Simon Bar-Jona

Plaats reactie
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Simon Bar-Jona

Bericht door Mannetje »

In Mattheüs 16:17 spreekt de Heere Jezus Petrus aan met de naam "Simon Bar-Jona".
Veelal wordt hieruit afgeleid dat zijn vader, of één van zijn voorvaders, Jona geheten zal hebben.
De BMU wijst er echter op dat Mattheüs 16 begint met het teken van Jona (vers 4). Het wordt niet echt verder uitgewerkt, maar daarmee zou Petrus meer een geestelijke zoon van Jona de profeet zijn, dan dat hij werkelijk een voorvader met die naam heeft.
Deze uitleg had ik nooit eerder gehoord. Zijn er verdere argumenten voor?

Een tegenargument vind ik in Johannes 21, waar de Heere Jezus Petrus eveneens Simon Bar-Jona noemt, zonder dat daar een toespeling op de profeet Jona mogelijk is.
-
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Simon Bar-Jona

Bericht door Panny »

Ik kom deze verklaring ook alleen maar tegen in een commentaar van Peter Pett (ik ken hem niet) (https://www.studylight.org/commentaries/pet.html).
Jesus then commends Peter for his insight. It is something of an official declaration rather than just a reply, as is demonstrated by His giving him his full name, ‘Simon son of Jonah’. Jonah may have been his father’s name, or alternately it may have been a name that linked him with the prophet Jonah, who was also a ‘confessor of Christ’ by example (Matthew 12:39-41; Matthew 16:4). And He declares that Peter is one to whom His Father has given understanding in accordance with Matthew 11:25-27. It is not something that he has been told by ordinary men, but something that has been revealed to him by God. He is thus one of those whom God has blessed.

‘Blessed are you.’ This is Jesus’ favourite way of indicating that men have received special blessing from God, through Whose gracious working they enjoy the benefit spoken of. Compare on Matthew 5:3-9; Matthew 11:6; Matthew 13:16.

Simon, son of Jonah.’ Jesus might here be saying that Peter is in the true line of Jonah who has twice been cited as pointing to Jesus’ uniqueness (Matthew 12:39-41; Matthew 16:4). Jonah had unknowingly testified of Christ, and now Peter was following in his footsteps like a true ‘son’. ‘Son of’ can regularly mean ‘like’, ‘following in the footsteps of’. This would suit the context, ‘You are the son of the living God’ (the source of all life) followed by ‘you are the son of Jonah’ (the one who was miraculously delivered from death) makes a good parallel. Alternately Jonah might have been an alternate name for John (see John 1:42).
De andere commentatoren schrijven vooral dat het gaat om een contrast op de belijdenis van Petrus zoals we lezen in vers 16:

16 En Simon Petrus, antwoordende, zeide: Gij zijt de Christus, de Zoon des levenden Gods.
17 En Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Zalig zijt gij, Simon, Bar-jona! want vlees en bloed heeft u dat niet geopenbaard, maar Mijn Vader, Die in de hemelen is.

Dus de parallel: Christus, de Zoon des levenden Gods <> Simon, de zoon van Jona(s).
Jezus gebruikt hier ook de naam van Petrus zoals hij heette voordat hij geroepen werd tot discipel.
Dit wijst op zijn vleselijke afkomst (en zijn eertijds.)
Ook in tegenstelling tot zijn nieuwe geestelijke staat waarin Petrus deze geloofsbelijdenis aflegt.
Dit heeft hij niet van zichzelf (Simon, zoon van Jona: zijn eertijds), en ook niet van andere mensen, maar het is hem geopenbaard door de Vader van Christus, die in de hemel is.

In Johannes 21:15 gebruikt Christus deze naam ook om Petrus aan zijn afkomst en eertijds te herinneren.

(Zie ook Johannes 1:
43 En hij leidde hem tot Jezus. En Jezus, hem aanziende, zeide: Gij zijt Simon, de zoon van Jonas; gij zult genaamd worden Cefas, hetwelk overgezet wordt Petrus.)

(Zie ook Johannes 21:
15 Toen zij dan het middagmaal gehouden hadden, zeide Jezus tot Simon Petrus: Simon, zoon van Jonas, hebt gij Mij liever dan dezen? Hij zeide tot Hem: Ja, Heere! Gij weet, dat ik U liefheb. Hij zeide tot hem: Weid Mijn lammeren.)
Laatst gewijzigd door Panny op 16 jun 2016, 15:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Simon Bar-Jona

Bericht door -DIA- »

Misschien terzijde opgemerkt. De zoon van Jona kan ook een beeld zijn van Jona de profeet.
Jona scheepte te Joppe in om de andere kant op de gaan dan hij moest.
Toen later, Petrus (Simon, zoon van Jona) in dezelfde plaats op het dak verkeerde en wellicht uitzicht had op de zee...
kreeg hij in een vertrekking van zinnen een beeld te zien...
De heidenen, tot wie Jona niet wilde prediken, zouden door de nieuwtestamentische Jona's zoon het Evangelie horen.
Denk aan Cornelius de Romeinse hoofdman.
Ga naar Joppe...
Aldaar.... ene Simon... zoon van Jona... De nieuwtestamentische Jona. Eerst ook ongewillig: Ik heb nooit gegeten iets
wat onrein was... Dan wordt hij onderwezen.
En ziet, daarna wordt Cornelius aldaar onderwezen. Een van de eerstelingen uit het Romeinse Rijk, een Europeaan...
gebracht tot de kennis van Christus.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
cpt
Berichten: 86
Lid geworden op: 03 jan 2014, 16:01

Re: Simon Bar-Jona

Bericht door cpt »

Het is natuurlijk best mogelijk dat Jezus hier doelde op de profeet Jona. Het lijkt mij historisch gezien erg onwaarschijnlijk. Het aantal verschillende namen waar je in het oude Israël uit kon kiezen, was erg schaars. Enorm veel mensen heetten daarom Jozef of Simon. Dit werd op elf verschillende manieren opgelost, waaronder:
(1) Een Griekse naam. Denk bijvoorbeeld aan Silas en Silvanus.
(2) Een bijnaam. Denk bijvoorbeeld aan Barabbas.
en ook
(3) De naam van de vader vermeld. Dit geldt waarschijnlijk ook voor Simon barJonah. De naam Simon was een van de meest voorkomende namen in de eerste eeuw in Israël.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1471
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: Simon Bar-Jona

Bericht door Jeremiah »

Volgens Matthew Henry heette de vader van Petrus Johannes. Jona(s) = Johannes.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Simon Bar-Jona

Bericht door Dodo »

Tekst voor Tekst zegt dat "zoon van Johannes" bedoeld wordt.
Plaats reactie