Bijbelstudie (discussie)

Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Auto »

Wilhelm schreef: 1. Zijn weg van Judea naar Galilea liep door Samaria, vers 4. Hij moest door Samaria gaan. Er was
geen andere weg, of Hij had aan de overzijde der Jordaan moeten gaan, hetgeen een lange omweg
zou geweest zijn. De Goddelozen en onheiligen zijn thans zo vermengd met Gods Israël, dat wij,
tenzij wij uit de wereld gaan, niet kunnen vermijden om door der zodanige gezelschap heen te gaan,
1 Corinthiërs 5:10. Daaromhebben wij aan onze rechterhand en onze linkerhand de wapenrusting
der gerechtigheid nodig, opdat wij noch hun aanstoot geven, noch door hen besmet worden. Wij
behoren in gene plaatsen van verzoeking te gaan, tenzij wij er moeten heengaan, en dan nog behoren
wij er niet te wonen, maar er ons door heen te spoeden. Sommigen denken, dat Christus door
Samaria moest gaan vanwege het goede werk, dat Hij er te doen had, een arme vrouw moest er
bekeerd worden, een verloren schaap worden gezocht en gevonden. Dat was werk naar Zijn hart,
en daarom moest Hij door dezen weg gaan. Het was gelukkig voor Samaria, dat het op Christus’
weg lag, dat Hem de gelegenheid gaf hen te bezoeken. Als Ik bij u voorbijging, zei Ik tot u: Leef,
Ezechiël 16:6.
Op zich laat Henry wel zien dat hij begrepen heeft hoe de Heere Jezus elke keer gewezen heeft om te letten op anderen. Maar het werk van de Heere Jezus was eerst voor de Joden. Vlak voor Zijn hemelvaart wees Hij erop dat het evangelie ook in Samaria verkondigd moest worden. Het ging van Jeruzalem, naar Judeau, naar Samaria en toen naar de hele wereld.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23794
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door refo »

Staat het in de bijbel dat de Joden altijd een omweg maakten om niet door Samaria te hoeven?
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Hesther »

refo schreef:Staat het in de bijbel dat de Joden altijd een omweg maakten om niet door Samaria te hoeven?

Er valt veel over Samaria en de Samaritanen te zeggen, maar ik begreep dat het hier over Exodus zou gaan.
Maar deze vraag is in zoverre dan kort en zijdelings te beantwoorden met de tekst uit Mattheus 10 vers 5 waar de HEERE Jezus de discipelen verbood om naar Samaria te gaan:
"Deze twaalf heeft Jezus uitgezonden en hun bevel gegeven zeggende: "Gij zult niet heengaan op de weg der heidenen, en gij zult niet ingaan in enige stad der Samaritanen".
Opmerkelijk want de HEERE Jezus ontmoette Zelf de Samaritaanse vrouw bij Sichem.

De profeten Elia en Elisa komen wij in het bijzonder tegen in het afvallige tien stammenrijk. Elisa was het grootste deel van zijn leven in de stad Samaria. De Bijbel vertelt dat Obadja hier ongeveer honderd profeten verborgen hield, die hij dagelijks van eten en drinken voorzag.

Vroeger was het de Jacobsbron waar Abraham was. Jacob reisde naar Sichem toen hij bij Oom Laban vandaan kwam.
In Sichem wonen de hogepriesters van de religieuze groepering der Samaritanen. In onze tijd wonen er wel veel mensen in Samaria, er zijn echter niet zo veel echte Samaritanen meer, in totaal nog maar zo'n 400, waarvan er 240 in Sichem (Nabloes) wonen en 160 in Holon. Als wij het over de Samaritanen in het Oude Testament hebben, hebben wij het over de gehele bevolking die in Samaria woonde.

Als wij verder reizen tussen de bergen Ebal en Giriziem door, langs Silo, Bethel, Mizpa en Michmas, komen we tenslotte in Jeruzalem. Wie vanuit centraal Galilea naar Jeruzalem wilde en niet de omweg door het Jordaandal wilde maken, reisde door Samaria. Dit was een bijzondere weg, omdat hij langs een aantal oude Bijbelse heilige plaatsen voerde.
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Hesther »

Toch wel triest dat een "bijbelstudie" niet van de grond komt en niemand reageert op mijn antwoord op een vraag.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6446
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Posthoorn »

Hesther schreef:Toch wel triest dat een "bijbelstudie" niet van de grond komt en niemand reageert op mijn antwoord op een vraag.
Discussiefora zijn niet de meest geschikte plaats voor Bijbelstudies.
-DIA-
Berichten: 32685
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door -DIA- »

Posthoorn schreef:
Hesther schreef:Toch wel triest dat een "bijbelstudie" niet van de grond komt en niemand reageert op mijn antwoord op een vraag.
Discussiefora zijn niet de meest geschikte plaats voor Bijbelstudies.
Ik denkt ook dat die hier opbouwend kunnen zijn. Het zou kunnen, als we allen eensgezind waren. Ik ben zelf geen goede debater en heb nooit leren discussiëren,
maar de ervaring leert wel dat de veel discussies hete hoofde en koude harten
opleveren.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Hesther »

Ik heb het forum niet bedacht Posthoorn.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33190
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Bijbelstudie (discussie)

Bericht door Tiberius »

Klopt, dat heeft zomaar gedaan, iemand die een jaartje geleden een paar postings heeft geplaatst.
Plaats reactie