Verwachte boeken theologie

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
refo schreef:Wonderlijk dat ds Clements meewerkt. Hij neemt het woord verbond nooit in de mond.
Dit kan ik echt niet begrijpen.
Hij schrijft er dan wel over:
ds. G. Clements schreef:Aangeboden genade

Wat wil de doop nu zeggen aan allen die het teken van de doop ontvangen? De dopeling is van zichzelf in zonden ontvangen en geboren en aan de verdoemenis zelf onderworpen. In de doop biedt de Heere leven en zaligheid aan door Jezus Christus, met de voorwaardelijke belofte dat een iegelijk die in de gekruiste Christus gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe (DL II.5).
Een van de Erskines zegt heel treffend: ‘Aan elk mens die binnen de omtrek van het geklank des Evangelies leeft, wordt de aanbieding van Christus als tot zijn deur gebracht en die wordt zo sterk op hem aangedrongen alsof hij met name genoemd werd, zodat niemand reden zal hebben om te zeggen: de roeping en aanbieding is niet voor mij’.

Verbondsgeschiedenis

Hoe is het nu gegaan op dat heilig verbondserf met deze prediking van het Evangelie? De woorden Gods zijn welmenend toebetrouwd, zegt Paulus in Romeinen 3:2. Maar ‘er is niemand, die God zoekt’ vervolgt hij in vers 11. De geschiedenis van het verbondsvolk wordt gekenmerkt door ongeloof en afval! De HEERE klaagde tenslotte over Israël: ‘Wat is er meer te doen aan Mijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan heb? Waarom heb Ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zou, en hij heeft stinkende druiven voortgebracht?’ (Jes. 5:4).
In het Nieuwe Testament tekent zich opnieuw dezelfde ontrouw en onbekeerlijkheid af. Wij denken dan aan Ananias en Saffira, Demas, Hymenéüs en Alexander, Simon de tovenaar en vooral aan Judas. En zo is het door de eeuwen heen gebleven. Zien we juist in onze tijd niet dat veel gedoopte mensen de ‘woorden Gods’ de rug toekeren? De verbondsgeschiedenis maakt duidelijk dat de ‘aangeboden genade’ de vastheid van het verbond niet kan zijn.

Geschonken genade

De enige vastheid van het verbond ligt in God en in Zijn eeuwig welbehagen. Aan Gods uitverkorenen wordt deze genade niet alleen aangeboden, maar ook toegeëigend en geschonken door de Heilige Geest, zegt Westminster. God bevestigt onvoorwaardelijk de belofte van het eeuwige leven aan Zijn duur gekochte Kerk. ‘En dit is de belofte, die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven’ (1 Joh. 2:25). Hij besnijdt de harten door Zijn Geest (Deut 30:6). Hij doopt de Zijnen in het bad der wedergeboorte. Hij vervulde de belofte van de levendmakende Geest op en na de Pinksterdag ‘En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden’ (Hand. 2:47).
Deze verbondsgeschiedenis gaat nog altijd door en loopt uit op de eer en de verheerlijking van Zijn Naam te midden van een schare ‘die niemand tellen kan, uit alle natie en geslachten en volken en talen’ (Openb. 7:9).
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Jantje »

FlyingEagle schreef:
mirjam schreef:Waar zou Flying Eagle zitten?
Zie PB
Ik ben ook wel benieuwd naar die predikant...
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

eilander schreef:
refo schreef:Wonderlijk dat ds Clements meewerkt. Hij neemt het woord verbond nooit in de mond.
Dit kan ik echt niet begrijpen.
DDD schreef:Ik wel. Ik heb hem een aantal keren horen preken, maar dat klopt helemaal. Al eerder begon ik op dit forum een discussie over zijn preek toen vraag 74 van de HC aan de beurt was. Daarbij kwam de tekst van de catechismus alleen bij het voorlezen van de zondagsafdeling aan de orde, en dat was maar goed ook, want de preek stond op gespannen voet met een letterlijke interpretatie van de tekst.

Het is jammer dat er geen leespreken van hem online staan, anders konden we eenvoudig kijken of het woord verbond daarin voorkomt.
Anker schreef:Hij schrijft er dan wel over:
En toen was het stil. Helder stuk van ds. Clements toch?
Tom
Berichten: 432
Lid geworden op: 28 mar 2016, 20:45

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Tom »

mirjam schreef:Van Aalst, Moerkerken, Mulder, Clements, De Wit, De Heer, IJsselstein, W Harinck, Meeuse en Labee.
? Weet je zeker dat dit klopt ?
mirjam
Verbannen
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 jan 2018, 12:42

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door mirjam »

Inside information van presentator 'Boek zoekt vrouw'. Zeker waar dus, @Tom.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
eilander schreef:
refo schreef:Wonderlijk dat ds Clements meewerkt. Hij neemt het woord verbond nooit in de mond.
Dit kan ik echt niet begrijpen.
DDD schreef:Ik wel. Ik heb hem een aantal keren horen preken, maar dat klopt helemaal. Al eerder begon ik op dit forum een discussie over zijn preek toen vraag 74 van de HC aan de beurt was. Daarbij kwam de tekst van de catechismus alleen bij het voorlezen van de zondagsafdeling aan de orde, en dat was maar goed ook, want de preek stond op gespannen voet met een letterlijke interpretatie van de tekst.

Het is jammer dat er geen leespreken van hem online staan, anders konden we eenvoudig kijken of het woord verbond daarin voorkomt.
Anker schreef:Hij schrijft er dan wel over:
En toen was het stil. Helder stuk van ds. Clements toch?
Helder wel. Maar wat zegt het over het verbond? Niet veel. Maar het wordt genoemd. Dat wel. Dat is al heel wat. De feitelijke inhoud is wat mager, maar dat was te verwachten.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Helder wel. Maar wat zegt het over het verbond? Niet veel. Maar het wordt genoemd. Dat wel. Dat is al heel wat. De feitelijke inhoud is wat mager, maar dat was te verwachten.
Wat vind je dan precies mager?
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door DDD »

Het lijkt me niet hier de plaats om een uitvoerige discussie over het verbond te voeren. Maar als je dit plaatst in het kerkelijk spectrum, dan past het prima in de GGiN, lijkt mij. Het is onomstreden dat de verbondsvisie daar beperkter is dan in bijvoorbeeld de GKV. Het heeft niet veel zin om dat allemaal in dit kader te gaan bespreken.

Dat vond ik eigenlijk van het artikel zelf ook al, maar goed, daar moeten dan geen onterechte conclusies aan worden verbonden.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Ad Anker »

Als ik een concrete vraag stel geef je, met vage redenen omkleed, niet thuis. Beetje jammer.
Diakonos
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 mei 2017, 16:35

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Diakonos »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
wfloor
Berichten: 142
Lid geworden op: 18 aug 2014, 17:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door wfloor »

Afbeelding
Ter gelegenheid van de tweehonderdste geboortedag van deze geliefde prediker, zullen deze 75 oefeningen (preken) in drie delen worden uitgebracht, waarvan ‘Volle aren’ het eerste deel is. Een prachtige jubileumeditie die de eenvoudige, maar geestelijke rijke inhoud van deze teksten toegankelijk houdt voor de huidige generatie.
Afbeelding Afbeelding[/quote]

Staan hier oefeningen in die nog nooit eerder zijn verschenen, of is het een verzameling van eerder uitgegeven werken?
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Herman »

wfloor schreef:Staan hier oefeningen in die nog nooit eerder zijn verschenen, of is het een verzameling van eerder uitgegeven werken?
Volgens mij was alles al zo'n beetje uitgegeven wat beschikbaar is.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door huisman »

Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door Johann Gottfried Walther »

huisman schreef:Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Waarom vindt u dat elke RFer dat boek zou moeten lezen?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Verwachte boeken theologie

Bericht door -DIA- »

Johann Gottfried Walther schreef:
huisman schreef:Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Waarom vindt u dat elke RFer dat boek zou moeten lezen?
Ik denk omdat ds. Kievit zuiver Schriftuurlijk-bevindelijk preekte.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie