Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Marnix »

Terri schreef:Pas vertelde mij een docente dat het hele voorlichting gebeuren een idee schijnt geweest te zijn van een of andere "peut" of "loog", die later openbaar kwam als pedofiel.
Dus de gedachte erachter zou fout zijn.
Iemand hier wel eens van gehoord?

Ik vraag me vooral waarom dat soort verhalen de wereld in worden gebracht... of dat soort dingen niet door mensen worden bedacht die moeite hebben met hier over praten en graag redenen zoeken om het niet te doen...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Josephus »

helma schreef:het is net als met dagboeken/kinderbijbels e.d.: het verkoopt.
Dus waarom zou een uitgever het niet doen?
En ze maken elkaar natuurlijk ook een beetje gek. Als uitgever X. zo'n boekje in het assortiment heeft, wil uitgever Y. dat ook.
Dat moet haast wel de belangrijkste reden zijn dat je inmiddels je halve boekenkast met dit soort boekjes kunt vullen. Of zijn er onderling nu echt zoveel verschillen?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door MarthaMartha »

Josephus schreef:
helma schreef:het is net als met dagboeken/kinderbijbels e.d.: het verkoopt.
Dus waarom zou een uitgever het niet doen?
En ze maken elkaar natuurlijk ook een beetje gek. Als uitgever X. zo'n boekje in het assortiment heeft, wil uitgever Y. dat ook.
Dat moet haast wel de belangrijkste reden zijn dat je inmiddels je halve boekenkast met dit soort boekjes kunt vullen. Of zijn er onderling nu echt zoveel verschillen?
Het is toch geweldig dat verschillende mensen met verschillende karakters en verschillende ideeën boeken schrijven? Zo vinden al die verschillende lezers met verschillende karakters en ideeën allemaal wel íets dat ze kunnen gebruiken! Ik vind het wel positief!
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Ander »

't Is wel leuk, ik heb het voor school gekocht. Maar ik ga wel met Gian mee, ontspan een beetje. Ik geef nu op school aan groep 8 seksuele voorlichting en ik vind dat wel leuk. Eindelijk weer eens een les waar ze muisstil zijn, 'k zou het elke dag wel willen geven. Ik bereid me bewust zo weinig mogelijk voor. Soms komt het er een beetje onbeholpen uit, maar wat geeft dat. Ik merk wel dat het soms wat minder vlot gaat dan een les over aardbevingen of over de persoonsvorm. Maar die boekenwijsheid..., nee hoor.

't Enige wat ik leuk vond waren die kadertjes met praktijkvoorbeelden. Dat is wel lollig om te lezen. De rest heb ik overgeslagen eigenlijk.

Ik heb sowieso niet zoveel met opvoedingsboeken, op een aantal boeken van Waterink na.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door jvdg »

Ander schreef:'t Is wel leuk, ik heb het voor school gekocht. Maar ik ga wel met Gian mee, ontspan een beetje. Ik geef nu op school aan groep 8 seksuele voorlichting en ik vind dat wel leuk. Eindelijk weer eens een les waar ze muisstil zijn, 'k zou het elke dag wel willen geven. Ik bereid me bewust zo weinig mogelijk voor. Soms komt het er een beetje onbeholpen uit, maar wat geeft dat. Ik merk wel dat het soms wat minder vlot gaat dan een les over aardbevingen of over de persoonsvorm. Maar die boekenwijsheid..., nee hoor.

't Enige wat ik leuk vond waren die kadertjes met praktijkvoorbeelden. Dat is wel lollig om te lezen. De rest heb ik overgeslagen eigenlijk.

Ik heb sowieso niet zoveel met opvoedingsboeken, op een aantal boeken van Waterink na.
Ik kan met je zienswijze heel ver meegaan, maar anderzijds zijn er ook veel ouders die het wel moeilijk en niet leuk vinden.
Toch dienen ze hun verantwoordelijkheid in dezen te nemen.
Dan kunnen dit soort (verantwoorde) boeken iig handvatten bieden en richtlijnen aangeven.
Het is tenslotte een mooi en teer onderwerp waar we niet lichtzinnig mee kunnen omgaan.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11410
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Mister »

Ander schreef:'t Is wel leuk, ik heb het voor school gekocht. Maar ik ga wel met Gian mee, ontspan een beetje. Ik geef nu op school aan groep 8 seksuele voorlichting en ik vind dat wel leuk. Eindelijk weer eens een les waar ze muisstil zijn, 'k zou het elke dag wel willen geven. Ik bereid me bewust zo weinig mogelijk voor. Soms komt het er een beetje onbeholpen uit, maar wat geeft dat. Ik merk wel dat het soms wat minder vlot gaat dan een les over aardbevingen of over de persoonsvorm. Maar die boekenwijsheid..., nee hoor.

't Enige wat ik leuk vond waren die kadertjes met praktijkvoorbeelden. Dat is wel lollig om te lezen. De rest heb ik overgeslagen eigenlijk.

Ik heb sowieso niet zoveel met opvoedingsboeken, op een aantal boeken van Waterink na.
Aha, daar zijn echt mooie bij, ja. 'Aan moeders hand tot Jezus' bijvoorbeeld. Prof. ter Horst niet, overigens?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:'t Is wel leuk, ik heb het voor school gekocht. Maar ik ga wel met Gian mee, ontspan een beetje. Ik geef nu op school aan groep 8 seksuele voorlichting en ik vind dat wel leuk. Eindelijk weer eens een les waar ze muisstil zijn, 'k zou het elke dag wel willen geven. Ik bereid me bewust zo weinig mogelijk voor. Soms komt het er een beetje onbeholpen uit, maar wat geeft dat. Ik merk wel dat het soms wat minder vlot gaat dan een les over aardbevingen of over de persoonsvorm. Maar die boekenwijsheid..., nee hoor.

't Enige wat ik leuk vond waren die kadertjes met praktijkvoorbeelden. Dat is wel lollig om te lezen. De rest heb ik overgeslagen eigenlijk.

Ik heb sowieso niet zoveel met opvoedingsboeken, op een aantal boeken van Waterink na.
Aha, daar zijn echt mooie bij, ja. 'Aan moeders hand tot Jezus' bijvoorbeeld. Prof. ter Horst niet, overigens?
Precies, aan moeders hand tot Jezus is heel mooi. (inderdaad, terHorst heb ik verplicht wat van gelezen, wel goed ja)
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door hmprff »

Terri schreef:Pas vertelde mij een docente dat het hele voorlichting gebeuren een idee schijnt geweest te zijn van een of andere "peut" of "loog", die later openbaar kwam als pedofiel.
Dus de gedachte erachter zou fout zijn.
Iemand hier wel eens van gehoord?
Klopt. Deze 'loog' was Alfred Kinsey...
Hier de wiki over deze man: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Kinsey

Het is echt absurd wat voor invloed 1 man op de maatschappij gehad heeft...
...hij of een van zijn handlangers (en volgens mij ook 'partner') heeft het idee van seksuele voorlichting bedacht.
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door MarthaMartha »

hmprff schreef:
Terri schreef:Pas vertelde mij een docente dat het hele voorlichting gebeuren een idee schijnt geweest te zijn van een of andere "peut" of "loog", die later openbaar kwam als pedofiel.
Dus de gedachte erachter zou fout zijn.
Iemand hier wel eens van gehoord?
Klopt. Deze 'loog' was Alfred Kinsey...
Hier de wiki over deze man: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Kinsey

Het is echt absurd wat voor invloed 1 man op de maatschappij gehad heeft...
...hij of een van zijn handlangers (en volgens mij ook 'partner') heeft het idee van seksuele voorlichting bedacht.
Maar laten we vooral niet vergeten dat -ook al is de bedenker van bedenkelijke huize- dat seksuele voorlichting goed en verstandig is. Het lijkt dat op dit forum allerlei mensen zijn die het prima allemaal weten en er geen boeken voor nodig hebben. Ik mag aannemen dat dat de mensen zijn die gedegen voorlichting hebben gehad. Als je die niet hebt gehad, wees dan blij en dankbaar met de vele (christelijke!!) boeken die er op dit gebied zijn.

En voor wie denkt dat het onzin is: kom eens een poosje meelopen in de hulpverlening, kun je zien hoeveel er mis is in relaties omdat mensen heel simpel dingen niet wéten.
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Ander »

MarthaMartha schreef:Maar laten we vooral niet vergeten dat -ook al is de bedenker van bedenkelijke huize- dat seksuele voorlichting goed en verstandig is. Het lijkt dat op dit forum allerlei mensen zijn die het prima allemaal weten en er geen boeken voor nodig hebben. Ik mag aannemen dat dat de mensen zijn die gedegen voorlichting hebben gehad. Als je die niet hebt gehad, wees dan blij en dankbaar met de vele (christelijke!!) boeken die er op dit gebied zijn.

En voor wie denkt dat het onzin is: kom eens een poosje meelopen in de hulpverlening, kun je zien hoeveel er mis is in relaties omdat mensen heel simpel dingen niet wéten.
Ik heb vroeger ook teveel op straat geleerd i.p.v. goede voorlichting te krijgen op school/thuis. Dus de stelling dat je alleen goede voorlichting kunt geven als je zelf ook goed voorgelicht bent gaat niet op. Ik ben niet zo voor boekjes, ik geef liever een spontane les met spontane reacties zonder dat ik alles volgens het boekje moet doen. Wanneer anderen graag een boekje gebruiken: prima!!
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door MarthaMartha »

Ander schreef:
MarthaMartha schreef:Maar laten we vooral niet vergeten dat -ook al is de bedenker van bedenkelijke huize- dat seksuele voorlichting goed en verstandig is. Het lijkt dat op dit forum allerlei mensen zijn die het prima allemaal weten en er geen boeken voor nodig hebben. Ik mag aannemen dat dat de mensen zijn die gedegen voorlichting hebben gehad. Als je die niet hebt gehad, wees dan blij en dankbaar met de vele (christelijke!!) boeken die er op dit gebied zijn.

En voor wie denkt dat het onzin is: kom eens een poosje meelopen in de hulpverlening, kun je zien hoeveel er mis is in relaties omdat mensen heel simpel dingen niet wéten.
Ik heb vroeger ook teveel op straat geleerd i.p.v. goede voorlichting te krijgen op school/thuis. Dus de stelling dat je alleen goede voorlichting kunt geven als je zelf ook goed voorgelicht bent gaat niet op. Ik ben niet zo voor boekjes, ik geef liever een spontane les met spontane reacties zonder dat ik alles volgens het boekje moet doen. Wanneer anderen graag een boekje gebruiken: prima!!
Oké, dat je in de voorlichting die je gééft geen gebruik maakt van een boekje dat is prima natuurlijk, ieder z'n eigen vorm.
Maar dat is iets anders dan wat je veronderstelt met "ik ben niet zo voor boekjes" of andere negatieve opmerkingen van anderen in dit topic over dit soort boekjes.

Ik neem na het bovenstaande aan dat jij enorm blij bent met wat je na je straatlessen leerde uit de boekjes?

Ik tenminste wel....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door vlinder »

Broertjes van 8 en 9 misbruiken andere kinderen
(Novum) - Twee broertjes van 8 en 9 jaar oud uit het Brabantse Uden worden verdacht van seksueel misbruik van een aantal kinderen. Het gaat om een 'zeer ernstige vorm van misbruik', meldt de politie. De broertjes zijn naar Bureau Jeugdzorg doorverwezen, meldt de politie, die verder geen informatie wil geven over de zaak.

Het tweetal kan niet strafrechtelijk worden vervolgd, omdat ze jonger dan 12 zijn. De politie meldt niet hoe de zaak aan het licht is gekomen en hoeveel slachtoffers de jongens gemaakt hebben.

Bron: nieuws.nl
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Orchidee »

vlinder schreef:Broertjes van 8 en 9 misbruiken andere kinderen
(Novum) - Twee broertjes van 8 en 9 jaar oud uit het Brabantse Uden worden verdacht van seksueel misbruik van een aantal kinderen. Het gaat om een 'zeer ernstige vorm van misbruik', meldt de politie. De broertjes zijn naar Bureau Jeugdzorg doorverwezen, meldt de politie, die verder geen informatie wil geven over de zaak.

Het tweetal kan niet strafrechtelijk worden vervolgd, omdat ze jonger dan 12 zijn. De politie meldt niet hoe de zaak aan het licht is gekomen en hoeveel slachtoffers de jongens gemaakt hebben.

Bron: nieuws.nl
Te bizar voor woorden!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
refoma
Berichten: 62
Lid geworden op: 15 jul 2010, 14:37

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door refoma »

Ik heb het boek ook, vond het erg leuk/boeiend om te lezen. Er staan goede tips in, de ene meer bruikbaar dan de andere. Mijn kinderen zijn niet zo `vragerig`dus ik ben er nog niet mee bezig geweest met ze. Onze oudste wordt binnenkort 9 jaar, dus het zal er onderhand wel van komen. Hoewel ik het best moeilijk vind om te doen (ben vroeger zelf vrijwel niet voorgelicht) lijkt het me ook een boeiende bezigheid. Het vergt ook wel vertrouwen tussen ouder-kind.

Is het bij jullie zo dat moeder de dochters voorlicht en vaders de zoons? Mijn man ziet het nl. niet zo heel erg zitten. (ook hij werd niet voorgelicht vroeger, maar je ziet: er kwamen toch kinders, dus uiteindelijk komt het best goed :lol )
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Blozen mag (nav boek Sarina Brons)

Bericht door Mara »

Ben ook niet van de boekjes.
Hier ging het op natuurlijke wijze.
De oudste kreeg antwoord op zijn vragen wat er nu precies gebeurde toen het broertje werd geboren en zo verder.
Ook de latere vragen heb ik gewoon beantwoord.
Moest soms best wel blozen, er komen tegenwoordig vragen die ik mijn ouders nimmer durfde te stellen :OO
Maar ja, dan is het even slikken en gewoon toch antwoord geven. :sweat
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie