Marck schreef:Ben benieuwd naar jullie uitleg van deze vers over het leren onze dagen te tellen, dat wij een wijs hart bekomen.
En wat het betekent voor jullie? Misschien ook in relatie met de forumbijdragen?
Mooie vraag. En goed antwoord van @DDD hierop. Ik sluit me daarop aan.
Voor mij belangrijk: zet de psalm in zijn
historische achtergrond en de psalm gaat meer leven! Mozes maakte de dood van honderden mensen mee in een periode van 38 jaar. Hij denkt daarover na als hij dit lied schrijft. Het vers "Leer ons alzo onze dagen tellen", is Mozes toepassing van de les van Kades Barnea.
Laat elke dag voor de eeuwigheid tellen, want dat is het doel van het tellen van onze dagen, zegt Mozes. Zodat we een wijs hart bekomen. Mozes wilde er zeker van zijn dat de nieuwe generatie geen tijd zou verspillen zoals de oude generatie. Zij verspilden zoveel tijd aan...
Tel hoeveel dagen je nog te leven hebt als je 70 jaar zou worden. Trek daar iedere avond een dag vanaf en realiseer je hoeveel tijd je nog hebt hier op aarde. Laat elke dag voor de eeuwigheid tellen, want het doel van het tellen van onze dagen, zegt Mozes, is om ons een hart van wijsheid te geven.
Ik denk dat er ook nog wel een Nieuw Testamentische toepassing zou zijn. Een wijs hart (dat ook nog eens schoongewassen is van zonde) is alleen verkrijgbaar bij Christus. Gods kinderen kunnen zeggen: Christus Jezus, is ons geworden wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing.