Uitleg van deze twee verzen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Uitleg van deze twee verzen

Bericht door Salomo »

Tijdens een bijbelstudie kwamen deze twee verzen aan de orde. Het schijnt mij toe dat deze twee verzen elkaar tegenspreken. Kan iemand uitleggen wat ermee wordt bedoelt?

Niemand komt tot de vader dan door mij

Niemand kan tot mij komen tenzij de vader hem trekken
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Uitleg van deze twee verzen

Bericht door Valcke »

Salomo schreef:Tijdens een bijbelstudie kwamen deze twee verzen aan de orde. Het schijnt mij toe dat deze twee verzen elkaar tegenspreken. Kan iemand uitleggen wat ermee wordt bedoelt?

Niemand komt tot de vader dan door mij

Niemand kan tot mij komen tenzij de vader hem trekken
De kanttekeningen geven m.i. van deze Bijbelteksten een heel goede uitleg.
Ik denk dat wanneer je de kanttekeningen leest, je zult zien dat er geen enkele tegenstrijdigheid is tussen beide.
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Uitleg van deze twee verzen

Bericht door Panny »

Je kunt deze teksten uit Kolossonzen 1 er ook nog bijnemen:

Dankende den Vader, Die ons bekwaam gemaakt heeft, om deel te hebben in de erve der heiligen in het licht; Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;
KOLOSSENZEN 1:12‭-‬13
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Uitleg van deze twee verzen

Bericht door Susanna »

Panny schreef:Je kunt deze teksten uit Kolossonzen 1 er ook nog bijnemen:

Dankende den Vader, Die ons bekwaam gemaakt heeft, om deel te hebben in de erve der heiligen in het licht; Die ons getrokken heeft uit de macht der duisternis, en overgezet heeft in het Koninkrijk van den Zoon Zijner liefde;
KOLOSSENZEN 1:12‭-‬13
Dat past er heel mooi bij.
Gebruikersavatar
Johannes S
Berichten: 581
Lid geworden op: 22 dec 2017, 16:55
Locatie: Dordrecht

Re: Uitleg van deze twee verzen

Bericht door Johannes S »

Salomo schreef:Tijdens een bijbelstudie kwamen deze twee verzen aan de orde. Het schijnt mij toe dat deze twee verzen elkaar tegenspreken. Kan iemand uitleggen wat ermee wordt bedoelt?

Niemand komt tot de vader dan door mij

Niemand kan tot mij komen tenzij de vader hem trekken
Johannes 6:44 Niemand kan tot Mij (Jezus) komen, tenzij dat de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekke;

Als je je bijbel opent bij Johannes 6 en je leest het hoofdstuk lees je dat Jezus het Brood des levens is.
Johannes 6:35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.

We moeten dus tot Hem komen en in Hem geloven om hét leven te ontvangen.

De Vader trekt tot de Zoon.

Johannes 6:45b: Een iegelijk dan, die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij. (Jezus)


Johannes 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Jezus noemt Zichzelf in de gelijkenis van de goede Herder de goede Herder en de Deur van de stal van de schapen.
Johannes 10:9 Ik ben de Deur; indien iemand door Mij ingaat, die zal behouden worden; en hij zal ingaan en uitgaan, en weide vinden.
We moeten door de Deur Jezus ingaan om in de stal van de schapen te komen en bij de Vader te komen.


Indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel..2 Kor. 5:17
Filippenzen 3:20 Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Gebruikersavatar
Salomo
Berichten: 93
Lid geworden op: 04 jan 2020, 10:38

Re: Uitleg van deze twee verzen

Bericht door Salomo »

Ik begrijp het helaas nog steeds niet. Je kan alleen tot de Vader komen als je in Hem gelooft, maar je kan alleen tot Hem komen als de Vader je trekt. Wat is überhaupt het verschil tussen het komen tot de Vader of tot de Heere Jezus?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Uitleg van deze twee verzen

Bericht door J.C. Philpot »

Salomo schreef:Ik begrijp het helaas nog steeds niet. Je kan alleen tot de Vader komen als je in Hem gelooft, maar je kan alleen tot Hem komen als de Vader je trekt. Dan kan ik toch niet komen?
Als je zelf zou moeten komen, zou je nooit komen. Er is niemand die God zoekt zegt de schrift, nog niet 1.

Maar gelukkig trekt God zondaren uit de duisternis tot Zijn wonderbaar licht. God is gewillig om onwillige zondaren te trekken. Daarom kunnen jij en ik komen, en ontvangt God alleen de eer als we komen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Uitleg van deze twee verzen

Bericht door Susanna »

Salomo schreef:Ik begrijp het helaas nog steeds niet. Je kan alleen tot de Vader komen als je in Hem gelooft, maar je kan alleen tot Hem komen als de Vader je trekt. Wat is überhaupt het verschil tussen het komen tot de Vader of tot de Heere Jezus?
Misschien heb je iets aan dit stukje: https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/27 ... eenig-god/
Plaats reactie