Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Jantje »

Inderdaad. Ik zou graag zijn mening nog specifieker willen horen. Want wat hij eerst schreef slaat echt als een tang op een varken. Vooral deze zin vind ik zeer stuitend:
Ambtenaar schreef:Je vult het evangelie van Lukas aan met informatie uit het evangelie van Mattheus. Dan krijg je dus een samengesteld evangelie. Ik ben van mening dat dit niet de bedoeling is.
Sommige dingen staan wel in het éne Evangelie, maar niet in het andere. Maar dat betekent niet dat je die zaken dan niet allemaal mag noemen. Één voorbeeld: als je alle mensen opzoekt aan wie Jezus verschenen is na Zijn opstanding, dan moet je daarvoor alle vier de Evangeliën nagaan en zelfs ook nog wat Paulus schrijft in (ik meen) de brief aan Korinthe. Daarmee krijg je toch geen samengesteld Evangelie? Of ben ik nou zo dom?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Inderdaad. Ik zou graag zijn mening nog specifieker willen horen. Want wat hij eerst schreef slaat echt als een tang op een varken. Vooral deze zin vind ik zeer stuitend:
Ambtenaar schreef:Je vult het evangelie van Lukas aan met informatie uit het evangelie van Mattheus. Dan krijg je dus een samengesteld evangelie. Ik ben van mening dat dit niet de bedoeling is.
Sommige dingen staan wel in het éne Evangelie, maar niet in het andere. Maar dat betekent niet dat je die zaken dan niet allemaal mag noemen. Één voorbeeld: als je alle mensen opzoekt aan wie Jezus verschenen is na Zijn opstanding, dan moet je daarvoor alle vier de Evangeliën nagaan en zelfs ook nog wat Paulus schrijft in (ik meen) de brief aan Korinthe. Daarmee krijg je toch geen samengesteld Evangelie? Of ben ik nou zo dom?
Volgens mij zeg ik iets heel simpels, namelijk dat je de Evangeliën niet moet samenvoegen tot een verhaal. Dan herschrijf je de Bijbel.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:Volgens mij zeg ik iets heel simpels, namelijk dat je de Evangeliën niet moet samenvoegen tot een verhaal. Dan herschrijf je de Bijbel.
Het is wel simpel, maar hoe kom je hierbij? Volgens mij slaat dit nergens op. Je moet het juist wél doen!
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
Ambtenaar schreef:Volgens mij zeg ik iets heel simpels, namelijk dat je de Evangeliën niet moet samenvoegen tot een verhaal. Dan herschrijf je de Bijbel.
Het is wel simpel, maar hoe kom je hierbij? Volgens mij slaat dit nergens op. Je moet het juist wél doen!
Inderdaad. Bovendien ga je totaal niet in op wat ik schrijf. Dus nu graag inhoudelijk, a.u.b. Je beweert altijd dat anderen dat niet doen, maar ik zie er bij jouw nu ook nog maar weinig van terecht komen. :fi
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef: Inderdaad. Bovendien ga je totaal niet in op wat ik schrijf. Dus nu graag inhoudelijk, a.u.b. Je beweert altijd dat anderen dat niet doen, maar ik zie er bij jouw nu ook nog maar weinig van terecht komen. :fi
Ik heb het gevoel dat jij meer in mijn bijdrages wil lezen, dan wat ik heb geschreven. Ik zeg heel simpel dat je de Evangeliën niet moet samenvoegen tot een verhaal, omdat ik dan vind dat je de Bijbel dan herschrijft in een vorm zoals die niet tot ons is gekomen. Je maakt dan je eigen versie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
Jantje schreef: Inderdaad. Bovendien ga je totaal niet in op wat ik schrijf. Dus nu graag inhoudelijk, a.u.b. Je beweert altijd dat anderen dat niet doen, maar ik zie er bij jouw nu ook nog maar weinig van terecht komen. :fi
Ik heb het gevoel dat jij meer in mijn bijdrages wil lezen, dan wat ik heb geschreven. Ik zeg heel simpel dat je de Evangeliën niet moet samenvoegen tot een verhaal, omdat ik dan vind dat je de Bijbel dan herschrijft in een vorm zoals die niet tot ons is gekomen. Je maakt dan je eigen versie.
Opnieuw ga je nu je eigen opmerkingen 'downsizen'. Je zei het namelijk als reactie op mijn vergelijking tussen twee evangeliën: wat in het ene niet stond, vulde het andere aan. Dat is een heel gereformeerde methode van Schriftuitleg. Welke methode hanteer jij nu eigenlijk?
Door het samenvoegen maak je helemaal 'geen eigen versie'. Jij noemde dat zelfs een 'grote fout'. Wat een grote woorden allemaal.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Jantje »

@Ambtenaar, kun je ingaan om mijn specifieke voorbeeld? En hoe zie jij het dan dat in sommige Evangeliën bepaalde geschiedenissen of gelijkenissen net iets anders beschreven staan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Ambtenaar »

Volgens mij gaat schrift met schrift vergelijken over Bijbel uitleg. Namelijk dat de Bijbel zichzelf verklaart.

Dat vind ik wat anders dan delen van de Bijbel samenvoegen tot één verhaal.
Cirdan
Berichten: 42
Lid geworden op: 23 jan 2014, 14:42

Re: RE: Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Cirdan »

Ambtenaar schreef:Volgens mij gaat schrift met schrift vergelijken over Bijbel uitleg. Namelijk dat de Bijbel zichzelf verklaart.

Dat vind ik wat anders dan delen van de Bijbel samenvoegen tot één verhaal.
Heb je dan nog wel een Hebreeënbrief in je Bijbel staan? De auteur voegt namelijk wel uit verschillende Bijbelboeken samen.

Als je bedoelt dat je de eigenheid van de Evangeliën moet laten staan omdat bijv. Mattheüs meer schreef voor de Joden, dan kan ik daarin meekomen. Echter lijkt er me geen Bijbelse reden te zijn om geen gegevens aan te vullen uit andere Bijbelboeken.

Verstuurd vanaf mijn LG-D505 met Tapatalk
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Ambtenaar »

Cirdan schreef:Heb je dan nog wel een Hebreeënbrief in je Bijbel staan? De auteur voegt namelijk wel uit verschillende Bijbelboeken samen.
Wat een rare vraag. Die brief is integraal onderdeel van de canon.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Floppy »

Ik moet zeggen dat ik toch wel met enige verbazing naar de reacties op Ambtenaars opmerking heb zitten kijken.
We beschouwen de 4 evangelieen als geinspireerd. Die evangelieen zijn geschreven zoals ze zijn geschreven, en de schrijvers hebben dit bewust zo gedaan. Ze hebben ook bewust dingen wél en dingen níét opgenomen.

We zijn het er toch ook over eens dat het analyseren van de synoptici om zo tot een reconstructie van het leven van Jezus te komen, mensenwerk is?

Persoonlijk hecht ik er méér waarde aan om een evangelist op zichzelf te lezen en te begrijpen waar hij de accenten op wilde leggen, dan om een kunstmatige reconstructie van een soort super-evangelie dat precies denkt te weten waar Jezus op welk moment was en wat Hij toen precies zei.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door -DIA- »

Vroeger... was er één grondregel: Schrift met Schrift vergelijken... Is dat uit de tijd? Of kost het teveel tijd? Ik begrijp het niet meer...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Ambtenaar »

-DIA- schreef:Vroeger... was er één grondregel: Schrift met Schrift vergelijken... Is dat uit de tijd? Of kost het teveel tijd? Ik begrijp het niet meer...
Je hebt een verkeerd begrip van Schrift met Schrift vergelijken. Dat gaat over hermeneutiek, niet over het herschrijven van de evangeliën tot een superevangelie.

Wellicht dat we @Valcke kunnen vragen hoe hij dit ziet. Hij is goed in staat dit soort materie te duiden.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: RE: Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door eilander »

Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Vroeger... was er één grondregel: Schrift met Schrift vergelijken... Is dat uit de tijd? Of kost het teveel tijd? Ik begrijp het niet meer...
Je hebt een verkeerd begrip van Schrift met Schrift vergelijken. Dat gaat over hermeneutiek, niet over het herschrijven van de evangeliën tot een superevangelie.

Wellicht dat we @Valcke kunnen vragen hoe hij dit ziet. Hij is goed in staat dit soort materie te duiden.
Eens met je laatste vraag. Ik begrijp nog niet zo waarom je het steeds 'herschrijven' noemt. Ik heb zeker wel oog voor de eigen insteek van de verschillende evangelisten en heb dus geen behoefte aan één evangelie waarin alles samengevoegd wordt (dat zou trouwens allerlei problemen geven). Dat neemt niet weg dat het wel om historische verhalen gaat die dus juist voor een goed begrip samen gelezen moeten (!) worden.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Vraag over het begin van de prediking van de Heere Jezus

Bericht door Bertiel »

wat ik wel lastig vind, is dat het soms erg tegenstrijdig overkomt qua chronolgie in de diverse evangelien.
Mattheus 2 zegt dat ze vanuit Bethelhem naar Egypte gingen. Periode tussen verschijning ster en aankomst van de wijzen max 2 jaar, maar wel een flinke periode.
Lukas 2 zegt dat ze vanuit Jeruzalem naar Nazareth gingen.
Als ambtenaar bedoeld dat je door de evangelien naast elkaar te leggen en ze zo tegen elkaar uit te spelen niet de bedoeling is, dan heeft hij daar wel gelijk in.
Er wordt toch ook opgeroepen om niet allerlei geslachtsberekeningen en dergelijke te doen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie