Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door John Galt »

DDD schreef:Ben ik de enige die het oneerbiedig vindt om de Heere God als 'het Goddelijk Wezen' aan te duiden? Ik snap dat het in de belijdenis genoemd wordt, in een poging om iets van Gods natuur te omschrijven. Maar je noemt je vader toch ook geen 'manspersoon', behalve dan misschien als je een definitie van een vader moet geven.
Het hangt ervan af wat de gevoelswaarde van het woord is. Een vreemd wezen, een ondefinieerbaar wezen, dat klinkt raar en oneerbiedig.
Maar op zich betekent "Wezen" hetzelfde als "Zijn". Als je God een "Wezen" noemt, noem je Hem "de Zijnde". Dat ligt niet ver van: Ik ben die Ik ben. Dan klinkt het heel anders.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Ben ik de enige die het oneerbiedig vindt om de Heere God als 'het Goddelijk Wezen' aan te duiden? Ik snap dat het in de belijdenis genoemd wordt, in een poging om iets van Gods natuur te omschrijven. Maar je noemt je vader toch ook geen 'manspersoon', behalve dan misschien als je een definitie van een vader moet geven.
Of je de enige bent weet ik niet maar ik vind er niet iets oneerbiedigs aan.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Geytenbeekje »

Ik vind het ook niet oneerbiedig, ik snap alleen niet wat DIA er mee bedoelt.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

John Galt schreef:
DDD schreef:Ben ik de enige die het oneerbiedig vindt om de Heere God als 'het Goddelijk Wezen' aan te duiden? Ik snap dat het in de belijdenis genoemd wordt, in een poging om iets van Gods natuur te omschrijven. Maar je noemt je vader toch ook geen 'manspersoon', behalve dan misschien als je een definitie van een vader moet geven.
Het hangt ervan af wat de gevoelswaarde van het woord is. Een vreemd wezen, een ondefinieerbaar wezen, dat klinkt raar en oneerbiedig.
Maar op zich betekent "Wezen" hetzelfde als "Zijn". Als je God een "Wezen" noemt, noem je Hem "de Zijnde". Dat ligt niet ver van: Ik ben die Ik ben. Dan klinkt het heel anders.
De Zijnde klinkt in mijn oren een stuk verhevener dan 'het Wezen'. De toevoeging goddelijk maakt de uitdrukking niet veel, maar wel iets subtieler.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Geytenbeekje »

Personen in het Goddelijk Wezen
Is dit gwn niet hetzelfde al Drie-eenheid ?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Nee het gaat dan juist om de drieheid.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Nee het gaat dan juist om de drieheid.
Wat bedoelt DIA dan ?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Dat God bestaat in drie personen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door John Galt »

Maar ik ben benieuwd waar @Dia de drie Personen vindt in deze geschiedenis.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

John Galt schreef:Maar ik ben benieuwd waar @Dia de drie Personen vindt in deze geschiedenis.
R.M. McCheyne schreef: Ach, hoe menigeen in deze vergadering moet het mij toestemmen dat hij niet volhard heeft de Heere na te volgen! U liep wèl, wie heeft u verhinderd? Hoevelen van u hebben krachtige indrukken gehad van de waarheid van Gods Woord! De dingen van het koninkrijk Gods waren groot en dierbaar in uw ogen, u kwam aan de tafel des Heeren, u zat daar ernstig en met plechtig gevoel, en waar bent u nu? Hebt ge uw voeten niet schielijk afgewend van de weg van het leven? Indien u Christus wilt navolgen al uw dagen, dan moet u gelijk zijn aan Lot: dan moet u niet alleen Sodom ontvluchten, maar vluchten, totdat u binnen Zoar bent, dan moet u niet blijven staan bij uw aandoeningen en overtuigingen, hoe diep, hoe levendig die ook mogen zijn. Het is een voortreffelijke zaak ontwaakt te zijn, maar, daarmede bent u nog niet behouden. Wilt u volharden Christus na te volgen, dan moet u in Christus zijn.
Zoar als beeld van de Vrijstad Christus. Overtuiging en ontdekking door Gods Geest en een toornend Rechter over de zonde en een verzoend Vader in Christus.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door J.C. Philpot »

Ad Anker schreef:
R.M. McCheyne schreef: Ach, hoe menigeen in deze vergadering moet het mij toestemmen dat hij niet volhard heeft de Heere na te volgen! U liep wèl, wie heeft u verhinderd? Hoevelen van u hebben krachtige indrukken gehad van de waarheid van Gods Woord! De dingen van het koninkrijk Gods waren groot en dierbaar in uw ogen, u kwam aan de tafel des Heeren, u zat daar ernstig en met plechtig gevoel, en waar bent u nu? Hebt ge uw voeten niet schielijk afgewend van de weg van het leven? Indien u Christus wilt navolgen al uw dagen, dan moet u gelijk zijn aan Lot: dan moet u niet alleen Sodom ontvluchten, maar vluchten, totdat u binnen Zoar bent, dan moet u niet blijven staan bij uw aandoeningen en overtuigingen, hoe diep, hoe levendig die ook mogen zijn. Het is een voortreffelijke zaak ontwaakt te zijn, maar, daarmede bent u nog niet behouden. Wilt u volharden Christus na te volgen, dan moet u in Christus zijn.
Zoar als beeld van de Vrijstad Christus. Overtuiging en ontdekking door Gods Geest en een toornend Rechter over de zonde en een verzoend Vader in Christus.
Mooi citaat! Dank!
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door John Galt »

Hoewel ik het met de toepassing van McCheyne eens ben (niet rusten voor je in Christus bent), vind ik de vergelijking Zoar - Christus wel wat problematisch.
- Zoar was ook een goddeloze stad en zou aanvankelijk ook worden verwoest
- Eigenlijk moest Lot naar de bergen vluchten, maar op zijn verzoek mocht het ook Zoar zijn omdat dat dichterbij was
- Blijkens v26 was Lots vrouw ook al in Zoar toen zij omkeek en omkwam. Zij zou dan ook in Christus zijn en toch nog omkomen.
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23811
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door refo »

Heb altijd begrepen dat Zoar gered werd van de ondergang doordat Lot vroeg om daar te mogen schuilen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door John Galt »

refo schreef:Heb altijd begrepen dat Zoar gered werd van de ondergang doordat Lot vroeg om daar te mogen schuilen.
Ja, ik ook. Zie vers 21.
Who is John Galt? :quoi
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Mara »

Ben hier wel benieuwd naar
Afbeelding

Verschijnt binnenkort.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie