Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Maanenschijn »

Orchidee schreef:Kopen jullie nu echt al die boeken?
En lezen jullie ze ook echt helemaal en misschien nog een keer?
Sorry! Niet kwetsend of oneerbiedig bedoeld! Maar ik heb er echt niets mee!
Ik lees veel, ik luister veel, ik lees ook heus weleens een boekje over geestelijke en eeuwigheidszaken maar ik vind dit méér voor predikanten, voorgangers enz.
Net zoals een arts vakbladen leest en boeken leest en zich verdiept in bepaalde ziekten, behandelingen, complicaties enz.
Ik ben waarschijnlijk héél slechtAfbeeldingAfbeelding
Ik heb er wel wat mee, omdat het me inzicht en onderwijs geeft in de dingen rondom geloof en bekering. Ook over dogmatiek etc, zodat ik alles wat rondgebazuind wordt ook kan beoordelen (voor zover ik daar toe in staat ben) op een helder geluid.

Ook persoonlijk heb ik er wat aan, omdat ik mijn hart er naast kan leggen. Overigens zie dergelijke boeken niet als vervang van het bijbellezen, maar vooral als toegevoegde waarde. Ik merk wel dat lezen samen met een druk bestaan en een gezin en ook nog (een overmaat) aan interesse voor politiek en maatschappelijke onderwerpen lastig te combineren is. Ik kom tijd tekort.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Orchidee »

Ik ben ook "lui" ik luister véél...
Ook preken, podcasts enz.
Op de eerste plaats de Bijbel (vaak wél met uitleg en/of een dagboek, en de zondagse prediking natuurlijk!
Hebben jullie daar niet genoeg aan of vinden jullie dat "ondermaats" of onvoldoende?
Op dit moment lezen we aan tafel 1x per dag een dagboek van Spurgeon bij het bijbellezen.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hendrien
Berichten: 1328
Lid geworden op: 01 mar 2012, 17:44

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Hendrien »

Orchidee schreef:Ik ben ook "lui"Afbeelding ik luister véél...
Ook preken, podcasts enz.
Op de eerste plaats de Bijbel (vaak wél met uitleg en/of een dagboek, en de zondagse prediking natuurlijk!
Hebben jullie daar niet genoeg aan of vinden jullie dat "ondermaats" of onvoldoende?
Op dit moment lezen we aan tafel 1x per dag een dagboek van Spurgeon bij het bijbellezen.
Het is ook gewoon hobby. Zo nuchter moet je zijn denk ik. Dus maak je daar vooral geen zorgen over!
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door John Galt »

"Verwachte boeken theologie"...
Er lijkt zelfs een nieuw Bijbelboek aan te komen: https://eu.usatoday.com/story/news/poli ... 700590001/
Who is John Galt? :quoi
Gebruikersavatar
Arja
Berichten: 2059
Lid geworden op: 30 mei 2019, 15:57
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Arja »

Orchidee schreef:Kopen jullie nu echt al die boeken?
En lezen jullie ze ook echt helemaal en misschien nog een keer?
Sorry! Niet kwetsend of oneerbiedig bedoeld! Maar ik heb er echt niets mee!
Ik lees veel, ik luister veel, ik lees ook heus weleens een boekje over geestelijke en eeuwigheidszaken maar ik vind dit méér voor predikanten, voorgangers enz.
Net zoals een arts vakbladen leest en boeken leest en zich verdiept in bepaalde ziekten, behandelingen, complicaties enz.
Ik ben waarschijnlijk héél slechtAfbeeldingAfbeelding
Ik lees veel en graag. De boeken die hier genoemd worden koop ik niet zo vaak. Of er moet iets heel moois tussen zitten. Soms denk ik een nieuw boek te kopen. Dan blijft het een hernieuwde uitgave te zijn van een boek uit de vijftiger jaren (en heb ik het toch). Dat is soms best lastig.

Wanneer is een boek voor een voorgangers? Iedere gelovige is toch een beetje een theoloog? R.C. Sproul zei ooit: elke keer dat we nadenken over de leer van de Bijbel en ernaar streven die te begrijpen, houden we ons bezig met theologie.

Ik heb het echt nodig want ik weet zo weinig.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

Arja schreef:
Orchidee schreef:Kopen jullie nu echt al die boeken?
En lezen jullie ze ook echt helemaal en misschien nog een keer?
Sorry! Niet kwetsend of oneerbiedig bedoeld! Maar ik heb er echt niets mee!
Ik lees veel, ik luister veel, ik lees ook heus weleens een boekje over geestelijke en eeuwigheidszaken maar ik vind dit méér voor predikanten, voorgangers enz.
Net zoals een arts vakbladen leest en boeken leest en zich verdiept in bepaalde ziekten, behandelingen, complicaties enz.
Ik ben waarschijnlijk héél slechtAfbeeldingAfbeelding
Ik lees veel en graag. De boeken die hier genoemd worden koop ik niet zo vaak. Of er moet iets heel moois tussen zitten. Soms denk ik een nieuw boek te kopen. Dan blijft het een hernieuwde uitgave te zijn van een boek uit de vijftiger jaren (en heb ik het toch). Dat is soms best lastig.

Wanneer is een boek voor een voorgangers? Iedere gelovige is toch een beetje een theoloog? R.C. Sproul zei ooit: elke keer dat we nadenken over de leer van de Bijbel en ernaar streven die te begrijpen, houden we ons bezig met theologie.

Ik heb het echt nodig want ik weet zo weinig.
Ik kan aansluiten bij de reactie van Arja. Daarnaast hou ik ook gewoon erg van boeken op zich. Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marck op 01 feb 2021, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

Maanenschijn schreef:
Orchidee schreef:Kopen jullie nu echt al die boeken?
En lezen jullie ze ook echt helemaal en misschien nog een keer?
Sorry! Niet kwetsend of oneerbiedig bedoeld! Maar ik heb er echt niets mee!
Ik lees veel, ik luister veel, ik lees ook heus weleens een boekje over geestelijke en eeuwigheidszaken maar ik vind dit méér voor predikanten, voorgangers enz.
Net zoals een arts vakbladen leest en boeken leest en zich verdiept in bepaalde ziekten, behandelingen, complicaties enz.
Ik ben waarschijnlijk héél slechtAfbeeldingAfbeelding
Ik heb er wel wat mee, omdat het me inzicht en onderwijs geeft in de dingen rondom geloof en bekering. Ook over dogmatiek etc, zodat ik alles wat rondgebazuind wordt ook kan beoordelen (voor zover ik daar toe in staat ben) op een helder geluid.

Ook persoonlijk heb ik er wat aan, omdat ik mijn hart er naast kan leggen. Overigens zie dergelijke boeken niet als vervang van het bijbellezen, maar vooral als toegevoegde waarde. Ik merk wel dat lezen samen met een druk bestaan en een gezin en ook nog (een overmaat) aan interesse voor politiek en maatschappelijke onderwerpen lastig te combineren is. Ik kom tijd tekort.
In het afgelopen jaar niet wat meer leestijd gekregen?
Laatst gewijzigd door Marck op 01 feb 2021, 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

Posthoorn schreef:Hier kijk ik echt naar uit!

[img]https://www.boekhandelsmit.nl/covers/9789087184360.jpg[/img]
Ja ben ook nieuwsgierig er naar!
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Hier kijk ik naar uit. Een boeiende theoloog die mij door zijn studies veel gegeven heeft.
Deze twee studies heb ik gelezen en herlezen:
1. Van Calvijn tot Barth, oorsprong en ontwikkeling van de leer der verkiezing in het gereformeerd protestantisme.

en de volgende studie kwam in 3 delen.

2.1 Van Calvijn tot Comrie: oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het gereformeerd protestantisme I. Dl. I: De wortels van de verbondsleer. Dl. II: Calvijn (1992)
2.2 Van Calvijn tot Comrie: oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het gereformeerd protestantisme II . Dl. 3: De Heidelbergse theologen ; Dl. 4: De Puriteinse verbondsleer (1994)
Verantwoord gereformeerd: een voortgezet gesprek (1995)
2.3 Van Calvijn tot Comrie: oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het gereformeerd protestantisme III . Dl. 5: De orthodox-gereformeerde en humanistisch-gereformeerde verbondsleer ; Dl. 6: De gereformeerde verbondsleer in de zeventiende en achttiende eeuw (1996)

Nu dus een biografie over hem. Ik was het in best veel niet met hem eens maar vond zijn studies fascinerend.
Afbeelding


Verder nog:
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: RE: Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

huisman schreef:Hier kijk ik naar uit. Een boeiende theoloog die mij door zijn studies veel gegeven heeft.
Deze twee studies heb ik gelezen en herlezen:
1. Van Calvijn tot Barth, oorsprong en ontwikkeling van de leer der verkiezing in het gereformeerd protestantisme.

en de volgende studie kwam in 3 delen.

2.1 Van Calvijn tot Comrie: oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het gereformeerd protestantisme I. Dl. I: De wortels van de verbondsleer. Dl. II: Calvijn (1992)
2.2 Van Calvijn tot Comrie: oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het gereformeerd protestantisme II . Dl. 3: De Heidelbergse theologen ; Dl. 4: De Puriteinse verbondsleer (1994)
Verantwoord gereformeerd: een voortgezet gesprek (1995)
2.3 Van Calvijn tot Comrie: oorsprong en ontwikkeling van de leer van het verbond in het gereformeerd protestantisme III . Dl. 5: De orthodox-gereformeerde en humanistisch-gereformeerde verbondsleer ; Dl. 6: De gereformeerde verbondsleer in de zeventiende en achttiende eeuw (1996)

Nu dus een biografie over hem. Ik was het in best veel niet met hem eens maar vond zijn studies fascinerend.
[img]https://www.hertog.nl/productimages/x97 ... tdap7.webp[/img]


Verder nog:
[img]http://www.hertog.nl/productimages/9789033130946.jpg[/img] [img]http://www.hertog.nl/productimages/9789033130892.jpg[/img]
[img]http://www.hertog.nl/productimages/9789033130991.jpg[/img] [img]http://www.hertog.nl/productimages/9789033130915.jpg[/img]
[img]http://www.hertog.nl/productimages/9789033131028.jpg[/img] [img]http://www.hertog.nl/productimages/9789033130939.jpg[/img]
Ja, dat zijn wel veel mooie boeken!
Maar dat van Graafland lijkt me ook bijzonder om te lezen.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Marck »

Binnenkort Jong Geleerd van ds. Moerkerken.
http://www.uitgeverijdenhertog.nl/volwa ... ng-geleerd

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

Een zorgvuldige uitleg van het Markus evangelie met verrassende theologische diepgang.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~ba36a31f/
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:Een zorgvuldige uitleg van het Markus evangelie met verrassende theologische diepgang.

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~ba36a31f/
Vertel eens, wat vind je er theologisch zo diepgaand aan?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ambtenaar »

Jantje schreef:Vertel eens, wat vind je er theologisch zo diepgaand aan?
Dat is de korte samenvatting van de recensie.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door John Galt »

Als ik de laatste zin lees, gaat die diepte vooral over het Markusevangelie en niet zozeer over dit boek: "Daarmee laat Van den Akker zien dat Markus niet zomaar een recht-toe-recht-aan feitenrelaas is, maar een verrassende theologische diepte heeft."
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie