Nieuw boek over Sophie Scholl

Plaats reactie
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Nieuw boek over Sophie Scholl

Bericht door huisman »

Kennen jullie Sophie Scholl? Eén van de meest indrukwekkenste personen uit de tweede wereldoorlog.
De wijze waarop zij haar doodstraf onderging en afscheid nam van haar ouders is ontroerend en jaloersmakend.

Zie recensie van een in het duits verschenen nieuwe biografie.

http://boeken.refdag.nl/boeken/recensie ... t_1_484437

In het nederlands is er een boekje van haar zus Inge Scholl "De witte roos" verschenen

http://www.go2war2.nl/artikel/1305/De-Witte-Roos.htm

Het verhaal over haar is ook verfilmd

http://www.bol.com/nl/p/dvd/sophie-scho ... index.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9198
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Nieuw boek over Sophie Scholl

Bericht door parsifal »

Ik wil een nederlandse of engelse versie van dat boek zeker eens lezen.

Ik heb de film gezien. En het is een van de meest indrukwekkende films die ik ooit gezien heb. Op Christelijke sites zoals ChristianityToday and Christianfilms krijgt de film zonder uitzondering de maximale beoordeling zowel vanwege de acteerprestaties als vanwege de boodschap van de film. De atheistische regiseur laat de Christelijke Sophie zoals ze is en doet niet af van haar geloof.

Indrukwekkend is hoe Traudl Junge (op wier verhaal de film "Der Untergang" is gebaseerd, in een interview aangaf dat ze altijd zichzelf voorhield dat ze jong was toen ze Hitler volgde en dat ze niet beter wist. Pas toen ze jaren later het graf van Sophie Scholl zag besefte ze dat er meisjes van dezelfde leeftijd waren die wel de goede keus hadden gemaakt en daarvoor bereid waren te sterven.

Het leven van Sophie Scholl is ook een voorbeeld en waarschuwing voor ons. In hoeverre volgen wij de massa? Zijn we bereid om tegen de stroom in voor het goede te kiezen? Zijn we bereid om ook onrecht tegen niet-Christenen aan de kaak te stellen of dat nu Joden, Moslims of homoseksuelen zijn? (Hierbij wil ik onrecht wel in de Bijbelse zin zien).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17342
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuw boek over Sophie Scholl

Bericht door huisman »

parsifal schreef:Ik wil een nederlandse of engelse versie van dat boek zeker eens lezen.

Ik heb de film gezien. En het is een van de meest indrukwekkende films die ik ooit gezien heb. Op Christelijke sites zoals ChristianityToday and Christianfilms krijgt de film zonder uitzondering de maximale beoordeling zowel vanwege de acteerprestaties als vanwege de boodschap van de film. De atheistische regiseur laat de Christelijke Sophie zoals ze is en doet niet af van haar geloof.

Indrukwekkend is hoe Traudl Junge (op wier verhaal de film "Der Untergang" is gebaseerd, in een interview aangaf dat ze altijd zichzelf voorhield dat ze jong was toen ze Hitler volgde en dat ze niet beter wist. Pas toen ze jaren later het graf van Sophie Scholl zag besefte ze dat er meisjes van dezelfde leeftijd waren die wel de goede keus hadden gemaakt en daarvoor bereid waren te sterven.

Het leven van Sophie Scholl is ook een voorbeeld en waarschuwing voor ons. In hoeverre volgen wij de massa? Zijn we bereid om tegen de stroom in voor het goede te kiezen? Zijn we bereid om ook onrecht tegen niet-Christenen aan de kaak te stellen of dat nu Joden, Moslims of homoseksuelen zijn? (Hierbij wil ik onrecht wel in de Bijbelse zin zien).
Dat interview met Traudl Junge (secretaresse van Hitler) heb ik ook gezien twee meisjes van dezelfde leeftijd die een totaal andere keuze maken.
Ook Sophie School is onder de indruk geweest van Hitler .. maar toen zij de ware aard van het derde rijk zag kon zij niet meer stilzitten. En haar leven is een voorbeeld van wat het ware geloof vermag.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Plaats reactie