Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Onbemind »

Na het lezen van een boek waarin de vraag werd gesteld wat God deed voordat de Wereld geschapen werd zou ik hier met jullie graag van gedachten willen wisselen.

de SV begint met:
IN den beginne schiep God den hemel en de aarde.
A: Wat is het begin?
Kanttekening
Van den tijd der schepping aller creaturen, die door de schepping in het wezen gekomen zijn; dewijl zij tevoren niet geweest waren, maar God alleen, Die zonder begin is
B: Was er iets voor het begin?
Dewijl zij tevoren niet geweest waren, maar God alleen, Die zonder begin is
Als ik de kanttekening lees dan begrijp ik dat de desbetreffende vraag gesteld kan worden. God is er van eeuwigheid, De Wereld is er slechts van het begin. De mens zou durven te vragen met alle bescheidenheid wat gebeurde er dan voor? Was er wel een tijd voor of is de eeuwigheid ook geschapen iets als een tijdsaanduiding?
Ignoti nulla cupido.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door eilander »

Wij denken te menselijk over God. Met eerbied gesproken: Hij had de wereld niet nodig om iets te doen te hebben; God had altijd volmaakt genoeg.
Daarnaast is het voor ons moeilijk om het begrip 'eeuwigheid' te doorgronden.
Deze dingen geven voor mij aan dat we ons op een terrein begeven waar we niet over na hoeven te denken.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door -DIA- »

Men heeft zich wel eens voorgesteld dat heelal een uitdijend Iets zou zijn.
Er zou ergens een Middelpunt moeten zijn van waaruit het heelal zich uitbreid.
Ik hoorde pas dat deze theorie is als de bekende stoel van poten ontdaan door een
nietsontziende zaag.

Men scheen te hebben ontdekt dat overal in het heelal hetzelfde wordt waargenomen.
Er blijkt dan geen middelpunt in het heelal te zijn.
Wie het vatten kan vatte het.
Dit kan niet!
Of wel?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Onbemind »

eilander schreef:Wij denken te menselijk over God. Met eerbied gesproken: Hij had de wereld niet nodig om iets te doen te hebben; God had altijd volmaakt genoeg.
Daarnaast is het voor ons moeilijk om het begrip 'eeuwigheid' te doorgronden.
Deze dingen geven voor mij aan dat we ons op een terrein begeven waar we niet over na hoeven te denken.
Beste eilander, Bedankt voor je antwoord.

Ik ben het met je eens echter soms kan het goed zijn om erover na te denken en jezelf te verwonderen hoe een groot wonder het is. Hoe duister het woordje ' eeuwigheid'is. Wij gebruiken dit woord vaak.


Daarom een korte citaat van Augustinus:
Wie zal het vastgrijpen en tegenhouden,
opdat het een weinig stilsta en een weinig grijpe van de glans van de altijd stilstaande
eeuwigheid en die vergelijke met de tijden, die nooit stilstaan en zie, dat ze daarmee
niet vergeleken kan worden en zie, dat een lange tijd niet anders lang wordt dan
tengevolge van veel voorbijgaande bewegingen, die zich niet tegelijkertijd kunnen
uitstrekken; maar dat in de eeuwigheid niets voorbijgaat, maar dat daar alles in zijn
geheel tegenwoordig is; dat echter geen enkele tijd in zijn geheel tegenwoordig is: en
opdat het zie, dat al het verleden verdreven wordt door het toekomstige en al het
toekomstige volgt op het verleden en dat al het verleden en toekomstige aan datgene,
wat altijd tegenwoordig is, zijn bestaan ontleent en er uit voortkomt? Wie zal het hart
van de mensen grijpen, opdat het stilsta en zie, hoe het, op een bepaald punt staande,
spreekt van toekomstige en verleden tijden, maar hoe de eeuwigheid noch toekomstig
noch verleden is? Zou mijn hand daartoe in staat zijn, of zou de hand van mijn mond
door te spreken een zo grootse zaak verrichten?
Terugkomend op de vraag die ik stelde, Augustinus geeft het volgende antwoord:
14. Zie, ik antwoord hem, die vraagt: "Wat deed God, voordat Hij de hemel en de
aarde schiep?," ik antwoord hem niet, wat, naar men zegt, iemand eens geantwoord
heeft, terwijl hij schertsenderwijs de kracht van de vraag ontweek: "Hij bereidde de
hel toe voor lieden, die naar verborgen dingen speuren." Begrijpen is iets anders dan
lachen. Zo antwoord ik niet. Want liever antwoord ik: "ik weet niet, wat ik niet weet,"
dan dat ik dat antwoord geef, tengevolge waarvan hij, die diepzinnige dingen vroeg,
uitgelachen wordt en hij, die een onjuist antwoord gaf, wordt geprezen. Maar ik noem
U, o onze God, de Schepper van de gehele schepping en, wanneer men onder de
uitdrukking "de hemel en de aarde" de gehele schepping verstaat, dan zeg ik stoutweg:
"voordat God de hemel en de aarde schiep, deed Hij niets." Want wanneer Hij iets
gemaakt had, wat zou Hij anders gemaakt hebben dan een schepsel. En ik wilde wel,
dat ik al wat ik tot mijn nut begeer te weten, zo goed wist, als ik weet, dat geen enkel
schepsel gemaakt werd, voordat er enig schepsel gemaakt werd.
Als we dan iets verder lezen komen we tot de kern waar ik naar toe wilde:
XIII Vóór het begin van de schepping was er geen tijd.

15. Maar indien iemands gevleugelde geest ronddoolt door de voorstellingen van
vroegere tijden en er zich over verwondert, dat U Almachtige, Al scheppende en Al
onderhoudende God, Bouwheer van hemel en aarde, gedurende ontelbare eeuwen
gewacht hebt met een zo groot werk tot stand te brengen, dan moge hij tot bezinning
komen en opmerken, dat hij zich verwondert over iets, dat niet juist is. Want hoe
konden ontelbare eeuwen voorbijgaan, die U zelf niet gemaakt had, daar U de
Grondvester en Schepper van alle eeuwen bent? Of welke tijden zouden er geweest
zijn, die niet door U geschapen waren? Of hoe zouden zij zijn voorbijgegaan, als ze er
nooit geweest waren? Wanneer U dus de Maker van alle tijden bent en wanneer er een
tijd geweest is, voordat U de hemel en de aarde schiep, waarom zegt men dan, dat Gij
U van werken onthield? Want juist die tijd had U gemaakt en er konden geen tijden
voorbijgaan, voordat U tijden schiep. Indien er echter vóór hemel en aarde geen tijd
was, waarom vraagt men dan, wat U toen deed? Want er was geen "toen," toen er geen
tijd was.

16. En U gaat niet in tijd aan de tijden vooraf: anders zou U niet aan alle tijden
voorafgaan. Maar U gaat door de verhevenheid van de immer tegenwoordige
eeuwigheid aan al het verleden vooraf en U bent verheven boven al het toekomstige,
want dat is toekomstig en wanneer het gekomen zal zijn, zal het verleden zijn; maar U
bent dezelfde en Uw jaren zullen niet geëindigd worden. Uw jaren gaan niet en komen
niet: de onze echter gaan en komen, opdat ze allen komen. Uw jaren staan allen
tegelijk stil, omdat ze stil staan en ze gaan niet heen om door komende jaren
vervangen te worden, want ze gaan niet voorbij: onze jaren echter zullen er allen zijn,
wanneer zij allen er niet meer zullen zijn. Uw jaren zijn één dag en die dag van U
komt niet dagelijks, maar blijft heden, want Uw huidige dag maakt geen plaats voor
een dag van morgen, immers hij volgt ook niet op een dag van gisteren. Uw huidige
dag is de eeuwigheid: daarom hebt U Hem van eeuwigheid gegenereerd, tot wie U zei:
„heden heb ik U gegenereerd". Alle tijden hebt U gemaakt en U bent vóór alle tijden,
en te geen tijd was er geen tijd.
Nu dan zijn wij inderdaad niet vaak bezig met een menselijke gedachten van God en de eeuwigheid. Meten wij niet telkens met de term 'tijd' en staan wij er wel eens bij stil met wat hier boven door Augustinus aangehaald wordt.
Ignoti nulla cupido.
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door emigrant »

Vergeet niet dat zon en maan geschapen zijn, en er dus niet van eeuwigheid af waren.
Daar is de tijdrekening en dagindeling op gebaseerd.
Lastig voor te stellen dat zij er niet waren. De hemellichten.
Vóór de scheppingsdaad was er zeker al iets dat kun je uit het verhaal opmaken. Dat gaat ook de natuurwetenschappen vér te boven want een wonder is het wel. En Gods Geest zweefde over de wateren.
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door -DIA- »

emigrant schreef:Vergeet niet dat zon en maan geschapen zijn, en er dus niet van eeuwigheid af waren.
Daar is de tijdrekening en dagindeling op gebaseerd.
Lastig voor te stellen dat zij er niet waren. De hemellichten.
Vóór de scheppingsdaad was er zeker al iets dat kun je uit het verhaal opmaken. Dat gaat ook de natuurwetenschappen vér te boven want een wonder is het wel. En Gods Geest zweefde over de wateren.
Wat tijd... En waar is de eeuwigheid?
De tijd bevindt zich eigenlijk in de eeuwigheid.
Het verschil is er wel. Op de aarde is alles aan tijd gebonden.
Maar tegelijkertijd is er ook een dimensie zonder tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Van Ewijk »

Is het niet aannemelijk om van het eenvoudigste uit te gaan?
Namelijk dat aangezien God eeuwig is zijn woonstede dat ook is dus dat er voor de schepping louter Gods rustplaats bestond?
Het antwoord op de openingsvraag ''wat was er voor de schepping'' komt dan op hetzelfde neer als ''Hoe ziet de Hemel er uit?''
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Onbemind »

Van Ewijk schreef:Is het niet aannemelijk om van het eenvoudigste uit te gaan?
Namelijk dat aangezien God eeuwig is zijn woonstede dat ook is dus dat er voor de schepping louter Gods rustplaats bestond?
Het antwoord op de openingsvraag ''wat was er voor de schepping'' komt dan op hetzelfde neer als ''Hoe ziet de Hemel er uit?''
God is eeuwig maar niet afhankelijk van de eeuwigheid. Hij staat nog boven de eeuwigheid.
Ignoti nulla cupido.
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Martijn »

In Spreuken 8 staat:
De Wijsheid is eeuwig

22 De HEERE bezat Mij aan het begin van Zijn weg,
al vóór Zijn werken, van oudsher.
23 Van eeuwigheid af ben Ik gezalfd geweest,
vanaf het begin, vanaf de tijden voordat de aarde er was.
24 Toen er nog geen diepe wateren waren, werd Ik geboren,
toen er nog geen bronnen waren, zwaar van water.
25 Voordat de bergen waren verzonken,
vóór de heuvels, werd Ik geboren.
26 Hij had de aarde en de velden nog niet gemaakt,
evenmin het begin van de stofjes van de wereld.
27 Toen Hij de hemel gereedmaakte, was Ik daar,
toen Hij een cirkel trok over het oppervlak van de watervloed,
28 toen Hij de wolken daarboven sterk maakte,
Hij de bronnen van de watervloed versterkte,
29 toen Hij voor de zee zijn plaats bepaalde,
zodat het water Zijn bevel niet zou overtreden,
toen Hij de fundamenten van de aarde verordende,
30 was Ik bij Hem, Zijn Lievelingskind,
Ik was dag aan dag Zijn bron van blijdschap,
te allen tijde spelend voor Zijn aangezicht,
31 al spelend in de wereld van Zijn aardrijk.
Mijn bron van blijdschap vond Ik bij de mensenkinderen.
- See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... s8z8z.dpuf
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door refo »

Menselijk over God denken is niet erg. Wij zijn geschapen naar Zijn beeld en -in tegenstelling tot wat onder ons geleerd wordt- heeft de mens dat beeld nog steeds. Daarnaast is God ook mens geworden.
Wim Anker
Berichten: 3875
Lid geworden op: 05 dec 2014, 18:34

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Wim Anker »

Als je denkt dat er voor het begin er iets was herlees dan het zinnetje "in den beginne".
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door ejvl »

Wim Anker schreef:Als je denkt dat er voor het begin er iets was herlees dan het zinnetje "in den beginne".
In den beginne refereert aan tijd. Daarvoor was geen tijd.
Onbemind
Berichten: 172
Lid geworden op: 16 mei 2016, 11:54

Re: RE: Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Onbemind »

ejvl schreef:
Wim Anker schreef:Als je denkt dat er voor het begin er iets was herlees dan het zinnetje "in den beginne".
In den beginne refereert aan tijd. Daarvoor was geen tijd.
Exact :) daarvoor was er geen tijd. Maar God was er wel.
Ignoti nulla cupido.
Gebruikersavatar
Jacobse
Berichten: 415
Lid geworden op: 04 feb 2009, 19:40

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Jacobse »

In den beginne. De kanttekening er op van de SV luidt:
van de tijd der schepping aller creaturen die door de schepping in het wezen gekomen zijn,
dewijl zij tevoren niet geweest waren, maar God alleen, Die zonder begin is.
In het begin waarvan? In het begin van God's schepping.
Toen begon ook de tijd.
Voor de tijd, en na de ( aardse ) tijd, was en is en zal er zijn eeuwigheid.
Eeuwigheid, zonder begin en zonder einde.
Voor ieder van ons:
eeuwig bij de Heere,
of
eeuwig zonder de Heere en ver buiten de hemelse gewesten.
Heere gedenk mijner nu Gij in Uw koninkrijk gekomen zijt.
Kyrie eleison.
Charles
Berichten: 1552
Lid geworden op: 06 jan 2014, 08:44

Re: Wat is In den beginne? Wat was er voor?

Bericht door Charles »

Hier een artikel wat ingaat op deze verzen van Genesis 1:

https://logos.nl/een-taalkundige-studie ... de-bijbel/

Een waardevolle website overigens!!!!
Plaats reactie