Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Jacobse »

DDD refereert in zijn/haar reactie aan de verzen 28 en 29 uit Leviticus 27.
Evenwel, deze teksten luiden:
in de Statenvertaling:
28 evenwel niets dat verbannen is, dat iemand den Heere verbannen zal hebben, van al hetgeen hij heeft, van een mens of van een beest, of van den akker zijner bezitting, zal verkocht noch gelost worden; al wat verbannen is, zal den Heere een heiligheid der heiligheden zijn;
29 al wat verbannen is, dat van de mensen verbannen zal zijn, zal niet gelost worden; het zal zekerlijk gedood worden
in de NBG vertaling ( ik heb een druk van 1973 ):
28 niets echter van hetgeen iemand de Heere door de ban wijdt, uit al wat hij bezit, van mens of vee, of zijn grondbezit, zal verkocht worden of gelost; alles wat onder de ban ligt,dat is allerheiligst voor de Heere; 29 niets dat met de ban geslagen is, dat door de ban getroffen is onder de mensen, kan losgekocht worden; het zal zeker ter dood gebracht worden.
In deze teksten gaat het over hetgeen onder de ban, onder de vervloeking ligt; zoals bij Jericho.
Dat is hier bij Jefta en zijn dochter geheel buiten de orde, en zodoende in het geheel niet van toepassing noch ook van enig belang.
Jefta heeft aan de Heere een brandoffer beloofd; Richteren 11 vers 31 slot. Leviticus hoofdstuk 1 gaat daar over; het betreft en het is daarmede beperkt tot offerdieren van het rundvee, van het kleinvee, en van gevogelte. Jefta verbindt het niettemin met zijn dochter; en wijdt haar aan de Heere, zoals Leviticus 27 zegt: " ...zullen de zielen des Heeren zijn ( Statenvertaling ; in de NBG vertaling : ) ...personen voor de Heere..". Juist daarvoor is de lossing, hier conform het vierde vers, met dertig zilverstukken.
Die teksten zijn, anders dan DDD niet-onderbouwd suggereert, niet later aangepast; Leviticus was er in de tijd lang voor Jefta.
De dochter van Jefta heeft besloten haar leven aan de Heere te wijden, mede door af te zien van een huwelijk en van moederschap; Richteren 11 verzen 39 en 40 zijn daar helder over: zij heeft geen gemeenschap gehad met een man, en de meisjes uit Gilead gingen haar jaarlijks vier dagen bezoeken en eren.
DDD
Berichten: 28405
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door DDD »

Waar leid je uit af dat afzonderen en verbannen in dit geval niet hetzelfde zijn? Dat kan best, trouwens, maar ik zie dat zo niet terug in het hoofdstuk.

Los daarvan: een van de argumenten was dat de Heere zoiets nooit zou willen. Dat blijkt niet uit Leviticus. Overigens denk ik dat dit typisch iets is dat past in de cultuur van die tijd, en dat wij dat niet mogen toepassen in onze tijd, integendeel.

De vijf boeken van Mozes waren de wetten van Israel. Het is mijns inziens haast ondenkbaar dat die in de loop der eeuwen niet op sommige punten zijn aangepast. Maar dat zal misschien beroepsdeformatie zijn.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Jacobse »

Het is niet aannemelijk dat de dochter vanJefta ten brandoffer zou zijn gebracht. Jefta zal bedoeld hebben dat het huwelijk voor haar er niet meer bij zou zijn, maar dat het wijding van haar hele leven aan de Heere zou zijn; en Jefta zou omdat zijn dochter enigst kind was, geen nageslacht hebben. Iets dat in Israel als heel erg werd ervaren. Een mensenoffer kan niet; de Bijbel leert dat zulks voor God een gruwel is, die heidenen praktiseerden. Leviticus 27 geeft aan dat indien al iemand's leven met een belofte verbonden zou zijn, dat gelost kon worden. Voor een zodanige lossing van een persoon van het vrouwelijk geslacht, was de hoofdregel - Leviticus 27 vers 4- : lossing met dertig sikkelen zilver.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Luther »

Jacobse schreef:Het is niet aannemelijk dat de dochter vanJefta ten brandoffer zou zijn gebracht. Jefta zal bedoeld hebben dat het huwelijk voor haar er niet meer bij zou zijn, maar dat het wijding van haar hele leven aan de Heere zou zijn; en Jefta zou omdat zijn dochter enigst kind was, geen nageslacht hebben. Iets dat in Israel als heel erg werd ervaren. Een mensenoffer kan niet; de Bijbel leert dat zulks voor God een gruwel is, die heidenen praktiseerden. Leviticus 27 geeft aan dat indien al iemand's leven met een belofte verbonden zou zijn, dat gelost kon worden. Voor een zodanige lossing van een persoon van het vrouwelijk geslacht, was de hoofdregel - Leviticus 27 vers 4- : lossing met dertig sikkelen zilver.
Je hebt ook dit hele topic gelezen?
Deze exegese is niet houdbaar gebleken.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Jacobse »

de vraag van lid Luther of de hele topic gelezen is, kan beantwoord worden met ja; en de vraag wordt er aan verbonden door mij: heb je de uitgebreide inzending van mij van 2 september 2016 zelf wel gelezen? Daar staat het antwoord op je inhoudelijk bedoelde vraag. Je opmerking dat een en ander niet houdbaar zou zijn gebleken, is, als in het geheel niet onderbouwd, nietszeggend en zodoende in deze niet van belang.
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Adagio »

Inlevende in de cultuur van destijds, wil ik graag aannemen dat Jefta eigenlijk zijn dochter moest bedoeld hebben, toen hij zijn gelofte deed. Het was goed gebruik van huisgenoten om de overwinnaar met rei en dans tegemoet te gaan. Zal Jefta, geroepen tot een wonderlijk werk voor zijn volk, zijn eigen verzondigd ontstaan wel als tegenargument voor de Heere neergelegd hebben? Verder blijf ik graag bij de Statenvertaling van Richteren 11, met hun kanttekeningen, mede omdat in Hebreeën 11:32 Jefta genoemd wordt in de rij geloofshelden. Paulus, onderwezen (mag ik aannemen ook in de Joods historie) door Gamaliël, en geïnspireerd door de Heilige Geest, heeft Jefta een geloofsheld genoemd (waarmee wij dan wel Gods goedkeuring mogen opmerken in de gang die hij ergens in maakte), terwijl in het boek Richteren het leven van Jefta bijna geheel gekarakteriseerd wordt met het beschrijven van zijn afkomst, zijn roeping tot richter, zijn belofte, zijn overwinning en de onderwerping van zijn dochter aan de gelovige uitspraak van haar vader. De opvatting van Eilander snijdt ook zeker hout: nadat Jefta zijn gelofte, die hij beloofd had, aan haar volbracht had, noemt de Bijbel twee zaken: zij heeft geen man bekend, en voorts werd zij jaarlijks aangesproken.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door parsifal »

Adagio schreef:Inlevende in de cultuur van destijds, wil ik graag aannemen dat Jefta eigenlijk zijn dochter moest bedoeld hebben, toen hij zijn gelofte deed. Het was goed gebruik van huisgenoten om de overwinnaar met rei en dans tegemoet te gaan. Zal Jefta, geroepen tot een wonderlijk werk voor zijn volk, zijn eigen verzondigd ontstaan wel als tegenargument voor de Heere neergelegd hebben? Verder blijf ik graag bij de Statenvertaling van Richteren 11, met hun kanttekeningen, mede omdat in Hebreeën 11:32 Jefta genoemd wordt in de rij geloofshelden. Paulus, onderwezen (mag ik aannemen ook in de Joods historie) door Gamaliël, en geïnspireerd door de Heilige Geest, heeft Jefta een geloofsheld genoemd (waarmee wij dan wel Gods goedkeuring mogen opmerken in de gang die hij ergens in maakte), terwijl in het boek Richteren het leven van Jefta bijna geheel gekarakteriseerd wordt met het beschrijven van zijn afkomst, zijn roeping tot richter, zijn belofte, zijn overwinning en de onderwerping van zijn dochter aan de gelovige uitspraak van haar vader. De opvatting van Eilander snijdt ook zeker hout: nadat Jefta zijn gelofte, die hij beloofd had, aan haar volbracht had, noemt de Bijbel twee zaken: zij heeft geen man bekend, en voorts werd zij jaarlijks aangesproken.
Het Hebreeen 11 argument gaat m.i. niet op, omdat in hetzelfde vers Gideon en Simson genoemd worden. Bij deze beide richters zie je toch ook (grove) zonden openlijk benoemd worden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Adagio
Berichten: 905
Lid geworden op: 22 feb 2018, 15:06

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Adagio »

Laat ik het dan omgekeerd stellen: op welk werk van de verschillende genoemde personen heeft Paulus dan gedoeld door hen in de rij geloofshelden te scharen, in acht nemende wat wij over elke richter afzonderlijk beschreven vinden?
(overigens, Hebreeën 11 is een gedeelte van mijn gedachten over dit thema.)
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9143
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door parsifal »

Adagio schreef:Laat ik het dan omgekeerd stellen: op welk werk van de verschillende genoemde personen heeft Paulus dan gedoeld door hen in de rij geloofshelden te scharen, in acht nemende wat wij over elke richter afzonderlijk beschreven vinden?
(overigens, Hebreeën 11 is een gedeelte van mijn gedachten over dit thema.)
Dat weet ik niet. Ik denk dat het in het geval van Gideon en Jeftha gaat om mensen die ondanks dat ze machteloos leken toch vijandelijke legers versloegen in vertrouwen op de Heere. God werkt door hun geloof heen, ondanks dat ze op andere momenten niet naar hun geloof handelden. In het geval van Jeftha is mogelijk ook de slachting van de Efraimieten niet goed.

De argumenten voor de verschillende uitleg van Richteren zijn wel gegeven, ik wilde alleen aangeven dat de verwijzing naar Hebreeën geen argumenten geeft richting beide mogelijke antwoorden op de vraag wat gebeurde met de dochter van Jeftha.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Jacobse »

Over Jefta's dochter:
graag wil ik nog toevoegen wat geschreven staat in Deuteronomium18 vers 9 en het eerste deel van vers 10, vertaling NBG 1951:
wanneer gij gekomen zijt in het land dat de Heere uw God u geven zal,dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken.
Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan.
Alsmede vers 12, eerste gedeelte:
want ieder die deze dingen doet, is de Heere een gruwel.
Dit leidt tot de mening: Jefta zal zich zeker gehouden hebben aan deze zo duidelijke voorschriften van de Heere.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Luther »

Jacobse schreef:Over Jefta's dochter:
graag wil ik nog toevoegen wat geschreven staat in Deuteronomium18 vers 9 en het eerste deel van vers 10, vertaling NBG 1951:
wanneer gij gekomen zijt in het land dat de Heere uw God u geven zal,dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken.
Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan.
Alsmede vers 12, eerste gedeelte:
want ieder die deze dingen doet, is de Heere een gruwel.
Dit leidt tot de mening: Jefta zal zich zeker gehouden hebben aan deze zo duidelijke voorschriften van de Heere.
Waar staat dat, dat hij zich daaraan gehouden heeft. Het volk was in verval, haar richters waren soms ook half heidens bezig. Denk ook aan Gideon en Simson.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Jacobse »

ten antwoord op deze hierboven gedane opmerking:
lees nog eens de eerdere inzendingen
onder meer die van 2 september 2016;
en lees ook eens in het bijzonder Richteren 11 verzen 39 en 40:
zij bleef ongetrouwd ( zij heeft geen gemeenschap gehad met een man, NBG vertaling 1951 ); en
de meisjes gingen haar jaarlijks vier dagen bezoeken.
interpretatio cessat in claris
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Werd de dochter van Jefta echt gedood?

Bericht door Mara »

Gisteren preek gehoord over Jefta en zijn dochter, voorzover ik me herinner, de eerste keer.
Wat een aangrijpende geschiedenis.
Volgens prof. Huijgen is het zeer waarschijnlijk dat Jefta zijn dochter geofferd heeft.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/91 ... 7420000091

Maar ook het leven van Jefta was nogal droevig. Kind van een prostituee, daarom verjaagd door zijn broers.
Veel preken hebben een algemeen thema, maar ik vind het altijd bijzonder als het over een persoon gaat.
Dan gaat de Bijbel nog meer spreken.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie