Lessen uit de Psalmen

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door John Galt »

-DIA- schreef:Misschien mogen we er ook iets aan toevoegen? De wijze van uitleg van de bekende Matthew Henry gaat mijns inziens iets dieper.
Maar de stukjes van Arja komen voort uit eigen studie van de Bijbel. Als iemand op de piano zit te spelen, kun je ook een cd van Wibi Soerjadi opzetten en zeggen: die kan het beter. Zoals iedereen een cd kan opzetten kan ook iedereen knippen en plakken uit een Bijbelverklaring. Maar dat is niet wat dit topic interessant maakt.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:
-DIA- schreef:Misschien mogen we er ook iets aan toevoegen? De wijze van uitleg van de bekende Matthew Henry gaat mijns inziens iets dieper.
Maar de stukjes van Arja komen voort uit eigen studie van de Bijbel. Als iemand op de piano zit te spelen, kun je ook een cd van Wibi Soerjadi opzetten en zeggen: die kan het beter. Zoals iedereen een cd kan opzetten kan ook iedereen knippen en plakken uit een Bijbelverklaring. Maar dat is niet wat dit topic interessant maakt.
Is het dan verboden mee de doen in dit topic? Er zitten immers meer lessen in de Psalmen? Er iets aan toevoegen is niet per definitie iet afdoen van een ander? Misschien kunnen meer mensen iets schrijven over de te behandelen psalm? Ik heb ook niet alles uit Matthew Henry, maar ook eigen voorbeelden erbij gehaald. Toch kan het wel nuttig zijn een goede Bijbelverklaring erbij te gebruiken. Uit uw reactie, zo kwam me enigszins over, lijkt het wat alsof het ongewenst zou zijn hier ook te schrijven? Als dat het geval is dan moet niet u, maar Arja dat zeggen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door John Galt »

Je mag van mij schrijven wat je wilt, maar van zinnen als "dit gaat toch iets dieper" word ik kriegelig. Als je een mooie ontdekking doet in de Psalmen, zelf of middels een verklaring, wees welkom om het te delen, maar daar hoeven geen waardeoordelen over eigen of andermans werk bij.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door -DIA- »

John Galt schreef:Je mag van mij schrijven wat je wilt, maar van zinnen als "dit gaat toch iets dieper" word ik kriegelig. Als je een mooie ontdekking doet in de Psalmen, zelf of middels een verklaring, wees welkom om het te delen, maar daar hoeven geen waardeoordelen over eigen of andermans werk bij.
Niet doen, lieve vriend. Het is toch waar? Waarom toch kriegelig worden? Dan ontvangt u geen onderwijs uit de psalmen. En juist dat is toch (zie ook titel) de bedoeling? We mogen elkaar wel onderwijzen, zover dat in ons is, ook door psalmen, gezangen en geestelijke liederen. Laat het Woord toch geen ergernis verwekken. Dat is u niet tot nut en niemand.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door eilander »

-DIA- schreef:
John Galt schreef:Je mag van mij schrijven wat je wilt, maar van zinnen als "dit gaat toch iets dieper" word ik kriegelig. Als je een mooie ontdekking doet in de Psalmen, zelf of middels een verklaring, wees welkom om het te delen, maar daar hoeven geen waardeoordelen over eigen of andermans werk bij.
Niet doen, lieve vriend. Het is toch waar? Waarom toch kriegelig worden? Dan ontvangt u geen onderwijs uit de psalmen. En juist dat is toch (zie ook titel) de bedoeling? We mogen elkaar wel onderwijzen, zover dat in ons is, ook door psalmen, gezangen en geestelijke liederen. Laat het Woord toch geen ergernis verwekken. Dat is u niet tot nut en niemand.
We gaat hier niet op verder. Een leerpunt kan zijn de toevoegingen achterwege te laten. "Matthew Henry schrijft er dit over: ...." is ook voldoende. Dan gaat het weer om inhoud.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

John Galt schreef:Opvallend is dat het bij deze opsomming van voorwaarden alleen maar om aspecten gaat van de relatie tot de naaste. Uit liefde en respect voor God weliswaar (vers 4b), maar toch gaat het alleen om de omgang met anderen. Die moet oprecht en altruïstisch zijn. Als je niet met anderen kunt samenleven, kun je dat zeker niet met God (1 Joh 4:20).
Waardevol, die toevoeging van 1 Johannes 4:20. Ook het vers dat er aan vooraf gaat: "Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft."
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

PSALM 15
HEERE, wie zal verkeren in Uw tent? Wie zal wonen op den berg Uwer heiligheid?

4. In wiens ogen de verworpene veracht is, maar hij eert degenen die den HEERE vrezen; heeft hij gezworen tot zijn schade, evenwel verandert hij niet; Dit omvat gedeeltelijk het weigeren om samen te werken met slechte mensen in kwaadaardige activiteiten. De apostel Paulus doelt daar ook op in 2 Korintiërs 6:14-16:
"Trekt niet een ander juk aan met de ongelovigen; want wat mededeel heeft de gerechtigheid met de ongerechtigheid, en wat gemeenschap heeft het licht met de duisternis? En wat samenstemming heeft Christus met Belial, of wat deel heeft de gelovige met den ongelovige? Of wat samenvoeging heeft de tempel Gods met de afgoden? Want gij zijt de tempel des levenden Gods, gelijkerwijs God gezegd heeft: Ik zal in hen wonen en Ik zal onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn, en zij zullen Mij een volk zijn?"
De rechtvaardige kiest ervoor om degenen te eren die de Heere vrezen. Hij prijst hen, bouwt hen op en ondersteunt hen met zijn gezelschap en gebeden. Volgens dit vers is de rechtvaardige trouw aan zijn woord, ongeacht de gevolgen. Zelfs als de belofte moeilijk is, is het tot Gods eer om je woord te houden (Mattheüs 5:37).

5. Die zijn geld niet geeft op woeker en geen geschenk neemt tegen den onschuldige. Die deze dingen doet, zal niet wankelen in eeuwigheid. Joden werden in de Schrift geboden om geen rente te vragen aan volksgenoten.
Exodus 22:25 zegt: "Indien gij Mijn volk, dat bij u arm is, geld leent, zo zult gij tegen hetzelve niet zijn, als een woekeraar; gij zult op hetzelve geen woeker leggen."
Er is een bijbels onderscheid tussen lenen aan mensen in nood, voor hun behoefte, en lenen voor een of ander zakelijk doel. In dit vers verwijst de Hebreeuwse terminologie bijvoorbeeld specifiek naar woeker : het aanrekenen van oneerlijke renteniveaus. Iemand die leent om te investeren, verwacht een rendement op zijn geld (Lukas 19:23).
----

Psalm 15:2–5 beschrijft de persoon die gekwalificeerd is om de gast van de Heere in de tabernakel te zijn (Psalm 15:1). Dit is geen uitleg van "hoe" een persoon gekwalificeerd wordt. Het beschrijft eerder "hoe" het leven van een persoon eruitziet die voor de Heere wil leven en Zijn goedheid wil te weerspiegelen. Hoewel het geen directe parallel is, hebben de tien dingen die hier worden genoemd een link met de tien geboden (Exodus 20:1–17).

Die deze dingen doet, zal niet wankelen in eeuwigheid. Het idee erachter "voor eeuwig niet wankelen", is dat deze rechtvaardige voor altijd een gast in de tent van God zal zijn (zoals in Psalm 61:4 zegt). In nieuwtestamentische woorden zou je het als volgt kunnen zeggen:
"En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid." (1 Johannes 2:17).
Ik denk daar over na. Hoe dan? Het doen van Gods wil kan ons toch niet redden? Ik lees ergens: "We worden gered door het offer van Christus, wanneer we ons vertrouwen in Hem stellen (Efeziërs 2:8–9). Maar de vrucht van redding is een verlangen om Gods wil te doen (Efeziërs 2:10). Dit is een kenmerk van de gelovige, en alleen deze gelovigen zal voor altijd bij God wonen."

