Bijbelstudie (discussie)

Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Gezamelijke Bijbelstudie Exodus?

Bericht door Wittewrongel »

Is het niet beter om meerdere verzen te gelijk te behandelen. Bijv. De eerste 10 en dan per vers maak je een aparte post. En probeer je belangrijke informatie te verzamelen in die post.


Dus.....

Je start een topic daaronder doe je de eerste x aantal post reserveren door simpel snel een reactie te plaatsen. En daarna kunnen andere info posten. Waarbij jij je post weer aanpast
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie Exodus (discussie).

Bericht door Zomaar »

Op de vraag welke lessen er zitten in Exodus hoop ik vanzelf antwoord op te geven.

Is er iemand die een goede manier weet voor de Bijbelstudie? Deze kunnen gegeven worden in het topic:

Bijbelstudie over het Bijbelboek Exodus?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Tiberius »

Ik heb de discussietopics even samengevoegd; vooralsnog lijkt me dat voldoende.
De Bijbelstudies zelf kunnen dan in de topics "Bijbelstudie Exodus" en "Bijbelstudie Mattheüs" plaatsvinden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Ik heb de discussietopics even samengevoegd; vooralsnog lijkt me dat voldoende.
De Bijbelstudies zelf kunnen dan in de topics "Bijbelstudie Exodus" en "Bijbelstudie Mattheüs" plaatsvinden.
Is het de bedoeling dat het 'onder leiding' gaat van de topicstarter? Ik bedoel op een manier zoals wij dat gewend zijn op de
Volwassenvereniging?
De inleider begint met een gedeelte en er worden reacties op gegeven? Wij gebruiken op de ver. meest naslagwerken als
Kanttekeningen, Matthew Henry, onder ons bekende predikanten enz. Ook eigen zienswijze kunnen we in bepaalde gevallen
naar voren brengen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Tiberius »

Inderdaad.
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Zomaar »

Leiding nemen is niet mijn sterke punt, dus als iemand anders dat zou willen doen graag. Ik had zelf meer gedacht per Bijbelboek een verzamelplaats te hebben voor ontdekkingen en plaats voor discussie over de ontdekkingen.

En ja ik zal meer verzen in een keer behandelen.
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Wittewrongel »

Zomaar schreef:Leiding nemen is niet mijn sterke punt, dus als iemand anders dat zou willen doen graag. Ik had zelf meer gedacht per Bijbelboek een verzamelplaats te hebben voor ontdekkingen en plaats voor discussie over de ontdekkingen.

En ja ik zal meer verzen in een keer behandelen.
Om nog even verder erop in te gaan:)

Misschien is het volgende mooi als je nieuw topic start bijv Genesis 1.
Topic Genesis 1 vers 1-10 tekst met kanttekeningen
1e post - Verklaringen van verschillende
2e post - Verschillende Bijbel vertalingen
3e post - Leerpunten.
4e post - gereserveerd
5e / 11111111111 post - inhoudelijke aanvullingen van andere
Dan hebben we een vaste style van hoe het topic werkt. De topic starter hoeft dan telkens alleen zijn posten te wijzigen en is alles overzichtelijk.

Nu heb je kans dat 2e post een verklaring bevat. post 15 de verklaring van calvijn enz enz.
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Zomaar »

Mooi aanvullingen op de gestarte Bijbelstudie!
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Zomaar »

Vraagje: Is er behoefte aan dat er meer wordt gepost bij de Bijbelstudie van Exodus? Er wordt namelijk weinig aangevuld vandaar mijn vraag.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door -DIA- »

Zomaar schreef:Vraagje: Is er behoefte aan dat er meer wordt gepost bij de Bijbelstudie van Exodus? Er wordt namelijk weinig aangevuld vandaar mijn vraag.
Tja als er niet gepost is er ook niet veel om op te reageren. Wat mij betreft mag er meer gepost worden. Een verdieping kan beslist geen kwaad.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Posthoorn »

Dit soort topics komen nooit echt van de grond. Omdat er geen sprake is van een discussiepunt.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:Dit soort topics komen nooit echt van de grond. Omdat er geen sprake is van een discussiepunt.
En juist dit kon wel eens meer nut hebben, denk ik dan.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Wilhelm »

De tekst uit Johannes 4 : 4 "En Hij moest door Samaria gaan" is me in vele preken altijd uitgelegd, als een bijzondere gang naar Judea. Dit is Gods wil geweest en hier zien we de soevereiniteit Gods.
Nu ik bij deze tekst de kanttekeningen lees , valt het me op dat deze er helemaal niet in bijzonderheid over spreken, maar als een gewoon gegeven:

5) door Samaria gaan.
Overmits de naaste weg om van Judea naar Galilea te reizen door het land van Samaria lag,


Natuurlijk is elke gaan uiteindelijk een moeten , een besturing van God, maar wordt er soms niet teveel in deze tekst gelegd?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Auto »

Wilhelm schreef:De tekst uit Johannes 4 : 4 "En Hij moest door Samaria gaan" is me in vele preken altijd uitgelegd, als een bijzondere gang naar Judea. Dit is Gods wil geweest en hier zien we de soevereiniteit Gods.
Nu ik bij deze tekst de kanttekeningen lees , valt het me op dat deze er helemaal niet in bijzonderheid over spreken, maar als een gewoon gegeven:

5) door Samaria gaan.
Overmits de naaste weg om van Judea naar Galilea te reizen door het land van Samaria lag,


Natuurlijk is elke gaan uiteindelijk een moeten , een besturing van God, maar wordt er soms niet teveel in deze tekst gelegd?
Ja het was de 'naaste weg', maar wel een weg die de Joden weigerden te gaan omdat ze niet verontreinigd wilden worden met de onreine/heidense Samaritanen. De Joden namen meestal de weg eerst naar Jericho, dan de Jordaan over en dan door de Jordaanvlakte naar het noorden. En andersom. Dus dat er staat "Hij MOEST door Samaria gaan" is zeker wel bijzonder. Voor de Joden een prediking. (Neem ook de gelijkenis/verhaal van de barmhartige Samaritaan in gedachten.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Wilhelm »

Auto schreef:
Wilhelm schreef:De tekst uit Johannes 4 : 4 "En Hij moest door Samaria gaan" is me in vele preken altijd uitgelegd, als een bijzondere gang naar Judea. Dit is Gods wil geweest en hier zien we de soevereiniteit Gods.
Nu ik bij deze tekst de kanttekeningen lees , valt het me op dat deze er helemaal niet in bijzonderheid over spreken, maar als een gewoon gegeven:

5) door Samaria gaan.
Overmits de naaste weg om van Judea naar Galilea te reizen door het land van Samaria lag,


Natuurlijk is elke gaan uiteindelijk een moeten , een besturing van God, maar wordt er soms niet teveel in deze tekst gelegd?
Ja het was de 'naaste weg', maar wel een weg die de Joden weigerden te gaan omdat ze niet verontreinigd wilden worden met de onreine/heidense Samaritanen. De Joden namen meestal de weg eerst naar Jericho, dan de Jordaan over en dan door de Jordaanvlakte naar het noorden. En andersom. Dus dat er staat "Hij MOEST door Samaria gaan" is zeker wel bijzonder. Voor de Joden een prediking. (Neem ook de gelijkenis/verhaal van de barmhartige Samaritaan in gedachten.
Ja dat dacht ik ook. Daarom viel het mij op.
Maar ook Henry gaat er niet diep op in:

1. Zijn weg van Judea naar Galilea liep door Samaria, vers 4. Hij moest door Samaria gaan. Er was
geen andere weg, of Hij had aan de overzijde der Jordaan moeten gaan, hetgeen een lange omweg
zou geweest zijn. De Goddelozen en onheiligen zijn thans zo vermengd met Gods Israël, dat wij,
tenzij wij uit de wereld gaan, niet kunnen vermijden om door der zodanige gezelschap heen te gaan,
1 Corinthiërs 5:10. Daaromhebben wij aan onze rechterhand en onze linkerhand de wapenrusting
der gerechtigheid nodig, opdat wij noch hun aanstoot geven, noch door hen besmet worden. Wij
behoren in gene plaatsen van verzoeking te gaan, tenzij wij er moeten heengaan, en dan nog behoren
wij er niet te wonen, maar er ons door heen te spoeden. Sommigen denken, dat Christus door
Samaria moest gaan vanwege het goede werk, dat Hij er te doen had, een arme vrouw moest er
bekeerd worden, een verloren schaap worden gezocht en gevonden. Dat was werk naar Zijn hart,
en daarom moest Hij door dezen weg gaan. Het was gelukkig voor Samaria, dat het op Christus’
weg lag, dat Hem de gelegenheid gaf hen te bezoeken. Als Ik bij u voorbijging, zei Ik tot u: Leef,
Ezechiël 16:6.
Plaats reactie