Lessen uit de Psalmen

Arja
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 Mei 2019, 15:57
Contact:

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor Arja » 23 Sep 2020, 19:40

Psalm 8
10 O HEERE, onze Heere! hoe heerlijk is Uw Naam op de ganse aarde!

David maakt de cirkel rond en sluit de krans met dezelfde lofprijs als waar hij mee begon: "O HEERE, onze Heer, hoe heerlijk (majestueus) is Uw naam op de ganse aarde!"

Steven J. Cole haalt deze les uit de hele psalm:

WE ZOUDEN GOEDE RENTMEESTERS VAN GODS SCHEPPING MOETEN ZIJN.
Hoewel de moderne mens de schepping aanbidt in plaats van de Schepper, mogen we niet vergeten dat wij de rentmeesters zijn van Gods schepping. We moeten ons verzetten tegen de hebzucht die de schepping vaak vernietigt zonder rekening te houden met de schoonheid en het behoud ervan.

Hij stelt ook twee toepassingsvragen

1. Is het zinloos of nuttig om met een atheïst over het bestaan ​​van God te debatteren?
2. Is het probleem van de atheïst intellectueel of moreel?
3. Moeten christenen voorop lopen in de milieubeweging? Waar is het Bijbelse evenwicht?
☆☆ Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden ☆☆

Arja
Berichten: 1340
Lid geworden op: 30 Mei 2019, 15:57
Contact:

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor Arja » 30 Sep 2020, 18:34

Psalm 9
1 Een psalm van David, voor den opperzangmeester, op Muth-labben.
2 Ik zal den HEERE loven met mijn ganse hart; ik zal al Uw wonderen vertellen.
3 In U zal ik mij verblijden, en van vreugde opspringen; ik zal Uw Naam psalmzingen, o Allerhoogste!


Vers 1
Ik zal loven U de HEERE loven met heel mijn hart. David erkent dat God het waard was om met heel het hart geprezen te worden. Heel ons innerlijk moet er vol van Hem zijn en in genegenheid op Hem gericht zijn.

"Half heart is no heart." (Spurgeon)

Vers 2
Ik zal al Uw wonderen vertellen. Hier beschrijft David een belangrijke en vaak verwaarloosde manier om God te loven - het vertellen over (al) Zijn wonderbaarlijke werken. De geweldige dingen die God heeft gedaan terugroepen in je geheugen, gedenken en vertellen, is een geweldige manier om Hem te prijzen.

"Zogenaamde christenen spreken zelden over God als ze elkaar ontmoeten! Hoe komt dit? Omdat ze niets te zeggen hebben." (Clarke)

Uw wonderen
Wonderbare daden (of dingen) is een enkel Hebreeuws woord, dat vooral in de Psalmen voorkomt en het wordt vooral gebruikt voor de grote verlossende wonderen (bijv. Psalm 106: 7, 22). maar soms ook voor hun minder voor de hand liggende dingen in de dagelijkse ervaring (vgl. Psalm 71:17), en van de verborgen heerlijkheden van de Schrift ( Psalm 119:18 ).

Vers 4
In U zal ik mij verblijden: David beschrijft hier een tweede manier om God te loven, door simpelweg vreugde in God te vinden en het uit te drukken. Dit is het rusten in Hem en intens verheugd zijn over de goedheid, grootheid en vriendelijkheid van God.

Ik zal Uw Naam psalmzingen
Ik zal lof zingen voor Uw naam, o Allerhoogste. Hier somt David een derde manier op om God met heel het hart te prijzen; door lof te zingen voor de Naam van God. Het idee is om het karakter en de natuur van God te eren en te prijzen en Hem zo te erkennen als de Allerhoogste.

O Allerhoogste : "God werd zo voor het eerst genoemd door Melchizedek, bij een soortgelijke gelegenheid als hier door David, Genesis 14:19 , 20." (Trapp)
☆☆ Indien gij Mij liefhebt, zo bewaart Mijn geboden ☆☆

Gebruikersavatar
-DIA-
Berichten: 25738
Lid geworden op: 03 Okt 2008, 00:10

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor -DIA- » 01 Okt 2020, 12:27

Opmerking: Vers 2 zal waarschijnlijk vers 1 zijn.
Vers 1.
De verklaring van vers 1 is moeilijk.
Muth-labben:
De titel van Psalm 9 bevat een Hebreeuws woord 'Muth-labben'. Wat de bedoeling van deze uitdrukking is, is niet zeker. De kanttekening op onze Statenvertaling luidt: Dit houden sommigen voor de eerste woorden van een lied, te dien tijde bekend, naar welks wijze deze psalm gezongen en gespeeld zou worden. Anderen zetten het als volgt over: over het sterven, of de dood van hem die tussenbeide stond, bedoelende daarmee Goliath, die tussen het leger van Israël en van de Filistijnen stond, en Israël beschimpte en uitdaagde. Hieruit kun je zien dat er in Gods Heilig Woord best heel wat is, dat wij niet begrijpen; maar wat tot onze zaligheid nodig is, dat is wél duidelijk.
Citaat uit "De Catechisant" door ds. Pieters.
Over elke berg leidt een pad, hoewel het niet altijd zichtbaar is vanuit de vallei

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 Aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor Roos2018 » 01 Okt 2020, 21:01

-DIA- schreef:Opmerking: Vers 2 zal waarschijnlijk vers 1 zijn.
Vers 1.
De verklaring van vers 1 is moeilijk.
Muth-labben:
De titel van Psalm 9 bevat een Hebreeuws woord 'Muth-labben'. Wat de bedoeling van deze uitdrukking is, is niet zeker. De kanttekening op onze Statenvertaling luidt: Dit houden sommigen voor de eerste woorden van een lied, te dien tijde bekend, naar welks wijze deze psalm gezongen en gespeeld zou worden. Anderen zetten het als volgt over: over het sterven, of de dood van hem die tussenbeide stond, bedoelende daarmee Goliath, die tussen het leger van Israël en van de Filistijnen stond, en Israël beschimpte en uitdaagde. Hieruit kun je zien dat er in Gods Heilig Woord best heel wat is, dat wij niet begrijpen; maar wat tot onze zaligheid nodig is, dat is wél duidelijk.
Citaat uit "De Catechisant" door ds. Pieters.

על מות לבן (al moet labèn) betekent: het opvrolijken van de jeugd.
Dat is geheel in lijn met de Psalm.

מות (moet) betekent "dood", maar על מות (al moet) betekent "jeugd".

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 518
Lid geworden op: 24 Jun 2017, 22:09

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor John Galt » 02 Okt 2020, 08:56

Ik lees geen Hebreeuws, maar als ik de tekst met Strong-coderingen bekijk, is het woordje "al" vertaald met "op". Dat zou dus inhouden dat het niet al-moet is, maar dat al verwijst naar het hele begrip moet labbèn.

De verklaringen die ik nageslagen heb, geven (voor zover ze er op ingaan) alle de vertaling "op de melodie van "de dood van de zoon". Zijn er ook verklaringen die jouw versie ondersteunen @Roos2018?

Ik moet zeggen dat deze zin wel hout snijdt.
Dat is geheel in lijn met de Psalm.
Al wordt op goede gronden ook wel gedacht dat Ps 9 en 10 oorspronkelijk één psalm vormden en Ps 10 past wel beter bij een melodie als deze dan Ps 9.
Who is John Galt? :quoi

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 Aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor Roos2018 » 02 Okt 2020, 17:30

John Galt schreef:Ik lees geen Hebreeuws, maar als ik de tekst met Strong-coderingen bekijk, is het woordje "al" vertaald met "op". Dat zou dus inhouden dat het niet al-moet is, maar dat al verwijst naar het hele begrip moet labbèn.

De verklaringen die ik nageslagen heb, geven (voor zover ze er op ingaan) alle de vertaling "op de melodie van "de dood van de zoon". Zijn er ook verklaringen die jouw versie ondersteunen @Roos2018?

Ik moet zeggen dat deze zin wel hout snijdt.
Dat is geheel in lijn met de Psalm.
Al wordt op goede gronden ook wel gedacht dat Ps 9 en 10 oorspronkelijk één psalm vormden en Ps 10 past wel beter bij een melodie als deze dan Ps 9.

"op de dood van de zoon" is in het Hebreeuws על מות הבן (al moet haben).
Maar dat staat er niet.
Het woord "laben" is een werkwoord: ללבן (lelaven) betekent (wit)gloeiend maken (door vuur), verhelderen, opvrolijken.
Afgeleid daarvan zijn de woorden levonah (לבונה), "wierook" en Laban (לבן), "wit".

alamot (עֲלָמ֥וֹת), in Psalm 46:1 betekent een vrolijke manier van zingen.
Zie ook 1 Kronieken 15:20, waar ook gezongen werd op alamot.
Vers 25 : Het geschiedde nu, dat David en de oudsten van Israël, en de oversten der duizenden, henengingen, om de ark des verbonds des HEEREN op te halen, uit het huis van Obed-edom, met vreugde;

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 518
Lid geworden op: 24 Jun 2017, 22:09

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor John Galt » 02 Okt 2020, 19:44

Je kunt mij qua Hebreeuws alles wijsmaken, maar ik vind het apart dat ik jouw uitleg in geen enkele verklaring tegenkom. Ook in de "Complete Jewish Bible" van de messiaans-Joodse David H. Stern wordt het vertaald met "on the death of Labben" (wat dan een eigennaam lijkt te zijn). Je zou toch verwachten dat hij Hebreeuws kan lezen.

Prof J Douma schreef:De betekenis van het opschrift ‘Op de wijs van De dood van de zoon’ blijft onduidelijk. Wel ligt het voor de hand eerder aan een melodie dan aan de gebeurtenis zelf van de dood van iemands zoon te denken. De lofprijzing in Ps. 9,2vv kan gemakkelijker met een melodie dan met een sterfgeval verbonden worden.


Smith's Bible Dictionary heeft:
"To the chief musician upon Muth‐labben" is the title of Psalm 9:1 which has given rise to infinite conjecture. It may be either upon the death (muth) of the fool (labben) as an anagram on Nabal or as Gesenius, "to be chanted by boys with virgins' voices," i.e. in the soprano.
Weer twee andere opties dus. Overigens kan de dood van een dwaas wel reden tot een danklied zijn, dit i.t.t. de dood van een zoon.
Who is John Galt? :quoi

Gebruikersavatar
Roos2018
Berichten: 758
Lid geworden op: 01 Aug 2018, 02:16
Locatie: CA - USA

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor Roos2018 » 03 Okt 2020, 00:25

John Galt schreef:Je kunt mij qua Hebreeuws alles wijsmaken, maar ik vind het apart dat ik jouw uitleg in geen enkele verklaring tegenkom. Ook in de "Complete Jewish Bible" van de messiaans-Joodse David H. Stern wordt het vertaald met "on the death of Labben" (wat dan een eigennaam lijkt te zijn). Je zou toch verwachten dat hij Hebreeuws kan lezen.

Prof J Douma schreef:De betekenis van het opschrift ‘Op de wijs van De dood van de zoon’ blijft onduidelijk. Wel ligt het voor de hand eerder aan een melodie dan aan de gebeurtenis zelf van de dood van iemands zoon te denken. De lofprijzing in Ps. 9,2vv kan gemakkelijker met een melodie dan met een sterfgeval verbonden worden.


Smith's Bible Dictionary heeft:
"To the chief musician upon Muth‐labben" is the title of Psalm 9:1 which has given rise to infinite conjecture. It may be either upon the death (muth) of the fool (labben) as an anagram on Nabal or as Gesenius, "to be chanted by boys with virgins' voices," i.e. in the soprano.
Weer twee andere opties dus. Overigens kan de dood van een dwaas wel reden tot een danklied zijn, dit i.t.t. de dood van een zoon.

De verklaring die ik hier heb gepost wordt breed gedragen door de joodse Torah geleerden.
Dit in tegenstelling tot wat Dunash leert, waarvan David H. Stern een aanhanger is.

Waarom ik mee ga in de verklaring van Rashi is omdat het vertalen van het woord "zoon" taaltechnisch geen correct Hebreeuws is.
En ik kan me niet voorstellen dat de grondtekst zich bedient van niet correcte taal.

Wat de verklaring van Dunash ha-Levi ben Labrat (10de eeuw) betreft, Labben vertalen als een naam, zou dat inderdaad opleveren: op de dood van Labben.
Het bezwaar hiertegen van joodse Torah geleerden is dat in de Bijbel nergens over een Labben gesproken wordt.
Dat is dus in feite speculeren over de tekst. Dat moeten we niet willen.
Ook de KT van de SV gaat hier niet in mee.

De verklaring van Gesenius is niet zozeer in tegenspraak met die van Rashi:
Zoals ik al eerder stelde: al moet betekent "jeugd".
Deze stamletters behoren tot dezelfde als die van almah (jong meisje, maagd) en èlèm (jongen) en alamot (vrolijke zangwijze).

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 518
Lid geworden op: 24 Jun 2017, 22:09

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor John Galt » 03 Okt 2020, 18:34

Kan ik die uitleg van Joodse Thorageleerden ergens vinden? Ik heb wel eens wat van Rasjie gelezen, maar is er een bepaald boek of website waar Psalmencommentaar te vinden is?
Who is John Galt? :quoi

Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7105
Lid geworden op: 16 Jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Lessen uit de Psalmen

Berichtdoor samanthi » Vandaag, 15:18

Ik heb een vraag over Psalmen 141

6 Hun rechters zijn aan de zijden der steenrots vrijgelaten geweest, en hebben gehoord mijn redenen, dat zij aangenaam waren.

Ik las dat dit op verschillende manieren vertaald is, of kan worden. @Valcke @Roos2018
Alvast bedankt.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?


Terug naar “Bijbelstudie OT en NT”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast