Op zoek naar:

Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18726
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Op zoek naar:

Bericht door helma »

ah, nooit geweten van Piper. Dus ik voel me niet schuldig :huhu
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Op zoek naar:

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:Theologische boeken met een niet al te zware inhoud (ze moeten liefst op mijn eigen boekenplank staan :hum ). Heeft iemand tips?
Thomas Watson - Portret van een Godvrezende, getekend met het penseel van de Heilige Schrift.
Licht verteerbaar boek en toch over wezenlijke zaken.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Op zoek naar:

Bericht door huisman »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:Theologische boeken met een niet al te zware inhoud (ze moeten liefst op mijn eigen boekenplank staan :hum ). Heeft iemand tips?
Thomas Watson - Portret van een Godvrezende, getekend met het penseel van de Heilige Schrift.
Licht verteerbaar boek en toch over wezenlijke zaken.
Alle prekenbundels van Ds L Huisman, bijna onmogelijk om die preken zonder zegen te lezen. Alles van Bunyan, is ook makkelijk te lezen en gaan altijd over de kern van het Evangelie
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Op zoek naar:

Bericht door Jongere »

edward schreef:Helma, ik begrijp dat John Piper de dominee is van de Bethlehem Baptist Church.
Als ik teruglees op dit forum is er al jaar en dag het grote vraagteken omtrent kinderdoop en/of geloofsdoop.
Spurgeon, Philpot, Bunyan ze passeren allen de revu, en we vragen ons af in hoeverre deze mannen goede leermeesters zijn, nu weer John Piper.
Gaan de mods nu zelfs de boeken aanraden van baptisten, om ons daarna te vertellen dat we het er niet over mogen hebben?
Ik snap het even niet meer.
Volgens mij is er nog nooit een mens geweest die zich afvraagt of Spurgeon, Philpot of Bunyan een goede leermeester is vanwege een verschil in mening rond de kinderdoop.
Bij Piper is dat ook helemaal niet aan de orde, volgens mij.

We moeten dat kunnen scheiden van elkaar. Ik word er eigenlijk ook een beetje moe van dat altijd als Piper ter sprake komt het punt van de kinderdoop er wordt bij gehaald. (Terwijl hij zelf aangeeft daar terughoudend in te willen zijn wat de discussie betreft, al is hij zeker overtuigd geloofsdoper).
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Op zoek naar:

Bericht door refo »

Kinderdoop is ook zozeer het probleem niet.

Aangezien de gereformeerde gezindte van Nederland zelf dopers is geworden kunnen ze het goed vinden met Spurgeon, Philpot of Bunyan. Ervaring, die geestelijk geacht wordt is bij hen uiteindelijk belangrijker dan het Woord, die op Zichzelf wordt beschouwd en daardoor op ZichZelf een verzameling letters wordt. Dat zijn we in Nederland door allerlei oorzaken ook gaan vinden.
Het leerstuk van de kinderdoop wordt dan al snel een kleinigheidje, waar je elkaar in vrij moet laten. En uiteindelijk hebben we daar ook niet zo'n sterke verdediging meer voor, aangezien het genadeverbond sinds 1931 officieel ook slechts met verkorenen wordt/is opgericht. En als men zich daarvoor dan weer op dopers getinte leermeesters beroept is het bewijs niet meer gegrond op het Woord maar op het bewijs. Zichzelf dus.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Op zoek naar:

Bericht door Afgewezen »

Bedankt voor het meedenken! De gouden tip zat er echter (nog) niet bij... ;)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Op zoek naar:

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen, misschien: "Die God leeft nog" over Jonathan Edwards (door ds. Van Vlastuin). Verder ben ik nu aan het lezen in de verklaring van de Galatenbrief van Luther. Maar misschien is dat weer iets te zware kost.

@ Caprice: dat boek heb ik ook (eens gehad van iemand) maar heb het nog nooit gelezen. Ik heb namelijk wel eens een ander boek van Watson gelezen en vond dat best een karwei. Al stonden daar mooie dingen in, het lezen ging niet vanzelf. Maar volgens jou is "portret van een Godvrezende" een aanrader? Waarom?
Marieke
Berichten: 1317
Lid geworden op: 29 nov 2010, 22:47

Re: Op zoek naar:

Bericht door Marieke »

Afgewezen schreef:Bedankt voor het meedenken! De gouden tip zat er echter (nog) niet bij... ;)
Lastig, heb je een speciaal theologisch onderwerp in gedachten? Of gewoon algemeen?
Boeken van prof. Wisse? Bijv. "uit het zielenleven" of "de rechte Godsvrucht"
ABC des geloofs van Comrie (maar die staat waarschijnlijk al lang in je boekenkast?)
De noodzakelijkheid van de bekering van Boston?
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: Op zoek naar:

Bericht door Jongere »

Afgewezen schreef:Theologische boeken met een niet al te zware inhoud (ze moeten liefst op mijn eigen boekenplank staan :hum ). Heeft iemand tips?
Lloyd-Jones?
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Op zoek naar:

Bericht door Wilhelm »

Afgewezen schreef:Bedankt voor het meedenken! De gouden tip zat er echter (nog) niet bij... ;)

Het Merg van Fischer. Blijft bijzonder.

Ik heb trouwens pas voor het eerst Alister McGrath gelezen, ook prachtig, en heel leesbaar!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Op zoek naar:

Bericht door Afgewezen »

Ik heb een aantal bekende namen voorbij zien komen. ;)
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij mijn boeken over het gezelschapsleven. (En af en toe een stukje Van Ruler.)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Op zoek naar:

Bericht door Ander »

Afgewezen schreef:Ik heb een aantal bekende namen voorbij zien komen. ;)
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij mijn boeken over het gezelschapsleven. (En af en toe een stukje Van Ruler.)
Of de boeken van ds. J.T. Doornenbal!!
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11425
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Op zoek naar:

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb een aantal bekende namen voorbij zien komen. ;)
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij mijn boeken over het gezelschapsleven. (En af en toe een stukje Van Ruler.)
Of de boeken van ds. J.T. Doornenbal!!
Dat is een goede tip!

Evt. boekjes van Ds. Poort als: "De eilanden waar Paulus was" of "De loop beëindigd"
Was vroeger trouwens op de EO radio, met Pim van der Hoff.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17367
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Op zoek naar:

Bericht door huisman »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb een aantal bekende namen voorbij zien komen. ;)
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij mijn boeken over het gezelschapsleven. (En af en toe een stukje Van Ruler.)
Of de boeken van ds. J.T. Doornenbal!!
Die blijf je lezen, prachtige boeken.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Op zoek naar:

Bericht door Mariavt »

Ander schreef:
Afgewezen schreef:Ik heb een aantal bekende namen voorbij zien komen. ;)
Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij mijn boeken over het gezelschapsleven. (En af en toe een stukje Van Ruler.)
Of de boeken van ds. J.T. Doornenbal!!
Die boeken van T.J. Doornenbal heb ik ook gelezen, en één heb ik er nog, vooral het boek: "Die heimwee hebben komen thuis" vond ik prachtig. Er zit zelfs wat humor in maar tóch vind ik het een aanrader.
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Plaats reactie