Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door refo »

Evangelist schreef:
Posthoorn schreef:
wfloor schreef:Deze serie is inderdaad afgerond. Nu verder sparen met de volgende serie: Alle werken van Hellenbroek. https://gereformeerderfgoed.nl/hellenbroek/ Waardevol dat deze stichting zich hiervoor inzet.
Wat moet je met alle werken van Hellenbroek? :jongle
Ik zie ernaar uit!
Dat is geen antwoord.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

refo schreef:
Evangelist schreef:
Posthoorn schreef:
wfloor schreef:Deze serie is inderdaad afgerond. Nu verder sparen met de volgende serie: Alle werken van Hellenbroek. https://gereformeerderfgoed.nl/hellenbroek/ Waardevol dat deze stichting zich hiervoor inzet.
Wat moet je met alle werken van Hellenbroek? :jongle
Ik zie ernaar uit!
Dat is geen antwoord.
Sommigen vinden het gewoon ook fijn om deze te verzamelen of hebben nut bij een dergelijk geheel van zijn werken voor studie en onderzoek.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef:
wfloor schreef:Deze serie is inderdaad afgerond. Nu verder sparen met de volgende serie: Alle werken van Hellenbroek. https://gereformeerderfgoed.nl/hellenbroek/ Waardevol dat deze stichting zich hiervoor inzet.
Wat moet je met alle werken van Hellenbroek? :jongle
Zie soms bij mensen van die statische boekenkasten. Veel dezelfde ruggen en (volgens mij) ongelezen. Daar past zo’n serie mooi tussen. Ik hou van boekenkasten die ‘leven’ . Wie het vatten kan vatte het.
Of er mensen zijn die alle werken van Hellebroek intergraal lezen is voor mij de vraag. Ik heb zelf de achtdelige Evangelische Jesaja van Hellebroek toch meer fragmentarisch gelezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Evangelist
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Evangelist »

refo schreef:
Evangelist schreef:
Posthoorn schreef:
wfloor schreef:Deze serie is inderdaad afgerond. Nu verder sparen met de volgende serie: Alle werken van Hellenbroek. https://gereformeerderfgoed.nl/hellenbroek/ Waardevol dat deze stichting zich hiervoor inzet.
Wat moet je met alle werken van Hellenbroek? :jongle
Ik zie ernaar uit!
Dat is geen antwoord.
Als al die delen zo mooi, inhoudsvol en onderwijzend zijn als de Kruistriomf, dan wil ik ze graag allemaal lezen.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

Zo bedoel ik het ook Evangelist. Niet ieder die zo'n serie aanschaft gebruikt het voor enkel opvulling van zijn boekenkast. Wie het vatten kan vat het.
Jammer dat het beeld van ongelezen boekenkasten bij sommigen overheerst bij dit soort werken. Maar dat zal persoonlijke ervaring zijn.
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Orgelius »

Ik spaar momenteel de Bijbelverklaring van Tom Wright bij elkaar. Niet dat het zo duur is, maar vooral leuk om deel voor deel te kopen. Een eigentijdse verklaring zich vooral richt op de praktijk die er vandaag is. Aanrader!
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Orgelius schreef:Ik spaar momenteel de Bijbelverklaring van Tom Wright bij elkaar. Niet dat het zo duur is, maar vooral leuk om deel voor deel te kopen. Een eigentijdse verklaring zich vooral richt op de praktijk die er vandaag is. Aanrader!
En zijn afwijkende visie op Paulus daar heb je geen problemen mee?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Orgelius
Berichten: 37
Lid geworden op: 25 mei 2021, 19:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Orgelius »

Johann Gottfried Walther schreef:
Orgelius schreef:Ik spaar momenteel de Bijbelverklaring van Tom Wright bij elkaar. Niet dat het zo duur is, maar vooral leuk om deel voor deel te kopen. Een eigentijdse verklaring zich vooral richt op de praktijk die er vandaag is. Aanrader!
En zijn afwijkende visie op Paulus daar heb je geen problemen mee?
Dat heeft nauwelijks consequenties voor zijn verklaring, want daarin neemt hij een Bijbelgedeelte als uitgangspunt en niet de schrijver. Overigens ben ik benieuwd wat jij als afwijkende visie ziet. Naar mijn inzien is Wright nog behoorlijk orthodox, ook op het gebied van Paulus.
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door wfloor »

Posthoorn schreef:
wfloor schreef:Deze serie is inderdaad afgerond. Nu verder sparen met de volgende serie: Alle werken van Hellenbroek. https://gereformeerderfgoed.nl/hellenbroek/ Waardevol dat deze stichting zich hiervoor inzet.
Wat moet je met alle werken van Hellenbroek? :jongle
Bestuderend lezen en lezend bestuderen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tiberius »

Orgelius schreef:Ik spaar momenteel de Bijbelverklaring van Tom Wright bij elkaar. Niet dat het zo duur is, maar vooral leuk om deel voor deel te kopen. Een eigentijdse verklaring zich vooral richt op de praktijk die er vandaag is. Aanrader!
Wat vind je van deze Bijbelverklaring, in vergelijking met bijvoorbeeld de Studiebijbel, Commentaar op het Nieuwe Testament van Van Bruggen of de World Biblical Commentary?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Orgelius schreef:Dat heeft nauwelijks consequenties voor zijn verklaring, want daarin neemt hij een Bijbelgedeelte als uitgangspunt en niet de schrijver. Overigens ben ik benieuwd wat jij als afwijkende visie ziet. Naar mijn inzien is Wright nog behoorlijk orthodox, ook op het gebied van Paulus.
Natuurlijk verklaart hij dan de Bijbel overeenkomstig het New Perspective on Paul.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

Marck schreef:Zo bedoel ik het ook Evangelist. Niet ieder die zo'n serie aanschaft gebruikt het voor enkel opvulling van zijn boekenkast. Wie het vatten kan vat het.
Jammer dat het beeld van ongelezen boekenkasten bij sommigen overheerst bij dit soort werken. Maar dat zal persoonlijke ervaring zijn.
Volgens mij is daar wel wat meer over te zeggen. Het feit dat enkele belangrijke werken van Hellenbroek nog steeds goed bekend zijn, betekend niet dat de rest van hetzelfde niveau is. Je moet je de vraag stellen waarom 'De Kruistriomf' en de 'Evangelische Jesaja' nog steeds bekendheid geniet, en de rest niet of minder.
Het tweede is dat je ongeveer 18 banden van 50 preken gaat uitgeven. Bij een gemiddeld leestempo van 1 preek in de week, ben je toch als snel een jaar of 20 bezig. Dat zijn leesprojecten die ik weinigen zie volbrengen.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Orgelius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Orgelius schreef:Ik spaar momenteel de Bijbelverklaring van Tom Wright bij elkaar. Niet dat het zo duur is, maar vooral leuk om deel voor deel te kopen. Een eigentijdse verklaring zich vooral richt op de praktijk die er vandaag is. Aanrader!
En zijn afwijkende visie op Paulus daar heb je geen problemen mee?
Dat heeft nauwelijks consequenties voor zijn verklaring, want daarin neemt hij een Bijbelgedeelte als uitgangspunt en niet de schrijver. Overigens ben ik benieuwd wat jij als afwijkende visie ziet. Naar mijn inzien is Wright nog behoorlijk orthodox, ook op het gebied van Paulus.
De brieven van Paulus zijn een groot gedeelte van het NT.

Sowieso heeft Wright vreemde ideeën: profetieën voor Israël zijn ook van toepassing op de NT gemeente.
Hij ontkent dat er een hemel is.
En zo nog wel dingen meer...
Als dat orthodox is dan is de Paus ultra orthodox.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Posthoorn »

Herman schreef:Volgens mij is daar wel wat meer over te zeggen. Het feit dat enkele belangrijke werken van Hellenbroek nog steeds goed bekend zijn, betekend niet dat de rest van hetzelfde niveau is. Je moet je de vraag stellen waarom 'De Kruistriomf' en de 'Evangelische Jesaja' nog steeds bekendheid geniet, en de rest niet of minder.
Het tweede is dat je ongeveer 18 banden van 50 preken gaat uitgeven. Bij een gemiddeld leestempo van 1 preek in de week, ben je toch als snel een jaar of 20 bezig. Dat zijn leesprojecten die ik weinigen zie volbrengen.
Dat eerste is een goede vraag. En het tweede is precies het probleem: te veel preken voor één mensenleven. Als je tenminste nog andere boeken ook lezen wilt. :)
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door refo »

Johann Gottfried Walther schreef:
Orgelius schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:
Orgelius schreef:Ik spaar momenteel de Bijbelverklaring van Tom Wright bij elkaar. Niet dat het zo duur is, maar vooral leuk om deel voor deel te kopen. Een eigentijdse verklaring zich vooral richt op de praktijk die er vandaag is. Aanrader!
En zijn afwijkende visie op Paulus daar heb je geen problemen mee?
Dat heeft nauwelijks consequenties voor zijn verklaring, want daarin neemt hij een Bijbelgedeelte als uitgangspunt en niet de schrijver. Overigens ben ik benieuwd wat jij als afwijkende visie ziet. Naar mijn inzien is Wright nog behoorlijk orthodox, ook op het gebied van Paulus.
De brieven van Paulus zijn een groot gedeelte van het NT.

Sowieso heeft Wright vreemde ideeën: profetieën voor Israël zijn ook van toepassing op de NT gemeente.
Hij ontkent dat er een hemel is.
En zo nog wel dingen meer...
Als dat orthodox is dan is de Paus ultra orthodox.
De mening dat de profetieën voor Israel nu van toepassing zijn op de huidige gemeente komt ook onder zich orthodox noemende mensen voor.
Dat standpunt over de hemel zou wel eens meer waar kunnen zijn dan het zogenaamde orthodoxe standpunt. Want als alle gelovigen naar de hemel gaan, waarvoor dan nog een nieuwe aarde? We zouden best wel eens ons hemel-idee mogen ijken aan de hand van de bijbelse gegevens. Uitdrukkingen als: die juicht al eeuwen voor Gods troon zijn niet in de bijbel terug te vinden.
En zo zijn er nog wel dingen meer....
Plaats reactie