Cherubijnen en Serafijnen

Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Posthoorn »

:bobo
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

Posthoorn schreef::bobo
Dit is neem ik aan geen reactie op DIA?
@DIA: als het niet teveel typewerk is, zou ik het stuk van ds Kersten wel willen lezen.
-
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Posthoorn »

Mannetje schreef:
Posthoorn schreef::bobo
Dit is neem ik aan geen reactie op DIA?
Klopt.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door refo »

Maar dat gepraat van Hesther. Je moet er maar opkomen. Bij onze oosterburen is het die Sonne und der Mond.
Wanneer heeft het Hebreeuws de getalwaarde ingevuld?
Online
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Zita »

Wat is in vredesnaam de oervorm van de letter? Is dat iets anders dan de vorm? En hoe kan het dat de oervormen van alle letters hetzelfde zijn? Op dat punt haak ik begripsmatig al af. Dan heb ik nog niet eens de stappen gemaakt van oervorm naar vorm naar getalswaarde :bobo
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

refo schreef:Maar dat gepraat van Hesther. Je moet er maar opkomen. Bij onze oosterburen is het die Sonne und der Mond.
Wanneer heeft het Hebreeuws de getalwaarde ingevuld?
Geen idee en de Duitsers hebben het wel vaker bij het verkeerde eind gehad. Ik ben natuurlijk op de hoogte van deze "misser".
Iemand die de maan met de 28 daagse cyclus mannelijk noemt heeft toch weinig kaas gegeten van de wassende en afnemende maan. De zon der gerechtigheid is Christus en dat Hij de Zon is die het licht afgeeft aan de maan lijkt mij nogal duidelijk.
Jammer dat mijn post "gepraat" wordt genoemd.
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

Zita schreef:Wat is in vredesnaam de oervorm van de letter? Is dat iets anders dan de vorm? En hoe kan het dat de oervormen van alle letters hetzelfde zijn? Op dat punt haak ik begripsmatig al af. Dan heb ik nog niet eens de stappen gemaakt van oervorm naar vorm naar getalswaarde :bobo
Dat begrijp ik, want dat eist nogal wat kennis van de Hebr. taal en ik kan die tekens op internet niet tekenen om dat te laten zien, maar als je afgehaakt bent, is mij dat helemaal prima.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

Hesther schreef:
Zita schreef:Wat is in vredesnaam de oervorm van de letter? Is dat iets anders dan de vorm? En hoe kan het dat de oervormen van alle letters hetzelfde zijn? Op dat punt haak ik begripsmatig al af. Dan heb ik nog niet eens de stappen gemaakt van oervorm naar vorm naar getalswaarde :bobo
Dat begrijp ik, want dat eist nogal wat kennis van de Hebr. taal en ik kan die tekens op internet niet tekenen om dat te laten zien, maar als je afgehaakt bent, is mij dat helemaal prima.
Kun je Hebreeuws lezen? Zo ja, waar heb je het geleerd? (Ik ben zelf bezig met leren en ben gewoon even benieuwd...)
-
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door refo »

Hesther schreef:
refo schreef:Maar dat gepraat van Hesther. Je moet er maar opkomen. Bij onze oosterburen is het die Sonne und der Mond.
Wanneer heeft het Hebreeuws de getalwaarde ingevuld?
Geen idee en de Duitsers hebben het wel vaker bij het verkeerde eind gehad. Ik ben natuurlijk op de hoogte van deze "misser".
Iemand die de maan met de 28 daagse cyclus mannelijk noemt heeft toch weinig kaas gegeten van de wassende en afnemende maan. De zon der gerechtigheid is Christus en dat Hij de Zon is die het licht afgeeft aan de maan lijkt mij nogal duidelijk.
Jammer dat mijn post "gepraat" wordt genoemd.
Misschien kun je overwegen dat niet de Duitsers ernaast zitten, doch Hesther.
De omloop van de maan is 27 dagen, 7 uur en nog een handje vol minuten. Niets vrouwelijks aan.
Misschien is Zon der gerechtigheid een metafoor? Of kennen de Hebreeën die niet?
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6453
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Posthoorn »

Hesther schreef:Jammer dat mijn post "gepraat" wordt genoemd.
Nogal logisch, je onderbouwt niks. We moeten op jouw gezag maar aannemen dat het allemaal waar is wat je zegt. :jongle
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

Je moet helemaal niets. Het is wat naïef als je in de maan niets vrouwelijks ziet. Een cyclus van de wassende maan van 28 dagen lijkt mij algemeen bekend, in relatie tot de cyclus van de vrouw.
Als er iets vrouwelijks is, dan is het toch wel La Lune. Maar goed het is niet zo belangrijk.
Het was maar een voorbeeld van de verhoudingen van mannelijk en vrouwelijk in de schepping. Algemeen bekend is toch ook dat de aarde vrouwelijk wordt genoemd. We zeggen dan "Moeder aarde" en dat deze aarde zwanger is omdat er zaad in geplant is lijkt me ook overduidelijk een visie t.a.v. mannelijk en vrouwelijk. Ik vind juist dat ik wel degelijk bepaalde gedachten heb onderbouwd.
Zo een beschuldiging vind ik danjuist niet onderbouwd en ik kan er ook niets mee... dus ....zo blijven we in een cirkeltje ronddraaien, waar niemand wijzer van wordt.

Het is misschien interessanter om het onderscheid al dan niet te zien tussen de cherubs en de serafs.
Mij interesseerde het meeste de anagram van cherub en dat is niet te onderbouwen, dat is een taalkundig gegeven. Bechur heeft alles te maken met het eerstgeboorterecht.
Satan was een hooggeplaatste cherub voor zijn val, al weet ik dat bepaalde geloofsrichtingen dit niet geloven en zo beweren zij dat satan als tegenstander door God geschapen is, en zo krijgt God de schuld van de zonde in de mens. Deze leer onderschrijf ik niet. Ik geloof ook dat de koning van Tyrus een type is van satan en Jesaja 14 en Ezechiël 27,28 beschrijven hem danook feilloos.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

Dat Bechur en Cherub anagrammen zijn, zal ook niemand betwisten. Maar de vraag staat nog steeds open waarom je waarde zou hechten aan een dergelijk anagram. Dat zou ik graag onderbouwd zien.
-
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

Mannetje schreef:Dat Bechur en Cherub anagrammen zijn, zal ook niemand betwisten. Maar de vraag staat nog steeds open waarom je waarde zou hechten aan een dergelijk anagram. Dat zou ik graag onderbouwd zien.
Dan zijn we al een stapje verder, ik vind het belangrijk om in het bestuderen van een engel n.l. een cherub het anagram hierin mee te nemen, omdat door de Bijbel heen de rode draad loopt van het eerstgeboorterecht, het zoonschap, de aanstelling tot zoon enz...
Zoals het ook belangrijk is te weten waarom de Heer in Beth Lehem ( broodhuis) werd geboren. En zo is het onderscheid tussen "koning" en engel ook interessant.
Malach = engel;
Melech = koning.
In het Hebreeuws is het hetzelfde woord. Het lijkt dat het twee betekenissen
heeft, maar de koning is gewoon de boodschapper van God.
Dit veronderstelt dat de koning van bovenaf een boodschap heeft meegekregen.
‘Door Mij regeren de koningen’
(Spr. 8: 15): dat zegt de wijsheid, maar die wijsheid is God, want alle schatten der wijsheid zijn verborgen in God (Kol. 2: 3).‘Gij (Pilatus) zoudt geen macht hebben tegen Mij, indien het u niet van boven gegeven ware’ (Joh. 19: 11): Alle koningen der aarde staan onder een hoger
gezag en zijn verantwoordelijk voor het handhaven van het Woord van God.
Een koning voert heerschappij uit;
Een boodschapper zendt een boodschap.
En zo leer je te zien wie die Koning van Salem ( vredeskoning) voorstelt als type van Christus en omdat deze Priester en Koning naar de ordening van Melchizédek wordt genoemd en je de betekenis van Malach en Melech weet je inmiddels dat het om een voorverschijning van Christus gaat.
Het eerstgeboorterecht is belangrijk omdat het over de zoonstelling gaat. De Here Jezus was de Zoon van God , maar Zijn Zoonstelling ontving Hij officieël pas bij Zijn opstanding. En dat geldt ook voor gelovigen die wedergeboren zijn.
En je kunt je afvragen als in de wederkomst Christus Zijn voeten zet op de Olijfberg met al Zijn heilige engelen met Hem, wie dat precies zijn in relatie tot het eerstgeboorterecht.

Ik geloof dat al die heiligen ( engelen) de Gemeente van eerstelingen is. Die eerst naar Hem toe zullen gaan om later met Hem te zullen verschijnen in heerlijkheid.
En zoals Hur ( wat ook het woord Chur of Bechur omvat, betrokken was in de strijd tegen Amalek en we een strijd zien ondersteund door Aäron ( Hogepriester) Mozes ( type van Jezus bij Zijn eerste komst< en dus Hur, een beeld van de Heilige Geest wat ook onderbouwd moet worden waarom de Heilige Geest weer alles te maken heeft met het Eerstgeboorterecht, waardoor we bij de komst van de Trooster uitkomen, na de opstanding van Christus, dan leer ik (althans) de positie begrijpen wie je bent als je wedergeboren Christen bent en dus IN Hem geworteld bent, en zodoende synoniem aan een cherub, een heilige engel, iemand die het eerstgeboorterecht heeft ontvangen en die ook nog eens de inwoning van HUR ( de Heilige Geest) heeft, waarin er dan weer een drie-éénheid is te vinden typologisch gezien in Mozes en Aaron en Hur op de berg, de handen opheffend op weg naar de overwinning.

Een ander voorbeeld van een anagram noemde ik al van de strijd van Jakob die een Israël werd, en dat gebeurde bij de Jabbok. Kan toch niet schelen waar dat gebeurde, nee maar blijkbaar wel, want dat rivierte werd specifiek erbij genoemd omdat het een beeld is van bekering, van omkering en van wedergeboorte en wedergeboorte heeft alles te maken met het eerstgeboorte recht.
En zo hebben bepaalde taalkundige vormen ook in onze taal een betekenis. We spreken van metaforen, van een hendiadys en dus ook van een anagram.
Als er in de Bijbel heel vaak geschreven staat dat bijvoorbeeld Jona de zoon van de 50 ( nun) is, dan heeft dat nu eenmaal een speciale bedoeling. En dat Jona de betekenis heeft van "duif" idem. Waarom werd Abram toch Abraham en kreeg hij de "H"( de Hee) in zijn naam erbij? En werd bij Sarai, de i ( getal 10) terug gebracht naar Sarah, dus gingen er 5 af bij haar naam?
Dat vind je alleen terug in het Hebreeuws, waar de 5 altijd het getal van de genade is. Het is ook een open venster, naar boven, maar dat raam ( in de ark) gaf ook zicht op een open hemel en zo mogen wij vrij naderen tot die troon van genade.

Over het getal 5 ( genade) valt nog meer te zeggen, maar ik noem wat onderbouwingen die belangrijk zijn als je de Schrift in al Zijn rijkdom bestudeert. Abram had toch gewoon Abram kunnen blijven heten en Sarai gewoon Sarai. Waarom vermeldt de Bijbel deze naamsverandering. Moet God verantwoording aan ons afleggen en dat onderbouwen? Dat denk ik niet. Het is aan ons om Zijn opdracht op te volgen en te gehoorzamen en dat is: "onderzoekt de Schriften! " en waarom???
Omdat ze van Hem getuigen.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Mannetje »

Mannetje schreef:Dat Bechur en Cherub anagrammen zijn, zal ook niemand betwisten. Maar de vraag staat nog steeds open waarom je waarde zou hechten aan een dergelijk anagram. Dat zou ik graag onderbouwd zien.
Ik mis in je betoog eigenlijk nog steeds het antwoord op de vraag. Je schrijft veel, maar de stap ervoor, namelijk waarom het gebruik van anagrammen een goede, betrouwbare, zinvolle manier van Bijbeluitleg is, mis ik nog steeds. Daar zou ik zo graag antwoord op zien.
-
Hesther
Verbannen
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 feb 2016, 18:19

Re: Cherubijnen en Serafijnen

Bericht door Hesther »

Had jij geweten wat Hur betekent zowel in de geschiedenis van de oorlog tegen Amalek als broer van Aäron? Dat weet ik dus wel omdat het anagram van Hur gewoon de omkering is n.l. Ruach. En misschien weet je dan nog niets, maar voor mij is dat veelzeggend vanwege de betekenis van Ruach en zie je de Drie-éénheid terug en zie je terug dat we tot op de dag van vandaag last hebben van Amalek.
Je hebt er weinig aan als je de typologie niet kent van Mozes en van Aäron en als je niet weet waar het volk Amalek voor staat en waar die staf voor staat in die geschiedenis maar ook op vele andere plaatsen in de Bijbel zo ook heeft de plaats " Rafidim "een betekenis waar dit allemaal plaatsvindt. Zoals de staf bloeit en vruchtdraagt zo heeft het Woord van God een letterlijke, een geestelijke en een profetische betekenis in mijn geloofsbeleving en laat God Zich kennen via Zijn Woord, via Zijn Schepping, maar vnl via de Zoon ( Hebr 1 vers 1)
Als je de Bijbel niet leest op deze diepere wijze dan vrees ik dat geen enkele onderbouwing helpt of iets toevoegt.
Overigens heb ik "toevallig" zondag j.l. een preek
Het is een angagram van Ruach. Zoals ook in Genesis 1 vers 2,3,en 4 al gesproken wordt over deze Drie-éénheid n.l. God sprak, de Geest Gods zweefde en wat verscheen toen God sprak was het Licht dat komen zou.
Want de grote lichten aan de hemel verschijnen pas in vers 14.
Ja ... daar moet je dan over "struikelen". En dan kom je in 2 Kor. 4 vers 6 en zie je letterlijk het licht van het OT in het licht van het NT en v.v.

"Want God, Die gezegd heeft, dat het licht uit de duisternis zou schijnen, is Degene Die in onze harten geschenen heeft, om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus".

En wat is/doet dat Licht?
Vers 7: "Want wij hebben deze schat in aarden vaten, opdat de uitnemendheid der kracht zij van God en niet uit ons".
Plaats reactie