Bijbelstudie Exodus

Plaats reactie
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Bijbelstudie Exodus

Bericht door Zomaar »

Graag hier alleen inhoud voor de Bijbelstudie plaatsen. Voor discussie verwijs ik je graag naar het daarvoor aangemaakte topic.
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Zomaar »

Exodus 1:1 Dit nu zijn de namen der zonen van Israël, die in Egypte gekomen zijn, met Jakob; zij kwamen er in, elk met zijn huis.

Kanttekeningen: 1) zij kwamen er in - Hebreeuws, man en zijn huis kwamen er in.
2) huis - Dat is, huisgezin

Verwijsteksten: Genesis 46:8-27 En dit zijn de namen der zonen van Israël, die in Egypte kwamen: Jakob en zijn zonen.

Verklaring:

Opmerkelijk is dat er staat dat zij ‘‘met Jakob’’ in Egypte kwamen. De uitdrukking ‘‘zonen van Israël’’ kenmerkt hun positie, zoals God hen ziet: ‘zonen van de vorst Gods’ (Israël betekent ‘vorst Gods’). De uitdrukking ‘‘met Jakob’’ ziet op hun praktijk, op de tucht die God over hen moest uitoefenen.

Onder de genade van God zijn ze vruchtbaar en groeien uit tot een machtig volk dat bij de uittocht alleen al ongeveer zeshonderdduizend mannen telt van twintig jaar en ouder (Ex 12:37). Als we daarbij de vrouwen en kinderen optellen, zal de
totale omvang van het volk zo’n drie miljoen mensen zijn geweest.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door eilander »

Da Costa wijst op de wonderlijke weg waarin God Zijn belofte aan Abraham vervult:
"Hoe wonderlijk zijn Gods wegen! Hij begint Zijn beloften te vervullen met de kinderen van Jakob te verwijderen uit het land, dat het hunne is, en hen te verdrukken, die tot heerlijkheid bestemd zijn. Nee, niet in Kanaän moesten zij vermenigvuldigd worden, maar in Egypte."

Over de eerste drie hoofdstukken van Exodus schrijft hij: "Wij lezen deze drie hoofdstukken in weinige minuten, maar zij omvatten een geschiedenis van twee eeuwen: het begin, de voortgang der verdrukking, en de verlossing."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Luther »

Opvallend dat in de eerste zin de naam Israël en de naam Jakob klinkt. Israël als stamvader en drager van het verbond, en Jakob als persoon.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Wittewrongel
Inactief
Berichten: 340
Lid geworden op: 06 nov 2013, 15:52

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Wittewrongel »

Verschillende Bijbelvertalingen:


BHS וְאֵ֗לֶּה שְׁמֹות֙ בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל הַבָּאִ֖ים מִצְרָ֑יְמָה אֵ֣ת יַעֲקֹ֔ב אִ֥ישׁ וּבֵיתֹ֖ו בָּֽאוּ׃
LXX± Ταῦτα τὰ ὀνόματα τῶν υἱῶν Ισραηλ τῶν εἰσπεπορευμένων εἰς Αἴγυπτον ἅμα Ιακωβ τῷ πατρὶ αὐτῶν— ἕκαστος πανοικίᾳ αὐτῶν εἰσήλθοσαν—·
SV: Dit nu zijn de namen der zonen van Israël, die in Egypte gekomen zijn, met Jakob; zij kwamen er in, elk met zijn huis.
HSV: Dit nu zijn de namen van de zonen van Israël, die met Jakob naar Egypte waren gekomen. Ieder kwam er met zijn gezin.
NBV: Dit zijn de namen van de zonen van Israël die samen met hem, Jakob, naar Egypte waren gekomen, ieder met zijn gezin.
NBG: Dit nu zijn de namen der zonen van Israël, die met Jakob naar Egypte gekomen zijn; zij kwamen er ieder met zijn gezin.
LUV: Dit zijn de namen der zonen Israëls, die met Jakob in Egypte kwamen, een ieder kwam daarin met zijn huis.
LeV: Dit zijn de namen van Israels zonen die met hun vader Jakob in Egypte kwamen; ieder kwam met zijn gezin.
WIV: DIT zijn de namen van de zonen van Israël* die in Egypte gekomen waren met Jakob, ieder met zijn familie:
HBV: Dit zijn de namen van de zonen van Jakob die met hem naar Egypte kwamen. Ze brachten allemaal hun gezin mee.
Vul: haec sunt nomina filiorum Israhel qui ingressi sunt Aegyptum cum Iacob singuli cum domibus suis introierunt.
KIJ: Now these [are] the names of the children of Israel, which came into Egypt; every man and his household came with Jacob.
HBV = Het boek
LUV = Lutherse Vertaling
LeV = Leidse Vertaling
WIV = Willibrordvertaling
Vul = Vulgate
KIJ = King James
Wie Gods wil doet naar zijn wil, Die doet doet niet Gods wil, maar zijn eigen wil. ~ Wittewrongel
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Zomaar »

1 Dit nu zijn de namen der zonen van Israël, die in Egypte gekomen zijn, met Jakob; zij kwamen er in, elk met zijn huis.

Opmerkelijk is dat er staat dat zij ‘‘met Jakob’’ in Egypte kwamen. De uitdrukking ‘‘zonen van Israël’’ kenmerkt hun positie, zoals God hen ziet: ‘zonen van de vorst Gods’ (Israël betekent ‘vorst Gods’). De uitdrukking ‘‘met Jakob’’ ziet op hun praktijk, op de tucht die God over hen moest uitoefenen.
Onder de genade van God zijn ze vruchtbaar en groeien uit tot een machtig volk dat bij de uittocht alleen al ongeveer zeshonderdduizend mannen telt van twintig jaar en ouder (Ex 12:37). Als we daarbij de vrouwen en kinderen optellen, zal de totale omvang van het volk zo’n drie miljoen mensen zijn geweest.

2 Ruben, Simeon, Levi, en Juda;
3 Issaschar, Zebulon, en Benjamin;
4 Dan en Nafthali, Gad en Aser.


In de eerste 4 verzen van dit hoofdstuk lezen wij de namen van het gezin van Jakob, die door de wonderlijke leiding van God met Jozef, door hem zijn ontboden zijn om naar Egypte te komen , en daar met hun huisgezinnen in het land Gosen te wonen.

5 Al de zielen nu, die uit Jakobs heup voortgekomen zijn, waren zeventig zielen; doch Jozef was in Egypte.

Door het benoemen van deze namen, zien we dat het klein begonnen is. Daarom is het goed dat zij wie zeer vermeerderd is, dikwijls gedenken hoe klein hun begin was, zoals geschreven staat in Job 8 vers 7: “Uw beginsel zal wel gering zijn; maar uw laatste zal zeer vermeerderd worden”. Er wordt in deze tekst, en ook elders in de Bijbel niet gesproken over mensen maar over zielen, om hiermee zijn zedelijke aanleg te bepalen en op zijn verheven bestemming te wijzen

6 Toen nu Jozef gestorven was, en al zijn broeders, en al dat geslacht,

In dit vers lezen we over de dood van Jozef, en zijn broers. Dit is zo’n 71 jaar na het verhuizen van de familie uit Kanaän. Misschien zijn al de zonen van Jakob ongeveer in dezelfde tijd gestorven, want er was niet meer dan zeven jaar verschil in leeftijd tussen de oudste en de jongste van hen, behalve Benjamin, en als de dood in een familie komt maakt hij soms in weinig tijd een einde hun allen. Wij moeten op onszelf, op onze broers, op allen met wie wij omgaan, zien, als stervenden als zich heen spoedende uit de wereld. Dit geslacht gaat voorbij, zoals het vorige voorbij is gegaan. Mozes vermeld slechts het begin van de verandering, alsof hij wilde zeggen dat de Israëlieten een lange tijd menselijk zijn behandeld, zodat de toestand van Jakob en die met hem gekomen waren dragelijk is geweest. Er wordt niet alleen melding gemaakt van de dood van Jozef en zijn broers maar ook van al de mensen die gelijktijdig met Jozef en zijn broers leefden.


7 Zo werden de kinderen Israëls vruchtbaar en wiesen overvloedig, en zij vermeerderden, en werden gans zeer machtig, zodat het land met hen vervuld werd.

Er worden in deze tekst verschillende woorden gebruikt om daarmee aan te geven de grote vermenigvuldiging van het volk van de Israëlieten boven hetgeen men in Egypte en andere landen gewoon was.
Een van de verklaarders schrijft bij de verschillende woorden het volgende :

Werden vruchtbaar: Naar zijn gevoelen was er niemand onder de vrouwen van Israël in die tijd onvruchtbaar, maar dat zij elk jaar vruchten voortbracht, zoals de bomen gewoon zijn te doen.`

Wiesen overvloedig: Dit geeft te kennen dat zij over het algemeen meer dan één kind tegelijk baarden.

En vermeerderen: Dit geeft aan dat hoewel er veel meerlingen werden geboren, die doorgaans zwakker waren en stierven, dat de kinderen in die tijd tot mannen en vrouwen opwiesen, en leefde totdat ze zelf kinderen hadden.

Het volk Israël was niet alleen talrijk maar ook sterk en vol krachten. En het werd zo groot dat het ’t land Gosen vervulde, en ook andere delen van het land Egypte. Hoewel zij tevoren ongetwijfeld al aanmerkelijk waren toegenomen was het toch pas na de dood van Jozef, dat dit als iets buitengewoons de aandacht begon te trekken.
Toen zij dus het voorrecht van zijn bescherming moesten missen, heeft God hun aantal tot hun bescherming gemaakt, en werden zij beter dan tevoren instaat om voor zichzelf te zorgen.
Na de dood van Christus waarvan Jozef een beeld is begon Zijn Evangelie-Israël op zeer merkwaardige wijze toe te nemen. Zijn dood had daar invloed op; het was als het zaaien van tarwegraan, dat zo het sterft veel vrucht voortbrengt.
Deze wonderbare toeneming was de vervulling van de belofte, lang geleden, gedaan aan de vaderen. We zien in het toenemen van het volk dat God Waarheid is. Wat Hij beloofd, zal ook gebeuren.


Lessen voor mijn dagelijkse leven:
Wij moeten op onszelf, op onze broers, op allen met wie wij omgaan, zien, als stervenden als zich heen spoedende uit de wereld. Dit geslacht gaat voorbij, zoals het vorige voorbij is gegaan

Wat Hij beloofd, zal ook gebeuren. Vertrouw ik hierop, ook al gaat het door donkere wegen?
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Zomaar »

Exodus 1 vers 7-14

7. Zo werden de kinderen Israëls vruchtbaar en wiesen overvloedig, en zij vermeerderden, en werden gans zeer machtig, zodat het land met hen vervuld werd.
Het volk Israël was niet alleen talrijk maar ook sterk en vol krachten. En het werd zo groot dat het ’t land Gosen vervulde, en ook andere delen van het land Egypte. Het is pas na de dood van Jozef, dat dit als iets buitengewoons de aandacht begon te trekken. Toen zij dus het voorrecht van zijn bescherming moesten missen, heeft God hun aantal tot hun bescherming gemaakt, en werden zij beter dan tevoren instaat om voor zichzelf te zorgen.
Na de dood van Christus waarvan Jozef een beeld is begon Zijn Evangelie-Israël op zeer merkwaardige wijze toe te nemen. Zijn dood had daar invloed op; het was als het zaaien van tarwegraan, dat zo het sterft veel vrucht voortbrengt.
Deze wonderbare toeneming was de vervulling van de belofte, lang geleden, gedaan aan de vaderen. We zien in het toenemen van het volk dat God Waarheid is. Wat Hij beloofd, zal ook gebeuren.

8. Daarna stond een nieuwe koning op over Egypte, die Jozef niet gekend had;
Waarschijnlijk wil "nieuw" hier zeggen niet alleen een andere koning uit een ander geslacht, maar ook een ander koning, wiens inzicht, omtrent het Israëlitische volk, geheel anders was, dan dat van zijn voorgangers. Deze nieuwe koning kende Jozef niet, d.w.z. hij erkende zijn verdiensten niet, noch rekende met de weldaden, welke deze aan het Egyptische volk had geschonken.
Wij zien hier dat mensen vergeten welke goede diensten hen in het verleden zijn gedaan. Als wij alleen voor mensen werken, dan zullen onze werken met ons sterven; maar als wij voor God werken, dan zullen onze werken met ons volgen.
Jozef aan wie heel Egypte het leven te danken heeft en die zoveel goeds voor dat volk heeft gedaan, is totaal vergeten. Zo is het met de wereld waarvan de satan de god is, hij wordt genoemd ‘‘de god van deze eeuw’ en overste van deze wereld. De Heiland van de wereld heeft hier geen plaats, men denkt niet aan Hem. Integendeel, de satan houdt de mensen van de wereld in slavernij.

9 Die zeide tot zijn volk: Ziet, het volk der kinderen Israëls is veel, ja, machtiger dan wij.
De nieuwe koning roept een openbare vergadering van oudsten en edelen bijeen om zijn zorgen rond de grote van het volk Israël voor te leggen. Het volk Israël wordt voorgesteld als veel en machtiger dan de Egyptenaren, dat zij zeker niet geweest zijn. De koning spreekt in krachtige termen over de grote van het volk van Israël om zo de gemoederen van het volk voor zijn doel te winnen.
Haters en tegenstanders van God, stellen vaak Gods Israël voor als gevaarlijk voor land en volk, onbetrouwbaar, mensen die niet geduld mogen worden.

10 Komt aan, laat ons wijselijk tegen hetzelve handelen, opdat het niet vermenigvuldige, en het geschiede, als er enige krijg voorvalt, dat het zich ook niet vervoege tot onze vijanden, en tegen ons strijde, en uit het land optrekke.
Na het benoemen van de noodzaak lezen we in dit vers het plan zelf van de koning tegen het volk van Israël. Hij zegt tot zijn volk, kom laat ons op een wijze manier handelen met het volk van Israël, laat ons maatregelen aanwenden, opdat het niet nog meer vermenigvuldigen. De koning is vooral bang dat het volk bij een oorlog de kant van de vijand kiest en tegen zijn volk strijd en dan en uit het land van Egypte vertrekt.
Het doel van de vijanden van Gods kerk is om de beloften van de God van de kerk op niets te doen uitlopen, maar het is tevergeefs, Gods raad zal bestaan.
De koning wilde het Israëlitische volk wel verzwakken en verminderen, maar niet verdrijven. Farao meent de raad van God ten opzichte van zijn Verbondsvolk te kunnen tegenhouden of te vernietigen, maar ook hij zou het ondervinden, dat niemand vrede heeft, die zich tegen Gods raad en tegen Gods plannen verzet.
Als de mensen goddeloos handelen, dan verbeelden zij zich gewoonlijk dat zij wijs handelen, maar op het laatst zal de dwaasheid van de zonde alle mensen openbaar worden.
De koning wil het volk niet met geweld uitroeien omdat hij niet graag zoveel onderdanen wilde verliezen, maar hij probeert het volk op een listige manier te verzwakken.

11 En zij zetten oversten der schattingen over hetzelve, om het te verdrukken met hun lasten; want men bouwde voor Farao schatsteden, Pitom en Raamses.
De samengeroepen vergadering besluit dat ze Israël zou vernederen door het opleggen van zware schattingen, en door ze hard te laten werken. Met als doel:
1. Om hun alle moed te benemen, alle vernuft en geestkracht in hen uit te doven.
2. Om hun gezondheid te schaden en hun dagen te verkorten, en aldus hun getal te verminderen.
3. Om hun gezondheid te schaden en hun dagen te verkorten, en aldus hun getal te verminderen.
4. Om hen te noodzaken de Hebreeën te verlaten en zich met de Egyptenaren te vermengen.

De overste der schattingen werden aangesteld om van iedereen het gestelde werk te eisen. We mogen er vanwege het Hebreeuwse woord ervan uitgaan dat de overste der schattingen hun zowel grote geldsommen hebben afgeperst, en hun verdrukte met zware arbeid van allerlei soorten.
De Israëliërs bouwde niet voor zichzelf maar voor de koning die hen waarschijnlijk voor hun arbeid geen loon gaf maar behandelde hen als slaven.
Het gebied waar de Israëlieten den plaatsen Pitom en Raämses moesten bouwen is waarschijnlijk in het zuidelijkste deel van het gebied Gosen geweest, want dit was het meest toegankelijk punt, waar Egypte van de zijde van Arabië kon worden aangevallen, waarom ook hier grensvestingen werden aangelegd.
De plaatsen Pitom en Raämses waren in het bijzonder bestemd tot schathuizen, dat is: tot magazijnen, voorraadschuren in tijd van oorlog. Er was veel werk aan het bouwen van deze steden welke omringd werden door muren, torens en diepe grachten.
God liet deze onmenselijke behandeling toe vanwege de volgende redenen:
1. Om de Israëlieten te straffen vanwege de Egyptische afgoderij, waaraan zij zich schuldig gemaakt hadden en om hen daarvan een afkeer te doen hebben.. Zoals we dat kunnen lezen in Jozua 24 vers 12:” En nu, vreest den HEERE, en dient Hem in oprechtheid en in waarheid; en doet weg de goden, die uw vaders gediend hebben, aan gene zijde der rivier, en in Egypte; en dient den HEERE”. En ook in het Bijbelboek Ezechiël lezen we hierover.
2. Om hun hart van Egypte los te maken en hen de lust te benemen om weer daarheen te keren als zij er eenmaal waren uitgegaan.
3. Om de weg te openen en te bereiden voor de wonderwerken, die Hij zich voorgenomen had te doen, teneinde zijn goedheid en macht te openbaren en zijn naam en dienst te verheerlijken.
De mens die in slavernij aan de satan onderworpen is, helpt mee aan het bouwen van diens rijk, of hij zich dat nu bewust is of niet. Hij wordt steeds verder meegesleurd, steeds dieper in het rijk van de satan. Iemand die zich aan de zonde wil ontworstelen, komt steeds meer in de greep van de zonde. Dat is de ervaring van de persoon in Romeinen 7, die steeds wanhopiger wordt. Tot hij het uitroept: ‘‘Ik ellendig mens’’. Dan is de redding nabij. In wat Israël in Egypte is overkomen, zien we daarvan een beeld.

12 Maar hoe meer zij het verdrukten, hoe meer het vermeerderde, en hoe meer het wies; zodat zij verdrietig waren vanwege de kinderen Israëls.
Maar hoe meer zij het volk verdrukten, hoe meer het door de hulp van God vermeerderde, en hoe meer het groeide. Het gaf de Egyptenaren verdriet om te zien dat het resultaat van hun maatregelen niet was dat het volk Israël verzwakte en verminderde maar juist gezegend werd, en nog meer uitgroeide. De Egyptenaren gruwde van hun getal en sterkte.
Tijden van verdrukking zijn dikwijls tijden van toeneming geweest van de kerk. Het Christendom werd het meest verspreid als het vervolgd werd, het bloed van de martelaren was het zaad der kerk. Zij, die raadslagen nemen tegen de HEERE en Zijn Israël, bedenken slechts ijdelheid en scheppen daardoor zoveel te meer kwelling voor zichzelf. De hel en de aarde kunnen diegenen niet verminderen, die de hemel wil doen toenemen. Ziende op Gods hulp bij het volk mogen ook wij hopen dat, waarmee de goddelozen ook ons lastig vallen het ijdel is, omdat de macht van God sterker zal zijn en zal overwinnen.
Het zwaarste van het kruis komt op het laatst en aan het laatst is er de Heere zelf. Zo wordt gij door dragen geoefend tot dragen, opdat gij ten laatste met blijdschap ook de eer van God kunt verdragen.

13 En de Egyptenaars deden de kinderen Israëls dienen met hardigheid;
En de Egyptenaren, door vrees gedreven behandelde het volk nog harder en wreder als daarvoor, zonder enige barmhartigheid. Sommige verklaarders menen dat de Egyptenaren de Israëlieten ook vinnig geslagen en gegeseld hebben.

14 Zodat zij hun het leven bitter maakten met harden dienst, in leem en in tichelstenen, en met allen dienst op het veld, met al hun dienst, dien zij hen deden dienen met hardigheid.
Het volk Israël moet van klei stenen maken en ze moeten grachten graven en bij den akkerbouw werden zij met de kunstmatige bevochtiging van de landerijen, bij het bouwen van huizen en steden met het steenbakken geplaagd. Jozefus zegt ook, dat de Joden aan de piramiden hebben moeten medebouwen. Het werk wat ze moesten doen was zwaar en ongezond.
Tot tweemaal toe wordt gezegd, dat de Egyptenaren de kinderen van Israël deden dienen met hardheid. Dit geschiedt zowel om daarmee de grote schuld van Egyptes koning en zijn volk aan te geven, als de diep treurige toestand van Abrahams nageslacht.
Zomaar
Berichten: 20
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:04

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Zomaar »

Ergens las ik dat er in elk hoofdstuk van de Bijbel iets over Christus te vinden is. Hoe is dat met Exodus 1?
Martijn
Berichten: 721
Lid geworden op: 20 mar 2012, 21:34

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Martijn »

Zomaar schreef:Ergens las ik dat er in elk hoofdstuk van de Bijbel iets over Christus te vinden is. Hoe is dat met Exodus 1?
Het staat er niet letterlijk in dit hoofdstuk, maar je kan denken aan vers 17, 20 en 21.
17 De vroedvrouwen vreesden echter God en deden niet wat de koning van Egypte tot hen gesproken had, maar lieten de jongetjes in leven. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... vKi2j.dpuf
20 Daarom deed God aan de vroedvrouwen goed, en het volk werd talrijk en zeer machtig. - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... vKi2j.dpuf
21 En het gebeurde, omdat de vroedvrouwen God vreesden, dat Hij aan hen nakomelingen schonk . - See more at: http://herzienestatenvertaling.nl/tekst ... vKi2j.dpuf
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door eilander »

Daarbij: in Exodus 1 gaat het om een poging om het volk uit te roeien, terwijl uit dat volk de Messias moest voortkomen. Daarin zie je de vervulling van de moederbelofte: de vijandschap tegen het levende Kind!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Bijbelstudie Exodus

Bericht door Johann Gottfried Walther »

eilander schreef:Daarbij: in Exodus 1 gaat het om een poging om het volk uit te roeien, terwijl uit dat volk de Messias moest voortkomen. Daarin zie je de vervulling van de moederbelofte: de vijandschap tegen het levende Kind!
Maar ook dat de Heere God zorgt ondanks de tegenstand dat Zijn belofte vervuld wordt.
Door Zijn volk in leven te houden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie