt en terecht, zij trouwde met de vader van Boaz en Boaz trouwde met Ruth en zij was de grootmoeder of overgrootmoeder van Jezus.

Maar daarom was Jefta juist wel één van de groten omdat hij een Godsman was. Een gelovige die de overwinning kreeg van God op een zeer vijandig volk.
Je bent niet een 'grote' omdat je in een gesl.register voorkomt. Je bent 'groot' op grond van geloof. Eigenlijk ben je dan nog maar heel klein want alleen Christus was DE Gelovige bij uitstek.
Jefta was een geweldig voorbeeld met een moedige gelofte aan God.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Van Ewijk »

Hesther schreef: Is dat niet een beetje makkelijk om te verwijzen naar een preek? Kun je niet je eigen gedachte over dit onderwerp weergeven of is dit gebruikelijk op dit forum.
Enige toelichting van een link lijkt mij wenselijk.
Ik neem aan dat dit ook voor mij kan gelden aangezien ik de eerste was die met een ''kale'' link aan kwam zetten?
Dan is mijn antwoord ter informatie in ieder geval dat ik altijd geloofd heb dat het brandoffer was voltrokken en dat dit de eerste keer is dat ik zie dat dit in twijfel word getrokken.
Omdat ik echter niet genoeg theologische achtergrond heb kan ik er zelf echter geen zinnig woord over zeggen.
Kortom, het is nieuw voor mij...
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Hesther »

Van Ewijk schreef:
Hesther schreef: Is dat niet een beetje makkelijk om te verwijzen naar een preek? Kun je niet je eigen gedachte over dit onderwerp weergeven of is dit gebruikelijk op dit forum.
Enige toelichting van een link lijkt mij wenselijk.
Ik neem aan dat dit ook voor mij kan gelden aangezien ik de eerste was die met een ''kale'' link aan kwam zetten?
Dan is mijn antwoord ter informatie in ieder geval dat ik altijd geloofd heb dat het brandoffer was voltrokken en dat dit de eerste keer is dat ik zie dat dit in twijfel word getrokken.
Omdat ik echter niet genoeg theologische achtergrond heb kan ik er zelf echter geen zinnig woord over zeggen.
Kortom, het is nieuw voor mij...
Klopt en dat was een link met meer dan 10 bronnen en dan mag ik blijkbaar uitzoeken welke bron de juiste informatie geeft en daarom heb ik het niet gelezen, bovendien zat onder die bron ook de dominee die iemand anders noemde en die visie heb ik besproken.
Je hoeft geen theologische achtergrond te hebben om een zinnig woord te kunnen zeggen. Gewoon de geschiedenis lezen en dan is het overduidelijk wat daar gebeurd is.
Een site met 10 bronnen en 10 verschillende meningen als reactie geven daarvan weet ik niet welke je bron je onderschrijft.
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Hesther »

Hesther schreef:
Van Ewijk schreef:
Hesther schreef: Is dat niet een beetje makkelijk om te verwijzen naar een preek? Kun je niet je eigen gedachte over dit onderwerp weergeven of is dit gebruikelijk op dit forum.
Enige toelichting van een link lijkt mij wenselijk.
Ik neem aan dat dit ook voor mij kan gelden aangezien ik de eerste was die met een ''kale'' link aan kwam zetten?
Dan is mijn antwoord ter informatie in ieder geval dat ik altijd geloofd heb dat het brandoffer was voltrokken en dat dit de eerste keer is dat ik zie dat dit in twijfel word getrokken.
Omdat ik echter niet genoeg theologische achtergrond heb kan ik er zelf echter geen zinnig woord over zeggen.
Kortom, het is nieuw voor mij...
Klopt en dat was een link met meer dan 10 bronnen en dan mag ik blijkbaar uitzoeken welke bron de juiste informatie geeft en daarom heb ik het niet gelezen, bovendien zat onder die bron ook de dominee die iemand anders noemde en die visie heb ik besproken.
Je hoeft geen theologische achtergrond te hebben om een zinnig woord te kunnen zeggen. Gewoon de geschiedenis lezen en dan is het overduidelijk wat daar gebeurd is.
Een site met 10 bronnen en 10 verschillende meningen als reactie geven daarvan weet ik niet welke je bron je onderschrijft.
En heb je het zelf wel gelezen en gezien hoe lang dat artikel is?
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door -DIA- »

Als ik me niet vergis heb ik hier een preek over gehoord van wijlen ds. A. Bregman, in de jaren 70 of 80. Ik kan helaas niet meer precies weergeven wat daarin toen is gezegd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Van Ewijk »

Hesther schreef:En heb je het zelf wel gelezen en gezien hoe lang dat artikel is?
Ja, en als ik dan toch zelf een standpunt en een mening mag hebben.
Naar mijn interpetatie heeft Jefta zijn dochter wel degelijk geofferd met de dood als gevolg omdat hij een gevangene was van zijn eigen woord.
Niet omdat God dat wilde, sterker nog, God heeft een gruwel aan mensenoffers.
Met uitzondering natuurlijk van zijn eigen zoon, onze heiland en Heere Jezus Christus. heeft God nimmer gevraagd om een mensenoffer en dat ook nimmer aanvaard.
Het hele doen en laten van Jefta berust dus op een louter menselijke dwaling.
Waarom God Jefta dan niet ontslagen heeft van zijn zelf opgelegde verplichting? wellicht als waarschuwend baken dat ter schrift gesteld is gericht aan eenieder met de boodschap om niet al te onzorgvuldig met makkelijke eden en beloften om te gaan...

Kunt u hiermee uit de voeten?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Hesther »

Van Ewijk schreef:
Hesther schreef:En heb je het zelf wel gelezen en gezien hoe lang dat artikel is?
Ja, en als ik dan toch zelf een standpunt en een mening mag hebben.
Naar mijn interpetatie heeft Jefta zijn dochter wel degelijk geofferd met de dood als gevolg omdat hij een gevangene was van zijn eigen woord.
Niet omdat God dat wilde, sterker nog, God heeft een gruwel aan mensenoffers.
Met uitzondering natuurlijk van zijn eigen zoon, onze heiland en Heere Jezus Christus. heeft God nimmer gevraagd om een mensenoffer en dat ook nimmer aanvaard.
Het hele doen en laten van Jefta berust dus op een louter menselijke dwaling.
Waarom God Jefta dan niet ontslagen heeft van zijn zelf opgelegde verplichting? wellicht als waarschuwend baken dat ter schrift gesteld is gericht aan eenieder met de boodschap om niet al te onzorgvuldig met makkelijke eden en beloften om te gaan...

Kunt u hiermee uit de voeten?
Ik ben blij dat je het zegt want één van de eerste reacties was dat men zich niet kon voorstellen dat iemand zou geloven dat de dochter geofferd zou worden met de dood als gevolg. Ik kon me dat ook niet voorstellen.

Overigens als eerste wil ik opmerken dat elk dier in de voorschriften van de offers, eerst gedood moest worden en bepaalde onderdelen van het dier werden vernietigd en bepaalde delen werden geofferd en er werd van gegeten door de priesters.

Dat laatste maakt het heel luguber want het eten van die offerdieren was dus verplicht en vastgelegd in de wet. Zouden die priesters een mens eten?

Hoezo was hij een gevangene van zijn eigen woord. Denk je dat Jefta niet wist welke gelofte hij deed aan God?
En geloof jij dat God die een gruwel aan mensenoffers heeft Jefta straft voor een menselijke dwaling? Hoeveel mensen waren hem voorgegaan die ook 'dwaalden'?
Zegt de Bijbel niet ergens dat wij allemaal gedwaald hebben als schapen?
Ik ken het einde van je betoog dat staat veel in de preken op internet dat het als een waarschuwing voor ons zou zijn.
Maar dan is God geen genadige God maar een God die dus niet het hart van Jefta als een gelovige man heeft aangezien, maar hem straft met de dood van zijn enige kind.
Ik denk als Iemand dat kan begrijpen hoe erg dat is dan is dat onze Vader wel. Bovendien in de instellingen van de offers ging het om een volkomen lam ( ik neem even alleen een lammetje als voorbeeld) dan rijst de vraag voldeed de dochter daar aan?
Was zij vlekkeloos en volkomen?
En de volgende vraag dat als zij gedood werd, wat is dan de functie van het ongetrouwd blijven?
En waarom zou in vers 40 ze de dochter aanspreken als ze toch dood is?
En dat met een terugkeer van ieder jaar? Je kunt een dode toch niet aanspreken?
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Van Ewijk »

In mijn eerstse bijbel, die ook jarenlang de enige was, namelijk de GNB, werd het woord ''aanspreken'' vertaald met ''herdenken.''
Ik heb dus geen andere notie gehad tot nu toe, allicht heb ik nu wel de Statenvertaling en de NBG 51, maar voor zover als mijn ervaring gaat in verband met het ''verouderde'' taalgebruik kan een woord daar in een volstrekt andere betekenis hebben dan nu tegenwoordig.
En inderdaad, u argumenten geven mij stof tot nadenken.
Dit is dan in alle eenvoud hetgeen wat ik er op te zeggen heb.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Jeremiah »

Het antwoord zit naar mijn mening in het laatste vers van dit hoofdstuk.

40 Dat de dochteren Israëls van jaar tot jaar heengingen om de dochter van Jefta, den Gileadiet, [68] aan te spreken, vier dagen in het jaar.

[68] Of: samenspreken, kouten; te weten, om haar te vergezelschappen, en in haar maagdelijken stand te troosten en te verkwikken. Het Hebreeuwse woord wordt ook gevonden Richt. 5:11, alwaar het dezelfde betekenis heeft die hier in den tekst gevolgd is.

Kouten: 1) Babbelen 2) Klessebessen 3) Kletsen 4) Kuieren 5) Kwekken 6) Keuvelen 7) Praten 8) Spreken 9) Vertellen 10)
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Hesther »

Jeremiah schreef:Het antwoord zit naar mijn mening in het laatste vers van dit hoofdstuk.

40 Dat de dochteren Israëls van jaar tot jaar heengingen om de dochter van Jefta, den Gileadiet, [68] aan te spreken, vier dagen in het jaar.

[68] Of: samenspreken, kouten; te weten, om haar te vergezelschappen, en in haar maagdelijken stand te troosten en te verkwikken. Het Hebreeuwse woord wordt ook gevonden Richt. 5:11, alwaar het dezelfde betekenis heeft die hier in den tekst gevolgd is.

Kouten: 1) Babbelen 2) Klessebessen 3) Kletsen 4) Kuieren 5) Kwekken 6) Keuvelen 7) Praten 8) Spreken 9) Vertellen 10)
Wat het Hebreeuwse woord is inclusief Rich. 5 vers 11 heb ik in een eerdere post genoemd.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door -DIA- »

Ik heb even gezocht, en vind een complete Bijbellezing van wijlen ds. A. Hoogerland over het boek Richteren. Ik wil de preken wel eens nakijken, en waarschijnlijk met name dan Richteren 11..
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Jeremiah »

Hesther schreef:
Jeremiah schreef:Het antwoord zit naar mijn mening in het laatste vers van dit hoofdstuk.

40 Dat de dochteren Israëls van jaar tot jaar heengingen om de dochter van Jefta, den Gileadiet, [68] aan te spreken, vier dagen in het jaar.

[68] Of: samenspreken, kouten; te weten, om haar te vergezelschappen, en in haar maagdelijken stand te troosten en te verkwikken. Het Hebreeuwse woord wordt ook gevonden Richt. 5:11, alwaar het dezelfde betekenis heeft die hier in den tekst gevolgd is.

Kouten: 1) Babbelen 2) Klessebessen 3) Kletsen 4) Kuieren 5) Kwekken 6) Keuvelen 7) Praten 8) Spreken 9) Vertellen 10)
Wat het Hebreeuwse woord is inclusief Rich. 5 vers 11 heb ik in een eerdere post genoemd.
Mijn excuses
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door -DIA- »

RECTIFICATIE
Het is een Bijbellezing alleen over Gideon.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door -DIA- »

Via Digibron is een complete preek te lezen over JEFTA's GELOFTE van ds. J. de Groot, over Richteren 11 vers 35-36
Ik heb die nog niet gelzen. maar geef het alvast maar even door.
http://www.digibron.nl/search/results?q ... onDate_ASC

Na een voorrede begint ds. De Groot aan de verklaring van de tekst.
En het geschiedde als hij haar zag, zo verscheurde hij zijne klederen en zeide: Ach, mijn dochter, gij hebt mij ganselijk nedergebogen, en gij zijt onder degenen die mij beroeren; want ik heb mijn mond opengedaan tot den Heere, en ik zal niet kunnen teruggaan.
En zij zeide tot hem: Mijn vader, hebt gij uw mond opengedaan tot den Heere, doe mij, gelijk als uit uw mond gegaan is; naardien u de Heere volkomen wraak gegeven heeft van uwe vijanden, van de kinderen Ammons.

Richteren 11 : 35. 36.

JEFTA’S GELOFTE AAN DE HEERE
We zien dan die gelofte (drie hoofdgedachten)
1: afgelegd
2: beproefd
3: vervuld.


Wie er lust toe heeft kan deze preek dus lezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Werd de dochter van Jefta echt vermoord?

Bericht door Hesther »

Jeremiah schreef:
Hesther schreef:
Jeremiah schreef:Het antwoord zit naar mijn mening in het laatste vers van dit hoofdstuk.

40 Dat de dochteren Israëls van jaar tot jaar heengingen om de dochter van Jefta, den Gileadiet, [68] aan te spreken, vier dagen in het jaar.

[68] Of: samenspreken, kouten; te weten, om haar te vergezelschappen, en in haar maagdelijken stand te troosten en te verkwikken. Het Hebreeuwse woord wordt ook gevonden Richt. 5:11, alwaar het dezelfde betekenis heeft die hier in den tekst gevolgd is.

Kouten: 1) Babbelen 2) Klessebessen 3) Kletsen 4) Kuieren 5) Kwekken 6) Keuvelen 7) Praten 8) Spreken 9) Vertellen 10)
Wat het Hebreeuwse woord is inclusief Rich. 5 vers 11 heb ik in een eerdere post genoemd.
Mijn excuses
Geen probleem, je bevestigde het exact. Bedankt.
Plaats reactie