Dat is een mooie afsluiter en verbindt deze psalm met het Nieuwe Testament.
PS @DIA, stukjes van Matthew Henry zijn hier erg mooi bij. Ze vormen een goede aanvulling.

Bron: David Guzik, Johannes Calvijn, Biblehub.com
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

Ik vond dit een mooie topic. Voorlopig kom ik hier niet meer. Misschien dat iemand anders het stokje overneemt?
De Psalmen zijn onze geestelijke apotheek, zei Luther.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Valcke »

Arja schreef:Ik vond dit een mooie topic. Voorlopig kom ik hier niet meer. Misschien dat iemand anders het stokje overneemt?
De Psalmen zijn onze geestelijke apotheek, zei Luther.
Het was zeker een mooi topic, Arja. Je hebt hier veel mooie bijdragen geplaatst.
Ik hoop ook op een vervolg, maar ik denk niet ik zelf hier de tijd voor vind...
Bedankt en hart. gr. / tot ziens!
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Mannetje »

Arja schreef:Ik vond dit een mooie topic. Voorlopig kom ik hier niet meer. Misschien dat iemand anders het stokje overneemt?
De Psalmen zijn onze geestelijke apotheek, zei Luther.
Jammer! Ik las je stukken graag hier!
-
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door John Galt »

Mannetje schreef:
Arja schreef:Ik vond dit een mooie topic. Voorlopig kom ik hier niet meer. Misschien dat iemand anders het stokje overneemt?
De Psalmen zijn onze geestelijke apotheek, zei Luther.
Jammer! Ik las je stukken graag hier!
Idem! En ik hoopte dat we daarna de Spreuken konden gaan doen.
Maar waarom kom je hier niet meer? Je wordt gemist.
Who is John Galt? :quoi
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:Ik vond dit een mooie topic. Voorlopig kom ik hier niet meer. Misschien dat iemand anders het stokje overneemt?
De Psalmen zijn onze geestelijke apotheek, zei Luther.
Ik zou het willen, bij leven en welzijn. Ik was ook wat confused toen ik een vermaning kreeg bij mijn reactie waarin ik wat citeerde uit Matthew Henry. De Psalmen zijn rijk van inhoud, en dan mogen we elkaar aanvullen, mijns inziens, zonder elkaar af te kraken want dat was geenszins mijn bedoeling.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Johann Gottfried Walther »

-DIA- schreef:
Arja schreef:Ik vond dit een mooie topic. Voorlopig kom ik hier niet meer. Misschien dat iemand anders het stokje overneemt?
De Psalmen zijn onze geestelijke apotheek, zei Luther.
Ik zou het willen, bij leven en welzijn. Ik was ook wat confused toen ik een vermaning kreeg bij mijn reactie waarin ik wat citeerde uit Matthew Henry. De Psalmen zijn rijk van inhoud, en dan mogen we elkaar aanvullen, mijns inziens, zonder elkaar af te kraken want dat was geenszins mijn bedoeling.
Het probleem en de kritiek was er niet op Henry of dat je hem citeerde, maar om de opmerking/de kritiek erbij.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
-DIA- schreef:
Arja schreef:Ik vond dit een mooie topic. Voorlopig kom ik hier niet meer. Misschien dat iemand anders het stokje overneemt?
De Psalmen zijn onze geestelijke apotheek, zei Luther.
Ik zou het willen, bij leven en welzijn. Ik was ook wat confused toen ik een vermaning kreeg bij mijn reactie waarin ik wat citeerde uit Matthew Henry. De Psalmen zijn rijk van inhoud, en dan mogen we elkaar aanvullen, mijns inziens, zonder elkaar af te kraken want dat was geenszins mijn bedoeling.
Het probleem en de kritiek was er niet op Henry of dat je hem citeerde, maar om de opmerking/de kritiek erbij.
Ik heb nooit kritiek bedoeld. En ja, zo trek me liever terug om het stokje over te nemen. Of u mag de kritiek echt hard kunnen maken, maar op deze manier is de sfeer niet goed om zo te starten. Daarom bedank ik hierbij en zal me terugtrekken, tenzij... u de kritiek die u denkt te hebben hard kunt maken. Maar doe dat maar niet want dit is niet stichtelijk maar onstichtelijk. Wel wil ik iedereen hartelijk aanbevelen de lessen uit de Psalmen ter harte te nemen...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Valcke »

Oproep: Laten we hier alléén Lessen uit de Psalmen plaatsen. Op een even waardige wijze als in het verleden.

Laat ik beginnen met een letterlijke vertaling van Psalm 16 uit het Hebreeuws.
Dan mogen/kunnen anderen hier verklaringen en/of overdenkingen bij plaatsen.

Psalm 16
1 Een gouden kleinood (michtam) van David.
Bewaar mij, o God, want ik neem toevlucht tot U.
2 [O mijn ziel,] u hebt gezegd tot de HEERE:
‘U bent de Heere,
mijn goedheid [komt] niet tot U,
3 [maar] tot de heiligen die op de aarde zijn, zij
en de voortreffelijken;
in hen is al mijn behagen.’
4 Vermenigvuldigd zullen worden de smarten van hen
die een andere [god] [hun] bruidsschat geven;
ik zal hun plengoffers van bloed niet plengen,
en hun namen op mijn lippen niet nemen.
5 De HEERE is het Deel van mijn erfdeel en van mijn beker;
U onderhoudt mijn lot.
6 De meetsnoeren vielen voor mij in lieflijke plaatsen,
ja, de erfenis is bekoorlijk voor mij.
7 Ik zal de HEERE zegenen, Die mij raad gegeven heeft,
ja, in de nachten onderwijzen mij mijn nieren.
8 Ik stel de HEERE gedurig voor mij,
ja, Hij is aan mijn rechter[hand], ik zal niet wankelen.
9 Daarom is mijn hart verblijd,
en mijn eer verheugt zich,
ook zal mijn vlees wonen in zekerheid.
10 Want U zult mijn ziel in de hel (sheol) niet verlaten,
U zult niet toelaten dat Uw gunstgenoot het verderf ziet.
11 U zult mij het pad des levens bekendmaken;
verzadiging van vreugden is met Uw aangezicht;
lieflijkheden zijn in Uw rechter[hand], eeuwig.

Noten:
1 – gouden kleinood (michtam). De betekenis van michtam is niet zeker. – ik neem toevlucht tot U. Of: ik schuil bij U. Of: ik betrouw op U.
3 – op de aarde. Of: in het land. – voortreffelijken. Of: heerlijken, doorluchtigen. – behagen. Of: vermaak, genoegen, lust.
4 – plengoffers. Of: gietoffers, d.i. drankoffers. – plengen. Of: uitgieten.
5 – hele vers. Of: o HEERE, het Deel van mijn erfdeel en van mijn beker bent U, de Onderhouder van mijn lot. – erfdeel. Of: deel. Of: perceel, stuk land. – onderhoudt. Of: ondersteunt, houdt vast.
6 – bekoorlijk. Of: schoon. Of: schitterend.
7 – onderwijzen. Of: vermanen.
8 – voor mij. Of: in mijn tegenwoordigheid.
9 – mijn eer. Volgens sommigen: mijn tong; volgens anderen: mijn lever, d.i. mijn ziel, mijn hart. – in zekerheid. Of: in veiligheid.
10 – de hel (sheol). Of: het graf. – U zult niet toelaten dat Uw gunstgenoot het verderf ziet. Lett. U zult Uw gunstgenoot niet geven het verderf te zien. – het verderf. Of: de groeve, de kuil, het graf.
11 – bekendmaken. Of: doen kennen. – des levens. Lett. der levens. – vreugden. Of: grote vreugde. – met. Of: bij. – in. Of: door.
Plaats reactie