Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Heus
Berichten: 814
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:31

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Heus »

Ik heb nog een aantal voorbeelden van karikaturen over de GGiN.

Karikatuur van de GGiN leer:
Men moet eerst uitzoeken of men uitverkoren is voor men tot Christus mag gaan.
Wat men daar tegenover stelt:
Iedereen mag Christus aannemen. Men erkent de verkiezing maar die heeft geen plaats in de prediking. Over verwerping wordt zelden gesproken.
Werkelijkheid in de GGiN leer:
Benadrukken van Gods souvereiniteit in verkiezing en verwerping, maar voor de mensen is het verborgen. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk, de mens is echter geen stok of blok maar een redelijk schepsel.

Karikatuur van de GGiN leer:
Nauw omschreven stappenplan voor de bekering. De beleving staat hoger dan het Woord.
Wat men daar tegenover stelt:
Er zijn geen standen in het genadeleven. Dat is onbijbelse gezelschapstaal.
Werkelijkheid in de GGiN leer:
Er is opwas in de genade, er zijn standen in het genadeleven, maar de Heere is vrij in Zijn werkingen. De bevinding dient altijd getoetst te worden aan Gods Woord.

Karikatuur van de GGiN leer:
Men rust in kenmerken zoals schuldbesef, buiten de kennis van Christus.
Wat men daar tegenover stelt:
De wedergeboorte begint bij de bewuste aanneming van Christus. Daarvoor is er geen geestelijk leven. Men spreekt zelden over het ontdekkende werk van de Heilige Geest.
Werkelijkheid in de GGiN leer:
Bij de wedergeboorte wordt het geloof geschonken, maar de werking van het geloof kan nog zwak zijn. Niet iedereen komt tot de volle verzekering, maar men staat naar opwas in het geloof en men vindt geen rust buiten Christus. Kennis van Christus is noodzakelijk.

Karikatuur van de GGiN leer:
De gedoopten worden niet aangesproken op hun doop, omdat ze niet allen in het verbond begrepen zijn.
Wat men daar tegenover stelt:
Alle gedoopten zijn in het genadeverbond begrepen. Men mag pleiten op zijn gedoopte voorhoofd, omdat alle beloften van het genadeverbond de gedoopten toekomen.
Werkelijkheid in de GGiN leer:
De gedoopten leven onder de bediening van het verbond. Het genadeverbond is gesloten met de uitverkorenen. De doop stelt de mensen temeer verantwoordelijk.

Karikatuur van de GGiN leer:
De beloften worden alleen gepredikt aan de uitverkorenen.
Wat men daar tegenover stelt:
De beloften zijn persoonlijk bestemd voor alle hoorders. Iedereen heeft recht om de beloften aan te nemen. Soms wordt onderscheid gemaakt tussen beloften van het evangelie en beloften van het genadeverbond.
Werkelijkheid in de GGiN leer:
De evangelieweldaden worden voorgesteld aan alle hoorders, maar de beloften zijn alleen bestemd voor de uitverkorenen en worden alleen vervuld in een weg van wedergeboorte en waarachtige bekering.

Deze twee heb ik eerder ook al genoemd:
Karikatuur van de GGiN leer:
Lijdelijkheid (men moet maar afwachten tot er iets gebeurt). Onmacht wordt benadrukt.
Wat men daar tegenover stelt:
Opwekking aan iedereen om Christus aan te nemen. Onwil wordt op de voorgrond gesteld.
Werkelijkheid in de GGiN leer:
Nadruk op de doodstaat van de mens en op verantwoordelijkheid (die wortelt in de schepping en de eis van het 1ste gebod). Zowel onmacht als onwil wordt aan de orde gesteld, daarnaast wordt ernstig de noodzaak van bekering en geloof gepredikt.

Karikatuur van de GGiN leer:
Men moet eerst zelf aan bepaalde voorwaarden voldoen voor men de genade mag aannemen.
Wat men daar tegenover stelt:
Er is een algemeen welmenend onvoorwaardlijk aanbod van genade. Uitwendige en inwendige roeping worden vereenzelvigd.
Werkelijkheid in de GGiN leer:
Wet en evangelie worden voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping). Het genadeverbond vereist geen voorwaarden aan de zijde van de mens.

Dit stencil is een aantal jaren geleden gebruikt voor een jongerenavond van de GGiN. Inmiddels wordt het in verschillende gemeenten gebruikt op de catechesatie. Het leek mij goed om dit eens hier te publiceren, omdat ik ook hier merk dat verschillende standpunten van de GGiN sterk overdreven worden uitgelegd.
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Auto »

Heus schreef:Ik heb nog een aantal voorbeelden van karikaturen over de GGiN.
.
Ik denk dat je hier maar mee moet stoppen. Dit lijstje is exact te maken over karikaturen die binnen de GGinNed over bijvoorbeeld HHK/CGK/PKN verspreid worden. Zoals ik van een collega begreep die een folder van een hulpverlener in zijn handen kreeg gedrukt van een oom omdat hij geestelijk de boel niet meer op een rij zou hebben omdat hij af en toe in een Herv. Kerk kerkte.

Gaan we ons maar eens verdiepen in elkaar dan elkaar zo af te schrijven! (En dan helpt het presenteren van karikaturen echt niet)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Afgewezen »

Heus schreef:Ik heb nog een aantal voorbeelden van karikaturen over de GGiN.
Het lijkt me zinvoller om te reageren per post dan af en toe met dit soort lijstjes aan te komen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door huisman »

Heus schreef
Werkelijkheid in de GGiN leer:
Wet en evangelie worden voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping). Het genadeverbond vereist geen voorwaarden aan de zijde van de mens.
Eerst bedankt voor deze posting het is idd verhelderend (ben het niet met alles eens en hoor van GGiN vrienden nogal eens uiteenzettingen die dichter bij de karikaturen staan dan bij de zgn. werkelijke leer van de GGiN)

Als citaat hieboven waar is hoe kan dan Jezus dit zeggen over Jeruzalem? (met verkaring van Matthew Henry)
Citaat:
34 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels , en gij hebt niet gewild.


Dit zegt Matthew Henry van deze tekst

Citaat:
Jezus Christus heeft zich bereid getoond, vrijwillig bereid, om arme zielen, die tot Hem komen, te ontvangen, en onder Zijne zorg en hoede te houden, als zij zich tot Hem wenden om bescherming. Hoe menigmaal heb Ik uwe kinderen willen bijeenvergaderen, met zorg en tederheid, gelijkerwijs ene hen hare kiekens onder de vleugelen vergadert. De reden waarom zondaren niet door den Heere Jezus beschermd en verzorgd worden, zoals de kiekens door de hen, is dat zij het niet willen. Ik wilde, heb menigmaal gewild, maar gijlieden hebt niet gewild. Christus’ gewilligheid verzwaart der zondaren onbereidwilligheid, en maakt dat hun bloed op hun hoofd komt

Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Heus
Berichten: 814
Lid geworden op: 12 mei 2009, 20:31

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Heus »

Auto schreef:
Heus schreef:Ik heb nog een aantal voorbeelden van karikaturen over de GGiN.
.
Ik denk dat je hier maar mee moet stoppen. Dit lijstje is exact te maken over karikaturen die binnen de GGinNed over bijvoorbeeld HHK/CGK/PKN verspreid worden. Zoals ik van een collega begreep die een folder van een hulpverlener in zijn handen kreeg gedrukt van een oom omdat hij geestelijk de boel niet meer op een rij zou hebben omdat hij af en toe in een Herv. Kerk kerkte.

Gaan we ons maar eens verdiepen in elkaar dan elkaar zo af te schrijven! (En dan helpt het presenteren van karikaturen echt niet)
Die lijstjes heb ik anders nog nooit gezien! En je mag van mij weten dat ik me heus wel verdiep in andere kerkverbanden. En daardoor ben ik erachter gekomen dat de kleinste verschillen ongelooflijk worden uitvergroot. En dat merkte ik ook hier. vandaar dat ik het publiceerde. Zie maar bij het uitkomen van dit boek, in een paar dagen tijd, 48 bladzijden.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Afgewezen »

Heus schreef:
Auto schreef:
Heus schreef:Ik heb nog een aantal voorbeelden van karikaturen over de GGiN.
.
Ik denk dat je hier maar mee moet stoppen. Dit lijstje is exact te maken over karikaturen die binnen de GGinNed over bijvoorbeeld HHK/CGK/PKN verspreid worden. Zoals ik van een collega begreep die een folder van een hulpverlener in zijn handen kreeg gedrukt van een oom omdat hij geestelijk de boel niet meer op een rij zou hebben omdat hij af en toe in een Herv. Kerk kerkte.

Gaan we ons maar eens verdiepen in elkaar dan elkaar zo af te schrijven! (En dan helpt het presenteren van karikaturen echt niet)
Die lijstjes heb ik anders nog nooit gezien! En je mag van mij weten dat ik me heus wel verdiep in andere kerkverbanden. En daardoor ben ik erachter gekomen dat de kleinste verschillen ongelooflijk worden uitvergroot. En dat merkte ik ook hier. vandaar dat ik het publiceerde. Zie maar bij het uitkomen van dit boek, in een paar dagen tijd, 48 bladzijden.
En helpt het als je zomaar in het wilde weg wat gaat roepen, zonder inhoudelijk ook maar ergens op in te gaan?
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Auto »

Heus schreef:
Auto schreef:
Heus schreef:Ik heb nog een aantal voorbeelden van karikaturen over de GGiN.
.
Ik denk dat je hier maar mee moet stoppen. Dit lijstje is exact te maken over karikaturen die binnen de GGinNed over bijvoorbeeld HHK/CGK/PKN verspreid worden. Zoals ik van een collega begreep die een folder van een hulpverlener in zijn handen kreeg gedrukt van een oom omdat hij geestelijk de boel niet meer op een rij zou hebben omdat hij af en toe in een Herv. Kerk kerkte.

Gaan we ons maar eens verdiepen in elkaar dan elkaar zo af te schrijven! (En dan helpt het presenteren van karikaturen echt niet)
Die lijstjes heb ik anders nog nooit gezien! En je mag van mij weten dat ik me heus wel verdiep in andere kerkverbanden. En daardoor ben ik erachter gekomen dat de kleinste verschillen ongelooflijk worden uitvergroot. En dat merkte ik ook hier. vandaar dat ik het publiceerde. Zie maar bij het uitkomen van dit boek, in een paar dagen tijd, 48 bladzijden.
Maar tussendoor gaat het ook nog ERGENS over. ;)

(vergeet ook niet dat anderen precies hetzelfde kunnen zeggen en daar maken anderen zich niet druk over. Ik bedoel daar mee te zeggen dat het van 2 kanten komt, alleen als het heel direct je eigen omgeving bevat dan komt het opeens te dichtbij en daar hebben we allemaal wel eens last van)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Ander »

huisman schreef:Heus schreef
Werkelijkheid in de GGiN leer:
Wet en evangelie worden voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping). Het genadeverbond vereist geen voorwaarden aan de zijde van de mens.
Eerst bedankt voor deze posting het is idd verhelderend (ben het niet met alles eens en hoor van GGiN vrienden nogal eens uiteenzettingen die dichter bij de karikaturen staan dan bij de zgn. werkelijke leer van de GGiN)

Als citaat hieboven waar is hoe kan dan Jezus dit zeggen over Jeruzalem? (met verkaring van Matthew Henry)
Citaat:
34 Jeruzalem, Jeruzalem, dat de profeten doodt, en stenigt wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb Ik uw kinderen willen vergaderen, gelijk een hen haar kuikens onder haar vleugels , en gij hebt niet gewild.


Dit zegt Matthew Henry van deze tekst

Citaat:
Jezus Christus heeft zich bereid getoond, vrijwillig bereid, om arme zielen, die tot Hem komen, te ontvangen, en onder Zijne zorg en hoede te houden, als zij zich tot Hem wenden om bescherming. Hoe menigmaal heb Ik uwe kinderen willen bijeenvergaderen, met zorg en tederheid, gelijkerwijs ene hen hare kiekens onder de vleugelen vergadert. De reden waarom zondaren niet door den Heere Jezus beschermd en verzorgd worden, zoals de kiekens door de hen, is dat zij het niet willen. Ik wilde, heb menigmaal gewild, maar gijlieden hebt niet gewild. Christus’ gewilligheid verzwaart der zondaren onbereidwilligheid, en maakt dat hun bloed op hun hoofd komt

Omdat jij nu Matthew Henry aan het woord laat.
De kanttekeningen zeggen dit (en die hebben ook oude papieren):

13 Maar wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat en 12degenen die ingaan zouden, niet laat ingaan.

12 Of: de ingaanden, dat is, die op den weg zijn om de leer des Evangelies aan te nemen, belet gij, zoveel in u is, dat zij niet voortgaan.

37 Jeruzalem, Jeruzalem, gij die de profeten doodt, en stenigt die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik 43uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen, en gijlieden 44hebt niet gewild.
43 Dat is, uw inwoners.
44 Dat is, gij hebt zulks altijd gezocht te verhinderen, zie vers 13, en nochtans heeft Christus huns ondanks al de Zijnen uit hen vergaderd, Jes. 1:8. Rom. 9:29.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Afgewezen »

Volgens mij hoort dit in het andere topic thuis. :hum
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17331
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:Volgens mij hoort dit in het andere topic thuis. :hum
Ja dat heb je als een moderator een onderwerp uit een topic haalt en er een nieuw topic van maakt. Het is ingewikkeld geworden :huhu
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Jongere »

Het is wel een handig systeem, de lijstjes van Heus.

De karikatuur wordt overdreven rechts geplaatst.
De tegenwerping overdreven links.
Hoe het echt zit, zit daar keurig tussen in. In het midden dus.

En dat is precies wat veel mensen als de waarheid ervaren, als je in het midden zit.

Ik ga het onthouden. :)
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door memento »

Jongere schreef:Het is wel een handig systeem, de lijstjes van Heus.

De karikatuur wordt overdreven rechts geplaatst.
De tegenwerping overdreven links.
Hoe het echt zit, zit daar keurig tussen in. In het midden dus.

En dat is precies wat veel mensen als de waarheid ervaren, als je in het midden zit.

Ik ga het onthouden. :)
Probleem is dat je er alleen mensen mee overtuigt die het toch al met je eens zijn...
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Ander »

Benadrukken van Gods souvereiniteit in verkiezing en verwerping, maar voor de mensen is het verborgen. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk, de mens is echter geen stok of blok maar een redelijk schepsel.

Er is opwas in de genade, er zijn standen in het genadeleven, maar de Heere is vrij in Zijn werkingen. De bevinding dient altijd getoetst te worden aan Gods Woord.

Bij de wedergeboorte wordt het geloof geschonken, maar de werking van het geloof kan nog zwak zijn. Niet iedereen komt tot de volle verzekering, maar men staat naar opwas in het geloof en men vindt geen rust buiten Christus. Kennis van Christus is noodzakelijk.

De gedoopten leven onder de bediening van het verbond. Het genadeverbond is gesloten met de uitverkorenen. De doop stelt de mensen temeer verantwoordelijk.

De evangelieweldaden worden voorgesteld aan alle hoorders, maar de beloften zijn alleen bestemd voor de uitverkorenen en worden alleen vervuld in een weg van wedergeboorte en waarachtige bekering.

Nadruk op de doodstaat van de mens en op verantwoordelijkheid (die wortelt in de schepping en de eis van het 1ste gebod). Zowel onmacht als onwil wordt aan de orde gesteld, daarnaast wordt ernstig de noodzaak van bekering en geloof gepredikt.

Wet en evangelie worden voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping). Het genadeverbond vereist geen voorwaarden aan de zijde van de mens.
Zonder de karikaturen e.d. is het een mooie samenvatting van de leer van de GG(iN).
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Benadrukken van Gods souvereiniteit in verkiezing en verwerping, maar voor de mensen is het verborgen. De wedergeboorte is een eenzijdig Godswerk, de mens is echter geen stok of blok maar een redelijk schepsel.

Er is opwas in de genade, er zijn standen in het genadeleven, maar de Heere is vrij in Zijn werkingen. De bevinding dient altijd getoetst te worden aan Gods Woord.

Bij de wedergeboorte wordt het geloof geschonken, maar de werking van het geloof kan nog zwak zijn. Niet iedereen komt tot de volle verzekering, maar men staat naar opwas in het geloof en men vindt geen rust buiten Christus. Kennis van Christus is noodzakelijk.

De gedoopten leven onder de bediening van het verbond. Het genadeverbond is gesloten met de uitverkorenen. De doop stelt de mensen temeer verantwoordelijk.

De evangelieweldaden worden voorgesteld aan alle hoorders, maar de beloften zijn alleen bestemd voor de uitverkorenen en worden alleen vervuld in een weg van wedergeboorte en waarachtige bekering.

Nadruk op de doodstaat van de mens en op verantwoordelijkheid (die wortelt in de schepping en de eis van het 1ste gebod). Zowel onmacht als onwil wordt aan de orde gesteld, daarnaast wordt ernstig de noodzaak van bekering en geloof gepredikt.

Wet en evangelie worden voorgesteld aan alle hoorders (uitwendige roeping). God biedt de genade aan aan door Gods Geest ontdekte zondaren (inwendige roeping). Het genadeverbond vereist geen voorwaarden aan de zijde van de mens.
Zonder de karikaturen e.d. is het een mooie samenvatting van de leer van de GG(iN).
Daarmee ben ik het oneens. Die haakjes moet je weglaten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Erasmiaan »

Mooi lijstje, Heus!
Plaats reactie