Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Gian »

henriët schreef:
Gian schreef:Nee, ik vind het overdreven. Misschien kan je me uitleggen wat er zo bijzonder is aan het voorlichten dat er een handboek aan te pas moet komen.
Heb je het boek gelezen?
Nee natuurlijk niet. We moeten eens niet zo bang zijn iets fout te zeggen. Tegenwoordig is je kind al beschadigt als je ze niet volgens het boekje aankijkt.
Ontspan gewoon, doe het op je eigen manier. Zo ingewikkeld is het ook weer niet.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
henriët
Berichten: 12915
Lid geworden op: 30 mar 2007, 17:54

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door henriët »

Gian schreef:
henriët schreef:
Gian schreef:Nee, ik vind het overdreven. Misschien kan je me uitleggen wat er zo bijzonder is aan het voorlichten dat er een handboek aan te pas moet komen.
Heb je het boek gelezen?
Nee natuurlijk niet. We moeten eens niet zo bang zijn iets fout te zeggen. Tegenwoordig is je kind al beschadigt als je ze niet volgens het boekje aankijkt.
Ontspan gewoon, doe het op je eigen manier. Zo ingewikkeld is het ook weer niet.
Zo ingewikkeld is het niet, maar toch nog ingewikkeld genoeg om er voldoende vragen over te hebben hoe en wat zeg je iets en op welke leeftijd, zeker in deze oversexte maatschappij.
Daarnaast, nee, een kind is niet 'al beschadigd' als.. volgens het boekje.
Maar er zijn zo veel dingen waar je van anderen van leren kunt hoe je het beste iets doen kunt. Leren van mensen die kijk op kinderen hebben.
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door freek »

Wel een beetje met Gian eens. Er verschijnen zo ontzettend veel voorlichtingsboekjes op het snijvlak van huwelijk en seksualiteit dat de moed je in de schoenen zakt, voordat je uberhaupt maar begint aan de voorlichting.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door refo »

Op alle gebieden wordt 'opvoedingsondersteuning' aangeboden.
Het is modieus en daarom overdreven.
En men beweert dat het vraaggestuurd is. Ik betwijfel dat.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door helma »

het is net als met dagboeken/kinderbijbels e.d.: het verkoopt.
Dus waarom zou een uitgever het niet doen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door refo »

Boekies is nog tot daar aan toe.
Maar kerken, scholen praten de mensen een probleem aan, organiseren een avond, doen een tranentrekkend briefje bij de uitnodiging en ouders menen dat ze hun kinderen tekort doen als ze niet gaan.
Ouders worden onzekerder van al die avonden dan dat het ze helpt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Zosinus »

refo schreef:Boekies is nog tot daar aan toe.
Maar kerken, scholen praten de mensen een probleem aan, organiseren een avond, doen een tranentrekkend briefje bij de uitnodiging en ouders menen dat ze hun kinderen tekort doen als ze niet gaan.
Ouders worden onzekerder van al die avonden dan dat het ze helpt.
Ik vind dit juit getuigen van een onderschatting van ouders. De meeste ouders zijn prima in staat om te bepalen wanneer adviezen wat over the top zijn (ze hebben het dan bijv. over het consternatiebureau). Maar vaak is een het toch prettig om wat adviezen van anderen te krijgen. Lijkt me niets mis mee.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door eilander »

refo schreef:Boekies is nog tot daar aan toe.
Maar kerken, scholen praten de mensen een probleem aan, organiseren een avond, doen een tranentrekkend briefje bij de uitnodiging en ouders menen dat ze hun kinderen tekort doen als ze niet gaan.
Ouders worden onzekerder van al die avonden dan dat het ze helpt.
Eens, maar dat op meer terreinen (of alle?) zo. Onlangs nog treffend gezien op zakelijk gebied: ik kreeg een nieuwsmail van een onderzoeksbureau. Ging over een bepaalde nieuwe ontwikkeling.

Daarin stond dat het niet slim was wat veel mensen deden, nl. direct naar allerlei bijeenkomsten om hierover bijgepraat te worden. Dus ik dacht: OK, dat doe ik dus niet.
Kreeg ik de week daarna van datzelfde bureau een uitnodiging voor precies zo'n bijeenkomst.
Hoezo commercie?
(Om dit toch even bij dit topic te praten: dat zo'n bureau er niet van gaat blozen snap je niet ;) )
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Terri »

Pas vertelde mij een docente dat het hele voorlichting gebeuren een idee schijnt geweest te zijn van een of andere "peut" of "loog", die later openbaar kwam als pedofiel.
Dus de gedachte erachter zou fout zijn.
Iemand hier wel eens van gehoord?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door helma »

lijkt mij onzin.
van wie moeten je kinderen het dan weten? Op straat?
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3982
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Terri »

Het is ook niet mijn idee, het was een vraag......
Maar alle voorlichting ten spijt, ik vind het er niet beter op geworden....
En "straat-voorlichting" lijkt me zeker geen goede zaak. :)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door eilander »

Terri schreef: Maar alle voorlichting ten spijt, ik vind het er niet beter op geworden....
En "straat-voorlichting" lijkt me zeker geen goede zaak. :)
"Alle voorlichting ten spijt", schrijf je, maar het is de vraag of dat dan goede voorlichting is geweest.
Vandaar dit boekje. Naar mijn mening een goede zaak dat gepleit wordt voor zo vroeg mogelijk op een ongedwongen manier aan dit onderwerp aandacht besteden en in het brede kader van liefde en trouw te plaatsen.
Gebruikersavatar
Jean le Fontain
Berichten: 688
Lid geworden op: 24 jan 2005, 12:04
Locatie: Neveldijk
Contacteer:

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Jean le Fontain »

Fijn om te lezen dat bijna iedereen hier perfect in staat is om zijn of haar (toekomstige :quoi ) kinderen voor te lichten.

Ik ben mis op dat vlak blijkbaar de nodige vaardigheden en kennis...
Vandaar dat ik heel blij ben met het denkwerk en de praktische tips van Sarina Brons.
Krijgen mijn kinderen ook op tijd een duidelijk en verantwoord verhaal te horen.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door vlinder »

Ik heb het boekje voor mijn verjaardag gevraagd. Niet omdat ik zelf kinderen heb, maar wel graag wil weten hoe ik hier mee om moet gaan. Bij ons thuis is eens iets verschrikkelijk mis gegaan omdat een gezinslid nog niet van mijn ouders had gehoord, maar wel op straat en diegenen ging wel even met een ander buurkind experimenteren....
Verder had ik pas een uitje van de tienerclub: (lelijk woord) dit, (lelijk woord)dat, Gerrit is stom. Wat zeg je? Waarom dan? Hij heeft een lange (nog een lelijk woord).
Ik wist gewoon niet meer waar ik moest kijken, hoe ik moest kijken en wat ik moest zeggen. Ik liep er alleen met een geschokt gevoel. Het ergste was nog dat het geen tieners van onze eigen kerk waren, maar van de plaatselijke OGG waar ze geen tienerclub hebben. Natuurlijk zijn ze welkom, maar op die manier krijg ik toch eens zin om die ouders te bellen en te vragen waarom hun kinderen dat zeggen. Of met de tieners in gesprek gaan natuurlijk en daar lijkt me nou dat boekje zo handig voor...Handvaten.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Josephus »

vlinder schreef:Handvaten.
Handvatten. ;)
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie