Geliefde tekst

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Geliefde tekst

Bericht door Mara »

Het kan voorkomen dat je een Bijbeltekst op het hart gebonden krijgt die je dierbaar wordt.
Dat hoeft niet bij een speciale gelegenheid te zijn, maar kan ook zomaar, je hoort of leest een tekst en hij gaat niet meer uit je gedachten.
Het wordt een "lijfspreuk". Hij kan tot troost en bemoediging zijn.
Hebben jullie zo'n tekst?

Jarenlang hing in de slaapkamer van mijn ouders, deze gekalligrafeerde trouwtekst:
De Heere nu is Degene, Die voor uw aangezicht gaat; Die zal met u zijn; Hij zal u niet begeven, noch u verlaten; vrees niet, en ontzet u niet.
Toen het huis leeggeruimd moest worden en besloten werd dat ik het tekstbord mocht meenemen, is deze tekst voor me gaan leven.
En nu hangt hij boven ons bed.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geliefde tekst

Bericht door helma »

De trouwtekst van mijn ouders is uit Psalm 115:
14 De HEERE zal den zegen over ulieden vermeerderen, over ulieden en over uw kinderen.
Berijmd:
Vers 7
Elk, die Hem vreest, hoe klein hij zij of groot,
Wordt van dat heil, die weldaân, deelgenoot.
Hij zal ze groter maken,
En z' u, zowel als 't kroost, dat gij bemint,
Dat nevens u, zich aan Gods wet verbindt,
In dubb'le maat doen smaken.

Die tekst en dat vers is in het leven van mijn ouders en ons van grote betekenis (geweest)
Bij zorgen en moeiten kwam altijd op een of andere manier dat vers voorbij.
Als er ziekte was (polio; lymfklierkanker) of andere zorgen (ongelukken/misdrijf) was het heel bijzonder dat dat vers in de kerk gezongen werd. Soms op meerdere plekken tegelijk (van verschillende familieleden).
Laatst maakten we in ons gezin iets heel moeilijks mee. Dan ben je echt ontroerd als je dan voor het eerst naar de kerk gaat en dit vers weer op het bord staat. Voor mijn ouders ook heel bijzonder. (zij zitten bij ons in de gemeente)

Tijdens familiebijeenkomsten zingen we het meestal. Toen mijn ouders 50 jaar getrouwd waren hebben we het 4stemmig gezongen van Goudimel.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Geliefde tekst

Bericht door Luther »

1 Petrus 1: 13
Daarom opschortende de lenden uws verstands, en nuchteren zijnde, hoopt volkomenlijk op de genade, die u toegebracht wordt in de openbaring van Jezus Christus.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Geliefde tekst

Bericht door Johann Gottfried Walther »

2 Korinthiës 5 (sowieso prachtig en rijk en diep hoofdstuk) vers 21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.

en Romeinen 8 vers 30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. 31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? 32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken? 33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt. 34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geliefde tekst

Bericht door Mannetje »

Psalm 130:4a 'Maar bij U is vergeving'.
Ik had ook heel Psalm 130 kunnen noemen, maar dit gedeelte is uit deze mooie Psalm mij toch wel het dierbaarst.
-
emigrant
Verbannen
Berichten: 895
Lid geworden op: 10 okt 2015, 21:49

Re: Geliefde tekst

Bericht door emigrant »

Mattheüs 28:6
Hij is hier niet; want Hij is opgestaan, gelijk Hij gezegd heeft
Kijk niet naar de spelling en grammatica, ik ben dyslectisch.
Isala
Berichten: 1267
Lid geworden op: 27 sep 2013, 22:14

Re: Geliefde tekst

Bericht door Isala »

Romeinen 10 vers 13:
Want een iegelijk die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
Jeremia 32 vers 27:
Zie, Ik ben de HEERE, de God van alle vlees; zou Mij enig ding te wonderlijk zijn?
Hora est!
Panny
Berichten: 1809
Lid geworden op: 02 okt 2013, 16:08

Re: Geliefde tekst

Bericht door Panny »

Het gebed van Daniël zoals beschreven in Daniël 9 vers 4 tot 19.

Dit gebed is zo diep en steeds weer praktijk.
Een gebed om steeds opnieuw te lezen als zonden je neerdrukken.
Het is een belijdenis van onze vele zonden en het goedkeuren van Gods oordelen.
We kunnen niet pleiten op onze gerechtigheden maar alleen op Zijn barmhartigheden, die groot zijn.
Dit gebed maakt dus eerlijk en klein. Maar geven ook juist hoop omdat er bij God vergeving is.
De tegenstelling tussen onze zonden en Gods barmhartigheden in dit gebed is zo bijzonder.

7 Bij U, o Heere! is de gerechtigheid, maar bij ons de beschaamdheid der aangezichten...
9 Bij den Heere, onzen God, zijn de barmhartigheden en vergevingen, alhoewel wij tegen Hem gerebelleerd hebben.
18.....want wij werpen onze smekingen voor Uw aangezicht niet neder op onze gerechtigheden, maar op Uw barmhartigheden, die groot zijn.


