Petrus van der Hagen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Petrus van der Hagen

Bericht door caprice »

Beste theologiestudenten en andere oudvader-kenners onder ons.

Ik ben in een boek van Petrus van der Hagen aan het lezen, met de titel: Versameling van eenige Predikatien over uytgelesen Plaatsen van 't Woord Gods (1681). Daarin vind ik ingebonden: III deel. Eenige Verhandelde Texten Uyt het Oude Testament, Bestaende in Elf Predicatien. Hier gaan 5 preken over Psalm 2:1-2, vers 3, vers 4, vers 5 en vers 6, een preek over Psalm 103:15-16, Psalm 103:17, Spreuken 16:8, Spreuken 16:18, Spreuken 24:1 en Jesaja 57:21.

Ik vroeg me af of deze preken al in nieuwe druk zijn verschenen? Zijn deze opgenomen in dit boek: http://www.zeldzameboeken.nl/?page=anti ... eNumber=22?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Petrus van der Hagen

Bericht door Zonderling »

De titel komt overeen, Caprice, dus het lijkt mij waarschijnlijk dat deze preken er ook in staan.
Misschien kun je vaststellen of jouw oude uitgave ook totaal 74 preken bevat?
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Petrus van der Hagen

Bericht door caprice »

Zonderling schreef:De titel komt overeen, Caprice, dus het lijkt mij waarschijnlijk dat deze preken er ook in staan.
Misschien kun je vaststellen of jouw oude uitgave ook totaal 74 preken bevat?
Ja, er staan er 74 in, in 4 delen, 1 band.

Is het boek waarnaar de link verwijst niet schaars, of is het gewoon in de boekhandel te verkrijgen?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Petrus van der Hagen

Bericht door Zonderling »

caprice schreef:
Zonderling schreef:De titel komt overeen, Caprice, dus het lijkt mij waarschijnlijk dat deze preken er ook in staan.
Misschien kun je vaststellen of jouw oude uitgave ook totaal 74 preken bevat?
Ja, er staan er 74 in, in 4 delen, 1 band.

Is het boek waarnaar de link verwijst niet schaars, of is het gewoon in de boekhandel te verkrijgen?
In elk geval is dan duidelijk dat sprake is van hetzelfde boek. Volgens de link die je gaf is het bij De Roo gewoon leverbaar. Of het ook elders te krijgen is, zou ik niet weten.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Petrus van der Hagen

Bericht door caprice »

Ik vind het nogal prijzig, en dacht dat het misschien wel goed is om om die 11 preken separaat in een boekje uit te geven?
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Petrus van der Hagen

Bericht door Zonderling »

Dat is toegestaan zolang je geen gebruik maakt van de hertaling van een ander.
Op de oude preken is het auteursrecht immers al lang verlopen.
Ook zou je de uitgever kunnen vragen om een afzonderlijke uitgave van die 11 preken.
Als die er komt, heb ik zeker belangstelling!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Petrus van der Hagen

Bericht door caprice »

Is bekend wie de uitgever is, is dat te achterhalen middels het ISBN-nummer?
Het staat er verder niet bij.

Bedankt voor je informatie trouwens!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Plaats reactie