Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

ejvl
Berichten: 5721
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door ejvl »

Dat er nieuwe inzichten zijn aangaande woordbetekenissen en vertalingen doet helemaal niets van de oude leer af. De statenvertalers deden het met de kennis die destijds aanwezig was, die was zeer hoog en is in de loop der tijden nauwelijks veranderd. Maar je kunt niet ontkennen dat door nieuwe inzichten er bepaalde woorden andere betekenissen hebben gekregen, of toch anders vertaald hadden moeten worden.
Wat overigens losstaat van de kern van Gods woord, voor zover ik kan inzien is die zeker niet anders geworden, en het staat zeker los van de oude leer.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Van Ewijk »

Beste mensen, kan ik hier uit opmaken dat de kanttekeningen zoals die geplaatst zijn meer bedoeld zijn voor individuele uitleg naar de lezer toe en niet zozeer voor onderricht en bijbelstudie in groepsverband met het oog op de behandeling van exegetische vraagstukken? of juist wel?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:Beste mensen, kan ik hier uit opmaken dat de kanttekeningen zoals die geplaatst zijn meer bedoeld zijn voor individuele uitleg naar de lezer toe en niet zozeer voor onderricht en bijbelstudie in groepsverband met het oog op de behandeling van exegetische vraagstukken? of juist wel?
Nee, dat kun je er volgens mij niet uit opmaken. Maar ik maak dat onderscheid tussen individuele uitleg van de Bijbel en groepsuitleg zelf eigenlijk nooit.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Van Ewijk »

Zita schreef:
Van Ewijk schreef:Beste mensen, kan ik hier uit opmaken dat de kanttekeningen zoals die geplaatst zijn meer bedoeld zijn voor individuele uitleg naar de lezer toe en niet zozeer voor onderricht en bijbelstudie in groepsverband met het oog op de behandeling van exegetische vraagstukken? of juist wel?
Nee, dat kun je er volgens mij niet uit opmaken. Maar ik maak dat onderscheid tussen individuele uitleg van de Bijbel en groepsuitleg zelf eigenlijk nooit.
Mischien stel ik de vraag verkeerd, kan ik de kanttekeningen lauter zien als taalkundige verklaringen of ook als exegetische uitleg?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Jeremiah »

Van Ewijk schreef:Beste mensen, kan ik hier uit opmaken dat de kanttekeningen zoals die geplaatst zijn meer bedoeld zijn voor individuele uitleg naar de lezer toe en niet zozeer voor onderricht en bijbelstudie in groepsverband met het oog op de behandeling van exegetische vraagstukken? of juist andersom?
De KTB is zeker wel voor onderricht en bijbelstudie, zowel persoonlijk als in groepsverband. Wij gebruiken op de bijbelstudie eigenlijk alleen de KTB. De BMU is zoals gezegd een kinderbijbel voor grotere kinderen en op geen enkele manier een vervanging of verbetering van de KTB.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10412
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Zita »

Van Ewijk schreef:
Zita schreef:
Van Ewijk schreef:Beste mensen, kan ik hier uit opmaken dat de kanttekeningen zoals die geplaatst zijn meer bedoeld zijn voor individuele uitleg naar de lezer toe en niet zozeer voor onderricht en bijbelstudie in groepsverband met het oog op de behandeling van exegetische vraagstukken? of juist wel?
Nee, dat kun je er volgens mij niet uit opmaken. Maar ik maak dat onderscheid tussen individuele uitleg van de Bijbel en groepsuitleg zelf eigenlijk nooit.
Mischien stel ik de vraag verkeerd, kan ik de kanttekeningen lauter zien als taalkundige verklaringen of ook als exegetische uitleg?
Beide. Ik meen dat de oorspronkelijke bedoeling van de kanttekeningen was dat ze de vertaalkeuzes zouden toelichten, maar het grootste deel van de kanttekeningen is exegese.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Tiberius »

Hier wat off-topic berichten weggehaald (zure en sarcastische berichten richting medeforummers).
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Wat is het verschil tussen de SV-Bijbel met kantekeningen en de SV-bijbel met uitleg?

Bericht door Hesther »

Ooit las ik een boek van Randy Alcorn waar de hoofdpersoon een chinees ( een Christen) werd bezocht door een oude vriend ( Amerikaan) en in het boek deze man zijn kostbaarste bezit ( zijn Bijbel) zo versleten als Hij is het verstopt omdat het verboden is of was.
En dat heeft mij zo ontroerd daar waar ik SV, NBG, Willibrord en de kinderbijbels en de parallelbijbel en het Boek enz... in de kast heb staan en zoveel keus om iets te onderzoeken en deze man met die ene Bijbel en helaas ook maar 1 kind wat zijn verdriet was zo omging. Later kwam hij in de gevangenis en omdat hij de Bijbel zo goed kende heeft hij uit zijn hoofd veel teksten in de muur ingegraveerd om anderen te helpen.
Ik bedoel te zeggen het gaat niet om hoeveel soorten en vertalingen er zijn en wat dat wil zeggen, maar om de inhoud, dat wij die tot ons nemen, want de Bijbel gaat pas leven in het leven van een gelovige door de kracht van de Heilige Geest, wat voor soort Bijbel danook. Al pleit ik zelf voor een vertaling zo dicht mogelijk bij de grondtekst en dan maar wat moeite doen voor misschien wat oubollig, maar o zo rijke oude nederlandse taal.
Plaats reactie