Cherubijnen en Serafijnen

-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door -DIA- »

Meer uitgebreid over cherubijnen en serafijnen las ik van de week in de dogmatiek van ds. G.H. Kersten. Soms is het wel goed om boeken eens vaker te herlezen.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door -DIA- »

Hesther schreef:
DIA schreef:Ook onze menselijke stemmen weerklinken daarin, naast die van Engelen, Aartsengelen, cherubijnen en Serafijnen.
Dan moet er toch communicatie en waarneming mogelijk zijn.
Nergens in de Bijbel lees ik dat er een meervoud is van aartsengelen. Het is er altijd maar één die ook nog met name genoemd wordt n.l.: Michaël ( "Wie is als God?")

Hier worden mij woorden in de mond gelegd die ik niet heb gezegd. Wellicht verkeerd gequoot?
(het woord gequoot is in mijn "groene boekje" nog onbekend, dus of dit überhaupt (dit ook al!) een Nederlands woord mag heten
is een vraag.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Curatorium
Berichten: 1564
Lid geworden op: 17 apr 2012, 17:47

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Curatorium »

Hesther schreef:
Ik schuif niet met Hebreeuwse letters, maar gewoon met hollandse letters . De wortel is de stam van een woord en dat is geen ander woord.
De Bijbel is toch geen taalkundige puzzel?
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

-DIA- schreef:
Hesther schreef:
DIA schreef:Ook onze menselijke stemmen weerklinken daarin, naast die van Engelen, Aartsengelen, cherubijnen en Serafijnen.
Dan moet er toch communicatie en waarneming mogelijk zijn.
Nergens in de Bijbel lees ik dat er een meervoud is van aartsengelen. Het is er altijd maar één die ook nog met name genoemd wordt n.l.: Michaël ( "Wie is als God?")

Hier worden mij woorden in de mond gelegd die ik niet heb gezegd. Wellicht verkeerd gequoot?
(het woord gequoot is in mijn "groene boekje" nog onbekend, dus of dit überhaupt (dit ook al!) een Nederlands woord mag heten
is een vraag.
Ik lees toch dat jij het hebt over Aartsengelen, dat is toch een meervoudsvorm? Of begrijp ik je verkeerd?
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

Curatorium schreef:
Hesther schreef:
Ik schuif niet met Hebreeuwse letters, maar gewoon met hollandse letters . De wortel is de stam van een woord en dat is geen ander woord.
De Bijbel is toch geen taalkundige puzzel?
De Bijbel is zeer consequent en de woorden veranderen juist niet van betekenis, dat probeerde ik te zeggen.

De Bijbel kent sowieso taalkundige begrippen, zoals een hendiadys, metaforen ( veelal gebruikt door de apostel Johannes) en het OT is geschreven in het Hebreeuws en dat is een zeer rijke taal waar de letters ook een getalswaarde hebben en dat kan soms een bepaalde uitleg verklaren. Juist door het onbreken van klinkers in deze taal krijg je verrassende verklaringen. Adam en Edom hebben daardoor dezelfde betekenis.
Een taal met heel veel symboliek door deze structuur. Ik geloof dat het Hebreeuws de taal van God is. "In het beginne schiep Elohim" zijn de eerste woorden in de Bijbel, waar in het woord "be- ér- eshiet" (" in den beginne") al een woord herbergt wat wijst naar het begrip "het verbond". Om maar even heel kort door de bocht één voorbeeldje te noemen. En " Elohim " herbergt al een meervoudsvorm, hoewel God zegt: "Ik ben Eén".
Nog los van de getalswaarde van al die woorden of namen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door -DIA- »

Hesther schreef:
-DIA- schreef:
Hesther schreef:
DIA schreef:Ook onze menselijke stemmen weerklinken daarin, naast die van Engelen, Aartsengelen, cherubijnen en Serafijnen.
Dan moet er toch communicatie en waarneming mogelijk zijn.
Nergens in de Bijbel lees ik dat er een meervoud is van aartsengelen. Het is er altijd maar één die ook nog met name genoemd wordt n.l.: Michaël ( "Wie is als God?")

Hier worden mij woorden in de mond gelegd die ik niet heb gezegd. Wellicht verkeerd gequoot?
(het woord gequoot is in mijn "groene boekje" nog onbekend, dus of dit überhaupt (dit ook al!) een Nederlands woord mag heten
is een vraag.
Ik lees toch dat jij het hebt over Aartsengelen, dat is toch een meervoudsvorm? Of begrijp ik je verkeerd?
Als het zo zou zijn dat het om een en dezelfde troongeest gaat kan dat vanzelf niet. Maar ik dacht dat u dat ook wel doorzien kon? Dit is echter niet met zekerheid te zeggen en het Woord geeft daar ook geen vaste grond voor. Als dat niet in het Woord staat hoeven we er ook niet over te speculeren denk ik. Ik heb naar de Dogmatiek van ds. Kersten verwezen, en die is volgens mij duidelijk in de stukken die over de engelen handelen. Trouwens het geciteerde stukje was niet van mij, er is hier verkeerd gequoot.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

Hesther schreef:
De Bijbel is zeer consequent en de woorden veranderen juist niet van betekenis, dat probeerde ik te zeggen.

De Bijbel kent sowieso taalkundige begrippen, zoals een hendiadys, metaforen ( veelal gebruikt door de apostel Johannes) en het OT is geschreven in het Hebreeuws en dat is een zeer rijke taal waar de letters ook een getalswaarde hebben en dat kan soms een bepaalde uitleg verklaren
Waar in de Bijbel kom je tegen dat je de getalswaarden van het Hebreeuws kunt toepassen bij Bijbeluitleg?
-
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

De Bijbel is geen encyclopedie, maar als je wat boeken leest naast de Bijbel en iemand heeft dat hier op het forum van harte aanbevolen dan leer je dat de Hebreeuwse taal zowel woord- als getalswaarden kent.
Voor mij begon dat bij het woord A B B A dus de 1 en dan naar de 2 om zo tot een 3 te komen. Eigenlijk is het net als in de muziek. Een aantal noten of tonen, vormen een akkoord.
De Hebr. taal is niet beperkt tot één mogelijkheid van communiceren of iets overbrengen zoals dat b.v. ook in andere talen gebeurt.
Er is echter geen enkele taal op aarde die méér kan zijn dan een middel om te communcieren, te informeren of te vertellen.
Uitgezonderd het Hebreeuws. Uitsluitend de Hebr. taal heeft "een geheel op zichzelf communicerend, informerend en verhalend, zondat dat daar een menselijk medium aan te pas komt.
Geen enkele taal ter wereld bevat "op zichzelf" de waarheid en de werkelijkheid. Wel is het mogelijk om in allerlei talen de waarheid en de werkelijkheid te verwoorden. Maar alleen de Hebr. taal is in haar lettertekens en combinaties van lettertekens ( woorden dus) dudanig gevormd dat zij zelf het wezen van de dingen onthult. Hebreeuws is letterlijk zin ( ne) -beeld( ig) .

De lettertekens van het Hebreeuws zijn beelden van de inhoud der dingen en gaan dus ver boven de betekenis en functie van leestekens uit.
Daarbij gaat het in verband met de inhoud van de Bijbel om de hoogste , diepste en breedste dimensies.
M.a.w. : daarbij gaat het in de Bijbel over de hoogste, diepste en breedste dimensies i. v.m. God, de mens, de wereld en over de betrekkingen tussen God enerzijds en mens en wereld anderzijds.

De structuur van het Hebreeuws wordt niet alleen uitgedrukt in lettertekens. De lettertekens en comb inaties daarvan, hebben alle een getalswaarde. Gezien de constantie van getalswaarden van letters en woorden is het duidelijk dat "achter" de woorden a.h.w. een patroon van getallen schuil gaat. Wanneer getallen in een bepaalde relatie tot realiteiten staan, zoals b.v. de getallen van atomen in chemische elementen , dan lenen zij zich uitstekend om waarheden en wezenlijkheden uit te drukken, die betrouwbaar zijn. Cijfers en getallen zijn objectiever dan woorden en begrippen.

In de Hebr. taal kan men woorden en getallen wel onderschceiden, maar niet scheiden, zij vormen een eenheid en vormen a.h.w. elkaars "vertaling".
En zo krijg je een nog dieper inzicht in de meest inhoudelijke dingen. Zo vertonen woorden en begrippen getalsmatige betrekkingen tot elkaar, die zonder kennis van de getallen achter de woorden verborgen zouden blijven, maar die met de kennis van getals verhoudingen hoogst verrassende aspecten kunnen openbarn.
Het is de structuur van de Tenach wat wij het OT noemen.

Ooit kwam ik in de geschiedenis van de schipbreuk in Malta het behoud tegen van exact 276 drenkelingen. Waarom moet dit genoemd worden?
Als je gaat onderzoeken komt dit getal nog maar 1 keer voor in de Bijbel n.l . bij de boom of struik bij Jona die na 1 nacht weer verdween.
Jona zat al onder een afdak dus vanwaar deze "Kikajon" vertaald met wonderboom, want niemand wist wat een Kikajon was voor een boom.
De getalswaarde van het woord Kikajon is dus ook 276.
Het getal 276 staat bekend als 40 weken en 40 weken staat dus voor de duur van de zwangerschap.
En ik ga het niet helemaal uitleggen, maar zo ontdek je waar die wonderboom voor staat en dat is simpelweg dàt wat tot stand komt nà 276 dagen en dat is Nieuw Leven.
En zo zijn er talloze getallen in de Bijbel die er niet voor niets staan. Als er staat dat er honderden overlevenden waren bij Malta, mis je niets van de essentie van het verhaal.
Waarom heeft een week 7 dagen? En waarom stond de Here Jezus op de 3e dag op uit de dood? En waarom gaat het Hebr. alphabet niet verder dan 400?
Waarom staat er dat het makkelijker is dan dat.....als dat er een kameel ( Gimme ) l door het oog van de naald gaat enz.... Dat snap je toch echt alleen als je weet welk getal en letter staat voor het begrip "oog van de naald" ( Kof=100) en de Gimmel is een kameel, ( getal 3 ) .
Daar bedenkt men dan een poortje bij en een kameel die er niet door zou kunnen, maar de 100 of de kof heeft in de Bijbel altijd met het "ingaan in het koninkrijk" te maken. De drie is dus een Gimmel en je kunt de 3 niet op de 100 delen.
En dat wordt vergeleken met een persoon en het koninkrijk in de Bijbel.
Waarom zegt God: "Ik ben de Aleph en de Omega? " Aleph of Alpha is gewoon het getal 1, maar de betekenis is (hoofd van een rund).
Enz... enz....
Waarom telt alles in Egypte dubbel? Het woord zelf is al dubbel, want het eindigt op Midsraim. Waarom heet God ook Elohim, dus ook een meervoudsvorm.
De Bijbel is geen Boek vol religieuze verhalen en plaatjes, maar de Bijbel is één wonderlijk geheel in symboliek en in systematiek en daarin laat God zien Wie Hij is, en in welke verhouding de mens en de schepping tot Hem, de Oorsprong van het Leven staan. En door het verstaan van Geestelijke Waarheden krijgt het leven van de mens zin en inhoud.

De keerzijde is zoals met alles dat de tegenstander ook iets bedacht heeft om hiermee aan de haal te gaan en er occulte dwaasheden de ronde doen waar je je verre van moet houden en waar ik verder niets over wil zeggen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

Dit was mijn vraag niet.
Je schrijft veel over het Hebreeuws, maar ik vroeg waar ik in de Bijbel terug kan vinden dat je de getalswaarden toe kunt of zelfs moet passen bij Bijbeluitleg.

Met andere woorden: waar geeft de Heere de opdracht om op deze wijze de Schriften te lezen?
-
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door ejvl »

Mannetje schreef:Dit was mijn vraag niet.
Je schrijft veel over het Hebreeuws, maar ik vroeg waar ik in de Bijbel terug kan vinden dat je de getalswaarden toe kunt of zelfs moet passen bij Bijbeluitleg.

Met andere woorden: waar geeft de Heere de opdracht om op deze wijze de Schriften te lezen?
Natuurlijk staat dat niet in de bijbel.
De Bijbel staat wel deels in het hebreeuws. En het Hebreeuwse alfabet kent slechts 22 letters.
De letters een getalswaarde toekennen is gewoon een manier van benaderen en eventueel vertalen.
Het hebreeuws is enorm moeilijk. Praat maar eens met een Rabijn. Letters is veel meer dan een woord. Er hangt veel meer aan vast op allerlei manieren.
De Bijbel geeft geen enkele aanwijzing hoe het vertaald dient te worden of over de Hebreeuwse grammatica. Ook het Grieks of Aramees niet. Maar goed ook overigens.
Dat doet ook niet ter zake. Vertaling gebeurd door wetenschap. Ook de rabbijnen gebruiken de wetenschap.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

Dat Hebreeuws moeilijk is weet ik uit ervaring. :)

Maar... Ik lees in het NT wel dat de Heere Jezus expliciet naar het OT verwijst, naar wat geschreven staat. Petrus verwijst op het Pinksterfeest naar wat geschreven is. Paulus citeert uit het OT.
Nergens zie ik in de Schrift een dergelijke verwijzing naar de leer van de getalswaarde van de Hebreeuwse letters.

Daarom vraag ik mij dus af waar de aanwijzingen liggen om het OT op die manier te benaderen.
-
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door ejvl »

Het zou kunnen dat men toen vlekkeloos hebreeuws kon lezen. Of dat het vanzelfsprekend was. Of helemaal niet.
Ik zeg niet dat het wel of niet verkeerd is, maar wel dat een manier van vertalen of uitleg niet perse direct in de bijbel hoeft te staan.

Is de getalswaarde van het hebreeuws eigenlijk algemeen of is het een uitwas?
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

ejvl schreef:Het zou kunnen dat men toen vlekkeloos hebreeuws kon lezen. Of dat het vanzelfsprekend was. Of helemaal niet.
Ik zeg niet dat het wel of niet verkeerd is, maar wel dat een manier van vertalen of uitleg niet perse direct in de bijbel hoeft te staan.

Is de getalswaarde van het hebreeuws eigenlijk algemeen of is het een uitwas?
Over dat laatste verschillen de meningen...

Over het eerste: het is mijns inziens niet zomaar een manier van uitleggen. Het is een manier van omgaan met woorden waarin niet de betekenis van de woorden, maar de eigenschappen van de letters (en wie bepaalde die eigenschappen?) gebruikt wordt. Daar moet toch wel een goede grond voor zijn...
-
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Terri »

Mannetje schreef:
ejvl schreef:Het zou kunnen dat men toen vlekkeloos hebreeuws kon lezen. Of dat het vanzelfsprekend was. Of helemaal niet.
Ik zeg niet dat het wel of niet verkeerd is, maar wel dat een manier van vertalen of uitleg niet perse direct in de bijbel hoeft te staan.

Is de getalswaarde van het hebreeuws eigenlijk algemeen of is het een uitwas?
Over dat laatste verschillen de meningen...

Over het eerste: het is mijns inziens niet zomaar een manier van uitleggen. Het is een manier van omgaan met woorden waarin niet de betekenis van de woorden, maar de eigenschappen van de letters (en wie bepaalde die eigenschappen?) gebruikt wordt. Daar moet toch wel een goede grond voor zijn...
Interessante vraag; "wanneer is er begonnen met het toekennen van eigenschappen aan de letters en dat gaan gebruiken?" Of was dat er altijd al?
Toch wel bijzonder, en kent iemand nog een taal waar dat mee gebeurt?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door ejvl »

Het hebreeuws is in deze sowieso bijzonder.
Zo is de alef het cijfer 1 maar tevens een ossekop. De Beeth staat voor 2 en tevens voor een huis. In de hebr. Bijbel worden de boeken ook met letters aangegeven.
Plaats reactie