Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door huisman »

Ben benieuwd of dit nieuwe boek nog stof zal doen opwaaien op dit forum

http://www.refdag.nl/artikel/1474179/GG ... acuum.html
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:Ben benieuwd of dit nieuwe boek nog stof zal doen opwaaien op dit forum

http://www.refdag.nl/artikel/1474179/GG ... acuum.html
Ik ga het in elk geval niet kopen.
:huhu
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33310
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Ben benieuwd of dit nieuwe boek nog stof zal doen opwaaien op dit forum

http://www.refdag.nl/artikel/1474179/GG ... acuum.html
Volgens mij er al stof aan het opwaaien hierover ...
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door BJD »

huisman schreef:Ben benieuwd of dit nieuwe boek nog stof zal doen opwaaien op dit forum

http://www.refdag.nl/artikel/1474179/GG ... acuum.html
Dr Steenblok zou het syndroom van Asperge hebben gehad..
Dat verklaart een hoop ;)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door Afgewezen »

BJD schreef:
huisman schreef:Ben benieuwd of dit nieuwe boek nog stof zal doen opwaaien op dit forum

http://www.refdag.nl/artikel/1474179/GG ... acuum.html
Dr Steenblok zou het syndroom van Asperge hebben gehad..
Dat verklaart een hoop ;)
Asperger...
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door -DIA- »

...wie sprak me hier laatst ook weer tegen, toen ik dat van Einstein opmerkte....?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door BJD »

Afgewezen schreef:
BJD schreef:
huisman schreef:Ben benieuwd of dit nieuwe boek nog stof zal doen opwaaien op dit forum

http://www.refdag.nl/artikel/1474179/GG ... acuum.html
Dr Steenblok zou het syndroom van Asperge hebben gehad..
Dat verklaart een hoop ;)
Asperger...
idd die andere kan je eten.. Asperger niet, veel te zware kost ;)
-DIA-
Berichten: 32746
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door -DIA- »

BJD schreef:
Afgewezen schreef:
BJD schreef:
huisman schreef:Ben benieuwd of dit nieuwe boek nog stof zal doen opwaaien op dit forum

http://www.refdag.nl/artikel/1474179/GG ... acuum.html
Dr Steenblok zou het syndroom van Asperge hebben gehad..
Dat verklaart een hoop ;)
Asperger...
idd die andere kan je eten.. Asperger niet, veel te zware kost ;)
Voor sommigen wel, ja...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door huisman »

Ik bedoelde een inhoudelijke discussie :bobo
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door huisman »

Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ben benieuwd of dit nieuwe boek nog stof zal doen opwaaien op dit forum

http://www.refdag.nl/artikel/1474179/GG ... acuum.html
Ik ga het in elk geval niet kopen.
:huhu
Hij deelde wel jouw verbondsvisie :)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door Afgewezen »

huisman schreef:
Afgewezen schreef:
huisman schreef:Ben benieuwd of dit nieuwe boek nog stof zal doen opwaaien op dit forum

http://www.refdag.nl/artikel/1474179/GG ... acuum.html
Ik ga het in elk geval niet kopen.
:huhu
Hij deelde wel jouw verbondsvisie :)
Toch niet helemaal. Maar afgezien daarvan, je moet prioriteiten stellen. ;)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door Ander »

Ik mis de puntjes in de topictitel: Dr. C. Steenblok. Daar ben ik dan weer allergisch voor. Kan dat gewijzigd worden?
drs. P.L. Rouwendal schreef:"Van diverse mensen die Steenblok gekend hebben, kreeg ik een bevestigende reactie toen ik hun deze hypothese voorlegde. En al wordt asperger een stoornis genoemd, ik wil Steenblok zeker niet als een gestoorde geleerde tekenen. Ook bij iemand als Einstein is wel asperger vermoed. Ik heb vooral een poging willen doen deze man beter te begrijpen.”
Mijn vraag blijft toch, om maar in herhaling te vallen, welke zin heeft deze conclusie? Wie helpen we hier mee? Door dit te stellen krijg je wel een beeld als van een gestoorde geleerde. Het bewijs is geleverd door de reactie van BJD, hieronder. Daar doet die knipoog niet veel aan af. ;)
Gaan we wanneer we dr. Steenblok beter gaan begrijpen de situatie rond 1950 beter begrijpen?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door Afgewezen »

Ander schreef:Ik mis de puntjes in de topictitel: Dr. C. Steenblok. Daar ben ik dan weer allergisch voor. Kan dat gewijzigd worden?
drs. P.L. Rouwendal schreef:"Van diverse mensen die Steenblok gekend hebben, kreeg ik een bevestigende reactie toen ik hun deze hypothese voorlegde. En al wordt asperger een stoornis genoemd, ik wil Steenblok zeker niet als een gestoorde geleerde tekenen. Ook bij iemand als Einstein is wel asperger vermoed. Ik heb vooral een poging willen doen deze man beter te begrijpen.”
Mijn vraag blijft toch, om maar in herhaling te vallen, welke zin heeft deze conclusie? Wie helpen we hier mee? Door dit te stellen krijg je wel een beeld als van een gestoorde geleerde. Het bewijs is geleverd door de reactie van BJD, hieronder. Daar doet die knipoog niet veel aan af. ;)
Gaan we wanneer we dr. Steenblok beter gaan begrijpen de situatie rond 1950 beter begrijpen?
Absoluut. Ik denk dat ds. Kok ook op die 'muur' van dr. Steenblok stuitte en wellicht daardoor ook wat is doorgeslagen de andere kant op.
Ik denk dat heel veel van wat zich in de GG heeft afgespeeld, is te verklaren vanuit menselijke factoren. Het feit dat ds. Kersten een predikant van buitenaf heeft ingehaald, met zo'n persoonlijkheid, en die vervolgens heel veel invloed heeft gegeven - dat moest wel fout gaan. Temeer daar een nieuw ingekomen predikant ook anders staat tegenover zo'n kerkverband dan de 'insiders' en minder opziet tegen een breuk dan anderen dat gedaan zouden hebben.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door memento »

@Ander:

Het begrijpen dat iemand die oorzaak was een kerkscheuring leed aan een psychische stoornis, helpt de scheuring in het juiste licht te zien. Iemand met asperger kan niet nuanceren, en zal elke aanval op zijn visie zien als een aanval op "de waarheid", die ten koste van alles verdedigd moet worden. De waarheid is vaak veel genuanceerder en minder zwart-wit dan iemand met asperger in kan denken.

Het leert ons het belang van een goede psychologische screening van mensen die predikant (of soortgelijke verantwoordelijke functie) wensen te worden. Niet om daarmee te zeggen dat mensen met een psychische stoornis geen predikant kunnen worden, maar wel om te zorgen dat ze goed begeleid worden, zodat hun stoornis geen schade berokkend aan kerk en gemeente.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Nieuw boek over Dr C Steenblok

Bericht door Ander »

memento schreef:@Ander:

Het begrijpen dat iemand die oorzaak was een kerkscheuring leed aan een psychische stoornis, helpt de scheuring in het juiste licht te zien. Iemand met asperger kan niet nuanceren, en zal elke aanval op zijn visie zien als een aanval op "de waarheid", die ten koste van alles verdedigd moet worden. De waarheid is vaak veel genuanceerder en minder zwart-wit dan iemand met asperger in kan denken.

Het leert ons het belang van een goede psychologische screening van mensen die predikant (of soortgelijke verantwoordelijke functie) wensen te worden. Niet om daarmee te zeggen dat mensen met een psychische stoornis geen predikant kunnen worden, maar wel om te zorgen dat ze goed begeleid worden, zodat hun stoornis geen schade berokkend aan kerk en gemeente.
Oké, ik begrijp wat je bedoelt. Alleen is het nu lastig te diagnosticeren dat dr. Steenblok het syndroom van Asperger had. Jij gaat er in je eerste alinea een soort vanuit en dan klopt het wat je zegt.

In je tweede alinea wil ik toch maar toevoegen dat God Zijn knechten roept. Hij heeft jaren geleden dr. Steenblok ook geroepen om in Zijn wijngaard te arbeiden.

Overigens, als we op basis van persoonlijkheden kerkelijke vetes gaat analyseren dan begeven we ons wel op glad ijs, al zijn er wel een aantal voorbeelden waarbij het duidelijk een rol speelde.

De grote vraag is echter: Wanneer dr. Steenblok niet de kenmerken had van het syndroom van Asperger had het dan anders verlopen? Of, nog een gevaarlijkere vraag: waarom had dr. Steenblok zo'n belangrijke rol in het kerkverband in die jaren?
Plaats reactie