Psalm 145 vers 6 was een bijzondere bemoediging:

De HEER is recht in al Zijn weg en werk;
Zijn goedheid kent in 't gans heelal geen perk.
Hij is nabij de ziel, die tot Hem zucht;
Hij troost het hart, dat schreiend tot Hem vlucht;
Dat ongeveinsd, in 't midden der ellenden,
Zich naar Gods troon met zijn gebeên blijft wenden;
Hij geeft den wens van allen, die Hem vrezen;
Hun bede heeft Hij nimmer afgewezen.
Gebruikersavatar
Gerson
Berichten: 292
Lid geworden op: 26 nov 2012, 12:52

Re: Geliefde tekst

Bericht door Gerson »

Romeinen 9:16
"Zo is het dan niet desgenen die wil, noch desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods"

Was er geen verkiezing dan kwam er niemand tot de zaligheid.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Geliefde tekst

Bericht door helma »

Mara bedoelde niet je lievelingstekst; maar een tekst die steeds weer een rol speelt in je leven.
(tenminste...zo begreep ik het)

Misschien mooi om daar dan ook iets over te zeggen.
Gebruikersavatar
Floppy
Berichten: 1358
Lid geworden op: 13 nov 2013, 09:20
Locatie: Een gezegend landje aan zee

Re: Geliefde tekst

Bericht door Floppy »

Een tekst die bij mij steeds weer terugkeert: Jezus weende, Johannes 11:35. En dan gaat het me eigenlijk om de hele geschiedenis, en de vraag waarom Jezus weende. In vers 33 staat dat Jezus innerlijk in beroering raakte bij het zien van de huilende mensen.

Bij alle vragen rondom het 'waarom van het lijden' mag deze wenende Jezus worden verkondigd. We kunnen van alles bedenken over de oorsprong en de reden van het lijden, maar het liet Jezus in ieder geval niet onberoerd. Ben persoonlijk erg dankbaar dat dit hoofdstuk in de Bijbel staat, wanneer er in de omgeving mensen zijn die - vaak God niet kennend - te maken hebben met lijden. Want ik ben er van overtuigd dat ook hun lijden Jezus niet voorbijgaat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Geliefde tekst

Bericht door Mara »

helma schreef:Mara bedoelde niet je lievelingstekst; maar een tekst die steeds weer een rol speelt in je leven.
(tenminste...zo begreep ik het)

Misschien mooi om daar dan ook iets over te zeggen.
Ja ook. :)
Maar ik ben ook benieuwd naar het verhaal, waarom je juist deze tekst opgeschreven hebt.
Maar dat kan heel teer liggen en ik begrijp dat het dan moeilijk kan zijn om dat op een forum neer te zetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geliefde tekst

Bericht door Mannetje »

Mara schreef:
helma schreef:Mara bedoelde niet je lievelingstekst; maar een tekst die steeds weer een rol speelt in je leven.
(tenminste...zo begreep ik het)

Misschien mooi om daar dan ook iets over te zeggen.
Ja ook. :)
Maar ik ben ook benieuwd naar het verhaal, waarom je juist deze tekst opgeschreven hebt.
Maar dat kan heel teer liggen en ik begrijp dat het dan moeilijk kan zijn om dat op een forum neer te zetten.
Dat maakt het inderdaad lastig om veel over de door mij genoemde tekst te zeggen. Laat ik het zo zeggen: het waren de woorden uit Psalm 130 die mij bleven aansporen om de Heere te zoeken, dat het niet tevergeefs is Hem te zoeken.
De Heere heeft de tekst ook gebruikt om verder onderwijs te geven.
-
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Geliefde tekst

Bericht door Mannetje »

Het stukje van ds. Van Rijswijk had hier ook goed gepast, maar het staat al hier:http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 04#p702104
-
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Geliefde tekst

Bericht door Van Ewijk »

helma schreef:Mara bedoelde niet je lievelingstekst; maar een tekst die steeds weer een rol speelt in je leven.
(tenminste...zo begreep ik het)
Misschien mooi om daar dan ook iets over te zeggen.
Teksten spreekt voor zich, de weg naar Jezus ligt open voor iedereen die hem zoekt.

Jer. 29:13

En gij zult Mij zoeken en vinden, wanneer gij naar Mij zult vragen met uw ganse hart.

Lukas 7:1-10

"Nadat Hij nu al Zijn woorden voleindigd had, ten aanhore des volks, ging Hij in te Kapernaum. En een dienstknecht van een zeker hoofdman over honderd, die hem zeer waard was, krank zijnde, lag op zijn sterven. En van Jezus gehoord hebbende, zond hij tot Hem de ouderlingen der Joden, Hem biddende, dat Hij wilde komen, en zijn dienstknecht gezond maken. Dezen nu, tot Jezus gekomen zijnde, baden Hem ernstelijk, zeggende: Hij is waardig, dat Gij hem dat doet; Want hij heeft ons volk lief, en heeft zelf ons de synagoge gebouwd. En Jezus ging met hen. En als Hij nu niet verre van het huis was, zond de hoofdman over honderd tot Hem [enige] vrienden, en zeide tot Hem: Heere, neem de moeite niet; want ik ben niet waardig, dat Gij onder mijn dak zoudt inkomen. Daarom heb ik ook mijzelven niet waardig geacht, om tot U te komen; maar zeg [het] met een woord, en mijn knecht zal genezen worden. Want ik ben ook een mens, onder de macht [van] [anderen] gesteld, hebbende krijgsknechten onder mij, en ik zeg tot dezen: Ga, en hij gaat; en tot den anderen: Kom! en hij komt; en tot mijn dienstknecht: Doe dat! en hij doet [het]. En Jezus, dit horende, verwonderde Zich over hem; en Zich omkerende, zeide tot de schare, die Hem volgde: Ik zeg ulieden: Ik heb zo groot een geloof zelfs in Israel niet gevonden. En die gezonden waren, wedergekeerd zijnde in het huis, vonden den kranken dienstknecht gezond."
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Plaats reactie