wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door Bart »

In de bieb kwam ik de DaVinci Code tegen
Ik twijfel zou je dit boek nu wel of niet moeten lezen
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door Tiberius »

Ik heb het niet gelezen, dus ik kan je niet beantwoorden.
Maar kijk eens in dit topic: http://refoforum.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=1478
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door jakobmarin »

je hoor, je kunt het gerust lezen. Het is gewoon een spannend boek, waarin allerlei halve waarheden en gissingen zijn gezet rondom de roomse kerk.

Zelf heb ik een 2-tal boeken erbij gelezen die ontmaskerden wat er allemaal fout is in het boek. Want Brown zegt dat de gebeurtenissen in zijn boek historische feiten zijn, wat door echte historici als onzin wordt bestempelt.

Maar het leest vlot en als je een beetje geïnformeerd bent, wordt je echt niet betoverd door de theorie dat Jezus een vrouw heeft gehad (Maria Magdalena) en ook nog es kinderen of allerlei andere halve waarheden waarvan dit boek bol staat.
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door jvdg »

jakobmarin schreef:je hoor, je kunt het gerust lezen. Het is gewoon een spannend boek, waarin allerlei halve waarheden en gissingen zijn gezet rondom de roomse kerk.

Zelf heb ik een 2-tal boeken erbij gelezen die ontmaskerden wat er allemaal fout is in het boek. Want Brown zegt dat de gebeurtenissen in zijn boek historische feiten zijn, wat door echte historici als onzin wordt bestempelt.

Maar het leest vlot en als je een beetje geïnformeerd bent, wordt je echt niet betoverd door de theorie dat Jezus een vrouw heeft gehad (Maria Magdalena) en ook nog es kinderen of allerlei andere halve waarheden waarvan dit boek bol staat.
Heeft de schrijver wél aangegeven wat die halve waarheden en wat die gissingen zijn?
Zoniet, dan moet ik dus twee boeken parallel naast dit boek lezen.
Dank je, ik kies voor andere lectuur.
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4786
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Er zijn tal van andere boeken die je kunt lezen, die in ieder geval stichtelijker zijn. Mijn advies niet lezen.
Heb het boek niet gelezen, en hoef het ook niet te lezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door Joannah »

Als de bijbel ons leert dat de apostel Petrus een vrouw had(ja katholiekjes, de" eerste paus " had een vrouw), zou het ook wel in de Schrift hebben gestaan, als Jezus een vrouw had gehad.
Al die boeken van valse profeten tegenwoordig, bevestigen alleen maar hun verwoede pogingen om ons aan het twijfelen te brengen.
Onderzoekt alles, behoudt het goede.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door rekcor »

Johann Gottfried Walther schreef:Er zijn tal van andere boeken die je kunt lezen, die in ieder geval stichtelijker zijn.
Maar zijn ze ook even vermakelijk?
Johann Gottfried Walther schreef:Mijn advies niet lezen.
Heb het boek niet gelezen, en hoef het ook niet te lezen.
Het ligt er ook aan wat je doel is. Ik heb een boek van DB gelezen, omdat heel veel van mijn niet-christelijke medemensen het gelezen hebben. Dan wil ik weten wat er in die boeken staat, zodat ik er in gesprekken op in kan springen.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door Jongere »

Ik denk dat het tijdverspilling is.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9193
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door parsifal »

Ik denk ook dat het tijdverspilling is. Buiten het feit dat er inderdaad een hoop inzin in staat is het niveau van het boek ook behoorlijk belabberd. Of zoals een Engelse collega van me het zei "Ik zou me schamen als ik een email in die stijl schreef".
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
priscilla
Berichten: 246
Lid geworden op: 28 mar 2008, 21:47

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door priscilla »

Aanrader. Het is nu niet meer zo actueel, maar zo blijf je op de hoogte van wat er speelt. Kun je een goed weerwoord geven in een gesprek.
jan33willem
Berichten: 81
Lid geworden op: 31 aug 2009, 22:19

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door jan33willem »

Het "gevaarlijke" van dit boek is dat het een mengeling van feit en fictie bevat, en dat het is niet altijd even duidelijk is waar het een ophoudt en het ander begint -- daar moet je voor op je hoede zijn.

Verder maakt het boek duidelijk hoe 2000 jaar theologie, sinds het onstaan van het Christendom, sterk beinvloed is door mensen en hun eigen politieke en religieuze doelen. Dat is iets waar we in onze hoek eigenlijk maar weinig bij stilstaan, bijvoorbeeld hoe de Bijbel onstaan is.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door Bonny »

jan33willem schreef:Verder maakt het boek duidelijk hoe 2000 jaar theologie, sinds het onstaan van het Christendom, sterk beinvloed is door mensen en hun eigen politieke en religieuze doelen. Dat is iets waar we in onze hoek eigenlijk maar weinig bij stilstaan, bijvoorbeeld hoe de Bijbel onstaan is.
Daar geeft Brown ook weer zijn eigen twist aan, als ik het goed heb. Wat zijn de politieke en religieuze doelen van Brown eigenlijk? Ik heb het boek niet gelezen, ben het ook niet van plan.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door jakobmarin »

je kunt niet om het feit heen dat heel veel mensen dit boek gelezen hebben en met allerlei vragen zitten rondom het christendom. En als je dan zelf dit boek niet gelezen heb, met de juiste commentaren erbij, sta je met een mond vol tanden tegenover je collega's en medestudenten en mis je het moment om over het echte evangelie te spreken.

Paulus haalde op de Areopagus ook een wereldlijke dichter aan (die schreef over astronomie en griekse mythologie), dus kende ook zijn klassiekers van die tijd.

Dus, nee is zeker geen tijdsverspilling als je daarover kan spreken met anderen!
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door Bonny »

jakobmarin schreef:je kunt niet om het feit heen dat heel veel mensen dit boek gelezen hebben en met allerlei vragen zitten rondom het christendom. En als je dan zelf dit boek niet gelezen heb, met de juiste commentaren erbij, sta je met een mond vol tanden tegenover je collega's en medestudenten en mis je het moment om over het echte evangelie te spreken.

Paulus haalde op de Areopagus ook een wereldlijke dichter aan (die schreef over astronomie en griekse mythologie), dus kende ook zijn klassiekers van die tijd.

Dus, nee is zeker geen tijdsverspilling als je daarover kan spreken met anderen!
Daar heb je wel gelijk in. Maar het lijkt me gewoon geen leuk en spannend boek,
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: wel of niet lezen Dan Brown in zijn DaVinci Code

Bericht door jvdg »

jakobmarin schreef:je kunt niet om het feit heen dat heel veel mensen dit boek gelezen hebben en met allerlei vragen zitten rondom het christendom. En als je dan zelf dit boek niet gelezen heb, met de juiste commentaren erbij, sta je met een mond vol tanden tegenover je collega's en medestudenten en mis je het moment om over het echte evangelie te spreken.

Paulus haalde op de Areopagus ook een wereldlijke dichter aan (die schreef over astronomie en griekse mythologie), dus kende ook zijn klassiekers van die tijd.

Dus, nee is zeker geen tijdsverspilling als je daarover kan spreken met anderen!
Je gaat ons hier toch niet vertellen dat dit boek een klassieker is?
Plaats reactie