Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Vagari »

Marco schreef:
Terri schreef:Ik sliep, maar mijn hart waakte.. Hooglied 5
Hier moest ik aan denken.
Ik denk persoonlijk niet dat er een veroordeling/waarschuwing ligt in het slapen.
Eerder een troost.......
Als je door het lange wachten overmand wordt door de slaap, zal je bij het eerste geroep wakker worden en zal je hart uitgaan naar de verwachte Bruidegom.
Dan blijkt dus dat je bereidt bent en dat je het er niet op aan hebt laten komen.
Ik denk dat dit een goede uitleg is.

Laten we wel zijn: als je weet dat er een midden-oosters bruidsfeest aan zit te komen, kan je maar beter een tukkie doen. Dat soort feesten schijnt nogal energie te kunnen kosten..
Echt?

Mattheüs 25:1-13 / STV
1 ‭‭Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn‭¹‭ aan tien ‭maagden‭,‭²‭ welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet.‭ 2 ‭‭En vijf van haar waren wijzen,‭³‭ en vijf waren dwazen.‭ 3 ‭‭Die dwaas ‭waren‭, haar lampen nemende, namen geen olie met zich.‭ 4 ‭‭Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen.‭ 5 ‭‭Als nu de bruidegom vertoefde, werden zij allen sluimerig,‭⁴‭ en vielen in slaap.‭ 6 ‭‭En ter middernacht geschiedde een geroep: Ziet, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet!‭ 7 ‭‭Toen stonden al die ‭maagden‭ op, en bereidden haar lampen.‭⁵‭‭ 8 ‭‭En de dwazen zeiden tot de wijzen: Geeft ons van uw olie; want onze lampen gaan uit.‭ 9 ‭‭Doch de wijzen antwoordden, zeggende: ‭Geenszins‭, opdat er misschien voor ons en voor u niet genoeg zij; maar gaat liever tot de verkopers, en koopt voor uzelven.‭ 10 ‭‭Als zij nu heengingen om te kopen, kwam de bruidegom; en die gereed ‭waren‭, gingen met hem in tot de bruiloft, en de deur werd gesloten.‭ 11 ‭‭Daarna kwamen ook de andere ‭maagden‭, zeggende: Heer, heer, doe ons open!‭⁶‭‭ 12 ‭‭En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet.‭⁷‭‭ 13 ‭‭Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal.‭

En lees ook de gelijkenis die volgt...
En Mattheus 24
En Markus 13
En Lukas 12
En Lukas 21
En 1 Thessalonicen 5
En Openbaringen 3
En Openbaringen 16
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Marco »

Vagari schreef:
Marco schreef:
Terri schreef:Ik sliep, maar mijn hart waakte.. Hooglied 5
Hier moest ik aan denken.
Ik denk persoonlijk niet dat er een veroordeling/waarschuwing ligt in het slapen.
Eerder een troost.......
Als je door het lange wachten overmand wordt door de slaap, zal je bij het eerste geroep wakker worden en zal je hart uitgaan naar de verwachte Bruidegom.
Dan blijkt dus dat je bereidt bent en dat je het er niet op aan hebt laten komen.
Ik denk dat dit een goede uitleg is.

Laten we wel zijn: als je weet dat er een midden-oosters bruidsfeest aan zit te komen, kan je maar beter een tukkie doen. Dat soort feesten schijnt nogal energie te kunnen kosten..
Echt?

Mattheüs 25:1-13 / STV
1 ‭‭Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn‭¹‭ aan tien ‭maagden‭,‭²‭ welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet.‭ 2 ‭‭En vijf van haar waren wijzen,‭³‭ en vijf waren dwazen.‭ 3 ‭‭Die dwaas ‭waren‭, haar lampen nemende, namen geen olie met zich.‭ 4 ‭‭Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen.‭ 5 ‭‭Als nu de bruidegom vertoefde, werden zij allen sluimerig,‭⁴‭ en vielen in slaap.‭ 6 ‭‭En ter middernacht geschiedde een geroep: Ziet, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet!‭ 7 ‭‭Toen stonden al die ‭maagden‭ op, en bereidden haar lampen.‭⁵‭‭ 8 ‭‭En de dwazen zeiden tot de wijzen: Geeft ons van uw olie; want onze lampen gaan uit.‭ 9 ‭‭Doch de wijzen antwoordden, zeggende: ‭Geenszins‭, opdat er misschien voor ons en voor u niet genoeg zij; maar gaat liever tot de verkopers, en koopt voor uzelven.‭ 10 ‭‭Als zij nu heengingen om te kopen, kwam de bruidegom; en die gereed ‭waren‭, gingen met hem in tot de bruiloft, en de deur werd gesloten.‭ 11 ‭‭Daarna kwamen ook de andere ‭maagden‭, zeggende: Heer, heer, doe ons open!‭⁶‭‭ 12 ‭‭En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet.‭⁷‭‭ 13 ‭‭Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal.‭

En lees ook de gelijkenis die volgt...
En Mattheus 24
En Markus 13
En Lukas 12
En Lukas 21
En 1 Thessalonicen 5
En Openbaringen 3
En Openbaringen 16
Als dat een centraal punt in de gelijkenis was, zou de uitleg niet stroken met de inhoud van die gelijkenis. Dan zouden de wijze maagden alsnog dwaas zijn, want ze waakten niet. Kennelijk bedoelt Jezus hier met 'waken' iets in de zin van 'er klaar voor zijn'.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Vagari »

Marco schreef:
Vagari schreef:
Marco schreef:
Terri schreef:Ik sliep, maar mijn hart waakte.. Hooglied 5
Hier moest ik aan denken.
Ik denk persoonlijk niet dat er een veroordeling/waarschuwing ligt in het slapen.
Eerder een troost.......
Als je door het lange wachten overmand wordt door de slaap, zal je bij het eerste geroep wakker worden en zal je hart uitgaan naar de verwachte Bruidegom.
Dan blijkt dus dat je bereidt bent en dat je het er niet op aan hebt laten komen.
Ik denk dat dit een goede uitleg is.

Laten we wel zijn: als je weet dat er een midden-oosters bruidsfeest aan zit te komen, kan je maar beter een tukkie doen. Dat soort feesten schijnt nogal energie te kunnen kosten..
Echt?

Mattheüs 25:1-13 / STV
1 ‭‭Alsdan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn‭¹‭ aan tien ‭maagden‭,‭²‭ welke haar lampen namen, en gingen uit, den bruidegom tegemoet.‭ 2 ‭‭En vijf van haar waren wijzen,‭³‭ en vijf waren dwazen.‭ 3 ‭‭Die dwaas ‭waren‭, haar lampen nemende, namen geen olie met zich.‭ 4 ‭‭Maar de wijzen namen olie in haar vaten, met haar lampen.‭ 5 ‭‭Als nu de bruidegom vertoefde, werden zij allen sluimerig,‭⁴‭ en vielen in slaap.‭ 6 ‭‭En ter middernacht geschiedde een geroep: Ziet, de bruidegom komt, gaat uit hem tegemoet!‭ 7 ‭‭Toen stonden al die ‭maagden‭ op, en bereidden haar lampen.‭⁵‭‭ 8 ‭‭En de dwazen zeiden tot de wijzen: Geeft ons van uw olie; want onze lampen gaan uit.‭ 9 ‭‭Doch de wijzen antwoordden, zeggende: ‭Geenszins‭, opdat er misschien voor ons en voor u niet genoeg zij; maar gaat liever tot de verkopers, en koopt voor uzelven.‭ 10 ‭‭Als zij nu heengingen om te kopen, kwam de bruidegom; en die gereed ‭waren‭, gingen met hem in tot de bruiloft, en de deur werd gesloten.‭ 11 ‭‭Daarna kwamen ook de andere ‭maagden‭, zeggende: Heer, heer, doe ons open!‭⁶‭‭ 12 ‭‭En hij, antwoordende, zeide: Voorwaar zeg ik u: Ik ken u niet.‭⁷‭‭ 13 ‭‭Zo waakt dan; want gij weet den dag niet, noch de ure, in dewelke de Zoon des mensen komen zal.‭

En lees ook de gelijkenis die volgt...
En Mattheus 24
En Markus 13
En Lukas 12
En Lukas 21
En 1 Thessalonicen 5
En Openbaringen 3
En Openbaringen 16
Als dat een centraal punt in de gelijkenis was, zou de uitleg niet stroken met de inhoud van die gelijkenis. Dan zouden de wijze maagden alsnog dwaas zijn, want ze waakten niet. Kennelijk bedoelt Jezus hier met 'waken' iets in de zin van 'er klaar voor zijn'.
Ja, maar dan staat de oproep er nog wel. Lees ook die oproep in de andere schriftplaatsen.
Aan wie is die gericht? Volgens mij niet alleen aan de dwaze maagden. Denk je trouwens dat de dwaze maagden zich voor dwaze hielden? Zij verwachten toch ook de Bruidegom?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door samanthi »

Ik denk toch echt dat de wijze maagden niet wijs genoemd werden omdat zij in slaap gevallen waren.
Als je stelt dat de dwaze maagden toch ook de bruidegom verwachte, dat die zich toch niet als dwaas zagen, dan zaai je twijfels. Twijfels die niet nodig zijn.
Het werk van de Heere is vast en zeker.
De les uit de gelijkenis is, dat we olie in onze vaten moeten hebben. Verder blijft het een gelijkenis.
Paulus zegt: ik ben verzekerd dat noch dood noch leven enz. ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, zou hij zich ook nog kunnen vergissen?
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:Ik denk toch echt dat de wijze maagden niet wijs genoemd werden omdat zij in slaap gevallen waren.
Als je stelt dat de dwaze maagden toch ook de bruidegom verwachte, dat die zich toch niet als dwaas zagen, dan zaai je twijfels. Twijfels die niet nodig zijn.
Het werk van de Heere is vast en zeker.
De les uit de gelijkenis is, dat we olie in onze vaten moeten hebben. Verder blijft het een gelijkenis.
Paulus zegt: ik ben verzekerd dat noch dood noch leven enz. ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, zou hij zich ook nog kunnen vergissen?
Daarom juist, de Kerk zinkt in slaap, en merkt niet meer op, daarom worden ze ook dwaas genoemd, samen met degenen die niet tot de levende Kerk horen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door samanthi »

-DIA- schreef:
samanthi schreef:Ik denk toch echt dat de wijze maagden niet wijs genoemd werden omdat zij in slaap gevallen waren.
Als je stelt dat de dwaze maagden toch ook de bruidegom verwachte, dat die zich toch niet als dwaas zagen, dan zaai je twijfels. Twijfels die niet nodig zijn.
Het werk van de Heere is vast en zeker.
De les uit de gelijkenis is, dat we olie in onze vaten moeten hebben. Verder blijft het een gelijkenis.
Paulus zegt: ik ben verzekerd dat noch dood noch leven enz. ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, zou hij zich ook nog kunnen vergissen?
Daarom juist, de Kerk zinkt in slaap, en merkt niet meer op, daarom worden ze ook dwaas genoemd, samen met degenen die niet tot de levende Kerk horen.
Ik weet het niet, er zitten in de kerk dwazen en wijzen.
De Heere Jezus noemt de wijzen niet dwaas.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:Ik denk toch echt dat de wijze maagden niet wijs genoemd werden omdat zij in slaap gevallen waren.
Als je stelt dat de dwaze maagden toch ook de bruidegom verwachte, dat die zich toch niet als dwaas zagen, dan zaai je twijfels. Twijfels die niet nodig zijn.
Het werk van de Heere is vast en zeker.
De les uit de gelijkenis is, dat we olie in onze vaten moeten hebben. Verder blijft het een gelijkenis.
Paulus zegt: ik ben verzekerd dat noch dood noch leven enz. ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, zou hij zich ook nog kunnen vergissen?
Daarom juist, de Kerk zinkt in slaap, en merkt niet meer op, daarom worden ze ook dwaas genoemd, samen met degenen die niet tot de levende Kerk horen.
Ik weet het niet, er zitten in de kerk dwazen en wijzen.
De Heere Jezus noemt de wijzen niet dwaas.
Maar gingen wel mee, dat tekent wat we nu ook zien.
Kerk en kerk (zie hoofdletters) vermengen zich.
En daarmee is de Kerk minder alert.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door samanthi »

De scheidslijn heeft altijd Door de kerk gelopen.
Kijk naar de geschiedenis van Ananas en Saffira en Demas en ook Judas.
Daarom moeten we waakzaam zijn.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door -DIA- »

samanthi schreef:De scheidslijn heeft altijd Door de kerk gelopen.
Kijk naar de geschiedenis van Ananas en Saffira en Demas en ook Judas.
Daarom moeten we waakzaam zijn.
Ik weet het.

PS Gaat bij medeforumers pagina 4 van dit topic ook zo moeilijk open?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Terri »

samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:Ik denk toch echt dat de wijze maagden niet wijs genoemd werden omdat zij in slaap gevallen waren.
Als je stelt dat de dwaze maagden toch ook de bruidegom verwachte, dat die zich toch niet als dwaas zagen, dan zaai je twijfels. Twijfels die niet nodig zijn.
Het werk van de Heere is vast en zeker.
De les uit de gelijkenis is, dat we olie in onze vaten moeten hebben. Verder blijft het een gelijkenis.
Paulus zegt: ik ben verzekerd dat noch dood noch leven enz. ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, zou hij zich ook nog kunnen vergissen?
Daarom juist, de Kerk zinkt in slaap, en merkt niet meer op, daarom worden ze ook dwaas genoemd, samen met degenen die niet tot de levende Kerk horen.
Ik weet het niet, er zitten in de kerk dwazen en wijzen.
De Heere Jezus noemt de wijzen niet dwaas.
Precies.
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Vagari »

Terri schreef:
samanthi schreef:
-DIA- schreef:
samanthi schreef:Ik denk toch echt dat de wijze maagden niet wijs genoemd werden omdat zij in slaap gevallen waren.
Als je stelt dat de dwaze maagden toch ook de bruidegom verwachte, dat die zich toch niet als dwaas zagen, dan zaai je twijfels. Twijfels die niet nodig zijn.
Het werk van de Heere is vast en zeker.
De les uit de gelijkenis is, dat we olie in onze vaten moeten hebben. Verder blijft het een gelijkenis.
Paulus zegt: ik ben verzekerd dat noch dood noch leven enz. ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, zou hij zich ook nog kunnen vergissen?
Daarom juist, de Kerk zinkt in slaap, en merkt niet meer op, daarom worden ze ook dwaas genoemd, samen met degenen die niet tot de levende Kerk horen.
Ik weet het niet, er zitten in de kerk dwazen en wijzen.
De Heere Jezus noemt de wijzen niet dwaas.
Precies.
Nee, Hij noemt de wijzen niet dwaas nee maar toch roept Hij hen ook op om te waken!

1Thessalonicen 5:1-11 / STV
1 ‭‭Maar van de tijden en de gelegenheden,‭¹‭ broeders! hebt gij niet van node, dat men u schrijve.‭ 2 ‭‭Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag‭²‭ des Heeren alzo zal‭³‭ komen, gelijk‭⁴‭ een dief in den nacht.‭ 3 ‭‭Want wanneer zij zullen zeggen:‭⁶‭‭⁵‭ Het is vrede, en zonder‭⁷‭ gevaar; dan zal een‭⁸‭ haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte ‭vrouw‭; en zij zullen het geenszins ontvlieden;‭ 4 ‭‭Maar gij, broeders, gij zijt niet in‭⁹‭ duisternis, dat u die dag als‭¹⁰‭ een dief zou bevangen.‭ 5 ‭‭Gij‭¹¹‭ zijt allen kinderen des lichts,‭¹²‭ en kinderen des daags; wij zijn niet des nachts, noch der duisternis.‭ 6 ‭‭Zo laat ons dan niet slapen,‭¹³‭ gelijk als de anderen, maar laat ons waken,‭¹⁴‭ en nuchteren‭¹⁵‭ zijn.‭ 7 ‭‭Want die slapen, slapen des nachts, en die dronken zijn, zijn des‭¹⁶‭ nachts dronken;‭ 8 ‭‭Maar wij, die‭¹⁷‭ des daags zijn, laat ons nuchteren zijn, aangedaan hebbende het borstwapen‭¹⁸‭ des geloofs en der liefde, en ‭tot‭‭¹⁹‭ een helm, de hoop der zaligheid.‭ 9 ‭‭Want God heeft ons niet gesteld‭²⁰‭ tot toorn,‭²¹‭ maar tot verkrijging‭²²‭ der zaligheid, door onzen Heere Jezus Christus,‭ 10 ‭‭Die voor ons gestorven is, opdat wij, hetzij dat wij waken, hetzij dat wij slapen,‭²³‭ te zamen met Hem leven zouden.‭ 11 ‭‭Daarom vermaant‭²⁴‭ elkander, en sticht‭²⁵‭ de een den anderen, gelijk gij ook doet.‭
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door samanthi »

Dit is een gelijkenis en gaat erover dat je iets mist. Je kunt nog zo godsdienstig zijn maar als je het ware mist heb je niets.

De andere teksten gaan over Christenen die moeten waken, dus staan in een heel andere context.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
Vagari
Berichten: 657
Lid geworden op: 15 aug 2014, 22:12

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Vagari »

samanthi schreef:Dit is een gelijkenis en gaat erover dat je iets mist. Je kunt nog zo godsdienstig zijn maar als je het ware mist heb je niets.

De andere teksten gaan over Christenen die moeten waken, dus staan in een heel andere context.
Ik snap werkelijk niet waarom de oproep: "Waakt! ", niet tot beide groepen zou komen!

De Heere Jezus vertelde de gelijkenis toch vooral aan Zijn dicipelen?

En ik geloof ook dat gelijkenissen niet los komen maar dat ze achter elkaar staan in groepjes vermeld worden om zo elkaar te ondersteunen in de uitleg.
Lees daarom ook de gelijkenissen die er in de buurt staan:

Mattheüs 24:32-51 / STV
32 ‭‭En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt,‭⁴¹‭ en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is.‭ 33 ‭‭Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat ‭het‭ nabij is,‭⁴²‭ voor de deur.‭ 34 ‭‭Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal‭⁴³‭ geenszins voorbijgaan,‭⁴⁴‭ totdat al deze dingen zullen geschied zijn.‭ 35 ‭‭De hemel en de aarde zullen voorbijgaan,‭⁴⁵‭ maar Mijn woorden zullen geenszins voorbijgaan.‭ 36 ‭‭Doch van dien dag en die ure weet niemand, ook niet de engelen der hemelen, dan Mijn Vader alleen.‭ 37 ‭‭En gelijk de dagen van Noach ‭waren‭, alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.‭ 38 ‭‭Want gelijk zij waren in de dagen voor den zondvloed, etende en drinkende,‭⁴⁶‭ trouwende en ten huwelijk uitgevende, tot den dag toe, in welken Noach in de ark ging;‭ 39 ‭‭En bekenden het niet, totdat de zondvloed kwam, en hen allen wegnam; alzo zal ook zijn de toekomst van den Zoon des mensen.‭ 40 ‭‭Alsdan zullen er twee op den akker zijn, de een zal aangenomen,‭⁴⁷‭ en de ander zal‭⁴⁸‭ verlaten worden.‭⁴⁹‭‭ 41 ‭‭Er zullen twee ‭vrouwen‭ malen in den molen,‭⁵⁰‭ de ene zal aangenomen,‭⁴⁷‭ en de andere zal verlaten worden.‭ 42 ‭‭Waakt dan; want gij weet niet, in welke ure uw Heere komen zal.‭ 43 ‭‭Maar weet dit, dat zo de heer des huizes‭⁵¹‭ geweten had, in welke nachtwake de dief komen zou,‭⁵²‭ hij zou gewaakt hebben, en zou zijn huis niet hebben laten doorgraven.‭ 44 ‭‭Daarom, zijt ook gij bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.‭ 45 ‭‭Wie is dan de getrouwe en voorzichtige dienstknecht,‭⁵³‭ denwelken zijn heer over zijn dienstboden gesteld heeft, om hunlieder ‭hun‭ voedsel te geven ter rechter tijd?‭ 46 ‭‭Zalig is die dienstknecht, welken zijn heer, komende, zal vinden alzo doende.‭⁵⁴‭‭ 47 ‭‭Voorwaar, Ik zeg u, dat hij hem zal zetten over al zijn goederen.‭⁵⁵‭‭ 48 ‭‭Maar zo die kwade dienstknecht in zijn hart zou zeggen: Mijn heer vertoeft te komen;‭ 49 ‭‭En zou beginnen ‭zijn‭ mededienstknechten te slaan,‭⁵⁶‭ en te eten en te drinken met de dronkaards;‭ 50 ‭‭Zo zal de heer van dezen dienstknecht komen ten dage, in welken hij ‭hem‭ niet verwacht, en ter ure, die hij niet weet;‭ 51 ‭‭En zal hem afscheiden,‭⁵⁷‭ en zijn deel zetten met de geveinsden;‭⁵⁸‭ daar zal wening zijn en knersing der tanden.‭
Marco
Berichten: 3595
Lid geworden op: 31 jul 2007, 13:55
Locatie: Waddinxveen

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door Marco »

De oproep komt tot iedereen. Aan iedereen is de boodschap van het evangelie. Maar hij sprak de gelijkenissen tot zijn discipelen.

De gelijkenis staat in verband met het onvoorspelbaar zijn van de komst van Christus. Hij roept ons op om waakzaam te zijn. Een beetje meer inzicht in vers 13 krijg je als je de tekst in de KJV en grondtekst op blueletterbible.org bekijkt:
https://www.blueletterbible.org/kjv/mat ... onc_954013

De gelijkenis legt een verband tussen waakzaam zijn en het hebben van olie in de lampen. Zonder die olie kan je je lamp op het moment dat dat nodig is, niet in gereedheid brengen. Je kunt die olie niet 'later nog wel eens' aanschaffen. Die moet je nu al hebben.
Het verband tussen olie en Geest is al gelegd. Klaar ben je uit en door geloof. Want dan heb je de olie van de Geest.

Dat de vijf wijze maagden ook sliepen doet kennelijk niets af van hun waakzame houding. Ze waren er klaar voor. Die anderen niet, en daar zit de waarschuwing in.

Bij alle mogelijke verbanden met teksten, of bij het verbinden van conclusies aan de toestand van de kerk moet je dat in de gaten houden: het gaat er hier om, klaar te zijn. Een waakzame houding vertaalt zich in klaar-zijn voor de komst van de Bruidegom. Is de (K/k)erk klaar om haar Bruidegom te ontmoeten? Ben je dat zelf?
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Gelijkenis wijze en dwaze maagden (uit: Aanslagen...)

Bericht door samanthi »

de kanttekeningen zeggen er dit over:
gelijk tien maagden,
Deze gelijkenis wordt genomen van hetgeen gebruikelijk was in de bruiloften van dien tijd, die des nachts gehouden werden, in welke de bruidegom met de zijnen van enig maagden ingehaald en tot bruid geleid werd met brandende lampen of fakkelen. Zie ook Luk. 12:35 van dergelijke wijze; en wordt verstaan door de komst des bruidegoms de toekomst van Christus ten oordeel, Matth. 25:13. Door de maagden allen die den Christelijken naam voeren. Door de wijzen allen oprechte ware gelovigen. Door de dwazen alle mondchristenen en geveinsden. Door de lampen de belijdenis des Christelijken geloofs. Door de olie en het licht het ware geloof door de liefde krachtig. Door den middernacht den onverwachten tijd van Christus' komst. En door de bruiloft de vreugd des eeuwigen
leven.
en dit
allen sluimerig
Namelijk zowel de wijzen als de dwazen. Want ook de ware gelovigen sluimeren wel somtijds, doch hun geloof en liefde worden daarna wederom wakker.
Het gaat idd over het waakzaam zijn, maar ook over het schijn en zijn.
Als je altijd rust op Christus en het alleen van Hem verwacht hoef je niet bang te zijn dat je als de Bruidegom komt opeens zonder olie zit.
Wel kun je zich afvragen of je wel in Christus bent en het alleen van Hem verwacht.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Plaats reactie