Cherubijnen en Serafijnen

Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

ejvl schreef:Het hebreeuws is in deze sowieso bijzonder.
Zo is de alef het cijfer 1 maar tevens een ossekop. De Beeth staat voor 2 en tevens voor een huis. In de hebr. Bijbel worden de boeken ook met letters aangegeven.
Sinds wanneer is alef het cijfer 1? Is dit vanaf het begin van het geschreven Hebreeuws zo geweest en is daar sinds het begin ook symbolische waarde aan toegekend?
-
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:
ejvl schreef:Het hebreeuws is in deze sowieso bijzonder.
Zo is de alef het cijfer 1 maar tevens een ossekop. De Beeth staat voor 2 en tevens voor een huis. In de hebr. Bijbel worden de boeken ook met letters aangegeven.
Sinds wanneer is alef het cijfer 1? Is dit vanaf het begin van het geschreven Hebreeuws zo geweest en is daar sinds het begin ook symbolische waarde aan toegekend?
Eh, alef is gewoon het cijfer 1 in het Hebreeuws?
Of het symbolische waarde heeft vanaf het begin weet ik niet, vanaf wanneer "alef" het cijfer 1 is weet ik ook niet, mijns inziens is dit altijd zo in de wetenschap gebruikt door rabijnen. Zonderling zal hier vast meer over kunnen vertellen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alef

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hebreeuwse_cijfers

http://educatie-en-school.infonu.nl/taa ... orden.html
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

ejvl schreef:
Mannetje schreef:
ejvl schreef:Het hebreeuws is in deze sowieso bijzonder.
Zo is de alef het cijfer 1 maar tevens een ossekop. De Beeth staat voor 2 en tevens voor een huis. In de hebr. Bijbel worden de boeken ook met letters aangegeven.
Sinds wanneer is alef het cijfer 1? Is dit vanaf het begin van het geschreven Hebreeuws zo geweest en is daar sinds het begin ook symbolische waarde aan toegekend?
Eh, alef is gewoon het cijfer 1 in het Hebreeuws?
Of het symbolische waarde heeft vanaf het begin weet ik niet, vanaf wanneer "alef" het cijfer 1 is weet ik ook niet, mijns inziens is dit altijd zo in de wetenschap gebruikt door rabijnen. Zonderling zal hier vast meer over kunnen vertellen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Alef

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hebreeuwse_cijfers

http://educatie-en-school.infonu.nl/taa ... orden.html
Zoals gezegd heeft elke letter een betekenis, daar heb ik geen rabbijn voor nodig of de wetenschap. Christenen die hierin 'thuis' zijn hebben mij een keurig alphabet inclusief betekenis gestuurd en dat het een getal vertegenwoordigt is ook algemeen bekend, ook daar heb ik geen rabbijn of wetenschap of wikipedia voor nodig.
En zeker geen wikepedia en de vraag of in de Bijbel staat dat je Hebr. nodig hebt om de Bijbel te bestuderen, beantwoord ik dan maar met een wedervraag aan het einde van deze post.
En dan beperk ik me nog gewoon tot een gewone schrijfwijze want de Hebr. letters schrijven is nog veel rijker.
Aleph = 1 = hoofd van de stier
Beth = 2 = huis/dochter
Gimmel = 3 = kameel
Daleth = 4 = deur
Hee= 5 = venster
waw= 6= haak
Zajin= 7= zwaard of instrument
Cheth= 8= omheining
Teth= 9 = baarmoeder
Jod = 10 = hand van boven dus zegenend.
Dan gaat het over in de tientallen:
Kaf = 20= de hand maar dan ontvangend

Lamed= 30 = prikstok
Mem = 40 = water
Nun = 50 = vis
Samech = Slang
ajin = 70 = oog
Peh= 80 = mond
Tsadee= 90 = vishaak
Kof zoals gezegd is de 100 = oog van de nald
Resh= 200 = hoofd of begin
Shien = 300 =tand
Thaf= 400 = kruis.

En zo was iemand de zoon van NUN en om te weten wat dat wil zeggen kun je dat opzoeken via deze betekenis, om maar eens 1 voorbeeld te noemen. Dat vind ik een enorm hulpmiddel bij het besturen van de Bijbel en op de vraag of dit in de Bijbel staat is het antwoord een wedervraag: "Waarom denk je dat God in het Hebreeuws spreekt? "
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mara »

Het zal misschien aan mij liggen, maar ik begrijp hier niets van.
Wat is de meerwaarde om te weten welk getal wat vertegenwoordigt, voor een gewone sterveling?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

En zo was iemand de zoon van NUN en om te weten wat dat wil zeggen kun je dat opzoeken via deze betekenis, om maar eens 1 voorbeeld te noemen. Dat vind ik een enorm hulpmiddel bij het besturen van de Bijbel en op de vraag of dit in de Bijbel staat is het antwoord een wedervraag: "Waarom denk je dat God in het Hebreeuws spreekt? "
Wie zegt dat er voor de torenbouw van Babel Hebreeuws werd gesproken?
-
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door ejvl »

Hesther schreef:
Zoals gezegd heeft elke letter een betekenis, daar heb ik geen rabbijn voor nodig of de wetenschap. Christenen die hierin 'thuis' zijn hebben mij een keurig alphabet inclusief betekenis gestuurd en dat het een getal vertegenwoordigt is ook algemeen bekend, ook daar heb ik geen rabbijn of wetenschap of wikipedia voor nodig.
Dat klinkt nogal hoogmoedig, net alsof jij de wijsheid in pacht hebt?
Natuurlijk heb je wetenschap en enorm gestuurde rabbijnen nodig om het Bijbels Hebreeuws te kunnen begrijpen.
Denk je echt dat wij het beter zullen weten als wetenschappers en bijvoorbeeld rabbijnen die hun hele leven het Hebreeuws bestuderen?
Wat denk je hoe "christenen die hierin thuis zijn" aan hun kennis komen? Juist...
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

Dat rabbijnen veel over het Hebreeuws kunnen vertellen geloof ik zeker. Toch heb ik daar ook mijn vragen bij. De rabbijnen lezen de teksten in een bepaalde traditie (logisch), maar die traditie bepaalt ook hun leeskader.
Het is nogal een verschil of je iemand uit de strikt orthodoxe traditie laat lezen, of een meer liberale rabbi. Hoe het exact zat weet ik niet meer, maar ik kan me de clash uit de boeken van Chaïm Potok nog wel herinneren.

Een tweede punt: kun je de leer van de Hebreeuwse getallensymboliek zomaar overzetten naar het Grieks?
Hesther schreef:Waarom zegt God: "Ik ben de Aleph en de Omega? " Aleph of Alpha is gewoon het getal 1, maar de betekenis is (hoofd van een rund).
Prima dat je de Aleph en de alpha vereenzelvigt, maar de Aleph is een medeklinker en de Alpha een klinker. En met welke Hebreeuwse letter ga je de Omega vergelijken?
-
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

Dat is niet waar hoor. Beiden zijn klinkers naar mijn weten. En ik ga niets vergelijken, maar de Bijbel heeft het over de Alpha en de Omega en dat is toch de Eerste en de Laatste? Ik begrijp niet waar je heen wilt.
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door ejvl »

Hesther schreef:Dat is niet waar hoor. Beiden zijn klinkers naar mijn weten. En ik ga niets vergelijken, maar de Bijbel heeft het over de Alpha en de Omega en dat is toch de Eerste en de Laatste? Ik begrijp niet waar je heen wilt.
Dat is Grieks, geen Hebreeuws.
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

Hesther schreef:Dat is niet waar hoor. Beiden zijn klinkers naar mijn weten. En ik ga niets vergelijken, maar de Bijbel heeft het over de Alpha en de Omega en dat is toch de Eerste en de Laatste? Ik begrijp niet waar je heen wilt.
De Aleph is een Hebreeuwse letter, geen klinker maar een medeklinker, een zogenoemde gutturaal (keelklank).
De Alpha is de eerste letter van het Griekse alfabet, een klinker, vergelijkbaar met onze letter a.

Qua naam zijn ze wat verwant, qua positie in het alfabet ook, maar verder houdt de overeenkomst op.

Vervolgens wil je symbolische betekenis gaan geven aan Alpha en Omega, waarbij je de Alpha de betekenis geeft van de Hebreeuwse Aleph...

Waar ik heen wil? Dat is juist andersom mijn vraag: wat wil je bereiken met het zoeken naar allerlei numerologische verklaringen en uitleggingen? Waarom zou je daar aan beginnen? Welke zekerheid heb je dat dit een manier van Bijbellezen is, zoals die door de Heere bedoeld is?
-
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

Daar ga ik verder niet op in. Ik heb uitgelegd wat de getalswaarden en de betekenis van de woorden mij helpen bij het bestuderen van de Bijbel en daar ben ik geheel vrij in.
Hebreeuws is een geweldige taal en ik ben nog steeds "lerende" en de term over die kameel en het oog van de naald, kun je alleen begrijpen als je iets kent van deze begrippen.
Ik heb meer voorbeelden genoemd t.a.v. de Kikajon en het getal van de overlevende bij de schipbreuk te Malta. Zeer verrijkend. Maar ik heb het idee dat ik mijn manier van Bijbelstudie moet vededigen en daar begin ik niet aan.
Overigens was de aanleiding dat "Cherub" een anagram is van "bechur" en dat spreekt over het eerstgeboorterecht. Buitengewoon leerzaam.
Succes verder in de gesprekken. Je informatie over de Aleph en de Alpha is mij bekend.
Numerologische verklaringen is heel iets anders dan de getalswaarden en betekenissen van de Hebr. letters dus dat laat ik verder voor jouw rekening.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Tiberius »

Hesther schreef:Hebreeuws is een geweldige taal en ik ben nog steeds "lerende" en de term over die kameel en het oog van de naald, kun je alleen begrijpen als je iets kent van deze begrippen.
Maar dat over die kameel en dat oog van de naald, dat staat toch in het Nieuwe Testament? Dat is in het Grieks, dacht ik toch, en niet in het Hebreeuws.
Of heb je het over iets anders?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

Hesther schreef:Daar ga ik verder niet op in. Ik heb uitgelegd wat de getalswaarden en de betekenis van de woorden mij helpen bij het bestuderen van de Bijbel en daar ben ik geheel vrij in.
Hebreeuws is een geweldige taal en ik ben nog steeds "lerende" en de term over die kameel en het oog van de naald, kun je alleen begrijpen als je iets kent van deze begrippen.
Ik heb meer voorbeelden genoemd t.a.v. de Kikajon en het getal van de overlevende bij de schipbreuk te Malta. Zeer verrijkend. Maar ik heb het idee dat ik mijn manier van Bijbelstudie moet vededigen en daar begin ik niet aan.
Overigens was de aanleiding dat "Cherub" een anagram is van "bechur" en dat spreekt over het eerstgeboorterecht. Buitengewoon leerzaam.
Succes verder in de gesprekken. Je informatie over de Aleph en de Alpha is mij bekend.
Numerologische verklaringen is heel iets anders dan de getalswaarden en betekenissen van de Hebr. letters dus dat laat ik verder voor jouw rekening.
Oké. Jammer. Jouw keuze. En die geeft te denken.
-
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

Gelukkig dat gesproken en geschreven woord "te denken geeft". Dat is precies de bedoeling.
Het is m.i. het intense verlangen van God om de mens deelgenoot te maken van het hoe en waarom t.a.v. de schepping.
De mens zou zich met het Woord verbinden. De Bijel zouden wij in eerste instantie zien als een openbaring van het Wezen van God, Die Zichzelf op verschillende manieren in de tijd openbaart. Dit wordt uitgedrukt via wat wij kennen als de betekenis van de letter als woord en in de oervorm van de letter zelf en zo dit begrijpende zouden wij de Bijbel zien als een in zichzelf volkomen boek dat hemel en aarde met elkaar verbindt.
Deze oervorm consequent in iedere letter herhaald geeft de grondstructuur van de schepping weer. En door dat iedere letter ook een getal weergeeft ontstaat bij het formeren van een woord automatisch een combinatie van getallen, die op hun beurt de lezer ook iets hebben mee te delen.
We onderscheiden dus de wereld van het woord en de wereld van het getal en beide zijn niet van elkaar te onderscheiden en vormen samen een wereld vol diepe kennis van God.
En zo komt het mysterie ( een woord dat Paulus gebruikt in de Korinthebrief "musterion") te staan t.o. het bewijsbare. Vooral in onze tijd van verwarring waarin het centraal staan van God als Bron van alle leven ontkend wordt.
Paulus maar ook Salomo tonen aan de de Wijsheid van God staat t.o. de wetenschap van de mens. Adam en Eva ruilden de Wijsheid Gods in voor de kennis van de dualiteit en daardoor maakte harmonie plaats voor verdeeldheid.

Vandaar ook mijn voorbeeld van de A naar de B en dan van de B weer terug naar de A, gevormd door een dubbele driehoek uitgedrukt ook in de 1 en de 2 samen de 3 en de terugkeer naar de ABBA. Even heel kort door de bocht.
Paulus haalt ook de rijkheid van de overlevering aan in 1 Kor. 11 vers 2.
En waarschuwt hij voor de menselijke wijsbegeerte in Kol. 2 vers 8.

De Here Jezus maar ook Paulus richtte zich altijd tot de Joodse toehoorders en dat deden ze ongetwijfeld in de taal van die tijd en zo is de uitspraak over de kameel en het oog van de naald een term die de Joden aansprak dat het NT later in het Grieks vertaald is, doet daar m.i. niets van af.
Er wordt niet voor niets van links naar rechts geschreven. Rechts wordt gezien als de kern, het levensbeginsel en links is de vorm die deze kern omhult. Dit vinden we terug o.a. in de plaatsing en de indeling van de tabernakel. De weg via het brandofferaltaar tot in het heilige der heiligen, gaat van oost naar west en van rechts naar links.

Ook in het NT komen uitdrukkingen voor die verband houden met het begrip "rechts" die voor zichzelf spreken. Christus zit immers aan de Rechter( hand) Gods, nadat Hij uit de doden is opgewekt. ( Efeze 1 vers 20, Hebr. 8 vers 1,2)
Wat wij zien als "de wereld" is, wat door het Woord Gods tot stand is gebracht. Hebr. 11 vers 3.
Daarnaast is er ook een onzienlijke wereld en bljikbaar is er dus al een "existerende" wereld voordat onze zichtbare, concrete wereld geschapen werd.
Prediker 3 vers 14,15 Joh. 1 vers 1,2.
1 Kor. 8 vers 6.
Het is buitengewoon interessant te zien waarom de Aleph in de volgorde van het Alphabeth de eerste letter is en de Beth de 2e letter en waarom niet omgekeerd?
Waarom is de Aleph de letter die staat voor de volkomen Eén en de 2 of de Beth voor het huis ( de schepping) en is de schepping of de Beth ook nog eens vrouwelijk en de Schepper mannelijk.
En waarom bekleedt God Zich met Zijn schepping. De vrouw zou immers de man omvangen, terug te vinden in de Franse taal, want wat vult is mannelijk en wat ontvangt is vrouwelijk. Le thé dans LA tasse. en zo is de maan vrouwelijk en de zon is mannelijk, die typologie kun je goed terugvinden in andere talen, maar niet zo goed in onze taal.
De vrouw is immers het huis. En in wezen geeft het woord abba niet alleen waar waardoor de wereld is ontstaan, maar ook waarom en waartoe.
God schiep de mens immers mannelijk en vrouwelijk en Eva was al IN Adam nog voordat zij uit hem genomen werd. Een prachtig beeld van Christus en Zijn Gemeente. En zo kun je begrijpen dat als de Man het Hoofd is van het Lichaam en Paulus verwijst naar het mannelijke en vrouwelijke vertegenwoordigt in de Gemeente hoe het gaat om verhoudingen en verantwoordelijkheden en Paulus stelt ons huwelijk niet als norm voor de relatie van Christus en de Gemeente, maar het is andersom, heel vaak verkeerd uitgelegd.
Het gaat niet om wie de baas is, maar om verhoudingen van het mannelijke t.o.v. het vrouwelijke. Adam was dus zowel mannelijk als vrouwelijk en Paulus verklaart dus hoe zij ooit één vlees waren en toen het vrouwelijke uit Adam gehaald werd , werden het 2 vlezen, al zeg je dat niet op deze manier.

Men denkt heel vaak dat man en vrouw tot één vlees worden door geslachtsgemeenschap, maar zoiets onzinnigs heb ik nog nooit begrepen. Daarom zegt Paulus ook dat het gaat om de verbondenheid van Christus en Zijn Gemeente die tot één vlees zijn. Wij hebben als gelovigen dus als Zijn Lichaam deel aan Zijn vlees. In deze tijd van scheidingen en vrije seks zou men dus één zijn met Piet, Jan en Klaasje, ik ben blij dat de Bijbel dat toch echt anders ziet, maar het blijft een hardnekkige gedachte.
Ik dwaal helemaal af. :offtopic
Voor mij zijn Cherubijnen en Serafijnen synoniem aan elkaar. Ik kan in de Bijbel geen onderscheid vinden.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door -DIA- »

Hesther schreef:Gelukkig dat gesproken en geschreven woord "te denken geeft". Dat is precies de bedoeling.
Het is m.i. het intense verlangen van God om de mens deelgenoot te maken van het hoe en waarom t.a.v. de schepping.
De mens zou zich met het Woord verbinden. De Bijel zouden wij in eerste instantie zien als een openbaring van het Wezen van God, Die Zichzelf op verschillende manieren in de tijd openbaart. Dit wordt uitgedrukt via wat wij kennen als de betekenis van de letter als woord en in de oervorm van de letter zelf en zo dit begrijpende zouden wij de Bijbel zien als een in zichzelf volkomen boek dat hemel en aarde met elkaar verbindt.
Deze oervorm consequent in iedere letter herhaald geeft de grondstructuur van de schepping weer. En door dat iedere letter ook een getal weergeeft ontstaat bij het formeren van een woord automatisch een combinatie van getallen, die op hun beurt de lezer ook iets hebben mee te delen.
We onderscheiden dus de wereld van het woord en de wereld van het getal en beide zijn niet van elkaar te onderscheiden en vormen samen een wereld vol diepe kennis van God.
En zo komt het mysterie ( een woord dat Paulus gebruikt in de Korinthebrief "musterion") te staan t.o. het bewijsbare. Vooral in onze tijd van verwarring waarin het centraal staan van God als Bron van alle leven ontkend wordt.
Paulus maar ook Salomo tonen aan de de Wijsheid van God staat t.o. de wetenschap van de mens. Adam en Eva ruilden de Wijsheid Gods in voor de kennis van de dualiteit en daardoor maakte harmonie plaats voor verdeeldheid.

Vandaar ook mijn voorbeeld van de A naar de B en dan van de B weer terug naar de A, gevormd door een dubbele driehoek uitgedrukt ook in de 1 en de 2 samen de 3 en de terugkeer naar de ABBA. Even heel kort door de bocht.
Paulus haalt ook de rijkheid van de overlevering aan in 1 Kor. 11 vers 2.
En waarschuwt hij voor de menselijke wijsbegeerte in Kol. 2 vers 8.

De Here Jezus maar ook Paulus richtte zich altijd tot de Joodse toehoorders en dat deden ze ongetwijfeld in de taal van die tijd en zo is de uitspraak over de kameel en het oog van de naald een term die de Joden aansprak dat het NT later in het Grieks vertaald is, doet daar m.i. niets van af.
Er wordt niet voor niets van links naar rechts geschreven. Rechts wordt gezien als de kern, het levensbeginsel en links is de vorm die deze kern omhult. Dit vinden we terug o.a. in de plaatsing en de indeling van de tabernakel. De weg via het brandofferaltaar tot in het heilige der heiligen, gaat van oost naar west en van rechts naar links.

Ook in het NT komen uitdrukkingen voor die verband houden met het begrip "rechts" die voor zichzelf spreken. Christus zit immers aan de Rechter( hand) Gods, nadat Hij uit de doden is opgewekt. ( Efeze 1 vers 20, Hebr. 8 vers 1,2)
Wat wij zien als "de wereld" is, wat door het Woord Gods tot stand is gebracht. Hebr. 11 vers 3.
Daarnaast is er ook een onzienlijke wereld en bljikbaar is er dus al een "existerende" wereld voordat onze zichtbare, concrete wereld geschapen werd.
Prediker 3 vers 14,15 Joh. 1 vers 1,2.
1 Kor. 8 vers 6.
Het is buitengewoon interessant te zien waarom de Aleph in de volgorde van het Alphabeth de eerste letter is en de Beth de 2e letter en waarom niet omgekeerd?
Waarom is de Aleph de letter die staat voor de volkomen Eén en de 2 of de Beth voor het huis ( de schepping) en is de schepping of de Beth ook nog eens vrouwelijk en de Schepper mannelijk.
En waarom bekleedt God Zich met Zijn schepping. De vrouw zou immers de man omvangen, terug te vinden in de Franse taal, want wat vult is mannelijk en wat ontvangt is vrouwelijk. Le thé dans LA tasse. en zo is de maan vrouwelijk en de zon is mannelijk, die typologie kun je goed terugvinden in andere talen, maar niet zo goed in onze taal.
De vrouw is immers het huis. En in wezen geeft het woord abba niet alleen waar waardoor de wereld is ontstaan, maar ook waarom en waartoe.
God schiep de mens immers mannelijk en vrouwelijk en Eva was al IN Adam nog voordat zij uit hem genomen werd. Een prachtig beeld van Christus en Zijn Gemeente. En zo kun je begrijpen dat als de Man het Hoofd is van het Lichaam en Paulus verwijst naar het mannelijke en vrouwelijke vertegenwoordigt in de Gemeente hoe het gaat om verhoudingen en verantwoordelijkheden en Paulus stelt ons huwelijk niet als norm voor de relatie van Christus en de Gemeente, maar het is andersom, heel vaak verkeerd uitgelegd.
Het gaat niet om wie de baas is, maar om verhoudingen van het mannelijke t.o.v. het vrouwelijke. Adam was dus zowel mannelijk als vrouwelijk en Paulus verklaart dus hoe zij ooit één vlees waren en toen het vrouwelijke uit Adam gehaald werd , werden het 2 vlezen, al zeg je dat niet op deze manier.

Men denkt heel vaak dat man en vrouw tot één vlees worden door geslachtsgemeenschap, maar zoiets onzinnigs heb ik nog nooit begrepen. Daarom zegt Paulus ook dat het gaat om de verbondenheid van Christus en Zijn Gemeente die tot één vlees zijn. Wij hebben als gelovigen dus als Zijn Lichaam deel aan Zijn vlees. In deze tijd van scheidingen en vrije seks zou men dus één zijn met Piet, Jan en Klaasje, ik ben blij dat de Bijbel dat toch echt anders ziet, maar het blijft een hardnekkige gedachte.
Ik dwaal helemaal af. :offtopic
Voor mij zijn Cherubijnen en Serafijnen synoniem aan elkaar. Ik kan in de Bijbel geen onderscheid vinden.
Dat laatste suggereert ds. Kersten ook in zijn Dogmatiek. Ik heb al eens gezegd (dacht ik), het gedeelte over de engelen hier weer te geven. Als er belangstelling is, voor degenen die zijn Dogmatiek niet hebben wil ik er wel iets van overtypen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie