Kan de moord op Abel Kaïn volledig toegerekend worden?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Kan de moord op Abel Kaïn volledig toegerekend worden?

Bericht door Van Ewijk »

In Genesis 4:8 lezen wij:
''En Kaïn sprak met zijn broeder Habel; en het geschiedde, als zij in het veld waren, dat Kaïn tegen zijn broeder Habel opstond, en sloeg hem dood.''
Vervolgens lezen wij de confrontatie met de Heere God, die Kaïn allereerst ter verantwoording roept en daarna straft, hoewel deze straf hem toch in staat stelt verder te leven, zij het onder zware omstandigheden maar toch onder Gods bescherming, het teken.
'' En nu zijt gij vervloekt van den aardbodem, die zijn mond heeft opengedaan, om uws broeders bloed van uw hand te ontvangen.
Als gij den aardbodem bouwen zult, hij zal u zijn vermogen niet meer geven; gij zult zwervende en dolende zijn op aarde.
En Kaïn zeide tot den HEERE: Mijn misdaad is groter, dan dat zij vergeven worde.
Zie, Gij hebt mij heden verdreven van den aardbodem, en ik zal voor Uw aangezicht verborgen zijn; en ik zal zwervende en dolende zijn op de aarde, en het zal geschieden, dat al wie mij vindt, mij zal doodslaan.
Doch de HEERE zeide tot hem: Daarom, al wie Kaïn doodslaat, zal zevenvoudig gewroken worden! En de HEERE stelde een teken aan Kaïn; opdat hem niet versloeg al wie hem vond.''
Nu geeft deze tekst mij het volgende te denken, de straf die de Heere later invoert middels de wet van Mozes voor moord is de doodstraf, een leven voor een leven.
Deze straf word echter niet op Kaïn toegepast, niet voor deze allereerste moord.
Ligt dat misschien in het feit dat deze eerste moord, misschien wel begaan was uit woede maar zonder opzet?
Aangezien dit het begin van het mensdom was en er nog geen mensen vermoord waren, maar alleen ervaring had met het doden van dieren ten bate van offers, dat Kaïn daarom niet had kunnen voorzien dat zijn woede en de daarop volgende acties de dood van zijn broer te weeg zouden brengen?

Had Kaïn als zoon van de eerste geschapen mensen wel enige ervaring met dode of om het leven gekomen mensen om in te schatten wat zijn slaag bij zijn broer aan kon richten? Het staat vast dat hij verbitterd was op zijn broer en hem met valse voorwendselen het land op lokte en mishandelde, maar was het specifiek doodslaan wat hem voor ogen stond?
Zou dit in ieder geval wel verklaren waarom Kaïn in leven bleef, de Heere wel Kaïns bitterheid en verdorvenheid bestrafte door hem te laten zwerven, maar voorkwam dat anderen hem doodsloegen gelijk hij zijn broer gedaan had?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kan de moord op Abel Kaïn volledig toegerekend worden?

Bericht door J.C. Philpot »

De doodstraf dateert van vroeger dan Mozes. Vaak word in dit verband Genesis 9:6 aangehaald (ten tijde van Noach).

Ik vind het een goede vraag. Als Kain de doostraf verdiende, waarom heeft de Heere dat verhinderd in Genesis 4:15?

Ik heb er geen antwoord op.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Kan de moord op Abel Kaïn volledig toegerekend worden?

Bericht door Van Ewijk »

J.C. Philpot schreef:Ik heb er geen antwoord op.
Dat is dus ook mijn vraag, zou bovenstaande verklaring in mijn openingspost dus misschien een dergelijk antwoord kunnen zijn?
Wel grimmigheid maar geen opzet?
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kan de moord op Abel Kaïn volledig toegerekend worden?

Bericht door J.C. Philpot »

Van Ewijk schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik heb er geen antwoord op.
Dat is dus ook mijn vraag, zou bovenstaande verklaring in mijn openingspost dus misschien een dergelijk antwoord kunnen zijn?
Wel grimmigheid maar geen opzet?
In het betreffende bijbelgedeelte vind ik geen direct antwoord.

Uit het onderstaande bijbelgedeelte word duidelijk dat er onder Mozes wel rekening gehouden werd met of een moord per ongeluk of met opzet is:
Deuteronomium 19 schreef:Dit is de zaak die iemand betreft die een doodslag begaan heeft en daarheen vlucht om in leven te blijven: iemand die zijn naaste niet met voorbedachten rade doodgeslagen heeft en die hij tevoren niet haatte
bijvoorbeeld iemand die met zijn naaste het bos ingaat om hout te hakken, en hij maakt met zijn hand een zwaai met de bijl om een boom om te hakken, en het ijzer schiet van de steel en treft zijn naaste, zodat die sterft – die zal naar een van die steden vluchten en in leven blijven.
Ik kan alleen niet uit Genesis 4 herleiden of de moord van Kain per ongeluk / niet op voorbedachte rade zou zijn. In mijn optiek blijft het dus gissen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Mosselman
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 mei 2017, 09:15

Re: Kan de moord op Abel Kaïn volledig toegerekend worden?

Bericht door Mosselman »

(...)
Vervolgens stelt hij dat Gods bevel in Genesis 9:6 (Wie des mensen bloed vergiet, zijn bloed zal door den mens vergoten worden..) niet inhoudt dat op elke moedwillige doodslag de doodstraf moet volgen. Als bewijs verwijst hij dan naar Kaïn, Mozes en David die zich aan doodslag hebben schuldig gemaakt, maar die toch niet met de doodstraf gestraft zijn.
(...)
In het geval van Kaïn moet er ook op gewezen worden dat deze vóór de zondvloed leefde toen God Zijn nadere ordening in dezen de nieuwe mensheid in het Noachitische verbond nog niet bekend had gemaakt.
Een paar citaten uit dit artikel:
https://www.digibron.nl/search/detail/c ... n-plicht/5
Vergelijkbare gedachte gang, denk ik!
For God so loved the world that he gave his one and only Son, that whoever believes in him shall not perish but have eternal life.
Plaats reactie