Lessen uit de Psalmen

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door John Galt »

Ik vind de vertaling 'hel' in v10 wat problematisch. We zien dit ook in Ps 139:8b. Maar de hel is juist de plek waar God je wél verlaat. Ik denk dat David hier primair bedoelt wat de BGT vertaalt: "U verlaat mij niet, ik zal niet sterven." En dat kan zowel met 'graf' als met 'dodenrijk' worden weergegeven.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door John Galt »

Overigens valt mij bij Ps 16 op dat die nogal veel vertaalvarianten kent die flink van elkaar verschillen. Is hij zo moeilijk uit het Hebreeuws te vertalen?
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

John Galt schreef:
Mannetje schreef:
Arja schreef:Ik vond dit een mooie topic. Voorlopig kom ik hier niet meer. Misschien dat iemand anders het stokje overneemt?
De Psalmen zijn onze geestelijke apotheek, zei Luther.
Jammer! Ik las je stukken graag hier!
Idem! En ik hoopte dat we daarna de Spreuken konden gaan doen.
Maar waarom kom je hier niet meer? Je wordt gemist.
Dat is lief. Ik ben baptist geworden en pas hier eigenlijk niet meer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
John Galt schreef:
Mannetje schreef:
Arja schreef:Ik vond dit een mooie topic. Voorlopig kom ik hier niet meer. Misschien dat iemand anders het stokje overneemt?
De Psalmen zijn onze geestelijke apotheek, zei Luther.
Jammer! Ik las je stukken graag hier!
Idem! En ik hoopte dat we daarna de Spreuken konden gaan doen.
Maar waarom kom je hier niet meer? Je wordt gemist.
Dat is lief. Ik ben baptist geworden en pas hier eigenlijk niet meer.
Mag ik het zeggen: Het verwonderd me in feite niet echt... soms voel je wel eens iets aan, wat je niet altijd meteen weet, maar toch, dat je er iets van voelt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Valcke »

John Galt schreef:Ik vind de vertaling 'hel' in v10 wat problematisch. We zien dit ook in Ps 139:8b. Maar de hel is juist de plek waar God je wél verlaat. Ik denk dat David hier primair bedoelt wat de BGT vertaalt: "U verlaat mij niet, ik zal niet sterven." En dat kan zowel met 'graf' als met 'dodenrijk' worden weergegeven.
Het woord ‘hel’ had ik bedoeld als de banden en smarten van de dood. Ik ben het met je eens dat ik dit zou kunnen / moeten herzien (omdat dit niet begrepen wordt). Met de vertaling in de BGT ben ik het niet eens, dat haalt de messiaanse betekenis volledig onderuit. En ook ‘dodenrijk’ wijs ik af.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Valcke »

Arja schreef:
John Galt schreef:
Mannetje schreef:
Arja schreef:Ik vond dit een mooie topic. Voorlopig kom ik hier niet meer. Misschien dat iemand anders het stokje overneemt?
De Psalmen zijn onze geestelijke apotheek, zei Luther.
Jammer! Ik las je stukken graag hier!
Idem! En ik hoopte dat we daarna de Spreuken konden gaan doen.
Maar waarom kom je hier niet meer? Je wordt gemist.
Dat is lief. Ik ben baptist geworden en pas hier eigenlijk niet meer.
Ik pas hier ook alleen qua grondslag. Niet omdat het hier op het forum zo fijn is.
Het had mij absoluut niet in de weg gestaan wanneer je gebleven was
(al ben ik zeer overtuigd van de schriftuurlijkheid van de doop aan de jonge kinderen).
Het Schriftonderzoek dat je voorstond was een verademing te midden van alle andere geluiden hier op het forum.
Bedankt hiervoor!
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door -DIA- »

Valcke schreef: Ik pas hier ook alleen qua grondslag. Niet omdat het hier op het forum zo fijn is.
Het had mij absoluut niet in de weg gestaan wanneer je gebleven was
(al ben ik zeer overtuigd van de schriftuurlijkheid van de doop aan de jonge kinderen).
Het Schriftonderzoek dat je voorstond was een verademing te midden van alle andere geluiden hier op het forum.
Bedankt hiervoor!
Hier wordt precies ook mijn gedachte verwoord.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
Valcke schreef: Ik pas hier ook alleen qua grondslag. Niet omdat het hier op het forum zo fijn is.
Het had mij absoluut niet in de weg gestaan wanneer je gebleven was
(al ben ik zeer overtuigd van de schriftuurlijkheid van de doop aan de jonge kinderen).
Het Schriftonderzoek dat je voorstond was een verademing te midden van alle andere geluiden hier op het forum.
Bedankt hiervoor!
Hier wordt precies ook mijn gedachte verwoord.
Ik mis deze topic wel hoor. Ik lees zelf nu door de Psalmen heen. Dan denk ik terug aan RF. Hoe goed het was om te onderzoeken en te delen. En jullie deden dat ook soms.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door -DIA- »

Arja schreef:
-DIA- schreef:
Valcke schreef: Ik pas hier ook alleen qua grondslag. Niet omdat het hier op het forum zo fijn is.
Het had mij absoluut niet in de weg gestaan wanneer je gebleven was
(al ben ik zeer overtuigd van de schriftuurlijkheid van de doop aan de jonge kinderen).
Het Schriftonderzoek dat je voorstond was een verademing te midden van alle andere geluiden hier op het forum.
Bedankt hiervoor!
Hier wordt precies ook mijn gedachte verwoord.
Ik mis deze topic wel hoor. Ik lees zelf nu door de Psalmen heen. Dan denk ik terug aan RF. Hoe goed het was om te onderzoeken en te delen. En jullie deden dat ook soms.
Ik ben wel bereid om de draad op te nemen. Psalm voor psalm, en dan vanzelf zoveel wij er van kunnen zeggen, want in de psalmen zit een grote diepte.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

-DIA- schreef:
Arja schreef:
-DIA- schreef:
Valcke schreef: Ik pas hier ook alleen qua grondslag. Niet omdat het hier op het forum zo fijn is.
Het had mij absoluut niet in de weg gestaan wanneer je gebleven was
(al ben ik zeer overtuigd van de schriftuurlijkheid van de doop aan de jonge kinderen).
Het Schriftonderzoek dat je voorstond was een verademing te midden van alle andere geluiden hier op het forum.
Bedankt hiervoor!
Hier wordt precies ook mijn gedachte verwoord.
Ik mis deze topic wel hoor. Ik lees zelf nu door de Psalmen heen. Dan denk ik terug aan RF. Hoe goed het was om te onderzoeken en te delen. En jullie deden dat ook soms.
Ik ben wel bereid om de draad op te nemen. Psalm voor psalm, en dan vanzelf zoveel wij er van kunnen zeggen, want in de psalmen zit een grote diepte.
Ja, dat is zo. Dat ontdek ik ook steeds meer.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door -DIA- »

Ik wil hier wel wat verder proberen te gaan met Psalm 16 of 17, maar niet op de manier zoals de heer Valcke dat doet, want dat kan ik niet. Ik wil wel proberen de kanttekeningen en bv Matthew Henry aan te halen, zodat er wat meer naar voren kan komen dan een oppervlakkig lezen. Overigens, oppervlakkig lezen van de Bijbel, dat gebeurt naar ik vrees meer dan wenselijk. En dan staat ook schrijver dezes in de beklaagdenbank. Zullen we dan een begin maken met Psalm 16 of 17?

PS Vriendelijk verzoek, als we hieraan beginnen: We moeten dan niet te snel vallen over een woord, rekening houdend dat ik niet een geleerd mens ben, maar een, door omstandigheden, slechts laag geschoold mannetje dat soms iets tracht of probeert te zeggen wat misschien van nut zou kunnen zijn voor deze of gene.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

PSALM 17
Vers 1 Een gebed van David. HEERE! hoor de gerechtigheid, merk op mijn geschrei, neem ter ore mijn gebed, met onbedriegelijke lippen gesproken.

Korte Verklaring der Heiligen Schrift: De dichter wordt bedreigd door vijanden, die hem naar het leven staan (zie vers 11, 13). Het "zwaard" van vs. 13 kan aan oorlogshandelingen doen denken. De krachtige onschuldbetuigingen van onze veren kunnen op valse beschuldigingen wijzen.

De dichter vraagt de HEERE tot drie maal oor, aandacht te hebben voor zijn gebed en verklaart ook gelijk, dat hij pleit voor een rechtvaardige zaak (gerechtigheid, zonder bedrog).

---

Johannes Calvijn: de gelovigen steunen niet slechts op de goedheid van hun zaak, maar bevelen haar ook Gode ter bescherming aan; en zodra hen enige tegenspoed overkomt, vluchten zij tot Zijn hulp. Dit is de gedachtegang van het tekstverband, dat God David zal aanzien, indien Hij van Hem bevindt dat zijn ambt rechtvaardig en zonder vergrijp vervuld heeft, en daarom onbillijk (unfair?) door de vijanden bemoeilijkt wordt: voornamelijk omdat hij steunend op Zijn hulp goede moed heeft, en intussen oprecht tot Hem bidt.

Linkje naar Nieuwe Testament:
Ik dacht zelf aan Filippenzen 4 Uw bescheidenheid (billijkheid, eerlijkheid) zij allen mensen bekend. De Heere is nabij. Weest in geen ding bezorgd, maar laat uw begeerten in alles door bidden en smeken, met dankzegging, bekend worden bij God. En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.

Hoewel David onder de schaduwdienst leefde denk ik dat hij dit beoefende.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

Arja schreef:PSALM 17
Vers 1 Een gebed van David. HEERE! hoor de gerechtigheid, merk op mijn geschrei, neem ter ore mijn gebed, met onbedriegelijke lippen gesproken.

Korte Verklaring der Heiligen Schrift: De dichter wordt bedreigd door vijanden, die hem naar het leven staan (zie vers 11, 13). Het "zwaard" van vs. 13 kan aan oorlogshandelingen doen denken. De krachtige onschuldbetuigingen van onze veren kunnen op valse beschuldigingen wijzen.

De dichter vraagt de HEERE tot drie maal oor, aandacht te hebben voor zijn gebed en verklaart ook gelijk, dat hij pleit voor een rechtvaardige zaak (gerechtigheid, zonder bedrog).

---

Johannes Calvijn: de gelovigen steunen niet slechts op de goedheid van hun zaak, maar bevelen haar ook Gode ter bescherming aan; en zodra hen enige tegenspoed overkomt, vluchten zij tot Zijn hulp. Dit is de gedachtegang van het tekstverband, dat God David zal aanzien, indien Hij van Hem bevindt dat zijn ambt rechtvaardig en zonder vergrijp vervuld heeft, en daarom onbillijk (unfair?) door de vijanden bemoeilijkt wordt: voornamelijk omdat hij steunend op Zijn hulp goede moed heeft, en intussen oprecht tot Hem bidt.

Linkje naar Nieuwe Testament:
Ik dacht zelf aan Filippenzen 4 Uw bescheidenheid (billijkheid, eerlijkheid) zij allen mensen bekend. De Heere is nabij. Weest in geen ding bezorgd, maar laat uw begeerten in alles door bidden en smeken, met dankzegging, bekend worden bij God. En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.

Hoewel David onder de schaduwdienst leefde denk ik dat hij dit beoefende.
Latere bijvoeging: @DIA ik zag je bericht pas nadat ik het geplaatst heb. Eens met wat je zegt.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

Psalm 17:2-3 Laat mijn recht van voor Uw aangezicht uitgaan, laat Uw ogen de billijkheden* aanschouwen. Gij hebt mijn hart geproefd, des nachts bezocht, Gij hebt mij getoetst, Gij vindt niets; hetgeen ik gedacht heb, overtreedt mijn mond niet
* rechtmatigheid, rechtvaardigheid

David Cooper
Koning David is in deze psalm zich bewust van zijn onschuld met betrekking tot de zaak die tegen hem was aangespannen. David spreekt natuurlijk hier alleen over deze speciale zaak waarvan hij werd beschuldigd. Hij dacht niet aan de vele fouten waaraan hij zich schuldig had gemaakt en waaraan hij zich destijds mogelijk schuldig had gemaakt. In de kwestie die nu aan de orde was, kon hij met alle vertrouwen de Heere vragen hem te veroordelen en de beslissing te nemen.

David was op zijn hoede geweest om zichzelf met betrekking tot dit rein en rein te houden en niet verstrikt te raken in kwaad of slechtheid in welk opzicht dan ook. Elke ware christen dient op dit punt voorzichtig te zijn met betrekking tot alle zaken.

Lijkt dit gebed niet veel op dat van de Farizeeër in de gelijkenis van Christus? Het antwoord wordt gedeeltelijk gevonden in de overwegingen dat de beleden onschuld speciaal betrekking heeft op de gelegenheden van de huidige nood van de psalmist, en dat de vrijspraak door bevrijding, die hij vraagt, Gods getuigenis is dat hij hierover werd belasterd en duidelijk. Gevonden in: The Expositor's Bible Commentary

---

Alfred Edersheim (: Er zit een diepe waarheid in de opmerking van iemand dat 'bij de uitleg van deze en enkele van de andere Psalmen, ons linkeroog op David gericht moet zijn dat ons rechteroog op mag zien tot Christus.' Want zonder zo'n standvastig 'opzien naar Jezus' kunnen we het pleidooi, de smeekbeden of de hoop van dit 'gebed van David' niet begrijpen. Bron: "The Golden Diary of Heart Converse with Jesus in the Book of Psalms"

Vers 3a: Gij hebt mij getoetst, Gij vindt niets; hetgeen ik gedacht heb, overtreedt mijn mond niet. Getoetst (smelten en zuiveren van edele metalen). Gij zult niets vinden.

Getoetst of beproefd. Strikt onderzocht om te weten of er enige boosheid in zat of niet. U hebt mij 's nachts bezocht. De nacht is de tijd waarin mensen het minst kunnen ontsnappen aan die zoekende, beproevende gedachten die Gods voorzienigheid dan speciaal stuurt, om "het hart en de teugels te beproeven" ( Psalm 7:9 ). Gij hebt mij beproefd; en zult niets vinden ( en vindt niets ) Het proces was er een dat in het verleden is begonnen en in het heden werd voortgezet. God was altijd op zoek naar David en beproefde hem; maar "niets gevonden", niet dat hij zondeloos was, maar dat hij 'oprecht' - een ware aanbidder van God, geen huichelaar.

Vers 3b Hetgeen ik gedacht heb, overtreedt mijn mond niet: "Want wij struikelen allen in vele. Indien iemand in woorden niet struikelt, die is een volmaakt man, machtig om ook het gehele lichaam in den toom te houden." ( Jakobus 3:2 ).

Davids besluit om "de deur van zijn lippen gesloten te houden" zou een kastijdende invloed hebben op zowel zijn gedachten als daden.
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Lessen uit de Psalmen

Bericht door Arja »

Psalm 17: 4-9
Aangaande de handelingen des mensen, ik heb mij, naar het woord Uwer lippen, gewacht voor de paden des inbrekers; houdende mijn gangen in Uw sporen, opdat mijn voetstappen niet zouden wankelen. Ik roep U aan, omdat Gij mij verhoort; o God! neig Uw oor tot mij; hoor mijn rede. Maak Uw weldadigheden wonderbaar, Gij, die verlost degenen, die op U betrouwen, van degenen, die tegen Uw rechterhand opstaan! Bewaar mij als het zwart des oogappels, verberg mij onder de schaduw Uwer vleugelen, voor het aangezicht der goddelozen, die mij verwoesten, mijner doodsvijanden, die mij omringen.

Psalm 17 vers 4
Maak Uwe weldaân wonderbaar,
Gij, die Uw kind'ren wilt behoeden
Voor 's vijands macht en vrees'lijk woeden,
En hen beschermt in 't grootst gevaar.
Wil mij Uw bijstand niet onttrekken;
Uw zorg bewaak' mij van omhoog;
Bewaar m' als d' appel van het oog;
Wil mij met Uwe vleuglen dekken.
Plaats reactie